HP Windows Mixed Reality – billigt VR-headset hos Elgiganten

Relik 📜
HP Windows Mixed Reality – billigt VR-headset hos Elgiganten

Ja, som rubriken säger egentligen. Många är väl liksom jag sugna på VR men inte beredda att punga ut med (minst) 4-5 000 kronor för ett kit. Blev tipsad om att Elgiganten kör HP Windows Mixed Reality-variant för 2 222 kronor till och med söndag 24/6, vilket känns som en summa jag kan "investera".

I korthet handlar det om hårdvara för just Windows Mixed Reality i första hand. Sedan april finns dock officiellt stöd för SteamVR, där majoriteten av titlar fungerar rakt av. Gäller bland annat Skyrim, Fallout och så vidare. En hel del spel alltså, så den biten är grönt.

Själva kitet innehåller headset och två handkontroller. Skillnad mot Oculus och Vive är "inside out tracking" där allt sådant sköts från själva headsetet, alltså inga fyrar eller kameror. För- och nackdelar med det såklart, enormt smidigt att sätta upp med ger vissa begränsningar. Till exempel kan inte handkontrollerna spåras helt utanför vad headsetet "ser", till exempel bakom ryggen.

Citerar mina egna första intryck från samlingstråden på SweClockers.

Citat:

Har testat lite nu ikväll!

* Kvaliteten på skärmarna är helt okej. Känns högupplösta. Har dock svårt att få skärpa annat än precis i mitten, upplever att kanterna blir suddiga snabbare än med till exempel Vive. Den aningen mindre FOV:en stör mig inte direkt.

* Byggkvaliteten är bra! Känns som det kommer hålla hyfsat.

* Passformen är sådär. Tycker inte jag får det att sitta bra utan att dra åt som fan, annars glider det snabbt och all form av skärpa med skärmen försvinner.

* Trackingen av headsetet är riktigt bra! Märker inga problem alls där.

* Trackingen av handkontrollerna är godkänd at best, generellt rätt kass. Tycker de tappas hela tiden, har svårt att hittas igen tillräckligt snabbt och aldrig står riktigt stilla - de skakar, hoppar, rycker. Jobbigt för att navigera menyer etc. Extra minus för att typ bågskytte är skitsvårt, kontrollen tappas ju när den går upp mot örat för att spänna.. Extra extra minus för att min vänsterkontroll ibland bara.. inte hittas. Måste då starta om mjukvaran.

* WMR-mjukvaran är gjord av en praktikant på tjack. Sjukt usel, hur fan tänkte de där? Att återställa golvet (!!!) är en APP i en MENY i deras VR-värld? What the fuck?

---

Totalt är jag rätt nöjd för 2222 kronor och kommer (såklart) leka vidare annan dag. Men det känns jävligt beta ställt mot Vive, allt från tracking till mjukvara. Känns opålitligt.

Har sedan dess testat mer, och.. när allt väl är igång blir det onekligen bättre. Känns som man snabbt anpassar sig till trackingen etc, och "glömmer bort" att det kan vara bättre. Ska också sägas jag såklart är lite skadad, där närmaste direkta jämförelse i tid är Vive Pro.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd

Upplösningen är inte så dålig heller: 2880 x 1440.

Medlem

Intressant. Undrar hur detta är i Elite Dangerous, då det är det enda spelet jag är intresserad av att spela i VR just nu.

Medlem
Skrivet av xtrem11:

Upplösningen är inte så dålig heller: 2880 x 1440.

Det följer Microsofts standard för Windows Mixed Reality, de flesta större hårdvarutillverkare har redan ett MR-headset på marknaden med exakt samma specs men varierande kvalitet på utformning/design. De är i regel helt ok och gemensamt för samtliga är det lägre priset, Finns en hel det tester/jämförelser om man är intresserad av för- och nackdelar med de olika tillverkarnas modeller.

Medlem

ROBOCOP Original Trailer - 1987 (Movie)
https://youtu.be/zbCbwP6ibR4


signatur

autograph

Medlem

Trodde först att någon skulle börja sälja pubg hjälmen som finns i spelet när jag såg bilden.

Medlem

Hej,

Någon annan som har eller har provat detta headset?
Jag blev väldigt sugen på att skaffa detta. Vi har Vive och occulus på jobbet som jag kört lite och det är ju riktigt kul med VR. Har dock inte tyckt att priset har varit rikigt lika bra.

