Hur preppad är du?

Medlem
Hur preppad är du?

Denna månad kom broschyren "Om krisen eller kriget kommer".

Denna broschyr är till för att hjälpa sveriges invånare att bli bättre förberedda på allt ifrån allvarliga olyckor, extremt väder till militära konflikter.

Broshyren är uppdelad i tre kategorier: Krisberedskap, Totalförsvar och Varningssystem.

Kortfattat förväntar sig Staten att Sveriges invånare ska vara förberedda för en eventuell kris genom att ha nog med resurser hemma för att kunna hålla ut på egen hand i minst 3 dagar. Det vill säga att, vi ska kunna försörja oss själva med el, vatten, mat och värme i minst 3 dagar.

Om din inte fått informationen kan du ta del av allt innehåll i broshyren på dinsäkerhet.se. Webbsidan innehåller dessutom en fördjupad beskrivning utöver det som tas upp i broshyren.

Här finns ett klipp ifrån dinsäkerhet.se / MSB

Syftet med den här tråden är att försöka ta pulsen på hur preppade vi är på FZ.

1. Har ni läst broshyren eller på annat sätt tagit del av informationen?

2. Hur väl förbered är din egen och dina näras hemberedskap vid en eventuell kris?

Klarar du och dina nära er en vecka utan (se broshyren):
A) Mat
B) Vatten
C) Värme
D) Kommunikation
E) Övrigt


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

För min egen del:

1. Tagit del av informatinen:

  • Yes, jag har läst broschyren (och lärde mig mycket nytt).

2. Vår nuvarande hemberedskap vid kris eller krig:

  • Mat - räcker normalt 2-3 dagar

  • Vatten - bara kranvatten

  • Värme - finns filtar och täcke

  • Kommunikation - så länge batteriet på mobilen håller

  • Övrigt - finns bara ficklampa på mobilen, kan inte tillbereda mat utan spis

Slutsats
Jag skulle säga att vi är dåligt preppade i min familj och
kommer behöva se över vår hemberedskap.

Att göra:
- Förbereda en "krislåda" som det pratas om i klippet ovanför.

Hur preppade är ni?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Ganska dåligt..

A) Mat - Har mat för uppskattningsvis 1-3 veckor, beroende på hur länge jag kan hålla frysen kall. Skafferiet är alltid proppfullt.
B) Vatten - Bara kranvatten, funderar på att införskaffa dunkar och fylla dessa(och lagra svalt i källaren).
C) Värme - Filtar, täcken. Inget övrigt.
D) Kommunikation - Batteridriven radio, mobiltelefoner, powerbanks(ej laddade..).
E) Övrigt - Verktyg som kan användas för exempelvis fågeljakt och sjukvårdsutrustning.

Medlem

Vilken broschyr inte fått någon.
men nej bryr mig inte om att ha nån större beredskap.
batterier o pannlampa o nån köttsoppa konserv.

Ser inte nån risk som skulle kräva mer backup inte i en storstad i Sverige.
Förstår det krävs mer när man bor i mindre ort/by där det finns naturliga begränsningar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skulle fan knappt klara mig 24h

phi
Medlem

Påminde mig om att jag måste fan springa ner till Ica och handla till imorgon. Tack!

Medlem

Jag hade strömavbrott i lägenheten i 2 timmar, i februari-mars nån gång. Jag var precis på väg att hänga mig av tristess när strömmen lyckligtvis kom tillbaka. Så om den riktiga katastrofen kommer har jag inga förhoppningar att jag ska klara mig.

Medlem

1. Har ni läst broshyren eller på annat sätt tagit del av informationen?
Nja, bläddrat. Vet om det mesta sen tidigare.

2. Hur väl förbered är din egen och dina näras hemberedskap vid en eventuell kris?
Klarar du och dina nära er en vecka utan (se broshyren):

A) Mat
Mycket djupfryst som klarar ett gäng dagar, mer är 2-3, om man inte öppnar frysen mer än nödvändigt. Lite icke fryst I form av pasta och enklare konserver/halvkonserver.

