Beat Saber [EARLY ACCESS]

Medlem
Beat Saber [EARLY ACCESS]

Mitt VR har legat och dammat rätt länge, men när Budget Cuts släpptes kunde jag inte bara hålla mig och plockade fram utrustningen igen. Och i å med det hittade jag ett spel som hette Beat Saber.

Beat Saber är ett fysiskt rytm-spel där man svingar lasersvärd mot ankommande kuber från varsin hand i takt med musiken.

Tänkte det här kommer vara skit men måste jag måste bara testa det, trots EARLY ACCESS, ty har väntat på ett vettigt VR spel som man både kan ha roligt och jobba fysiskt med. Tidigare har jag kört Holopoint, vilket riktigt tar musten ur en, men nackdelen är att atmosfären inte är vidare och att man ofta trasslar sig in i sladden. Dessutom blir man utråkad snabbt.

Beat Saber visade sig vara en perfekt ersättare mot Holopoint. Det var atmosfäriskt, beroendeframkallande och man fick jobba fysiskt. Dock vill jag tillägga att Holopoint fortfarande är mer fysiskt krävande då man verkligen använder kroppen ofta genom att ducka och vrida på sig. Beat Saber använder man mestadels armarna, och ibland hukar man ner sig (beroende vilken låt man kör med).

När man klarat av en låt utdelas ett betyg samt poäng. Om man missar tillräckligt med många kuber får man börja om från början igen. Så vitt jag vet baseras dessa betyg på hur många kuber man har träffat, hur stort "sving" man hade mot kuberna, samt hur väl centrerat man träffat dom. Detta är bra då det lockar fram större svingar mot kuberna vilket kräver mer energi från spelaren, och därmed blir mer fysiskt krävande för att uppnå högre poäng.

Det finns tre lägen just nu att välja på i spelet, första är standard där man svingar mot kuber i kommenderade riktningar med två svärd. Andra läget, "No Arrows", får man svinga mot kuberna från vilket håll man vill, och i det tredje läget, "One Saber", använder man bara ett svärd. Sen finns det ett party-läge också där man turas om med vänner (men rekommenderas ej då hela hjälmen blir genomblöt av svett. )

Finns normalt fyra svårighetsgrader till låtarna i spelet, och den svårighetsgrad jag började först med var 'Hard' bara för att jag ville ha lite utmaning. Visade sig vara ett bra val personligt för mig. När jag har kört 'Hard' några gånger provade jag på 'Expert'. Vissa låtar är riktigt svåra i den svårighetsgraden, men är också mer fysiskt och reflexmässigt krävande vilket jag vill ha. Har hoppat mellan 'Expert' och 'Hard' och med tiden har man blivit bättre och lyckats klara av nåra låtar på 'Expert'.

Nackdelen just nu är att det finns bara 10 låtar att spela, men med tiden kommer det komma flera låtar. Värt att tänka på är att Beat Saber genererar inte kuberna dynamiskt med musiken, utan varje låt måste anpassas manuellt i en editor som inte verkar vara släppt än. Dock har gemenskapen runt spelet redan nu skapat möjligheten att få tillgång till fler låtar genom en inofficiell sida som heter Beatsave, där användare redan har skapat sina egna "banor" runt låtar.

Bland dom moddade låtarna därifrån skulle jag rekommendera Rasputin, Every Time We Touch, Gangman Style och Ra3 Theme Soviet March.

Väldigt nära en 5:a. Och just nu är det EARLY ACCESS.

Beat Saber
4
Mycket bra
+
Beroendeframkallande
+
Fysisk träning
+
Går att modda in inofficella låtar
-
Just nu bara 10 låtar (officiellt)
Det här betyder betygen på FZ

signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

1
Skriv svar