Nintendo och Microsoft gör Minecraft-reklam tillsammans

Robot
Nintendo och Microsoft gör Minecraft-reklam tillsammans
Medlem

Varför kan inte Sony också vakna och känna doften av kaffet?

Är de så dumsnåla/småsinta bara för att de råkar dominera nuvarande konsolgeneration?

Internet will remember this.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Varför kan inte Sony också vakna och känna doften av kaffet?

Är de så dumsnåla/småsinta bara för att de råkar dominera nuvarande konsolgeneration?

Internet will remember this.

pretty much: De har ju inget att förlora på att öppna upp möjligheten

Ambassadör
Xbox

Det är fantastiskt att se den gröna och den röda loggan tillsammans!

Better together, indeed!


signatur

Jump in.

Medlem

Så när Sony försökte göra det här då var det ingen som verkade bry sig att Microsoft inte var intresserade för fem öre men när Microsoft gör samma sak då är det andra bullar som gäller=).

Medlem

Eftersom Microsoft och Nintendo nu är så glada kamrater så förväntar jag mig att alla framtida Mario spel släpps på xbox och alla Halo på switch.

eld
Medlem
Skrivet av Akronym:

Varför kan inte Sony också vakna och känna doften av kaffet?

Är de så dumsnåla/småsinta bara för att de råkar dominera nuvarande konsolgeneration?

Internet will remember this.

Jag tror skon klämmer i att microsoft använder xbox live för onlinetjänsterna i minecraft på samtliga plattformar, (multiplayer och microtransactions)

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Så när Sony försökte göra det här då var det ingen som verkade bry sig att Microsoft inte var intresserade för fem öre men när Microsoft gör samma sak då är det andra bullar som gäller=).

Eller så handlar det om att Nintendo gör det? De har väl varit ganska fientliga till sådana här saker förut? Men nu verkar det som att de har släppt på alla hämningar (spel på IOS, regionsfri Switch m.m.)

Avstängd

Eftersom Microsoft så gärna vill ha crossplay så borde dom väl kunna mötas halvvägs. Alltså att istället för att Playstation användarna ska tvingas skapa ett Xbox live konto kan väl Microsoft göra så att Xbox användarna måste skapa PSN konto istället. Win-win liksom.

Sen tycker jag det är ganska intressant också hur Microsoft så "gärna" vill ha crossplay men på samma gång tillåter dom det ej mellan Steam och Windows Store.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Eftersom Microsoft så gärna vill ha crossplay så borde dom väl kunna mötas halvvägs. Alltså att istället för att Playstation användarna ska tvingas skapa ett Xbox live konto kan väl Microsoft göra så att Xbox användarna måste skapa PSN konto istället. Win-win liksom.

Enda spelet du måste ha ett Xbox Live (MS konto egentligen) konto är Minecraft och det är mer för crossplayform buy, än play, dvs alla köp till spelet dlc/skins etc är för ditt spel vare sig du spelar det på Xbox eller Switch efter köpet, och vare sig du köpte det på Xbox eller Switch (m.fl plattformar självklart).

Rocket League, Fortnite och ett antal andra spel som funkar mellan Xbox/Switch behöver inte ett Xbox Live konto vad jag förstår.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Är det xbox 360, one, switch, pocket, Windows 10 som kan spela tillsammans?
Java och sony kan inte ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Så när Sony försökte göra det här då var det ingen som verkade bry sig att Microsoft inte var intresserade för fem öre men när Microsoft gör samma sak då är det andra bullar som gäller=).

Jag påstår inte att det var OK när Microsoft gjorde samma sak, men någon måste vara först med att förlåta och gå vidare, eller hur?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd

@Mithos-SWE: För Minecraft ja. Exakt det som denna artikel handlar om.

Och nej. Det är inte främst för crossplattform buy. Har lika mycket att göra med crossplay också. Microsoft vägrar till och med släppa senaste Minecraft patcharna till ps4 på grund av detta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Jag är inte direkt oroad.
Inte som så man sitter i tomma lobbies när man spelar online på sin ps4 direkt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

aah 2 mot 1 nu?
nu börjar det likna något.

Inaktiv

Åt snytbengt med Sony.

KoP
Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag är inte direkt oroad.
Inte som så man sitter i tomma lobbies när man spelar online på sin ps4 direkt.

