Sommartips: Knights of the Old Republic II

Robot
Sommartips: Knights of the Old Republic II

Star Wars när det är som bäst!

#kotor-2, #obsidian, #star-wars


Medlem

Den goa 240p trailern

Medlem

Ett av mina favorit spel ♥

2 kr och 2 öre billigare på GOG


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Fantastiskt. Men vissa spel gör sig bäst som minnen tror jag..


signatur

K9
:.:

Medlem

Skulle spela häromdagen men det är någon bugg med striderna. Såfort man slutför en strid så fastnar man och det går inte att fortsätta. Satt och försökte applicera diverse fixar men ingen fungerade så jag blev irriterad och gav upp.

T ex: https://steamcommunity.com/app/32370/discussions/0/8109205138...

Medlem
Skrivet av baxtex:

Skulle spela häromdagen men det är någon bugg med striderna. Såfort man slutför en strid så fastnar man och det går inte att fortsätta. Satt och försökte applicera diverse fixar men ingen fungerade så jag blev irriterad och gav upp.

T ex: https://steamcommunity.com/app/32370/discussions/0/8109205138...

En lösning kan vara att save and load. F4 sen F5 för Quick Load. Drygt i början, men sen brukar det bara vara en karaktär som fastnar, och är man då i läget att man har kompanjoner, så kan man röra sig runt med dem istället en stund.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@absimilard: Håller lika bra idag!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Ambassadör
Xbox

Utmärkt spel!

Finns även på Xbox One för 99kr. Xbox One X-optimerat är det också.


signatur

Jump in.

Medlem

Ja, tänk om dom kunde göra såna SW spel igen.

Medlem

Kul förresten med Obsidian. Dom går in och gör ett spel med bättre story, precis som dom gjorde med New Vegas

CFW
Medlem

Tyvärr en av de sämsta uppföljarna i spelhistorien (i mitt tycke, bäst att säga) till en av de absolut främsta:

-Storyn saknar den "tyngd" som det första spelet hade. I KOTOR var man centrum för den finaste Star Wars-story som skapats, i II:an är man en typ av "andrafiol".
-Ens kompanjoner i II:an är inte direkt minnesvärda eller välskrivna. Men vem minns inte samspelet och den perfekta Bioware-slow burn-romansen med Bastila Shan (underbara Jennifer Hale), Carth Onasi (nästan lika underbara Raphael Sbarge) mer Han Solo än typ... Han Solo, Mission Vao, Jolee Bindo, etc etc i KOTOR?? I tvåan var det... var det... antingen har jag blivit jedi mind-tricked eller så fastnade de inte direkt på kameralinsen.

Näppeligen är det betydligt mer välinvesterade 80:- att lägga på att köpa KOTOR än den något bleka uppföljaren.

Medlem
Skrivet av CFW:

Tyvärr en av de sämsta uppföljarna i spelhistorien (i mitt tycke, bäst att säga) till en av de absolut främsta:

-Storyn saknar den "tyngd" som det första spelet hade. I KOTOR var man centrum för den finaste Star Wars-story som skapats, i II:an är man en typ av "andrafiol".
-Ens kompanjoner i II:an är inte direkt minnesvärda eller välskrivna. Men vem minns inte samspelet och den perfekta Bioware-slow burn-romansen med Bastila Shan (underbara Jennifer Hale), Carth Onasi (nästan lika underbara Raphael Sbarge) mer Han Solo än typ... Han Solo, Mission Vao, Jolee Bindo, etc etc i KOTOR?? I tvåan var det... var det... antingen har jag blivit jedi mind-tricked eller så fastnade de inte direkt på kameralinsen.

Näppeligen är det betydligt mer välinvesterade 80:- att lägga på att köpa KOTOR än den något bleka uppföljaren.

Måste hålla med dig här, har massor av fina minnen från KOTOR, men det enda jag minns från uppföljaren är att det saknade slut och att man drogs med en surgumma som gnällde på allt man gjorde och som

förvandlades till sista bossen på slutet

.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Spelen visar riktigt väl på skillnaderna mellan dåtidens Bioware & Obsidian. Den förra lade tyngden på kompanjoner, cinematiska effekter men mindre substans; den senare senare gick mer på ett mer realistiskt spår med gedigna frågeställningar och undertoner, men med en litet sämre rolluppsättning förutom huvudpersonerna.

Även idag finns de där skillnaderna till viss del.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av CFW:

Tyvärr en av de sämsta uppföljarna i spelhistorien (i mitt tycke, bäst att säga) till en av de absolut främsta:

-Storyn saknar den "tyngd" som det första spelet hade. I KOTOR var man centrum för den finaste Star Wars-story som skapats, i II:an är man en typ av "andrafiol".
-Ens kompanjoner i II:an är inte direkt minnesvärda eller välskrivna. Men vem minns inte samspelet och den perfekta Bioware-slow burn-romansen med Bastila Shan (underbara Jennifer Hale), Carth Onasi (nästan lika underbara Raphael Sbarge) mer Han Solo än typ... Han Solo, Mission Vao, Jolee Bindo, etc etc i KOTOR?? I tvåan var det... var det... antingen har jag blivit jedi mind-tricked eller så fastnade de inte direkt på kameralinsen.

Näppeligen är det betydligt mer välinvesterade 80:- att lägga på att köpa KOTOR än den något bleka uppföljaren.

Jag kan köpa att karaktärsgalleriet i ettan är mer färgstarkt, men i övrigt tycker jag inte att den har någonting att hämta mot uppföljaren. En markant förbättring på snudd på alla plan, och därtill ett av de bästa rollspelen som skapats.

Inaktiv

KotOR 2 kommer jag nog minnas som den sämsta uppföljaren om man bortser från Nwn 2. Sämre story, tråkiga karaktärer, trist gameplay och allvarliga buggar. Obsidian lyckades verkligen göra allting sämre, så pass illa att spelserien lades ner. Precis samma öde som Nwn och Dungeon Siege gick till mötes efter Obsidian's slakt av dem.

Orkade aldrig spela klart spelet efter att ha fastnat i en av de ökända buggarna och var tvungen att börja om.

Har allt sedan dess längtat och hoppats på riktiga uppföljare av BioWare, men börjar tvivla på att de har kapaciteten att göra mästerverk igen.
Spelade igenom KotOR igen sisådär en 11-12år efter releasen. Det är fortfarande fullkomligt magiskt idag, upptäckte i vanlig ordning nya grejer som jag aldrig sett trots att man klarat ut det 5ggr tidigare. En kvalitet på rollspel som jag aldrig sett igen sedan 2003.

Medlem
Medlem

Rekommenderar varmt att man kikar igenom denna sida om man ska spela på PC: https://pcgamingwiki.com/wiki/Star_Wars:_Knights_of_the_Old_R...


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Ett av mina absoluta favoritspel, hade konstigt nog aldrig några bekymmer med buggar eller glitchar när jag spelade det maniskt vid lanseringen.

Medlem

Jag har alltid tyckt att det var bättre än ettan! Trodde jag var ensam om det.

Medlem

Båda är bland de bästa spelen som har gjorts i mitt tycke. Vad Obsidian lyckades då skapa ihop med ett nystartat företag i all hast, till viss del i Feargus källare (om jag inte minns helt fel) är fantastiskt.

Älskade KOTOR2! Det var faktiskt det spelet som till slut gjorde mig till ett äkta fan av "Star Wars", något som vare sig filmerna, tidigare spel i SW universumet, eller det första kotor riktigt lyckats med. Jag har nog spelat igenom det en 3-4 gånger sen det först släpptes.

Medlem

Det råder till synes väldigt spridda åsikter om detta spel.
Jag tycker att det var väldigt bra, mycket smått att pilla med, många items, sidequests som man faktiskt kunde bry sig om osv.
Det bästa hade dock varit om de tagit den allmänna stämningen och kartdesignen från KOTOR, tillsammans med manus, handling och själva rollspels-delen (quest, loot osv.) från TSL och gjort ett spel utav det.
Hade varit så jävla bra.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Sorry, jag trodde att det fans preskriptionstid på sånt här, men jag har uppdaterat mitt inlägg nu.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Måste hålla med dig här, har massor av fina minnen från KOTOR, men det enda jag minns från uppföljaren är att det saknade slut och att man drogs med en surgumma som gnällde på allt man gjorde och som

förvandlades till sista bossen på slutet

.

Jävlar vad jag hatade den där kärringen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Xbox One X-optimerat är det också.

Tja, jag vet inte om det är någon jätteoptimering direkt, vanliga Xbox One har ju ibland högre framerate till och med https://www.youtube.com/watch?v=bxJShqzUgrM så lär ju inte uppgradera till en One X bara för detta. KOTOR 1 & 2 är ironiskt nog de spel jag spelat mest på min Xbox One.

Medlem

Det är som sagt tråkigt att Obsidian tvingades släppa KOTOR 2 innan det var finslipat. Jag önskar att Obsidian Entertainment kunde fått utveckla fler sidospår till Biowares och Bethesdas spel. Förövrigt tycker jag att Jade Empire är ett av de bättre spel Bioware har släppt.

Medlem

1an och 2an är två av de bästa RPG spelen jag kört. vill inte ranka dem tycker båda är bra

såg att jag har KOTOR 2 på steam, kanske ska prova igen

Ambassadör
Xbox

@twilek: Optimerat och optimerat, det är den svenska benämningen på Xbox One X Enhanced. Det är i det här fallet högre upplösning bland annat (OG Xbox 640x480, Xbox One 1280x960, Xbox One X 2560x1920) Ingen köper väl en X enkom för att spela OG Xbox-spel heller för den delen. Men det är väl knappast otrevligt med högre upplösning även på äldre titlar.


signatur

Jump in.

1
Skriv svar