Valve stänger lootlådor för belgare och nederländare

Medlem
Skrivet av zumo:

@spikes: Eller så kan man entydigt fastslå att minderåriga saknar det vett, intelligens och mognadsgrad som skyddar den gemene vuxne från spelets baksidor... (Precis som anledningen att casinon har 20 års åldergräns och övrigt spel 18.)

Men det låter snarare som att det är fel på Steams ålderskontroller och/eller föräldrarnas kontroll av vad barnen gör snarare än att det är fel på spelet och spelets funktioner. Om en minderårig går in i en affär och köper cigaretter så är det ju knappast cigarett-tillverkarens ansvar, det är ju handlaren som gör fel. Om nu föräldrarna hjälper barnen komma runt detta, typ som vid lagning av tobak eller alkohol IRL, så hjälper det ju föga med vare sig regler/lagar eller andra kontroller - men då är det i alla fall föräldern som har godkänt barnets handlande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

woooooooow.... jag är helt mållös. Va fan är det för kommentar? Hur mogen var du när du var 10-12 bast? Hade du stenkoll på hur vuxenlivet fungerar? Visste du ens vad ett kreditkort var för nåt? Vad är spelberoende? Herrejösses alltså.

Med tanke på hur han skriver så är han nog i den åldern själv.

Medlem

@CliQue-SinneD: Kan ju garantera dig att jag var vettigare än att jag skulle sno pengar av mina föräldrar för att köpa skins i ett spel iaf. När jag var ung var man inte bränd i huvudet by default.

Medlem

@conthox:
Nja, det var en riktigt urusel jämförelse.
Om ciggarettförsäljarna däremot skapade ciggaretter och andra tobaksprodukter med minderåriga som en av de huvudsakliga målgrupperna i åtanke, dit de gör det lättillgängligt, utan ålderskrav & kontroller och med duktig marknadsföring, och sedan ändå lade över ansvaret på föräldrarna, när barnen börjar spendera pengar de inte har. Det är lite som när första generationerna Spice skulle ersätta Cannabis. En ny produkt av samma "skräp" som innan(jag är högst medveten om skillnaderna), men som inte hunnit förbjudas eller undersökas nog ännu. Som en slags ful omväg till samma eller värre resultat. Vore det så vore det något mer likt detta.

Alla pratar om "kosmetiska" föremål och hur mycket de nu kan störa folk... Men jag undrar hur brutal nedgång branschen skulle ha om det inte fanns pengar att tjäna i det?

Ett bra exempel är min väns lillebror som är runt 18+. Han har spelat CS osv under större delen av tonåren. Han gick och stal mammans kort ur handväskan på natten par ggr och köpte nycklar + lådor i mängder tills han själv hade en inventory värd ganska mycket. Han fick allt han behövde hemma dock såklart, men trots det så blev det hela ett enda stort pengajagande med diverse konflikter med andra oärliga ungar. Man märkte tydligt att själva tanken på att gå plus, tjäna och att lyckas göra bra trades var det som var drivande. Självklart kan man se positiva sidor i sådant beteende. Jag vet inte hur många tonåringar jag hört säga "Ja, men är det inte bra att man är företagsam och driftig" osv osv. Det sa också socialtjänsten och polisen till knarklangaren som lyckades i relativt ung ålder organisera en miljonverksamhet med diverse inblandade. Det betyder inte att han inte är helt bränd i övrigt eller gör det rätt.

Jag tror att de allra flesta som har ett antal år över myndig enkelt ser det glasklara i varför det är omoraliskt att rikta vuxnas nöjen iklädd en fin rosett till tonåringar (och yngre barn.. Jag slår mig i pannan när jag ser åldern och totalsumman i somliga trades).
Självklart ligger yttersta ansvaret hos föräldrar, men jag tror folk glömmer bort att det inte endast gäller 7-12 åringar utan även 13-17+ åringar, tonåringar som snarare huvudsaklig grupp. Få föräldrar övervakar sitt barn normalt sätt som Gestapo om det alltid varit mycket skötsamt i generellt och saknar då skäl att ha närmare koll på vad denna gör vid datorn. Speciellt om man har en son eller dotter som spenderar dussintals med timmar varje vecka framför dator och mobil.

Medlem
Skrivet av zumo:

@conthox:
Nja, det var en riktigt urusel jämförelse.
Om ciggarettförsäljarna däremot skapade ciggaretter och andra tobaksprodukter med minderåriga som en av de huvudsakliga målgrupperna i åtanke, dit de gör det lättillgängligt, utan ålderskrav & kontroller och med duktig marknadsföring, och sedan ändå lade över ansvaret på föräldrarna, när barnen börjar spendera pengar de inte har.

Nu är antagligen inte ungdomar och barn deras målgrupp, men snälla "lättillgängligt, utan ålderskrav & kontroller" är ju ändå (1) precis som det är, ciggs finns ju i varenda kiosk och butik i hela avlånga landet och (2) det är ju inte tillverkarna av cigaretterna som står för kontrollerna, det är ju handlarna som skall kontrollera ålder och i så fall neka. Och sedan var de får pengarna ifrån är det inte heller tillverkarna som skall hålla kollen på. Inte handlarna heller. Där är det föräldrarna och skatteverket som har ansvar/befogenhet.