Nä. Men der vore ju kul om man kunde inkludera flera vänner i sitt spelande. Mina vänner består av en mixad skara folk, en del sitter med PS4 och en del med Xbox One. Och det medför att jag får köpa vissa spel dubbelt bara för att kunna spela samma spel med dem alla. Vore kanon om jag kunde sammanföra dessa människor och vi kunde lira tillsammans.

Skulle gärna se att jag kunde köpa ett spel på PS4'an och spela med folk på Xboxen och vice versa.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nä. Men der vore ju kul om man kunde inkludera flera vänner i sitt spelande. Mina vänner består av en mixad skara folk, en del sitter med PS4 och en del med Xbox One. Och det medför att jag får köpa vissa spel dubbelt bara för att kunna spela samma spel med dem alla. Vore kanon om jag kunde sammanföra dessa människor och vi kunde lira tillsammans.

Skulle gärna se att jag kunde köpa ett spel på PS4'an och spela med folk på Xboxen och vice versa.

Förvisso. Tur jag inte har några vänner haha. Skämt åsido. Kanske kan MS och Sony jobba fram något att man helt sonika kan prata över deras nätverk online istället för att försöka påtvinga den andres tänk fram och tillbaka.
Sony sträckte ut en hand förra generationen, MS sa nej, nu är det nej åt andra hållet.
Kanske kan de hitta där de båda tullar lite på sina ändamål.
Men är lite lustigt att folk har en massa åsikter om detta nu bara för att Nintendo hoppar i säng med MS. Verkade inte vara någon som brydde sig om cross konsol lösningar förra generationen när Sony försökte sig på detta.

Förr när jag ägde typ alla konsoler, då de alla hade så mycket exklusiva spel så man ville ha flera maskiner ur samma generation, så fick man prata ihop sig med vännerna om vilken konsol man skulle spela ihop på. Men den här generationen sitter nog alla mina vänner med en ps4 enbart och en Switch så är enkelt nu att veta vad man spelar tillsammans på kan man säga haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Ambassadör
Xbox

@SunShine: Jag undrar lite över det där... Jag vet att Microsoft inte ville ha crossplay med Playstation förra generationen då PSN var en halvtaskig gratistjänst som blev hackad stup i kvarten, ibland så hårt att tjänsten låg nere flera månader i sträck och med kreditkortsuppgifter på vift etc. Det var ju en oseriös tjänst, och kanske inte så märkligt att MS inte ville beblanda sig med den.

Jag hittar dock ingen källa på att Sony uttryckligen ville ha crossplay då heller dock, har du en källa?


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: Jag tror mer det hängde på att det var jämnare då. Deras 360 gick väldigt bra i jämförelse med One'n som ligger långt efter PS4 och då är det annat ljud i källan.
Här är en artikel som tar upp att MS sa nej till cross play under förra generationen

...As cool as this sneak peek was, Trion can't let the finished Xbox 360 game connect to the PS3. "Microsoft won't let Sony players play against them,"

https://kotaku.com/5813740/i-saw-the-playstation-3-wired-to-p...


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror skon klämmer i att microsoft använder xbox live för onlinetjänsterna i minecraft på samtliga plattformar, (multiplayer och microtransactions)

Ja, det här måste väl ändå vara något av det mest korkade Nintendo gjort hittils? Slussa in sina användare raka vägen in i Xbox Live. Naiva som de är förstår Nintendo tydligen inte att de som äger användarna också äger marknaden. Att få över så många användare som möljligt till sin egen plattform är ju så klart det slutgiltiga målet här för Microsoft (om så inte skulle vara fallet skulle de så klart annars kunnat fixat crossplay där det inte krävts ett Live-account vilket skulle vara fullt möjligt) och Nintendo spelar glatt med utan att inse att de tydligen går någon annans ärende. Nåja, Sony verkar ju i alla fall inte lika naiva här, Microsoft skulle ju själv aldrig gå med på cross play om de var tvugna att slussa sina användare raka vägen in i PSN, så man måste ju vara bra naiv här om man tycker Sony är idioter som inte hoppar på det här tåget.

Ambassadör
Xbox

@SunShine: Ja alltså som jag sa så vet jag att MS inte ville beblanda sig med Sony's (då) osäkra onlinetjänst. Det fanns säkert en uppsjö av anledningar. Det är väl trevligt att de ändrat sig?

