Röstskådespelaren till Brigitte hjälper amerikaner att uttala hennes namn korrekt

Robot
Röstskådespelaren till Brigitte hjälper amerikaner att uttala hennes namn korrekt
Medlem

Att amerikanare uttalar namnet Bridgette kan jag förstå, men hur fan kan svenskar tro att det uttalas så?

Medlem

"Bri-gitte-e!"? Borde det inte vara "Bir-gitt-e" ?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

@DitroX: Hon stavar ju Bri och inte Bir

Medlem

P3 gjorde en intervju med henne för några månader sedan, väldigt intressant och man får en hel del inblickar i hur Blizzard jobbar med voice acting


signatur

Metal is best served heavy.

Det jag har hört med dom jag kör med är att alla kallar henne "Bridgit"

Medlem

jahopp


signatur

AYY LMAO

Medlem

Är det med flit det står Birgitte i rubriken?

Medlem

@Valpon: Jo precis, men i rubriken står det ju Birgitte


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Vet inte om jag missat någon diskution men Brigitte är ju ett franskt namn. Tycker det låter konstigt att säga Bri-gitt-e också.

Medlem
Fragtjuv

Kanske missat något här jag också men både Brigitte och Birgitte är ju kvinnonamn som används i Sverige.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

@Pijt: Ja egentligen är nog det engelska/franska/tyska uttalet mer korrekt än det svenska, för här i Sverige använder vi ju våra svenska versioner av samma namn


signatur

Metal is best served heavy.

Skribent

@Valpon: Vi säger att de var ett skämt sen glömmer vi det för alltid.

Jag behöver tydligen hjälp att stava så.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag har hört med dom jag kör med är att alla kallar henne "Bridgit"

Du råkar inte spela mycket med britter? De få jag känner uttalar det alltid som Bridget. Vilket på sätt och vis är okej då Bridget är den engelska versionen av gäliskans Brigid, vilket på tyska blir Brigitte.

Medlem
Skrivet av DitroX:

"Bri-gitte-e!"? Borde det inte vara "Bir-gitt-e" ?

Det stavas Brigitte och hon är svensk, hur tror du det är lämpligast att uttala det ordet på svenska?

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det stavas Brigitte och hon är svensk, hur tror du det är lämpligast att uttala det ordet på svenska?

Det är ett tyskt namn eftersom att Reinhart fick namnge henne, så rent tekniskt sett borde det uttalas med tyskt uttal, men med tanke på att hon är svensk så tycker jag att det antingen är Bri-gitt, eller Bri-gitt-e.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

@Pijt: Ja egentligen är nog det engelska/franska/tyska uttalet mer korrekt än det svenska, för här i Sverige använder vi ju våra svenska versioner av samma namn

Det finns svenskar som heter Brigitte och inte Birgitta, det innebär inte att man använder ett annat språks uttal av namnet. Tyskarna har inte heller det franska uttalet av samma namn utan använder naturligtvis tyskt uttal (Reinhardts voice actor använder franskt och inte tyskt uttal för att han helt enkelt inte är tysk.)
'Jacob' uttalas tex. inte 'Djejkabb' i sverige bara för att det har engelsk stavning utan 'Jakåpp' och 'Amelia' uttalas inte 'Ömilliö' utan precis som det stavas enligt svensk fonetik.

Så det korrekta uttalet av ett namn är i grunden alltid enligt personens eget språk eftersom det inte går att tro att någon annan i samma land skulle utgå från något helt annat språk när de läser namnet.

Medlem

Tack vare SCB:

911 Brigitte, varav 449 har det som tilltalsnamn.
166458 Birgitta varav 38883 har det som tilltalsnamn.
Dvs Birgitta är som förnamn 183ggr så vanligt som Brigitte, 87ggr så vanligt som tilltalsnamn.

Hög medelåder för båda 65 för Brigitte, 68 för Birgitta.

(Finns även två män som heter Birgitta, ingen har det dock som tilltalsnamn.)

Avstängd

Får mig bara att tänka på låten Birgit med Slaskfittorna.

Medlem
Skrivet av Pijt:

Vet inte om jag missat någon diskution men Brigitte är ju ett franskt namn. Tycker det låter konstigt att säga Bri-gitt-e också.

Har sitt ursprung från Irland enligt Wikipedia.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av DitroX:

@Valpon: Jo precis, men i rubriken står det ju Birgitte

Så om det står i tidningen att Sveriges stadsminister heter Eilert Pilarm så är det så?

1
Skriv svar