Skrivet av zumo:

Det är lite som när första generationerna Spice skulle ersätta Cannabis. En ny produkt av samma "skräp" som innan(jag är högst medveten om skillnaderna), men som inte hunnit förbjudas eller undersökas nog ännu. Som en slags ful omväg till samma eller värre resultat. Vore det så vore det något mer likt detta.

Nu är det min tur att säga att jämförelsen haltar. Jag tycker inte alls det är samma sak, eller ens liknande. Det handlar ju varken om illegala varor eller att på något sätt "förklä" varan i något annat än vad det just är. Köper man ett skin till en AK i CS så är det ju det man får.

Skrivet av zumo:

Alla pratar om "kosmetiska" föremål och hur mycket de nu kan störa folk... Men jag undrar hur brutal nedgång branschen skulle ha om det inte fanns pengar att tjäna i det?

Man kan ju vända på det: Om nu möjligheten att köpa kosmetiska föremål ger spelutvecklarna mer i kassan och därmed möjligheten att utveckla mer content, eller varför inte ett nytt spel, är det då inte bara bra för alla? Om ett spel säljer dåligt, men tack vare att de som spelar spenderar mer pengar ingame via mikrotransaktioner så kan dom göra ett nytt, helt annat spel - då är det väl bara positivt?

Skrivet av zumo:

Ett bra exempel är min väns lillebror som är runt 18+. Han har spelat CS osv under större delen av tonåren. Han gick och stal mammans kort ur handväskan på natten par ggr och köpte nycklar + lådor i mängder tills han själv hade en inventory värd ganska mycket. Han fick allt han behövde hemma dock såklart, men trots det så blev det hela ett enda stort pengajagande med diverse konflikter med andra oärliga ungar. Man märkte tydligt att själva tanken på att gå plus, tjäna och att lyckas göra bra trades var det som var drivande. Självklart kan man se positiva sidor i sådant beteende. Jag vet inte hur många tonåringar jag hört säga "Ja, men är det inte bra att man är företagsam och driftig" osv osv. Det sa också socialtjänsten och polisen till knarklangaren som lyckades i relativt ung ålder organisera en miljonverksamhet med diverse inblandade. Det betyder inte att han inte är helt bränd i övrigt eller gör det rätt.

Hade det varit annorlunda om det hade varit något annat än loot boxes? Min poäng med frågan är att det är ju inte lootboxes som är problemet i detta fallet, utan det är ju in väns brors beteende som är problemet. Om en person går och spenderar över sina tillgångar på något som sedan ger problem så är det ju beteendet som är orsaken inte det man spenderar pengarna på. Sådana som köper skor för tusentals kronor per månad kan ju inte skylla på skotillverkarna och säga "men det finns inga kontroller på vem som köper skor samt hur mycket och skor är så lätt-tillgängliga, de finns ju över allt."

Skrivet av zumo:

Jag tror att de allra flesta som har ett antal år över myndig enkelt ser det glasklara i varför det är omoraliskt att rikta vuxnas nöjen iklädd en fin rosett till tonåringar (och yngre barn.. Jag slår mig i pannan när jag ser åldern och totalsumman i somliga trades).

Att det är omoraliskt att rikta vuxnas nöje till barn/ungdomar håller jag med om. Men att datorspel skulle vara vuxnas nöjen endast delar jag inte din åsikt om. Många spel är gjorda för att alla skall kunna spela och underhållas av. Vad är det som gör att ett spel endast är till för vuxna? Åldersmärkningen är bara en riktlinje, som dessutom inte avgörs av utvecklarna utan ett fristående organ.

Skrivet av zumo:

Självklart ligger yttersta ansvaret hos föräldrar, men jag tror folk glömmer bort att det inte endast gäller 7-12 åringar utan även 13-17+ åringar, tonåringar som snarare huvudsaklig grupp. Få föräldrar övervakar sitt barn normalt sätt som Gestapo om det alltid varit mycket skötsamt i generellt och saknar då skäl att ha närmare koll på vad denna gör vid datorn. Speciellt om man har en son eller dotter som spenderar dussintals med timmar varje vecka framför dator och mobil.

Det finns säkert lika många versioner av syn på hur uppfostran skall se ut som det finns föräldrar. En del ser en föräldraras kontroll av barnens spenderande som sunt förnuft som hjälper barnen att förstå pengars värde, prioriterande och vikten av att inte slösa. En del andra ser det som "Gestapo-fasoner" som inskränker på barnens frihet och integritet.

Om nu föräldrarna ger sitt barn friheten att handla hur hen vill så är det ju knappas utvecklaren som gör fel. Om nu barnet springer iväg med föräldrarnas pengar och köper skor för pengarna kan man ju inte stämma Adidas eller Nike för att skorna är lätt-tillgängliga och tilltalande för unga.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar