Socialdemokraternas Historia

Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför tar inte filmen upp t.ex Bondeförbundet (Centerpartiet) som var lika delaktiga? Menar du också att Vänsterpartiet, Miljöpartiet & Sverigedemokraterna är bättre eftersom de inte var bildade då?

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg. Det är bra att Sverigedemokraterna inte vill flytta tillbaka Sverige i tiden. Men jag förstår inte vilken tidsperiod de tyckte Sverige var som bäst? Det måste ju ha varit perioden mellan 1976 - 1982? Perioden då Centerpartiet (Fälldin) styrde landet & inte Socialdemokraterna. För annars började Sverigedemokraternas rädsla för massinvandringen någon gång på 80-talet.

Var de verkligen lika delaktiga?
Socialdemokraterna hade allt mellan 28.5-53.8% mellan åren 1911-1970.
Hur mycket hade t.ex Bondeförbundet att säga till om med sina 0-19.9% mellan 1911-1970?

Låt gå att de satt i Riksdagen och var delaktiga men var de lika delaktiga som Socialdemokraterna? Knappast.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av donniedarko:

Var de verkligen lika delaktiga?
Socialdemokraterna hade allt mellan 28.5-53.8% mellan åren 1911-1970.
Hur mycket hade t.ex Bondeförbundet att säga till om med sina 0-19.9% mellan 1911-1970?

Låt gå att de satt i Riksdagen och var delaktiga men var de lika delaktiga som Socialdemokraterna? Knappast.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...

Medlem

"Per Albin Hansson medgav i sin dagbok, på regeringssammanträden och i riksdagen att Sverige gav upp sin neutralitet, men han beslutade att inte informera folket om det. Beslutet om permittenttrafiken fattades enhälligt av regeringen och utan att riksdagen tillfrågades. Medborgarna informerades först efter att tågen redan hade börjat rulla efter att rykten om avtalet hade läckt till tidningen Nordens Frihet."

I statsrådet satt det :
"9" Socialdemokrater
"6" Högerpartister/Moderater
"4" Bonde/Centerpartister
"4" Folkpartister
"4" som var partilösa.

Har inte Socialdemokraterna mest makt då menar du?
Och vilka bär då det yttersta ansvaret?
Notera att Samlingsregeringen gällde enbart mellan 13 december 1939 - 31 juli 1945.

Därefter är det Socialdemokraterna som mer eller mindre styrt landet med järnhand fram till året 1976.
Vem och vilka bär det yttersta ansvaret?


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av donniedarko:

"Per Albin Hansson medgav i sin dagbok, på regeringssammanträden och i riksdagen att Sverige gav upp sin neutralitet, men han beslutade att inte informera folket om det. Beslutet om permittenttrafiken fattades enhälligt av regeringen och utan att riksdagen tillfrågades. Medborgarna informerades först efter att tågen redan hade börjat rulla efter att rykten om avtalet hade läckt till tidningen Nordens Frihet."

I statsrådet satt det :
"9" Socialdemokrater
"6" Högerpartister/Moderater
"4" Bonde/Centerpartister
"4" Folkpartister
"4" som var partilösa.

Har inte Socialdemokraterna mest makt då menar du?
Och vilka bär då det yttersta ansvaret?
Notera att Samlingsregeringen gällde enbart mellan 13 december 1939 - 31 juli 1945.

Därefter är det Socialdemokraterna som mer eller mindre styrt landet med järnhand fram till året 1976.
Vem och vilka bär det yttersta ansvaret?

Så du menar att om t.ex regeringen skulle stänga landet helt nu, men säg Sverigedemokraterna vill att vi även ska skicka ut folk ur landet. Då neutraliseras Sverigedemokraternas åsikt om det i framtiden visar sig vara en hemsk gärning att stänga landet? Detta är också som att säga att oppositionen och opinionen i samhället inte spelar någon som helst roll. D.v.s. att 25% för Sverigedemokraterna i vissa opinionsmätningar inte påverkar debatten?

Medlem

zzzzzzz....det här lärde man sig ju i skolan. Är det så många som sov eller tänkte på annat då?
(förövrigt har avbönerna varit många, partiets mörka historiska punkter är i stort hanterade redan för länge sen. Men folk har kort minne, och det kan användas.)

