Nu avgör vi saken tillsammans – är förstaperson i Cyberpunk ett misstag?

Medlem
Skrivet av Horniak:

Bara att spela korta stunder först och öka tiden allt eftersom så blir du av med din "åksjuka". Handlar bara om att vänja dig vid det. Samma sak med VR osv.

Mjae, riktigt så enkelt är det inte tyvärr. Jag har varit med sedan Pong/Space Invader och testat det mesta. Det finns mängder med faktorer som ligger till grund för potentiellt illamående: För låg FPS, för låg FoV, för hög FoV, Weapon bob, storleken på vapnet OM det gungar inne i det visuella fältet, generellt "gung" i karaktärsrörelser, en motor med förvrängt perspektiv... Vissa spelmotorer funkar rakt av, andra inte alls. Ofta går det att fixa.

Det första spel jag upplevt riktigt vidrigt illamående i var "Descent", sedan även R.O.T.T. (Rise of the Triad). Wolfenstein och DOOM gick ovanligt bra konstigt nog, men Return to Castle Wolfenstein gick inte alls. Alla Valves spel funkar fint.

Ett trick, om ni som jag lider av motion sickness vid spelande, är att så fort ni upplever att det börjar, blunda och känn efter. Kommer då illamåendet så fortsätt blunda några sekunder tills allt balanserar sig igen, då är det bara att spela vidare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Rent praktiskt så tror jag inte tredje persons vy funkar i ett sci-fi spel som försöker hålla sig lite verklighetstroget (höh, sci-fi verklighetstroget.. Vad jag menar är, de vill hålla det mer verkligt än vad det vore att spela ett Zelda-spel med zelda-grafiken)..
Eh.. Anyhow, vad jag vill komma fram till är att i ett sci-fi spel som utspelar sig i Cyberpunks värld så vore det logiskt med trånga korridorer och ännu trängre gränder, så att få till en kamera som kan kännas smidig och inte fastnar i väggarna när spelaren rör sig fram och tillbaks i en korridor vore en mardröm för en utvecklare (Tittar på dig Metal Gear Fantom Pain).
Såatte, ge dem en chans och avnjut lite first person

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

The Witcher 3 innehöll enorma mängder strider, utan att någon klagade på att det var ett action-rpg eller en tredjepsersons-slasher. Tänker att om de håller samma nivå här så funkar det fint, så länga man KAN glida runt i världen utan att slåss. Sen hänger det ju såklart på storyn. Varför slåss man? Kan jag snacka mig ur strider? Vad gör jag mellan striderna? Kan jag förlora en strid utan att det alltid blir game over? Sådana saker.
I ärlighetens namn var ju fighterna det absolut minst intressanta med W3. Hoppas på samma sak här, ur ett annat perspektiv.

Ja precis. Dom fick det att fungera, för som sagt så var det en hel del fighter, men det fanns ju alltid något bakom striderna.
Ja det vore underbart, jag tror ju starkt på CDPR, dock har jag inte doppat hela foten i hypehinken ännu, jag vill ta det försiktigt.
För som många pratat om runt om på webben är ju just det att dom har The Witcher 3 i bakom sig, och att det finns en ribba som är ganska väl placerad (ej särskrivning) och att dom ska förhålla sig till det på något sätt.

Att få se en glimt gameplay skulle inte skada.

Men hur som helst, så kommer jag avnjuta spelet oavsett när det kommer. Men det är alltid kul att fnula lite.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

RPG i förstaperson är verkligen inget nytt,. Might and Magic, Deus Ex, System Shock, Vampire the Masquarade, Stalker. Många utav de absolut bästa rpg-spelen har varit fps-rpg, eller rpg i förstaperson. Akalabeth World of Doom som är ett utav det äldsta grafiska rpg-spelet var i förstaperson.

Precis - men man vet aldrig vad CDPR hittar på, eller framför allt hur dom gör det. Vi får helt enkelt vänta och se, och det med spänning och tålamod.


signatur

Niet.

Skriv svar