Mestadels finfina betyg till Octopath Traveler

Robot
Mestadels finfina betyg till Octopath Traveler

Turbaserat rollspel till Switch går hem hos kritikerna.


Medlem

Ser ju fantastiskt ut måste jag säga, något att spela i sommar

Medlem

Ser så mysigt ut!

Moderator | Testpilot

Det största problemet för min del är det faktum att dina karaktärer inte interagerar med varandra. I vanlig ordning när du spelar den här typen av spel så är handlingen byggd runt gruppen. De har sina egna problem och mål de vill uppnå men att de sedan också samarbetar för att stoppa någon onding av något slag.

Det finns inget sådant här. Main story är inget som finns heller utan alla av dina 8 Party Members som man kan rekrytera har sin egen handling man kan spela, vilket är trevligt, men dina andra karaktärer i gänget kan inte hjälpa till eller påverka deras story. Givetvis strider du med dem, men det är inga kommentarer om vad som händer osv. I början av vissa kapitel kan du klicka en knapp och få läsa något "banter" mellan två karaktärer om du har tur, men annars är det dött.

Otroligt besviken. Strider verkar skoj och det ser också ut att vara en gigantisk värd att utforska, men i och med att det inte finns någon "main story" och att karaktärer inte ens pratar med varandra genom den handling du faktiskt får så försvinner otroligt mycket trycker jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kan inte förstå varför detta spelet får artiklar osv ser ju ut som något som nästan kunde gjorts lika bra på n64.
Körde demot i våras tyckte det var skit.
Är väl helt enkelt inte min typ av spel.

Medlem

Kan vi inte komma överrens om att det heter "turordningsbaserat" och inte "turbaserat"? ;D

Medlem

@jOnÄTÄn: Imponerande att med så få ord förklara att du inte förstår dig på design över huvud taget. Att dessutom lyckas välja fel plattform i din diss är väl bara ren och skär skicklighet antar jag? Grafiken är en homage till Snes och PSX. En hyllning till den tid då JRPG-genren var på topp (enligt många). Du får tycka att det är fult om du vill. Jag och de flesta recensenter är däremot eniga i att spelet ser magiskt ut.

Medlem

@uberpwnage2.0: Jag förstår din besvikelse och det verkar nästa uteslutande vara det här som drar ner betyget för några. Att det inte finns ett gemensamt mål har jag inga problem med, däremot hade jag också önskat att karaktärerna var mer engagerade i varandra.

Åtta separata handlingar ser jag däremot som mer unikt än ett gemensamt mål. Det har vi sett tusen gånger tidigare. Spelet är uppbyggt som en novell-samling snarare än en roman. Det välkomnar jag som sagt, men karaktärerna hade gärna fått bry sig mer om varandra och deras respektive utmaningar. Tror däremot att jag kommer få ut väldigt många timmar ur denna vackra pärla.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

@uberpwnage2.0: Jag förstår din besvikelse och det verkar nästa uteslutande vara det här som drar ner betyget för några. Att det inte finns ett gemensamt mål har jag inga problem med, däremot hade jag också önskat att karaktärerna var mer engagerade i varandra.

Åtta separata handlingar ser jag däremot som mer unikt än ett gemensamt mål. Det har vi sett tusen gånger tidigare. Spelet är uppbyggt som en novell-samling snarare än en roman. Det välkomnar jag som sagt, men karaktärerna hade gärna fått bry sig mer om varandra och deras respektive utmaningar. Tror däremot att jag kommer få ut väldigt många timmar ur denna vackra pärla.

Jo det kan jag hålla med om. Problemet är ju inte att det inte finns en main story, utan att karaktärerna inte gör något tillsammans än att slåss. Det känns så onaturligt att de inte snackar med varandra, lägger fram sina synpunkter eller bara gör diverse gruppaktiviteter.

En annan grej som känns tråkigt är förmågorna som varje karaktär har. Det verkar i många fall bara finns två olika varianter av varje. En karaktär snor ett föremål och en annan köper. Båda förmågorna ger dig samma items från alla karaktärer och känns å lite tråkigt.

Blir inget köp vid release för mig men får bli en dipp när det ligger i rea-lådan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Khaile2:

Kan vi inte komma överrens om att det heter "turordningsbaserat" och inte "turbaserat"? ;D

It's all luck!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Säkert bra men känns det inte lite brunt? Sen har jag lite svårt för tilt-shifteffekten också.

Medlem

Hoppas posten levereras idag! (Japp äga cartridges är king) sett fram emot detta sen första demot

Medlem

@Vamp: " Imponerande att med så få ord förklara att du inte förstår dig på design över huvud taget." Okej så bara för jag tycker detta är fult har du kommit fram till den slutsatsen "Grafiken är en homage till Snes och PSX" då är det väl inte så tokigt gissat med n64 eftersom den är kraftfullare än de två?
"Du får tycka att det är fult om du vill" Verkar ju inte som du tycker jag får tycka det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Vamp: " Imponerande att med så få ord förklara att du inte förstår dig på design över huvud taget." Okej så bara för jag tycker detta är fult har du kommit fram till den slutsatsen "Grafiken är en homage till Snes och PSX" då är det väl inte så tokigt gissat med n64 eftersom den är kraftfullare än de två?
"Du får tycka att det är fult om du vill" Verkar ju inte som du tycker jag får tycka det.

"Pixelart" är ju ett utseende som man måste tycka om givetvis. Det är inte annorlunda än att man gillar en anime design eller föredrar något som ser mer verkligt ut.

Du får tycka som du vill, men då är det bra att veta också att de som uppskattar stilen anser det vara det snyggaste som vi fått därifrån på otroligt länge.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ja det är väldigt snyggt om man förstår hur det är meningen att det ska se ut. Jag tror många har väntat på ett sånt här spel faktiskt. Jag har det iaf.

1
Skriv svar