Recension - Pillars of eternity 2 : Deadfire

Testpilot
Recension - Pillars of eternity 2 : Deadfire

Pillars 2 – Deadfire

Jag gillade 1an . Men är mer eftertänksam efter Divintiy spelen , de utvecklar genren på nya sätt.
Nu inför 2an så har jag betydligt mer kritiska ögon.

Striderna känns inte klockrena , automatik med autopaus känns fel på nåt vis.
Kan inte sätta fingret på det , reglerna för AI’t verkar dock rätt okej.
På det stora känns det lite komplicerat att hålla koll på om spells är begränsade per strid eller tills man vilar. Och vissa andra saker som att boosta vissa spells är också ”rörigt” tillsammans med UI’t som inte är så bra som jag skulle önska.

Totalt så gör detta att strider går snabbt att gå igenom , svåra strider går att micromanagera. Men för mig är i slutänden turnbaserade strider det jag gillar mest.

Att fortsätta ha statiska miljöer/bakgrunder där man får gissa sig till om skuggan i hörnet är en utgång eller bara en skugga känns inte kul eller modernt.
Det är nog det jag irriterar mig mest på i spelet , många gånger då man inte ser nåt ordentligt klickar jag på musen och hoppas på att sömlöst kunna byta vy som man gör så enkelt i Divinity 2 .

Kartlayouten i spelet är ganska rörig enligt mig , det finns nämligen två.

En layout där du går runt med ditt party eller åker med skeppet och en layout då du stöter på städer. Det är inte så att det är en sömlös karta utan du hoppar till ett helt annat UI för stadskartan vilket gör det mycket förvirrande i början.

Jag gillar att de utökat animationerna för gubbarna i spelet , det ser mysigt ut då Eder drar fram pipan och puffar ett bloss . Rent allmänt har de piffat upp hela den biten vilket uppskattas.
Ljuseffekter efter spells och annat är också snyggt representerat i spelet vilket ökar stämningen.

Det är också mycket roligare med att världen känns mer öppen då man rör sig runt en större karta.

De bygger verkligen en rolig värld och många uppdrag är intressanta och överraskande , karaktär och världsbyggande i toppklass.

Som det känns för min spelomgång så är det lätt att bli övermäktig då man managerar sina gubbar vettigt och placerar skills och annat rätt. Samtidigt känns det som att potions och scrolls är mer eller mindre onödiga medan mat och enchanting är föredömligt bra gjort. (Detta kanske är mer viktigt på högre svårighetsgrader)

Jag är inte 100% klar men är på sluttampen av spelet just nu och tvivlar på att nåt skulle få mig att ändra min åsikt om spelet. [är nu klar , ingen redigering behövs]

Rekommenderar det starkt till dig som gillar denna typ av spel!

Pillars of Eternity 2 : Deadfire
4
Mycket bra
+
Old school RPG
+
Stor öppen värld
+
Bra historier och världsbyggande
-
Statiska miljöer . Svårt att se i strider och vart man kan gå
-
Lätt att bli övermäktig
-
Potions & Scrolls känns onödigt
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag har inte hunnit med att testa Pillars 2 ännu. Men jag är riktigt sugen.

Att bygga spel kring nostalgi är ju alltid en balansgång mellan det som gjorde spelen bra vid millennieskiftet och det vi förväntar oss av en titel idag. Jag ser fortfarande Baldurs Gate 2 som ett av de bästa spelen någonsin, men jag förstår samtidigt varför yngre gamers inte vill ta i de spelen med tång. Det första Pillars tyckte jag ändå lyckades med den balansgången, och jag har stora förhoppningar på tvåan. Jag måste bara hitta 100 timmar på mitt schema när jag har tid att spela det.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Harakiri: Man kan binda "visa alla interaktiva föremål" till typ, TAB, i inställningarna. Det underlättade för mig enormt, betydligt lättare att fånga upp allt och se vad som går att klicka på.

I övrigt ett mycket bra spel, det fångade mig på ett sätt som första Pillars aldrig gjorde!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Testpilot

Sorry för lite sent svar , varit sjuk sen fredags.

Skrivet av Bennii:

Jag har inte hunnit med att testa Pillars 2 ännu. Men jag är riktigt sugen.

Att bygga spel kring nostalgi är ju alltid en balansgång mellan det som gjorde spelen bra vid millennieskiftet och det vi förväntar oss av en titel idag. Jag ser fortfarande Baldurs Gate 2 som ett av de bästa spelen någonsin, men jag förstår samtidigt varför yngre gamers inte vill ta i de spelen med tång. Det första Pillars tyckte jag ändå lyckades med den balansgången, och jag har stora förhoppningar på tvåan. Jag måste bara hitta 100 timmar på mitt schema när jag har tid att spela det.

92 timmar stod räknaren på då jag såg eftertexterna vid avslutat spel
Nu gjorde jag så mycket som jag hittade på kartan av de quests som finns, kör man bara main quest kan man kapa tiden väsentligt.

Skrivet av Gustav Höglund:

@Harakiri: Man kan binda "visa alla interaktiva föremål" till typ, TAB, i inställningarna. Det underlättade för mig enormt, betydligt lättare att fånga upp allt och se vad som går att klicka på.

I övrigt ett mycket bra spel, det fångade mig på ett sätt som första Pillars aldrig gjorde!

Jo TAB är flitigt använt , dock visar den inte dörrar om inte dörren i sig är öppningsbar. Portar som öppnas med andra mekanismer ser man inte

1
Skriv svar