Jag har kikat på två youtube recensioner och de rekommenderade inte denna jämnfört med andra windows mixed reality headsets pga två saker
Dålig FOV
Väldigt snäv focus punkt som kan vara svår att hitta då sladdkontakten gör att headsettet blir tyngre på ena sidan.

En recensent nämnde även att IPD var fast till 64mm. Om mina mätningar stämmer så har jag ca 67mm. Kommer detta helt förstöra upplevelsen?

Medlem

Har ASUS-varianten, är det samma skärm i så kan jag tyvärr säga att den lägre upplösningen i Vive och Rift är ett mindre problem jämfört med hur mycket sämre ljusstyrka det är i MR-headsetten. Jag saknar Vive (krängde den för jag inte ville montera upp några sensorer på väggen i nya bostaden) och kommer troligtvis gå tillbaka till den eller Vive Pro.

Med det sagt, så är 2200:- för att köra spel som Elite i VR sjukt prisvärt! (Kontrollerna är också väldigt mycket sämre än Vivens wands, så håll er till seated games)

Avstängd
Skrivet av crazyrobban:

Jag saknar Vive (krängde den för jag inte ville montera upp några sensorer på väggen i nya bostaden) och kommer troligtvis gå tillbaka till den eller Vive Pro.

Man monterar inga sensorer på väggen med Vive. Det är ljusfyrar, som fyller spelområdet med ljusstrålar, som sensorerna i headsetet använder sig av för att klura ut var det befinner sig. Avancerade lampor som lyser osynligt ljus, med andra ord.

Medlem

@crazyrobban: tack för infon. Jag får nog fundera lite till

Relik 📜
Skrivet av crazyrobban:

Har ASUS-varianten, är det samma skärm i så kan jag tyvärr säga att den lägre upplösningen i Vive och Rift är ett mindre problem jämfört med hur mycket sämre ljusstyrka det är i MR-headsetten. Jag saknar Vive (krängde den för jag inte ville montera upp några sensorer på väggen i nya bostaden) och kommer troligtvis gå tillbaka till den eller Vive Pro.

Med det sagt, så är 2200:- för att köra spel som Elite i VR sjukt prisvärt! (Kontrollerna är också väldigt mycket sämre än Vivens wands, så håll er till seated games)

Jag vet faktiskt inte om det är exakt samma skärmpaneler. Kan däremot inte säga att ljusstyrkan varit ett problem för mig än så länge åt något håll, helt enkelt inte reagerat på det alls - vilket i sammanhanget känns som en bra grej.

Kontrollerna håller jag med om de saknar finessen hos Vives wands. När de väl rullar tycker jag dock trackingen är helt okej, kunde utan problem åla runt i Superhot tidigare idag. Däremot tappas de betydligt enklare när de försvinner ur kamera-vyn.

Större problem för mig är att jag inte tycker passformen är något vidare. Svårt att få headsetet att hålla sig kvar i "sweetspot" där så mycket som möjligt är skarpt. Plus, WMR-mjukvaran är som sagt helt orimligt dålig.

Nåja, för 2 222 kronor är det oavsett ett riktigt kap. Duger lätt för den "hobby-VR" jag vill göra hemma!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Försökte få tag på ett exemplar men verkar bara finnas två exemplar totalt i Sverige. Ett i Vetlanda och ett i Kiruna !

Medlem
Skrivet av Evilsoap:

Försökte få tag på ett exemplar men verkar bara finnas två exemplar totalt i Sverige. Ett i Vetlanda och ett i Kiruna !

Finns några i web-lagret igen nu, knep precis ett.

Medlem

@Fluppen: tack! Hade gett upp hoppet men nu fick jag tag i ett. Skall bli kul att köra VR hemma och förhoppningsvis få med frugan på lite spel också

Medlem

@Fluppen: Tack. Nu inköpt. Får se om den dyker upp på blocket för 1000 pix om en vecka:)

Medlem

Verkar vara slutsålt :/..

Medlem
Medlem
Skrivet av autograph:

ROBOCOP Original Trailer - 1987 (Movie)
https://youtu.be/zbCbwP6ibR4

vad gör soundtracket till terminator där?

1
Skriv svar