Medlem

Förövrigt kan man fundera på varför SD ännu inte gjort sin vitbok. Dom säger att dom vill göra den men inte hittat någon som vill göra den, men vad betyder det?
Vill dom inte att den görs nu? Eller är det så att de oberoende som skulle kunna göra den inte faller dom i smaken för att dom är just allt för oberoende? (Dom kan ju inte välja en i partiet som gör den, för det faller direkt på rimlighet)

Istället för sin egen vitbok gör dom en hårdvinklad "dokumentär" om socialdemokraternas historia, som innehåller saker som redan är känt och i stort har hanterats genom avbön och skadestånd historiskt, men med händelser rykta ur sitt sammanhang för att vinkla det till något hemskt och ännu idag hemligt.

Medlem
Skrivet av waeress:

Förövrigt kan man fundera på varför SD ännu inte gjort sin vitbok. Dom säger att dom vill göra den men inte hittat någon som vill göra den, men vad betyder det?
Vill dom inte att den görs nu? Eller är det så att de oberoende som skulle kunna göra den inte faller dom i smaken för att dom är just allt för oberoende? (Dom kan ju inte välja en i partiet som gör den, för det faller direkt på rimlighet)

Istället för sin egen vitbok gör dom en hårdvinklad "dokumentär" om socialdemokraternas historia, som innehåller saker som redan är känt och i stort har hanterats genom avbön och skadestånd historiskt, men med händelser rykta ur sitt sammanhang för att vinkla det till något hemskt och ännu idag hemligt.

Som jag förstått så sa Jimmie eller om det var Mattias att någon historiker hade dragit sig tillbaka. Det var tydligen ett par stycken som visat intresse för skrivandet. Vi får väl hoppas att någon tar sig tiden att göra detta.

Angående vitboken alltså.

Edit: De vill ha en utomstående till skrivandet för opartiskhetens skull. Det var i alla fall det sista jag hörde.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Maysay:

Så du menar att om t.ex regeringen skulle stänga landet helt nu, men säg Sverigedemokraterna vill att vi även ska skicka ut folk ur landet. Då neutraliseras Sverigedemokraternas åsikt om det i framtiden visar sig vara en hemsk gärning att stänga landet? Detta är också som att säga att oppositionen och opinionen i samhället inte spelar någon som helst roll. D.v.s. att 25% för Sverigedemokraterna i vissa opinionsmätningar inte påverkar debatten?

Förstod inte riktigt det första svamlet du skrev, det var en fruktansvärt osammanhängande jämförelse.

Ungefär så det funkar ja.
Inget annat parti vill ge SD inflytande, inget annat parti vill sätta sig ner och diskutera med SD.
Socialdemokraterna har sagt att de "hellre ser landet förfalla än att samarbeta med Sverigedemokraterna".

Skulle SD få flest procent efter valet av alla partier och inget av blocken har tillräckligt med procent för att bilda regering så kommer vi se en blocköverskridande regering.
Allt för att inte ge SD inflytande.

Är det demokrati att 20-25%(senaste undersökningarna) av Sveriges röstande befolkning inte får komma till tals?

SD samlade in underskrifter ang folkomröstning för Moskébyggen, fler än de behövde. Spelade det någon roll? Blev det någon folkomröstning?

Socialdemokraterna la ner byskolorna här som jag bor, kommunalrådet sa "det spelar ingen roll vad utgången blir i en folkomröstning, nedläggningen kommer ske ändå"

Demokrati... Folkstyre... Sen när då? Sverige liknar mer eller mindre en diktatur.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

@donniedarko: Ja, det är en demokrati. En https://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati vad gäller detaljer. Det är inget konstigt som hänt i något av de exempel du nämner. Det är så en representativ demokrati kan fungera. Den kan ha andra effekter också, men det är väldigt tydligt hur en sådan demokrati fungerar och inget konstigt i det.

Medlem
Skrivet av donniedarko:

Förstod inte riktigt det första svamlet du skrev, det var en fruktansvärt osammanhängande jämförelse.

Ungefär så det funkar ja.
Inget annat parti vill ge SD inflytande, inget annat parti vill sätta sig ner och diskutera med SD.
Socialdemokraterna har sagt att de "hellre ser landet förfalla än att samarbeta med Sverigedemokraterna".

Skulle SD få flest procent efter valet av alla partier och inget av blocken har tillräckligt med procent för att bilda regering så kommer vi se en blocköverskridande regering.
Allt för att inte ge SD inflytande.

Är det demokrati att 20-25%(senaste undersökningarna) av Sveriges röstande befolkning inte får komma till tals?

SD samlade in underskrifter ang folkomröstning för Moskébyggen, fler än de behövde. Spelade det någon roll? Blev det någon folkomröstning?

Socialdemokraterna la ner byskolorna här som jag bor, kommunalrådet sa "det spelar ingen roll vad utgången blir i en folkomröstning, nedläggningen kommer ske ändå"

Demokrati... Folkstyre... Sen när då? Sverige liknar mer eller mindre en diktatur.

Men ändå tycker du att landet var skit fram till det Centerpartiet tog makten? Alltså, från ca: 1976 och fram till idag har det alltså varit någorlunda bra? Kom ihåg också som du själv skrev att Socialdemokraterna vann ganska många val efter den tiden som Sverigedemokraternas dokumentär behandla, så svenska folket verkar inte haft något emot vad Socialdemokraterna bestämde på den tiden.

Medlem
Skrivet av waeress:

@donniedarko: Ja, det är en demokrati. En https://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati vad gäller detaljer. Det är inget konstigt som hänt i något av de exempel du nämner. Det är så en representativ demokrati kan fungera. Den kan ha andra effekter också, men det är väldigt tydligt hur en sådan demokrati fungerar och inget konstigt i det.

En demokrati utan tjänstemanna ansvar tål att tilläggas.

Skrivet av Maysay:

Men ändå tycker du att landet var skit fram till det Centerpartiet tog makten? Alltså, från ca: 1976 och fram till idag har det alltså varit någorlunda bra? Kom ihåg också som du själv skrev att Socialdemokraterna vann ganska många val efter den tiden som Sverigedemokraternas dokumentär behandla, så svenska folket verkar inte haft något emot vad Socialdemokraterna bestämde på den tiden.

Jag kan inte svara på hur det var då personligen då jag inte har någon egen uppfattning om vad som hände då med tanke på att jag ej var född vid de årtalen.
Det jag vet är det jag hört, läst eller sett på TV, historieböcker, hört från diverse håll och kanter - mor och farföräldrar, släkt osv.

Om du sett filmen ser och hör du även att de fick sluta med experimenten på människor pga föräldrarna som tyckte om sina barn.

Får man välja mellan pest eller kolera så väljer man det minst sämsta, åtminstone vad man tror är det bästa för en själv.
Sen skulle jag även kunna tro att folk på den tiden var rädda att rösta på annat än just Socialdemokraterna med tanke på hur det gick för folket på nyhetsredaktionerna som lades ner och vissa personer tillomed fick fängelse.

Om inte annat så jobbade propaganda maskinen för fullt de årtalen, likt idag från både höger och vänster.

Det blir ett jävla stå hej när ett parti gör en 1h 45 min lång film om ett annat parti.
Men det vanliga media drivet mot samma parti som gjorde filmen kan läsas dagligen på våra största tidningar i Sverige och inte en jävel bryr sig.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av donniedarko:

En demokrati utan tjänstemanna ansvar tål att tilläggas.

Jag kan inte svara på hur det var då personligen då jag inte har någon egen uppfattning om vad som hände då med tanke på att jag ej var född vid de årtalen.
Det jag vet är det jag hört, läst eller sett på TV, historieböcker, hört från diverse håll och kanter - mor och farföräldrar, släkt osv.

Om du sett filmen ser och hör du även att de fick sluta med experimenten på människor pga föräldrarna som tyckte om sina barn.

Får man välja mellan pest eller kolera så väljer man det minst sämsta, åtminstone vad man tror är det bästa för en själv.
Sen skulle jag även kunna tro att folk på den tiden var rädda att rösta på annat än just Socialdemokraterna med tanke på hur det gick för folket på nyhetsredaktionerna som lades ner och vissa personer tillomed fick fängelse.

Om inte annat så jobbade propaganda maskinen för fullt de årtalen, likt idag från både höger och vänster.

Det blir ett jävla stå hej när ett parti gör en 1h 45 min lång film om ett annat parti.
Men det vanliga media drivet mot samma parti som gjorde filmen kan läsas dagligen på våra största tidningar i Sverige och inte en jävel bryr sig.

Heder åt dessa föräldrar som vågade säga emot. Jag är själv uppvuxen på 90-talet och även om jag anser att vissa saker kan ha gjorts på andra sätt politiskt sedan denna tid så tycker jag att landet utvecklas framåt. Man kan alltid ha åsikter om saker (har själv ändrat mina egna under tiden). Vad jag inte förstår med Sverigedemokraterna är vad de vill. Sedan så var det ju någon som postade dokumentären här för att diskutera saken? Så det är ju inte så konstigt att det diskuteras då.

@donniedarko: Fast något ståhej är det ju inte. Det är bara på småforum som arga tangentbordskrigare vill få det till ett ståhej. För massmedia räckte det ju med att konstatera att innehållet är grå propaganda där det mesta bör vara allmänt känt om man gått i svensk skola.

Pride-veckan kom också lämpligt. Det är alltid någon SD-politiker som uttrycker sig dumt. Knappast överraskande men väntat, eftersom de gillar att skjuta sig i foten när de får ett bra läge (som de ändå fick med filmen).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det som stämmer är att dom vet att dra fram den här informationen nu. Kan ge dom fördelar i valet. Det dom inte förstår är att dom inte har lärt sig det socialdemokraterna fick lära sig efter krigstiden. Och det är att vi förhoppningsvis aldrig sjuker så lågt igen. Tycker att extrem högern bara förstör för sig själva hela tiden. Vem går på sån genomskinlig propaganda igentligen? Kom igen vi är på långa vägar inte lika dumma som Amerikanerna. Alla försöker att förbättra sig även SD. Annars så hade min ex höger arbetskompis gillat dom mer. Nu när kriget är över så kommer folks rädsla att avta. Tråkigt att folk vänder kappan efter vinden så fort dom kan.

Medlem
Skrivet av donniedarko:

En demokrati utan tjänstemanna ansvar tål att tilläggas.

Tjänstemannaansvar, eller snarare ämbetsmannaansvar, är lite av "damned if you do" "damned if you don't". Nu har vi inget straffbart, om dom inte begår faktiskt brottsliga handlingar. Å andra sidan blir dom ofta omöjliga i en ny befattning om det faktiskt spårar ur helt.
Men det ämbetsmannaansvar vi hade historiskt som vissa vill att vi återinför kommer troligen att ge effekten att dom bäst lämpade aldrig lämnar privata uppdrag för det offentliga.

Medlem
Skrivet av waeress:

Tjänstemannaansvar, eller snarare ämbetsmannaansvar, är lite av "damned if you do" "damned if you don't". Nu har vi inget straffbart, om dom inte begår faktiskt brottsliga handlingar. Å andra sidan blir dom ofta omöjliga i en ny befattning om det faktiskt spårar ur helt.
Men det ämbetsmannaansvar vi hade historiskt som vissa vill att vi återinför kommer troligen att ge effekten att dom bäst lämpade aldrig lämnar privata uppdrag för det offentliga.

Så du tycker att vi inte bör ha tjänstemannaansvar?
Exempel på tjänstemän som borde ha straffats för vad de gjort:
Fredrik Reinfeldt
Mehmet Kaplan
Åsa romson
Stefan Löfven
Anders Ygeman
Dan Eliasson, är ett praktexempel.
Förstört allt han tagit i likförbannat sätts han på poster på de viktigaste ställena och får fortsätta.

Gör jag fel på jobbet så får jag stå mitt kast. Varför ska det inte vara likadant bland eliten?
Jag kan bli av med jobbet, polisanmäld, återbetalningsskyldig, jag får karensdag hos A-kassan beroende på utgången osv.
Varför ska de få fallskärmar? Som skattebetalarna betalar.

Man måste kunna ta konsekvenserna för sina handlingar.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Skrivet av donniedarko:

Så du tycker att vi inte bör ha tjänstemannaansvar?
Exempel på tjänstemän som borde ha straffats för vad de gjort:
Fredrik Reinfeldt
Mehmet Kaplan
Åsa romson
Stefan Löfven
Anders Ygeman
Dan Eliasson, är ett praktexempel.
Förstört allt han tagit i likförbannat sätts han på poster på de viktigaste ställena och får fortsätta.

Gör jag fel på jobbet så får jag stå mitt kast. Varför ska det inte vara likadant bland eliten?
Jag kan bli av med jobbet, polisanmäld, återbetalningsskyldig, jag får karensdag hos A-kassan beroende på utgången osv.
Varför ska de få fallskärmar? Som skattebetalarna betalar.

Man måste kunna ta konsekvenserna för sina handlingar.

Vänta här nu, du har ju fortfarande kvar brottet "Tjänstefel" (20 kap. 1§ BrB). Allt i din text tyder på att detta inte skulle finnas men där har du fel. Gör du fel i myndighetsutövningen så kan en process resas mot dig – gör du fel på jobbet så får du stå ditt kast.

Detta har vi alltså redan idag och har aldrig tagits bort.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vänta här nu, du har ju fortfarande kvar brottet "Tjänstefel" (20 kap. 1§ BrB). Allt i din text tyder på att detta inte skulle finnas men där har du fel. Gör du fel i myndighetsutövningen så kan en process resas mot dig – gör du fel på jobbet så får du stå ditt kast.

Detta har vi alltså redan idag och har aldrig tagits bort.

Och du tycker att den lagen används flitigt eller?
Kolla t.ex Mehmet Kaplan. Kräver mer i fallskärm, fast att han har fått sparken.
- Eller ja, det finns två sidor av myntet "Han avgick självmant" och "Han fick sparken av statsministern"

När han egentligen borde stå till svars för sina handlingar och sitta inlåst bakom lås och bom.

Dessutom har väl Sverigedemokraterna anmält diverse politiker flitigt under den senaste mandatperioden men fått avslag varje gång? Eller ja, ogiltighetsförklarats som det heter.

Och att t.ex Anders Ygeman kan tillåtas sitta på en högpost är för mig obegripligt med tanke på vad herrn har gjort.
Som han absolut inte tagit något som helst ansvar för.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Vänta här nu, du har ju fortfarande kvar brottet "Tjänstefel" (20 kap. 1§ BrB). Allt i din text tyder på att detta inte skulle finnas men där har du fel. Gör du fel i myndighetsutövningen så kan en process resas mot dig – gör du fel på jobbet så får du stå ditt kast.

Detta har vi alltså redan idag och har aldrig tagits bort.

Den alltid lika fantastiska Teodorescu skriver lite här om varför man bör återinföra ämbetsmannaansvaret

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-dags-att-%C3%A5terinf%C3%B...

Hon har ju helt rätt att politiker verkligen får sota för saker de gör i privatlivet, men inte så ofta hur de agerar med den makt de har som politiker.

Avstängd
Skrivet av Alienshade:

Det som stämmer är att dom vet att dra fram den här informationen nu. Kan ge dom fördelar i valet. Det dom inte förstår är att dom inte har lärt sig det socialdemokraterna fick lära sig efter krigstiden. Och det är att vi förhoppningsvis aldrig sjuker så lågt igen. Tycker att extrem högern bara förstör för sig själva hela tiden. Vem går på sån genomskinlig propaganda igentligen? Kom igen vi är på långa vägar inte lika dumma som Amerikanerna. Alla försöker att förbättra sig även SD. Annars så hade min ex höger arbetskompis gillat dom mer. Nu när kriget är över så kommer folks rädsla att avta. Tråkigt att folk vänder kappan efter vinden så fort dom kan.

Man har redan sjunkit så lågt igen, istället för Nazism så står S istället för Islamisering. Flertalet politiker inom S är antisemiter, åtminstone två ggr har man ätit middag med högerextrema och antisemtiska Grå Vargarna, senast i juli (Expressen skriver om det ifall du vill kolla källa). De som står upp för Islamiseringen av landet idag är de som kommer bli ihågkomna som förrädare, inte alls olikt hur vi minns de som inte stod upp mot Nazismen. Det är samma feghet idag som under Nazitiden, och det är inte bara S man ska skylla på. Svenskar är ett fegt folk som gärna rättar kappan efter vinden. Inte alla svenskar, men alldeles för många tyvärr.

Ser f.ö fram emot del två av dokumentären. Sen är det inte alls sant att alla vet om Socialdemokraternas historia, mina föräldrar (röstar S) visste inte te.x att Erlander var chef för koncentrationsläger. Jag tror inte det lärs ut i skolan.

Skrivet av Harmond:

Man har redan sjunkit så lågt igen, istället för Nazism så står S istället för Islamisering. Flertalet politiker inom S är antisemiter, åtminstone två ggr har man ätit middag med högerextrema och antisemtiska Grå Vargarna, senast i juli (Expressen skriver om det ifall du vill kolla källa). De som står upp för Islamiseringen av landet idag är de som kommer bli ihågkomna som förrädare, inte alls olikt hur vi minns de som inte stod upp mot Nazismen. Det är samma feghet idag som under Nazitiden, och det är inte bara S man ska skylla på. Svenskar är ett fegt folk som gärna rättar kappan efter vinden. Inte alla svenskar, men alldeles för många tyvärr.

Nu får du det att låta som att hela S åt middag med hela Grå vargarna. I senaste fallet var det att S-riksdagsledamoten Sultan Kayhan och M-politikern Bo Sundin, vilka befann sig på en ramadanmiddag i en moské där "det några meter bort" satt en man som pekats ut som Yalcin Selek. Jag kan inte avgöra om Socialdemokraterna och Moderaterna äter middag med Grå vargarna utifrån detta eller om det faktiskt var Yalcin Selek ens.

Fan, med tanke på vilka drägg som hängt på McDonald's när jag varit där så har jag nog ätit middag med många organisationer jag inte stöttar. Men det är förstås rätt och riktigt att politiker ska vara noggrannare med vilka platser de äter middag på och vilka andra som deltar på olika evenemang.

Skrivet av Harmond:

Ser f.ö fram emot del två av dokumentären. Sen är det inte alls sant att alla vet om Socialdemokraternas historia, mina föräldrar (röstar S) visste inte te.x att Erlander var chef för koncentrationsläger. Jag tror inte det lärs ut i skolan.

De första böckerna om det började leta sig ut under 80-talet, jag gissar att det är då uppgifterna från interneringslägren blev offentliga. Däremot var det först 2008 de började kallas koncentrationsläger, efter Sennerteg och Berglunds bok. Passa på att läsa Dick Harrisons biografi över Tage Erlander, du kanske lär dig något mer om honom.

Det som är emot Socialdemokraterna i fråga är att många av de här "hemliga uppgifterna" kom fram innan internets tid. Folk läser bara det som står på internet och det som inte står på internet finns inte. Trots att uppgifterna funnits i decennier på närmsta bibliotek. Men å andra sidan vänder sig inte SD till de som läser böcker utan de som "lever i verkligheten och själva ser hur allt går till".

Jag har hört att del 2 ska handla om Olof Palme. Passa på att gå till biblioteket redan nu och läs på om hans kopplingar till CIA, KGB och dubbelspelet under kalla kriget. Eller IB-affären, Geijer-affären eller Solzjenitsyn-affären. Men med tanke på tidsperioden så var det inte särskilt jättehäftigt men det är ganska nya uppgifter eftersom det inte var så länge sedan som sekretessen fortfarande vilade över dem. För jag kan tänka mig att del 2 av "dokumentären" inte kommer att sätta uppgifterna i kalla krigets kontext.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Harmond:

Den alltid lika fantastiska Teodorescu skriver lite här om varför man bör återinföra ämbetsmannaansvaret

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-dags-att-%C3%A5terinf%C3%B...

Hon har ju helt rätt att politiker verkligen får sota för saker de gör i privatlivet, men inte så ofta hur de agerar med den makt de har som politiker.

Hon har också missat vad ämbetsmannaansvaret verkligen var. Det handlade inte om att de skulle stå till svars för sin myndighetsutövning utan att de också var ansvariga för vad de gjorde utanför myndighetsutövningen, d.v.s. att de kunde dömas för saker de gjorde utanför arbetet. För lagarna som styrde tjänsteutövningen är fortfarande kvar.

Å andra sidan får politiker fortfarande sota för vad de gör, de lär väl få dödshot var och varannan dag av bland annat ilskna SD-anhängare som vill se deras huvuden på pikar på torget.

Men jag är inte emot att införa ämbetsmannaansvaret igen. Om SD vinner större framgångar lär de ju ganska omgående åka ut genom sina privata förehavanden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av donniedarko:

Och du tycker att den lagen används flitigt eller?
Kolla t.ex Mehmet Kaplan. Kräver mer i fallskärm, fast att han har fått sparken.
- Eller ja, det finns två sidor av myntet "Han avgick självmant" och "Han fick sparken av statsministern"

När han egentligen borde stå till svars för sina handlingar och sitta inlåst bakom lås och bom.

Dessutom har väl Sverigedemokraterna anmält diverse politiker flitigt under den senaste mandatperioden men fått avslag varje gång? Eller ja, ogiltighetsförklarats som det heter.

Och att t.ex Anders Ygeman kan tillåtas sitta på en högpost är för mig obegripligt med tanke på vad herrn har gjort.
Som han absolut inte tagit något som helst ansvar för.

Du får vara lite mer juridiskt lagd. Exakt vad är det som är tjänstefel i det dessa herrar verkligen har gjort?
Jag vet inte, men de flesta, bland annat SD, sitter mest och "känner" att dessa människor gjort fel men kan inte juridiskt peka på något som har gjorts fel. Det är troligen också därför det ogiltigförklaras.

Kaplan kan exempelvis inte anklagas för handlingar han begår efter att han har avslutat sin tjänst – då tänker man korkat om man anser det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du får vara lite mer juridiskt lagd. Exakt vad är det som är tjänstefel i det dessa herrar verkligen har gjort?
Jag vet inte, men de flesta, bland annat SD, sitter mest och "känner" att dessa människor gjort fel men kan inte juridiskt peka på något som har gjorts fel. Det är troligen också därför det ogiltigförklaras.

Kaplan kan exempelvis inte anklagas för handlingar han begår efter att han har avslutat sin tjänst – då tänker man korkat om man anser det.

En sak ang Anders Ygeman :
https://www.expressen.se/nyheter/snickarnas-miljonskulder-25-...
Inget tjänstefel i sig.

En sak ang Mehmet Kaplan :
https://omni.se/ledare-har-mp-forstatt-att-kaplan-har-gjort-f...

Jag skiter väl i vad herrarna gör efter att ha avslutat sin tjänst - däremot tycker jag att det är fel att vi som skattebetalare ska betala miljoner för politiker eller personer som gör fel.
Jag vet inte, kan jag begära 6 miljoner kronor i fallskärm om jag får sparken?
Är det väl hanterade skattepengar tycker du?


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Skrivet av donniedarko:

Jag skiter väl i vad herrarna gör efter att ha avslutat sin tjänst - däremot tycker jag att det är fel att vi som skattebetalare ska betala miljoner för politiker eller personer som gör fel.
Jag vet inte, kan jag begära 6 miljoner kronor i fallskärm om jag får sparken?
Är det väl hanterade skattepengar tycker du?

Eftersom det offentliga måste konkurrera med det privata på denna nivå så kommer fallskärmar som ett brev på posten.
Det där är en nivå där sådana här avtal blir norm. Jag kan tycka att sådana avtal inte borde finnas i det privata heller.

Jag kommer förmodligen aldrig att hamna där, du kommer troligen aldrig att hamna där – vår fallskärm är vanligtvis tre månaders lön efter att kontraktet sägs upp.

Skrivet av donniedarko:

Det du har där är ju privata företeelser som under ämbetsmannaansvar hade kunnat rendera i straff. Men inget av det är ju myndighetsutövning.

I Ygemans fall så dömdes han att betala det han var skyldig – det framgår i artikeln.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Matematik
Skrivet av donniedarko:

I statsrådet satt det :
"9" Socialdemokrater
"6" Högerpartister/Moderater
"4" Bonde/Centerpartister
"4" Folkpartister
"4" som var partilösa.

Har inte Socialdemokraterna mest makt då menar du?

6+4+4+4=18
18 > 9

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Eftersom det offentliga måste konkurrera med det privata på denna nivå så kommer fallskärmar som ett brev på posten.
Det där är en nivå där sådana här avtal blir norm. Jag kan tycka att sådana avtal inte borde finnas i det privata heller.

Jag kommer förmodligen aldrig att hamna där, du kommer troligen aldrig att hamna där – vår fallskärm är vanligtvis tre månaders lön efter att kontraktet sägs upp.

Det du har där är ju privata företeelser som under ämbetsmannaansvar hade kunnat rendera i straff. Men inget av det är ju myndighetsutövning.

I Ygemans fall så dömdes han att betala det han var skyldig – det framgår i artikeln.

Han betalade 6000:- !!!!!!!!
Jävlar vilken snubbe!!!
Tre personer fick skulder upp till öronen pga Ygeman och du tycker att han gjort rätt för sig genom att betala 6000:-
Och nej han betalade inte det han var skyldig det framgår också av artikeln.

"Ygeman betalade aldrig de 27 000 kronorna som domstolen hade fastslagit att han var skyldig.

Och han kom aldrig till förhandlingen i tingsrätten där det blev en så kallad tredskodom.

Ygeman förhandlade sedan med konkursförvaltaren och i slutändan betalade han 6 000 kronor.

– Jag tycker att jag kom alldeles för hårt undan, säger Ygeman."
Snacka om att vara skapligt sjuk i huvudet.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Skrivet av donniedarko:

Han betalade 6000:- !!!!!!!!
Jävlar vilken snubbe!!!
Tre personer fick skulder upp till öronen pga Ygeman och du tycker att han gjort rätt för sig genom att betala 6000:-
Och nej han betalade inte det han var skyldig det framgår också av artikeln.

"Ygeman betalade aldrig de 27 000 kronorna som domstolen hade fastslagit att han var skyldig.

Och han kom aldrig till förhandlingen i tingsrätten där det blev en så kallad tredskodom.

Ygeman förhandlade sedan med konkursförvaltaren och i slutändan betalade han 6 000 kronor.

– Jag tycker att jag kom alldeles för hårt undan, säger Ygeman."
Snacka om att vara skapligt sjuk i huvudet.

Ah, jag läste inte så långt ner. Fel av mig.
Ja, de borde kanske ha skaffat en bättre advokat vid förhandlingarna. Men det verkar visserligen inte som att Ygeman hade några pengar och förmodligen därför förhandlingarna ledde till 6000 kr.

Men skulderna de har kom sig inte för Ygemans 27 000 kr utan på grund av bankkrisen. Det framgår förstås men för snickarna är det ju skönt att kunna skylla på en person, även om de inte vinner särskilt mycket på det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Jag kommer att rösta på SD för jag tror INTE att SD kommer att bygga gaskammare, i varje SD-väljares hem dit "offren" kommer att skickas, vilket är vad som gjorde nazismen mest hatad: deras brutala och ofantligt höga folkmord.

Jag har fortfarande inte sett några gaskammare i USA heller så jag fattar inte jämförelsen som sprids runt på sociala medier om att Hitler = Trump = SD. Däremot är jag inte för Trump eller Hitler utan emot båda, men någon måtta med jämförelserna får det vara!

Om det visar sig att SD blir "lika galna som Hitler", ja då får jag stå mitt kast och beklaga över att jag blev förd bakom ljuset när jag borde ha vetat bättre.

@AplAy: Det är ju en underlig inställning? Rösta på de du INTE tror bygger gaskammare?
Betyder det att du tror att alla andra partier bygger gaskammare? Eller att du bara vill ha radikala åsikter för att göra riksdagen lite roligare utan att de för den sakens skull gör något konkret av sina åsikter?

Vad Trump har med SD att göra förstår jag inte heller. Förstår heller inte varför det skulle vara ett argument för att rösta på SD.
Men allt kan inte vara logiskt, uppenbarligen.

Du får helt enkelt det samhälle du förtjänar. SD vet dock inte riktigt vilket samhälle de vill ha, bara att det ska vara etniskt homogent. Dock många som kommer få stryka på foten där – hoppas att du är etniskt homogen!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar