Medlem
Uplay hackad

Om ni inte loggat in på Uplay på ett tag kan det vara bra att titta till den.

Märkte idag efter två månaders vila från Uplay att någon ändrat mitt username, raderat alla mina vänner och spelat Far Cry 5 på mitt konto. Någon har dessutom snott mitt username "Fr0gg0" helt plötsligt direkt efter.

Personen har inte ändrat mitt lösenord, så han/hon har inte tillgång till min mail. Har samma lösenord där så personen har inte kommit in på mitt konto genom att veta mitt lösenord. Ingen skulle någonsin komma på mitt lösenord, inte ens om de fick oändligt med försök. Om inte mitt lösenord läckt ut genom någon hackning av en databas eller så.

Tydligen blivit vanligare och vanligare på just Uplay.

En jävla tur att jag inte har använt mitt kontokort något på Uplay.

Så, titta till eran Uplay om ni inte har gjort det på ett tag.

Medlem

har du inte varit kontakt med Ubi så bör du nog göra det.

Medlem

Pratade nyss med dem, var tre olika som hade använt mitt konto från tre olika städer i Ryssland, den första använde den fjärde juni.

De verkar ha mycket problem med detta enligt hon jag pratade med. Spelar sönder ens konto och tjänar massa poäng för att köpa nå "20% rabatt på ens köp" och säljer vidare det.

Medlem

ska ändra mitt lösenord så snart jag kan. Tack för tipset.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Killmonday Games

Kör du med 2-step verification?


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Nä, gör det nu. Visste inte att det fanns andra authenticators än Googles och den fungerar inte för mig av någon anledning. Hon tipsade om någon Lastpass authenticator.

Moderator | Testpilot

Tack så mycket för tipset!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det läskiga är att man ska få mail när man ändrat username, jag har inte fått något, inte ens i skräp. De på Ubisoft fattade ingenting.

Hade man kunnat avstyra det lite fortare.

Man blir så yr av sånt här.

Inaktiv

Tack för tipset! Ska också fixa 2-step nu

Medlem

Lite missvisande rubrik på tråden, det var bara du som inte hade tillräcklig hög säkerhet på ditt eget konto.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv

Lyft fram detta som en nyhet så att folk uppmärksammas av det kanske?

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Lite missvisande rubrik på tråden, det var bara du som inte hade tillräcklig hög säkerhet på ditt eget konto.

Kanske skulle skriva att någon crackat då, för de på Ubisoft sa att någon gjort det.
Men skrev detta innan jag ringde och det blir automatiskt att man säger hackad till allt idag så folk ska förstå.
Fortfarande någon som gjort intrång från Ryssland utan att veta mitt lösenord då de inte lyckades ändra mitt gamla lösenord.
Deras säkerhet brister också då man inte får veta att lösenord försökt ändrats, username ändrats eller tagit sig in från annat land/dator som de flesta andra har.
Sen kan de göra reklam för andra authenticators också så man vet att de finns och inte bara Googles då den inte fungerar för mig. De skriver bara om Googles överallt på Ubisoft och det är den enda man har hört talas om från andra håll så visste inte ens att det fanns andra och att det var något Google "uppfunnit".
Man förlitar sig för mycket på allt man läser ibland.

Tur att Steam har en egen genom sin app så man har haft fungerande 2-steg på den hela tiden i alla fall.

Den som senast hade mitt konto var någon MIK-98-, som hade raderat den enda vännen jag hade på Uplay, men han hade addat några andra på min vänlista och en av dem hade addat min kompis nu när han loggade in och kolla. De som han hade addat var tydligen andra konton som råkat ut för samma. Allt är så skumt.

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Lyft fram detta som en nyhet så att folk uppmärksammas av det kanske?

Knappast för att en får sitt konto hackat. Det är om det är många som blir drabbade. Googlade lite och det verkar inte vara många rapporter om det senaste veckan.

Det sagt så är det förstås bra att se över sitt konto och säkerhet oavsett.

