Röstskådespelaren till Brigitte hjälper amerikaner att uttala hennes namn korrekt
Det jag har hört med dom jag kör med är att alla kallar henne "Bridgit"
Du råkar inte spela mycket med britter? De få jag känner uttalar det alltid som Bridget. Vilket på sätt och vis är okej då Bridget är den engelska versionen av gäliskans Brigid, vilket på tyska blir Brigitte.
"Bri-gitte-e!"? Borde det inte vara "Bir-gitt-e" ?
Det stavas Brigitte och hon är svensk, hur tror du det är lämpligast att uttala det ordet på svenska?
Det stavas Brigitte och hon är svensk, hur tror du det är lämpligast att uttala det ordet på svenska?
Det är ett tyskt namn eftersom att Reinhart fick namnge henne, så rent tekniskt sett borde det uttalas med tyskt uttal, men med tanke på att hon är svensk så tycker jag att det antingen är Bri-gitt, eller Bri-gitt-e.
@Pijt: Ja egentligen är nog det engelska/franska/tyska uttalet mer korrekt än det svenska, för här i Sverige använder vi ju våra svenska versioner av samma namn
Det finns svenskar som heter Brigitte och inte Birgitta, det innebär inte att man använder ett annat språks uttal av namnet. Tyskarna har inte heller det franska uttalet av samma namn utan använder naturligtvis tyskt uttal (Reinhardts voice actor använder franskt och inte tyskt uttal för att han helt enkelt inte är tysk.)
'Jacob' uttalas tex. inte 'Djejkabb' i sverige bara för att det har engelsk stavning utan 'Jakåpp' och 'Amelia' uttalas inte 'Ömilliö' utan precis som det stavas enligt svensk fonetik.
Så det korrekta uttalet av ett namn är i grunden alltid enligt personens eget språk eftersom det inte går att tro att någon annan i samma land skulle utgå från något helt annat språk när de läser namnet.
Tack vare SCB:
911 Brigitte, varav 449 har det som tilltalsnamn.
166458 Birgitta varav 38883 har det som tilltalsnamn.
Dvs Birgitta är som förnamn 183ggr så vanligt som Brigitte, 87ggr så vanligt som tilltalsnamn.
Hög medelåder för båda 65 för Brigitte, 68 för Birgitta.
(Finns även två män som heter Birgitta, ingen har det dock som tilltalsnamn.)
Vet inte om jag missat någon diskution men Brigitte är ju ett franskt namn. Tycker det låter konstigt att säga Bri-gitt-e också.
Har sitt ursprung från Irland enligt Wikipedia.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch