Simon Stålenhags konst blir tv-serie

Skägg.
10 Chambers
Simon Stålenhags konst blir tv-serie

Det var väl egentligen mest en fråga om "när" men nu är det spikat att det ska göras tv-serie baserad på Simon Stålenhags fängslande konst, som ofta blandar nostalgiska svenska vyer med högteknologi. Amazon har köpt rättigheterna och manus ska skrivas av Nathaniel Halpern, som varit aktuell med Marvel-serien Legion.

Det är konstsamlingen Ur Varselklotet (Tales from the Loop) som serien ska baseras på och gissningsvis kommer den också inspireras av Fria Ligans rollspel som utspelar sig i den världen. Som av händelse har den storyn som kretsar kring fyra ungdomar jämförts med Stranger Things, en småpoppis tv-serie som också anspelar på nostalgi blandat med det övernaturliga.


signatur
Medlem

Kan nog bli trevligt. Inte för att jag gillar Stranger Things, men har läst lite angående detta och det verkar mer moget och intressant.

Medlem

Då återstår ju frågan; kommer serien utspela sig i Sverige?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Guybrush82:

Då återstår ju frågan; kommer serien utspela sig i Sverige?

Svenska produktionsbolaget Indio är inblandade (http://indio.se/project/tales-of-the-loop/) i alla fall, får väl se vad det landar i.


signatur
Medlem

Najs, har alltid fängslats av hans bilder.
Hoppas bara att dom stannar i Sverige så det känns lite fräschare.

Medlem

Blir förvånad om de inte flyttar handlingen till USA, eller möjligen Kanada, (den skall enligt SVT, spelas in i Kanada) men vi får väl se.

https://www.svt.se/kultur/simon-stalenhags-bok-ur-varselklote...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Aha, lite trist. Jag tycker ju att en stor del av charmen ligger i just "the Swedishness", men förstår samtidigt att det kanske inte skulle fungera internationellt. Förhoppnigsvis kan de ändå få till en bra sci-fi-retro-känsla likt den Simon målar upp i sina verk.

1
Skriv svar