Men jag frågade om du hade en källa på att Sony ville ha crossplay då?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av twilek:

Ja, det här måste väl ändå vara något av det mest korkade Nintendo gjort hittils? Slussa in sina användare raka vägen in i Xbox Live. Naiva som de är förstår Nintendo tydligen inte att de som äger användarna också äger marknaden. Att få över så många användare som möljligt till sin egen plattform är ju så klart det slutgiltiga målet här för Microsoft (om så inte skulle vara fallet skulle de så klart annars kunnat fixat crossplay där det inte krävts ett Live-account vilket skulle vara fullt möjligt) och Nintendo spelar glatt med utan att inse att de tydligen går någon annans ärende. Nåja, Sony verkar ju i alla fall inte lika naiva här, Microsoft skulle ju själv aldrig gå med på cross play om de var tvugna att slussa sina användare raka vägen in i PSN, så man måste ju vara bra naiv här om man tycker Sony är idioter som inte hoppar på det här tåget.

Sony står att förlora på det skulle jag tro. Ca 80 miljoner sålda ps4or vs ca 30 miljoner sålda Xbox One maskiner så har Sony en mkt större potential för MS att norpa kunder än tvärtom.
Det här handlar trots all inte om användarvänlighet från någon sida utan business as usual.

Jag har också fundera på detta att om man velat borde man kunna låta spelare spel ihop online med spel från de båda nätverken utan att man ska behöva den andres tjänst först.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

eld
Medlem
Skrivet av twilek:

Ja, det här måste väl ändå vara något av det mest korkade Nintendo gjort hittils? Slussa in sina användare raka vägen in i Xbox Live. Naiva som de är förstår Nintendo tydligen inte att de som äger användarna också äger marknaden. Att få över så många användare som möljligt till sin egen plattform är ju så klart det slutgiltiga målet här för Microsoft (om så inte skulle vara fallet skulle de så klart annars kunnat fixat crossplay där det inte krävts ett Live-account vilket skulle vara fullt möjligt) och Nintendo spelar glatt med utan att inse att de tydligen går någon annans ärende. Nåja, Sony verkar ju i alla fall inte lika naiva här, Microsoft skulle ju själv aldrig gå med på cross play om de var tvugna att slussa sina användare raka vägen in i PSN, så man måste ju vara bra naiv här om man tycker Sony är idioter som inte hoppar på det här tåget.

Nintendo har till skillnad från sony inget onlinecommunity att förlora, så valet är mellan att ha minecraft eller inte ha minecraft på sin plattform. Saker man måste göra som underdog

Avstängd
Skrivet av eld:

Nintendo har till skillnad från sony inget onlinecommunity att förlora, så valet är mellan att ha minecraft eller inte ha minecraft på sin plattform. Saker man måste göra som underdog

Med tanke på att Microsoft kräver xbox live konto för alla enheter som kör bedrock uppdateringen så skulle det inte alls förvåna om dom ända alternativen som gavs till Nintendo var: 1 - Minecraft med xbox live konton. 2 - Inget minecraft.

Sony vägrar ju som vi vet att tvinga sina kunder till xbox live konton och på grund av det så håller Microsoft bort uppdateringar också.

Själv bryr jag mig absolut noll om crossplay med xbox kommer eller inte, men på samma gång tycker jag det är bra att någon står emot Microsoft och deras krav.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Insert Minecraft instead...

Avstängd

@Oggmeiler: Skulle passa bättre med Minecraft i den bilden eftersom ps4 har crossplay med PC, iOS och android i fortnite.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag undrar lite över det där... Jag vet att Microsoft inte ville ha crossplay med Playstation förra generationen då PSN var en halvtaskig gratistjänst som blev hackad stup i kvarten, ibland så hårt att tjänsten låg nere flera månader i sträck och med kreditkortsuppgifter på vift etc. Det var ju en oseriös tjänst, och kanske inte så märkligt att MS inte ville beblanda sig med den.

Det är kul att se hur detta överdrivs mer och mer av vissa ju längre tiden går. Det är som den där fisken som blir större och större ju längre tid som gått sedan den fångades.

Det handlade om drygt tre veckor vid ett tillfälle och inga kortuppgifter hamnade "på vift".

Om folk ville köra crossplay då så är det väl som nu att tredjepart sköter spelets servrar och så länge MS haft ett säkert system så blir inte risken att hackas större.

1
Skriv svar