Ratt & pedaler (PC)

Medlem
Ratt & pedaler (PC)

Har under väldigt lång tid varit sugen på att införskaffa ratt och pedaler till min PC och är mer sugen än någonsin just nu.
Frågan är dock vilket set man bör köpa.

Fanatec verkar vara bland de bästa utan att gå helt bananaz prismässigt, men samtidigt ser jag på YT många "proffs" som kör Logitech eller Thrustmaster...

Min setup i övrigt är en 27" gamingskärm samt har en 24" gamingskärm, men troligen kommer jag köra på bara 27".
Är riktigt sugen på att skaffa VR-hjälm när StarVR eller motsvarande kommer ut (Gen 2 av Oculus/Vive).

Det jag är ute efter är ratt a'la Formel 1 främst, möjligtvis en rund ratt, paddlar (så inte växellåda) och två pedaler - sen kanske i framtiden jag utökar det hela med kopplingspedal, växellåda osv. Time will tell.

Vad säger ni med erfarenhet??


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Tillägg
Vad gäller Fanatec så är det jag är sugen på från dem följande:

Wheel Bases:
CSL Elite Wheel Base - 319.95€

Steering Wheels:
CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 - 179.95€

Pedals:
CSL Elite Pedals - 89.95€

Total: 589.85€ (~6000 kr)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Skägg.
10 Chambers

Vet att @tomas helenius säkert har vägt fördelar och nackdelar för olika set ett gäng gånger.


signatur
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=812688
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3199060

Prisutveckling på Thrustmaster T500 RS är ju minst sagt "intressant", så för en lax extra (om frakten ligger på ~500 kr!?) så får man ovanstående Fanatec (och det är ingen bundle, skiter jag i GT3-ratten och tar en bundle så är jag nere på 5300 kr exkl. frakt)...

Min magkänsla säger att köper jag något billigare/sämre än Fanatac för tillfället så blir förutsättningarna för att uppskatta simracing sämre än vad de behöver vara, och gillar man det så kommer behovet snabbt bli att införskaffa Fanatec-produkter i vilket fall som!???


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Quake-konnässsör

Du har säkert läst Tomas recensioner på dessa?

FZ testar 8 000-kronorsratten Thrustmaster T-GT
Test – Fanatec CSL Elite Racing Wheel for PS4
Thrustmaster TX Racing Wheel Ferrari 458 Italia Edition

Håller också på att kolla på lite olika möjligheter på rat, pedaler och växelspak. Har länge hållit kollen på Thrustmaster T500RS, men som du säger så kan man lägga till lite pengar och införskaffa sig en fanatec ratt med tillbehör. Men om man stannar förlänge på Fanatecs hemsida så kan det bli väldigt dyrt, väldigt snabbt. Skulle vara lite intressant och prova ClubSport Pedals V3, men vet inte om man vill testa dem för 6000 kr.

Satt och kollade på Amazon och ebay på T500RS men priset är, som du säkert ha märkt, väldigt högt allt mellan 800 - 1200$.

Man skulle gärna vilja prova innan man köper, men det är i stort omöjligt.

Finns mängder med Youtube kanaler som håller på med diverse olika SimPits och recenserar tillbehör höger som vänster, själv kommer jag alltid tillbaka till The SimPit på Youtube.

Redaktör
Skrivet av Werzion:

Har under väldigt lång tid varit sugen på att införskaffa ratt och pedaler till min PC och är mer sugen än någonsin just nu.
Frågan är dock vilket set man bör köpa.

Fanatec verkar vara bland de bästa utan att gå helt bananaz prismässigt, men samtidigt ser jag på YT många "proffs" som kör Logitech eller Thrustmaster...

Min setup i övrigt är en 27" gamingskärm samt har en 24" gamingskärm, men troligen kommer jag köra på bara 27".
Är riktigt sugen på att skaffa VR-hjälm när StarVR eller motsvarande kommer ut (Gen 2 av Oculus/Vive).

Det jag är ute efter är ratt a'la Formel 1 främst, möjligtvis en rund ratt, paddlar (så inte växellåda) och två pedaler - sen kanske i framtiden jag utökar det hela med kopplingspedal, växellåda osv. Time will tell.

Vad säger ni med erfarenhet??

Missade detta pga semester.

"Vanliga" finrattar för 3-4000 kr (som Thrusmaster T300 RS och Logitech G29) gör ett jäkligt bra jobb - inget snack om det. Men Fanatec är en nivå upp - inget snack om det heller. Om man blir snabbare av en ratt för två, tre eller fyra gånger mer pengar skulle jag inte skriva under på, men känslan är helt fenomenal. Om det är värt från 5-6000 kronor kan det vara läge att snegla på Fanatec (kanske denna, denna eller denna). Eller det du själv föreslog ovan. Det är galet bra grejer.


signatur
1
Skriv svar