B) Vatten
Inget förråd. Får inget förutom från vissa av konserverna. En hel del is i frysen dock, blir nog litervis Men det räknas väl inte eftersom jag måste ha frysen öppen länge för att få ut det vilket får en hel del mat att bli dålig snabbare

C) Värme
Kläder och filtar etc.

D) Kommunikation
Inget.

E) Övrigt
Ingen ficklampa. Kan tillreda mat kanske en vecka med spritköket med det bränsle jag har hemma.

Medlem

1) Ja
2A) Djupfryst och konserver samt två spritkök för tillagning
B) Räcker till en dag. Behöver utökas
C) Filtar osv.
D) Komradio 27Mhz och V/UHF samt radiomodem
E) Feuerhand lykta, batterier, ficklampor samt batteriradio och vevradio med ficklampa.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Jag har förberett mig väl genom att skapat ett register över vilka av mina grannar som har preppat.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Nej, har inte ens läst broschyren, som för tillfälle ligger inom armlängds avstånd...

Ja, jag skäms.

Är dåligt med det andra också, kommer en sån situation så blir det att tugga okokt ris för överlevnad.

Ska ta ett ordentligt tag i detta, dock.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

1, Läst broschyren som getts ut av en myndighet med Eliasson som boss? Troligt, det ingick inget armband som löser alla problem så varför slösa tid på den.

2. Allt som behövs finns staplat i källaren i backar. Yxor, batterier, radio, skitpapper, spritkök... Överlever en zombieapokalyps om det skulle behövas.

I mitt hus klarar vi oss i alla fall 2 veckor problemfritt. Vattentillgången behöver stärkas efter hand om det är avbrott men det finns dunkar för det.

I och med att allt är paketerat kan vi vara iväg härifrån med bilen på en kvart och vara helt mobila med samma utrustning. Det är bara mat och mediciner samt lastning som krävs.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Syftet med den här tråden är att försöka ta pulsen på hur preppade vi är på FZ.
1. Har ni läst broshyren eller på annat sätt tagit del av informationen?
Svar ja, gav inte mycket info att hänga i granen. Köp en överlevnadsbok och läs på dasset istället.
2. Hur väl förbered är din egen och dina näras hemberedskap vid en eventuell kris?
Bor själv, är väl tyvärr inte helt samkoordinerad med syskonen som bor i närheten.

Klarar du och dina nära er en vecka utan (se broshyren):
A) Mat - Har bunkrat upp med överblivet blötfoder från diverse övningar inom hemvärnet som räcker minst en vecka. Har utöver det en del konserver och torrvaror i skafferiet.
B) Vatten - Sämre med detta tyvärr. Har dunkar att fylla, men saknar klortabletter och kolfilter. Har kännedom om naturliga källor i närområdet med någorlunda tjänligt vatten. Kokmöjlighet finns åtminstone.
C) Värme - Får knäcka upp parketten och ta med som virke till att börja med. Annars så finns det sovsäckar och tält. Torra grankvistar och ris finns det i skogen. Elddon och bränsleköket följer tryggt med.
D) Kommunikation - Har ingen radio tyvärr.
E) Övrigt - Om skiten träffar fläkten med invasion eller proxykrig så blir det bara att masa sig till sin hemvärnsgrupp och hoppas på det bästa. Sen en ganska viktig detalj om du äger en bil är att alltid hålla den fulltankad. Då finns det goda chanser att förflytta sig snabbt från riskområdet utan att behöva slåss om de sista dropparna på macken.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Vi hade inte klarat oss speciellt länge utan hade fått göra kaos på grannens förråd. Jag kommer att tänka på vad Jeff Goldblum sa i "Jurassic Park":

"There would be running, and screaming ..."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vi hade inte klarat oss speciellt länge utan hade fått göra kaos på grannens förråd. Jag kommer att tänka på vad Jeff Goldblum sa i "Jurassic Park":

"There would be running, and screaming ..."

"Life finds a way" för min del om något skulle hända.

Quake-konnässsör

Bor i Finland, och där ligger alltid ryska björnen och trycker på. Men jag antar att ni menar denna?

Avstängd
Skrivet av almblad:

Bor i Finland, och där ligger alltid ryska björnen och trycker på. Men jag antar att ni menar denna?

https://youtu.be/Sgr9Lp9D0JU

Värst vilken rivig typ du valt, lol! Japp! Finland säger du. Grattis!

Quake-konnässsör

@lackis: haha, han kan vara lite "rivig" ibland, men synpunkter från alla håll är viktigt att lyssna på så man kan bilda sin egen uppfattning

Måste finnas på nätet och läsa någonstans tycker jag.

Jobbar själv inom eldistributionen så kan vara rolig läsning hur Sverige tycker i det specifika fallet.

Avstängd
Skrivet av almblad:

@lackis: haha, han kan vara lite "rivig" ibland, men synpunkter från alla håll är viktigt att lyssna på så man kan bilda sin egen uppfattning

Måste finnas på nätet och läsa någonstans tycker jag.

Jobbar själv inom eldistributionen så kan vara rolig läsning hur Sverige tycker i det specifika fallet.

Lol! Jepp! Alla röster ska komma fram. Men han får allt skärpa till sig lite, lol! Fult språk får man säga.

Backloggens befriare

Eftersom att jag nu huserar ute i skogen, med egen brunn, jordkällare och vedspis, skulle jag säga att jag är rätt safe. Har oftast 30-50 liter vatten på dunk i jordkällaren (vattnet i brunnen använder jag bara för tvätt och sådant, men skulle gå att dricka vid en kris utan problem, bara man kokar det först, men det är längesedan vi testade det). Skafferier är fulla, och har oftast gott om torrvaror (i skrivande stund ca 5kg pasta, 2kg ris, 15 liter torkad svamp, 8kg mjöl..) och konserver finns det en hel del, makrill i tomatsås, ärtsoppa, tonfisk, sardiner, krossade tomater. Kanske 4 tjog ägg, en frys full med allsköns bröte, som man givetvis hade fått tillaga och hoppas det bästa på, om strömmen är körd. Utöver det har jag ved för ungefär 2 år, filtar, kläder, 600 värmeljus, 300 vanliga ljus, alla redskap som behövs för att överleva ute i en stuga i skogen, inklusive en slipsten som man driver genom att trampa på en pedal, så överlever jag inte de där 3 dagarna till en vecka de skriver om i broschyren, så får jag nog skämmas..


signatur

Ad hoc addendum

Quake-konnässsör
Medlem

Preppad vette fan. Men tanken på Ak 5, M90 och att ligga i tält skrämmer mig. Jag är på tok för bekväm för sådant numera.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Inte ett skit preppad för vare sig atomkrig eller zombieapokalyps. Däremot har jag en backlog med spel som räcker säkert tio år. Skulle strömmen gå så kommer brädspelshögen fram. Stearinljus finns.

Skribent

Inte det minsta. Om internet ligger nere i mer än fyra timmar spontandör jag.

Medlem

Får jag inte äta kött varje dag kollapsar jag

Opreppad till förbannelse är jag men det gör inget, världen behöver mindre människor som tär på tillgångarna ändå. En pandemi eller storskaligt krig (utan kärnvapen) skulle faktiskt behövas. Älgstammen, vargstammen mm hålls ju i schack för att det inte ska vara överpopulerat men människorna är det ingen som tänker på att hålla nere stammen på.

Kommer kriget till norden så hjälper det inte planeten speciellt mycket och jag stupar förmodligen direkt


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

1
Skriv svar