Serierecension - Cobra kai

Fragtjuv
Serierecension - Cobra kai

Jag var kanske sju år gammal när jag såg Karate Kid första gången. På den tiden tyckte jag bara att det var häftigt att få se lite karate men med tiden har jag förstått att filmen är långt djupare än så. Det är en high school-film som tar upp ämnen som utanförskap, mobbning, vänskap och kärlek. Daniel LaRusso kommer till en ny stad, han trivs inte och har problem med mobbaren Johnny. Tillslut finner han emellertid en fadersgestalt i Mr Miyagi som inte bara tränar honom i karate utan även hjälper honom med livets stora frågor. Karate kid är med andra ord en mycket fin film och en film jag gärna återkommer till då och då. Nu för tiden ser jag den som en återberättelse av Rocky för ungdomar vilken kanske inte är så konstigt eftersom filmerna har samma regissör.

När nyheten om en ny serie med originalskådisarna ploppade upp på internet under förra året kunde jag inte göra annat än att känna mig förväntansfull. När trailern väl landade för några månaders sedan skvallrade den om att vi skulle få en serie med fokus på humor och nostalgiska återblickar. Aldrig hade jag kunnat tro att den skulle vara så mycket mer.
I Cobra kai får vi följa Johnny, antagonisten från den första filmen, och det står tidigt klart att han lever ett liv långt ifrån samhällets topp. Daniel däremot driver en framgångsrik bilfirma och retar gallfeber på Johnny. Så av slump träffas de plötsligt igen efter alla år och med en serie andra händelser bestämmer sig Johnny för att starta upp Cobra kai igen.

Som tidigare nämnt så trodde jag att Cobra kai först och främst skulle erbjuda nostalgiska återblickar från den första filmen blandat med komiska inslag. Visst finns båda elementen där men serien är långt mycket djupare och komplex än jag trodde. Serien lyckas verkligen fånga känslan som fungerade så bra i originalet. Här finns utanförskapet, mobbningen men också vänskapen och kärleken. Det är också mycket intressant att se karaktären Johnny fördjupas. Vi får äntligen reda på varför han blev den aggressiva tonårsgrabben som gjorde Daniels liv till ett helvete. Att se Johnny ta sig an rollen som sensei för Cobra kai är mycket underhållande och på sätt och vis är han seriens Miyagi, om än på ett mycket annorlunda sätt. Hans relation till eleven Miguel känns också väldigt äkta och utvecklingen de båda gör genom serien går att relatera till.
Seriens absolut starkast sida är karaktärerna. Först och främst känns de som människor som skulle finns på riktigt. Det hade varit lätt att gå den enkla vägen och låta Daniel vara den självklara hjälten som aldrig gör fel men så funkar det inte här. Även Daniel gör misstag och agerar på ett sätt som ibland målar upp honom som en badguy. Gränsen mellan god och ond är tunn och gör serien klart mer intressant att följa. Serien tar väldigt många sidospår men på grund av spoilers så vill jag inte nämna för många. Något som är positivt är att inget sidospår känns som utfyllnad. Allt sker på ett sätt som för handlingen framåt och för att det har betydelse längre fram.

Cobra kai är årets absolut största positiva överraskning hittills. Den har lyckats blåsa nytt liv i en gammal klassiker som jag trodde var död efter tre mer eller mindre misslyckade uppföljare. Den har också blivit en stor succé på kort tid och producenterna och regissörerna säger sig vara överväldiga av all fina respons de fått. Det är de absolut värda och föga förvånande så har serien redan förnyats för en säsong två. Och man tanke på hur första säsongen slutar så kan ingen göra annat än att längta till 2019.

Cobra kai
5
Mästerligt
+
Fantastiska karaktärer
+
Erbjuder något nytt
+
Humor och allvar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

I beg to differ. Det är Daniel som är ursprungsproblemet.

https://youtu.be/C_Gz_iTuRMM

Men ja, Cobra Kai var en riktigt underhållande serie. Ser fram emot S02.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Videon är ironisk ,men kul med en flashback måste kolla upp


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Fragtjuv

@Notumforce: tycker jag absolut att du ska göra


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

1
Skriv svar