Medlem

Jag hade samma problem med både mitt uplay konto och mitt origin konto för ett par månader sedan.

Avstängd
Skrivet av Fr0gg0.:

Om ni inte loggat in på Uplay på ett tag kan det vara bra att titta till den.

Märkte idag efter två månaders vila från Uplay att någon ändrat mitt username, raderat alla mina vänner och spelat Far Cry 5 på mitt konto. Någon har dessutom snott mitt username "Fr0gg0" helt plötsligt direkt efter.

Personen har inte ändrat mitt lösenord, så han/hon har inte tillgång till min mail. Har samma lösenord där så personen har inte kommit in på mitt konto genom att veta mitt lösenord. Ingen skulle någonsin komma på mitt lösenord, inte ens om de fick oändligt med försök. Om inte mitt lösenord läckt ut genom någon hackning av en databas eller så.

Tydligen blivit vanligare och vanligare på just Uplay.

En jävla tur att jag inte har använt mitt kontokort något på Uplay.

Så, titta till eran Uplay om ni inte har gjort det på ett tag.

Var det inte någon som hade liknande problem med just Far Cry 5 vid releasen? Inte du? Läste en tråd om det här. Tråkigt som fan. Hoppas det ordnar upp sig för dig.

Folk tipsar om att alltid avaktivera kontokort efter köp på webben. Nästa gång vi handlar aktiverar vi kortet, klart, avaktivera.

Typ lägga in ett "citat", quote "är kortet av" som poppar upp varje gång man loggar in/ut om man är glömsk eller virrig av sig.

Medlem

Förvånad över att Ubi ens svarade. Skickat massor av mejl förr men aldrig fått ett enda svar.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Någon var så snäll och satte igång 2FA på mitt konto

Medlem
Skrivet av lackis:

Var det inte någon som hade liknande problem med just Far Cry 5 vid releasen? Inte du? Läste en tråd om det här. Tråkigt som fan. Hoppas det ordnar upp sig för dig.

Folk tipsar om att alltid avaktivera kontokort efter köp på webben. Nästa gång vi handlar aktiverar vi kortet, klart, avaktivera.

Typ lägga in ett "citat", quote "är kortet av" som poppar upp varje gång man loggar in/ut om man är glömsk eller virrig av sig.

Nä, men känner igen att någon skrivit något om det. Sett massa på andra forum också.
Ja, brukar inte spara kort i vanliga fall. Har endast på Steam men lika bra att sluta där också ifall.

Skrivet av redruM:

Förvånad över att Ubi ens svarade. Skickat massor av mejl förr men aldrig fått ett enda svar.

De har en svensk telefonsupport som jag ringde, fick prata med världens trevligaste tjej. Riktigt bra support.
Gillade min norrländska dialekt gjorde hon också och frågade även om jag var intresserad av att jobba där, men kravet var att kunna finska, haha. ._.

Inaktiv

@Fulci: Vadå knappast? Är väl skitbra om det uppmärksammas så att folk byter lösenord på sina speltjänster? Förstår inte vad du menar riktigt..

Medlem
Skrivet av anon_1418:

@Fulci: Vadå knappast? Är väl skitbra om det uppmärksammas så att folk byter lösenord på sina speltjänster? Förstår inte vad du menar riktigt..

Läste du mitt svar? Jag sa att om en person får sitt konto hackat är det knappast något att skriva en nyhet om, det händer hela tiden och är i princip aldrig tjänstens fel. Däremot om det händer många på en gång kan det vara så att något har hänt hos själva tjänsten och då har det nyhetsvärde. Verkade inte så i det här fallet.

Om du menar en allmän nyhet om "Håll dina konton säkra" och tips på hur man gör det, så ok. Det finns bra guider på nätet hur man skapar säkra lösenord och håller sina konton säkra. Sen behöver man hålla sin IT-utrustning säker också. En keylogger får reda på alla dina lösenord, oavsett hur säkra de är.

1
Skriv svar