Kinesiska speljätten WeGame vill utmana Steam

KoP
Medlem
Skrivet av Kixo:

Några spelbolag som Tencent äger:

Epic Games (Fortnite och Unreal Engine)
Riot Games (League of Legends)
Supercell (Clash of Clans, Clash Royale)
Grinding Gear (Path of Exile)

Deras spel Honor of Kings/King of Glory är det mest lönsamma mobilspelet ever. De är även skaparna bakom PUBG Mobile och har exklusiva rättigheter till PUBG i hela Kina.

Förutom detta äger de stora andelar i Blizzard, Ubisoft, Snapchat, Spotify m.m.

Deras största tjänst är dock WeChat (kinesiska Facebook) som fullständigt dominerar i Kina.

De fem högst värderade bolagen i världen brukade vara Apple, Google, Microsoft, Amazon och Facebook. Tencent gick dock nyligen om Facebook på femteplatsen.

Aha, spelar inga av dom spelen. Kan förklara varför man inte är bekant med dom. Sen vilka bolag som äger andelar i företag till höger och vänster har man mindre koll på.

Gnällkuk
Skrivet av Bojkott:

Skulle inte direkt säga att man har ett snävt spelintresse om man inte känner till dem. Spelbranschen består av mer än PUBG och Fortnite. Om något så man har ett välmående intresse för spel om man inte känner till dem då det betyder att livet består av mer än battle royale.

Det har ju skrivits en hel del i artiklar här om Tencent i olika avseenden, så antingen besöker du inte sidan så ofta eller så väljer du bara ut en del artiklar att läsa? Har aldrig heller påstått att PUBG och Fortnite är hela världen, är inte själv intresserad av dessa spel men hade hört talas om Tencent långt innan någon av dessa spel lanserades.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Det har ju skrivits en hel del i artiklar här om Tencent i olika avseenden, så antingen besöker du inte sidan så ofta eller så väljer du bara ut en del artiklar att läsa? Har aldrig heller påstått att PUBG och Fortnite är hela världen, är inte själv intresserad av dessa spel men hade hört talas om Tencent långt innan någon av dessa spel lanserades.

En hel del kan jag inte direkt påstå. På 8 år så har det publicerats 20 artiklar (inkl denna artikel) där deras namn förekommer, varav sex av dem nämner Tencent i rubriken eller underrubriken. Annars brukar de ofta få namnet "den kinesisk speljätten". Och på senare tid så har en majoritet av artiklarna handlat om PUBG. Har du inget större intresse för MOTA eller battle royale så är chanserna små att du hört talas om dem. Hade det inte varit för deras uppköp av Grinding Gear i våras så hade jag inte haft en blekaste aning om vilka de är då majoriteten av spelen som de är inblandade i (mobilspel och/eller spel med loot crates) inte intresserar mig. Man har säkert läst mer om dem än man kanske tror, men inte lagt namnet på minnet då spelbranschen kryllar av stora investmentbolag som inte har något med själva spelutvecklingen att göra.

Gnällkuk
Skrivet av Bojkott:

En hel del kan jag inte direkt påstå. På 8 år så har det publicerats 20 artiklar (inkl denna artikel) där deras namn förekommer, varav sex av dem nämner Tencent i rubriken eller underrubriken. Annars brukar de ofta få namnet "den kinesisk speljätten". Och på senare tid så har en majoritet av artiklarna handlat om PUBG. Har du inget större intresse för MOTA eller battle royale så är chanserna små att du hört talas om dem. Hade det inte varit för deras uppköp av Grinding Gear i våras så hade jag inte haft en blekaste aning om vilka de är då majoriteten av spelen som de är inblandade i (mobilspel och/eller spel med loot crates) inte intresserar mig. Man har säkert läst mer om dem än man kanske tror, men inte lagt namnet på minnet då spelbranschen kryllar av stora investmentbolag som inte har något med själva spelutvecklingen att göra.

Skulle nog säga att det är det sistnämnda som stämmer mest, du har antagligen läst om dem en hel del tidigare men inte lagt namnet på minnet eftersom det kanske rör sig om spel som kanske inte ligger dig så varmt om hjärtat :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar