Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av alias:

Det gör jag med ofta. Men kan även uppskatta annat som denna film som uppenbarligen är ute efter andra känslor.

Ganska säker på att all film siktar på att vara underhållande. Det är liksom hela målet med film.
Känns som du blandar ihop underhållande med "rolig."

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Ganska säker på att all film siktar på att vara underhållande. Det är liksom hela målet med film.
Känns som du blandar ihop underhållande med "rolig."

Det beror på vad man anser vara underhållande, det är ju alltid subjektivt vad man tycker är underhållande. All film genom filmhistorien har absolut inte som mål att vara underhållande. Många (relativt få sett då, ett fåtal i den stora strömmen) filmer vill väcka andra känslor än att få oss underhållna.
Nej jag tror inte jag blandar ihop underhållen med rolig.. Men nu är vi ute och spatserar på en fin lina där ords betydelse betyder mycket och allt blir ännu mer subjektivt. Man bör nog dessutom ha sett annat som inte följer filmmanusens handbok 101 som nästan alla filmer gör.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

All film genom filmhistorien har absolut inte som mål att vara underhållande.

Ok. Där kan jag inte hålla med.. alls.

signatur

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Ok. Där kan jag inte hålla med.. alls.

Ok, jag kan förstå din synpunkt om man har olika definitioner på ordet "underhållande".
Vedervärdiga, illamående, stillastående, är bara några ord som jag får upp för en del filmer, där det var önskad effekt d.v.s. finns ju filmer där det var en oönskad effekt men det är inte de vi pratar om... "Underhållande" det är fel term för en del filmer enligt mig. Vi tycker alla olika och har så klart olika referenspunkter beroende på vilka filmer vi sett likaså på vilka värderingar och betydelser vi lägger i ord. Blir en ganska meningslös disskussion. Men tack och tror jag förstår vad du menar.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, jag kan förstå din synpunkt om man har olika definitioner på ordet "underhållande".
Vedervärdiga, illamående, stillastående, är bara några ord som jag får upp för en del filmer, där det var önskad effekt d.v.s. finns ju filmer där det var en oönskad effekt men det är inte de vi pratar om... "Underhållande" det är fel term för en del filmer enligt mig. Vi tycker alla olika och har så klart olika referenspunkter beroende på vilka filmer vi sett likaså på vilka värderingar och betydelser vi lägger i ord. Blir en ganska meningslös disskussion. Men tack och tror jag förstår vad du menar.

Underhållande kanske är fel ord.
Njutbar kanske är mer rätt. Men det känns så extremt. För jag menar.. jag njuter av skräck. Njuter av att lära mig av dokumentärer. Även om det sker hemska saker i dem.
Aja. Jag njöt inte av Warfare så mycket som jag trodde att jag skulle göra i alla fall!
Men sen vet man inte. Ibland är man bara inte i rätt mood för vissa filmer heller.

signatur

Medlem

Nonnas. Mysig feelgood--film.

Medlem
Skrivet av alias:

Erashead, vilken film, var nog fyrtio år sen jag så sen eller så orkar fortfarande inte se om den för den var speciell. Kanske dags nu?
Har du inte sett Mullholland drive så gör det, samma där för mig. Så stark upplevelse och har tänkt se om den sen release men bara inte kunnat göra det. Lynch var ett sant geni.
Ja och "blue velvet" vet du vad se alla hans filmer om du inte redan gjort det., lost highway, wild at heart....
Men personligen så är nog Mullholland Drive en favorit.

Jorå har sett alla hans filmer förutom, konstigt nog, Elefantmannen, så det blir att spana in den inom en snar framtiden. Sen har jag inte sett alla hans kortfilmer han gjort heller, men det räknas inte riktigt.

Han är utan tvekan en av mina favoritregissörer alla tider, som du säger, ett geni. Han är och kommer vara saknad.

Min favoritfilm av han är nog Twin Peaks: Fire Walk with Me, helt fantastisk film. Sen hjälper det ju att man är ett fan av Twin Peaks-serien såklart.

Men gillar alla hans filmer. Jäkla trist att vi aldrig fick den nya serien "Unrecorded Night" som var på gång. Sen fanns det tydligen även fler idéer för Twin Peaks som vi nu aldrig kommer få uppleva.

Sen är det väl värt att lägga till att utan Angelo Badalamenti(som gjorde musiken till nästintill allt Lynch gjorde) skulle hans filmer/Twin Peaks inte haft den känsla och atmosfär dom har, ett riktigt drömpar dom två.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jorå har sett alla hans filmer förutom, konstigt nog, Elefantmannen, så det blir att spana in den inom en snar framtiden. Sen har jag inte sett alla hans kortfilmer han gjort heller, men det räknas inte riktigt.

Han är utan tvekan en av mina favoritregissörer alla tider, som du säger, ett geni. Han är och kommer vara saknad.

Min favoritfilm av han är nog Twin Peaks: Fire Walk with Me, helt fantastisk film. Sen hjälper det ju att man är ett fan av Twin Peaks-serien såklart.

Men gillar alla hans filmer. Jäkla trist att vi aldrig fick den nya serien "Unrecorded Night" som var på gång. Sen fanns det tydligen även fler idéer för Twin Peaks som vi nu aldrig kommer få uppleva.

Sen är det väl värt att lägga till att utan Angelo Badalamenti(som gjorde musiken till nästintill allt Lynch gjorde) skulle hans filmer/Twin Peaks inte haft den känsla och atmosfär dom har, ett riktigt drömpar dom två.

Kul, har faktiskt inte sett "Twin Peaks: Fire Walk with Me" måste ju göra det nu!

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Fezk:

Twin Peaks är en underbar värld. Det närmaste man kommer i spelvärld är väl Alan Wake. Jag uppmanar alla som gillar mystik att besöka den lilla sömniga staden Twin Peaks.

Medlem
Skrivet av gamern_86:

Twin Peaks är en underbar värld. Det närmaste man kommer i spelvärld är väl Alan Wake. Jag uppmanar alla som gillar mystik att besöka den lilla sömniga staden Twin Peaks.

Och Deadly Premonition

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och Deadly Premonition

Ah, glömde det. 👍

Medlem

The Whale (2022) - Fängslande drama om en engelsklärare med sjuklig fetma som försöker återknyta kontakten med sin dotter. En insiktsfull film om beroende, medmänsklighet och medberoende. 4/5

Medlem
Skrivet av alias:

Kul, har faktiskt inte sett "Twin Peaks: Fire Walk with Me" måste ju göra det nu!

Men du anser ändå att andra ska se alla Lynch verk?
Det är en otroligt bra film.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Men du anser ändå att andra ska se alla Lynch verk?
Det är en otroligt bra film.

LOL ja alla andra än Firewalk with me då... Det är väl ändå en av hans filmer som inte räknas till huvudkatalogen då den inte är helt fristående? Eller har jag fel? Hoppas det. Spelar ingen roll är det Lynch, så var säker på att gå in i ett visst "mode". Är glad att ha ett threat att upptäcka.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

LOL ja alla andra än Firewalk with me då... Det är väl ändå en av hans filmer som inte räknas till huvudkatalogen då den inte är helt fristående? Eller har jag fel? Hoppas det. Spelar ingen roll är det Lynch, så var säker på att gå in i ett visst "mode". Är glad att ha ett threat att upptäcka.

Det kan jag hålla med om. Mycket nöje!

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det kan jag hålla med om. Mycket nöje!

Tummar upp! Tack.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

"senase filmen du såg?" Fortfarande Warfare, kanske det finns fler som sett den nu och är nyfiken på deras tankar.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

"senase filmen du såg?" Fortfarande Warfare, kanske det finns fler som sett den nu och är nyfiken på deras tankar.

Ja, jag såg den på bio. Det verkar inte vara en sp populär film, då jag var ensam i salongen. Visserligen en måndag. Ljudet i filmen var det absolut bästa. Uppskattar även längden och det abrupta slutet. Det var en film som verkligen visade hur vidrigt krig är och det är alltid uppfriskande att se en krigsskildring som inte utspelar sig under WW2.

Det otroligt snabba händelseförloppet, stressen, rädslan och osäkerheten var påtaglig. A24 har än så länge fortfarande inte gjort mig besviken.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, jag såg den på bio. Det verkar inte vara en sp populär film, då jag var ensam i salongen. Visserligen en måndag. Ljudet i filmen var det absolut bästa. Uppskattar även längden och det abrupta slutet. Det var en film som verkligen visade hur vidrigt krig är och det är alltid uppfriskande att se en krigsskildring som inte utspelar sig under WW2.

Det otroligt snabba händelseförloppet, stressen, rädslan och osäkerheten var påtaglig. A24 har än så länge fortfarande inte gjort mig besviken.

Fint,,, lol eller bra då de flesta andra inte tycks se den som "underhållande" och vägrar acceptera att film som en konstform kan ha andra mål än ren underhållning. Jag tänker fortfarande på den då och då. Stark skildring av den totala meninglösheten och desperationen i situationer där i grunden oskyldiga vanliga människor gör "elitens" ärenden med livet och psyket som insats. Gillade att den uteslöt de vanliga Hollywoodska tillbakablickarna på familj och flickvänner/fruar. Här var det bara ren och skär terror och fruktan.
Tack för att A24 finns.. De vågar ta film på allvar. Visst finns kanske några djupdyk men i det stora hela, vilken katalog de har nu! Att risktagande lönar sig kan förhoppningsvis ge avtryck? Vem vet.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

A Working Man (Prime) Film från 2025 med Jason stratham.

Man vet vad man får om man säger som så, på samma sätt som man visste vad man fick av Van Damme rullar på 80-90talet. Någon random ihopkok till story man inte bryr sig så mycket om, allt som ursäkt för att ha ett gäng coola actionscener

Tyvärr är denna mindre bra än de senaste jag sett med honom så som The Beekeeper.

Blir bara 6 av 10, och då är jag generös för jag gillar Jason

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

<Uppladdad bildlänk>

A Working Man (Prime) Film från 2025 med Jason stratham.

Man vet vad man får om man säger som så, på samma sätt som man visste vad man fick av Van Damme rullar på 80-90talet. Någon random ihopkok till story man inte bryr sig så mycket om, allt som ursäkt för att ha ett gäng coola actionscener

Tyvärr är denna mindre bra än de senaste jag sett med honom så som The Beekeeper.

Blir bara 6 av 10, och då är jag generös för jag gillar Jason

Coola actionscener, kan man aldrig få för mycket av. Tack, aldrig hört talas om den faktiskt.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Rogue One. Andor tv-serien är bättre, men det är betydligt mer action i filmen ifall man tycker serien är för seg

Medlem

Senaste 3 filmerna:

End of Watch (2012) - https://www.imdb.com/title/tt1855199/

"Shot documentary-style, this film follows the daily grind of two young police officers in LA who are partners and friends and what happens when they meet criminal forces greater than themselves."

Betyg: 2.5/5 - Funderade på en 3a, men det var lite väl mycket svajig kamera och ett manus som drog ned filmen.

Ad Astra (2019) - https://www.imdb.com/title/tt2935510/

"Astronaut Roy McBride undertakes a mission across an unforgiving solar system to uncover the truth about his missing father and his doomed expedition that now, 30 years later, threatens the universe."

Betyg: 3/5 - Jäkla läcker sci-fi rulle.

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)- https://www.imdb.com/title/tt0073486/

"A newly admitted mental patient helps his docile companions defy the tyrannical head nurse."

Betyg: 4.5/5 - Smått fantastisk! Är nog andra gången jag sett den vad jag kan minnas, men det var vääldigt länge sen. Skådespeleriet och karaktärerna är så jäkla bra.

signatur

Medlem

(Sedd på bluray) film från 2025, kul få se Harrison Ford igen, det va ett tag sedan för mig.

Ger den 7 av 10 i underhållning för mig.

Medlem

Film från 2024 med Milla Jovovich, tyvär inte lika bra som resident evil filmerna.

Ger den 5 av 10

(Sedd på bluray)

Releasehästryttare

A minecraft movie 4/10

Yeah, även jag som har runt 20 timmar i MC har svårt att uppskatta denna som vuxen.

Bra film för barn dock.

Den animerade serien som kom till Netflix för ~10 år sen va betydligt bättre!

Medlem

The Innocents (2021) - https://www.imdb.com/title/tt4028464/

"During the bright Nordic summer, a group of children reveal their dark and mysterious powers when the adults aren't looking. In this original and gripping supernatural thriller, playtime takes a dangerous turn."

Norsk minimalistisk, långsam, psykologisk thriller/drama/skräckis.

Gillart! Förvånansvärt bra barnskådisar, det händer inte ofta, men dom här gjorde faktiskt ett bra jobb.

Betyg: 3.5/5

signatur

Medlem

Over the Top (1987)

Sylvester Stallone i rollen som Lincoln Hawk, åker lastbil och bryter arm samtidigt som han brottas med dåligt samvete och försöker vinna tillbaka förtroendet hos sin son. En riktigt härligt ostig 80-tals klassiker ❤️

3/5

signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar| 📀 Sony BDP-S1700

Releasehästryttare

Sinners 8.5/10

Väldigt bra vampyr flick!
Musiken va 10/10!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

The Innocents (2021) - https://www.imdb.com/title/tt4028464/

"During the bright Nordic summer, a group of children reveal their dark and mysterious powers when the adults aren't looking. In this original and gripping supernatural thriller, playtime takes a dangerous turn."

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/51f12890...

Norsk minimalistisk, långsam, psykologisk thriller/drama/skräckis.

Gillart! Förvånansvärt bra barnskådisar, det händer inte ofta, men dom här gjorde faktiskt ett bra jobb.

Betyg: 3.5/5

Såg den där på Göteborgs filmfestival när det begav sig, vill jag minnas. Bra film!

Skriv svar