Metan som ändrade spelet (LoL e-sport)

Ambassadör
League of Legends
Metan som ändrade spelet (LoL e-sport)

Seriespelet av League of Legends sommarsäsong börjar närma sig sitt slut med endast 2 veckor kvar. Jag har under hela säsongen försökt fundera ut en artikel jag vill skriva men ingen har kommit längre än till utkast, som inte höll måttet. Nummerspelet som jag tidigare presenterat i forumet fallerade totalt under säsongen då lagen spelat på olika sätt och ovanligt många ersättare har tagit över roller i såväl bottenlag som storlag. Det mest utmärkande av dessa är Rekkles. Svenska storspelaren som dominerat i Europa och klassats som en av världens bästa på sin position.

Han var med i Fnatic:s startuppställning under första veckan men efter att inte alls känt sig bekväm med de karaktärer som var bäst vid tillfället gjorde han något förvånande. Han gick till sina coacher och föreslog att istället för honom själv, rekommenderade han att laget istället skulle starta med den unga belgaren Bwipo, som gjorde entré i laget under våren då Soaz var skadad. Verken kommentatorer eller fans kunde förstå eller acceptera bytet. Mannen som varit frontfigur för laget i åratal ersatt av en nykomling? Den bästa spelaren i det bästa laget, bänkad? Utan någon uppenbar anledning? Självklart blev det en succé.

Men varför är denna säsongen så unik jämfört med tidigare?

Att svara på detta måste jag ge er en bakgrund. Jag förutsätter att de flesta vet hur MOBA-spel fungerar. LoL är ett av de mest simpla och har länge haft kvar grundstrukturen med endast ett fåtal ändringar. Nästan alltid har man spelat med en uppställning av en karaktär på topp-leden(top lane) som är tuff och kan klara sig på egen hand. På den centrala leden har man ofta en magiker eller lönnmördare som gör mycket skada på kort tid. På nedersta leden har man en karaktär som gör mycket skada över tid, alltså inte lika explosiv som karaktären på mitt men mer konsekvent. På nedre leden har man ofta också en understödskaraktär som antingen skyddar eller förstärker sina lagkamrater. Mellan varje led finns en djungel där man har en karaktär ofta lik den som man har på övre leden. (Svenska benämningar inspirerat av Walter S.A. Iego)

Glöm allt det där, för så har knappt inget lag spelat under denna säsongen. Istället har vi sett tratt-taktier, grälmakar-uppställningar och massa annat skoj. Detta var precis vad LoL behövde då de senaste säsongerna varit väldigt stela. För ett år sedan kunde man inte spela någon annan taktik än det som anses standard och det bästa laget på denna taktiken vann alltid. Nu när taktikerna varierar får fler lag chansen att överraska och utgången i matcherna är alltid oklar.

Ovan nämnde jag olika sätt att spela. Istället för att förklara dessa med långa texter kommer jag nedan länka till tre matcher från EU-LCS som visar hur varierande säsongen har varit.

Det första exemplet är matchen mellan Fnatic och G2 från tredje spelveckan. Vilket är en repris av förra säsongens final. Fnatic väljer att spela med en uppställning de kände sig trygga med utan större överraskningar. Den som kan karaktärerna i spelet kan se att dom saknar “skada över tid”-karaktär på nedre leden (AD-carry). Liknande uppställningar har varit den vanligaste under säsongen. G2 däremot kör med en väldigt förvånande uppställning som kallas tratt-taktik (funnel comp på spel-engelska). Med denna taktik för man över alla resurser till en karaktär, i denna matchen Perkz på Xayah. Resten av laget är bara där för att understödja denna spelaren och skapa förutsättningar för att denna ska kunna dominera. Klippet börjar ungefär när matchen drar igång.

Mitt andra exempel är ytterligare en Fnatic-match. Denna gången mot Misfits som inför denna matchen var obesegrade under säsongen. Misfits väljer karaktärer som påminner mycket om en standarduppställning. Fnatic, däremot, ställer upp med en grälmakar-taktik (bruiser comp på spel-engelska). Kryddan på moset är apan, Wukong, på den centrala leden som man väldigt sällan ser i en professionell match. Gissa vem som dominerar… Klippet börjar direkt vid matchens början, av en anledning.

Det sista exemplet är Misfits igen. Detta exemplet tar jag för att visa varför detta har varit en av de roligaste säsongerna på länge. Man behöver inte använda sig av speciella uppställningar med nytänkande idéer. Det fungerar även bra att spela som man alltid gjort. Båda lagen spelar med en standard-taktik enligt den stil jag förklarade ovan. Draven, karaktären som Han Sama spelar, är något av en kultkaraktär i LoL och är alltid rolig att se. Så håll koll på honom. Klippet börjar dryga 10 minuter in, då matchen börjar på allvar.

Med bara fyra matcher kvar för respektive lag så är ställningen väldigt jämn. Det kommer vara två intressanta veckor av seriespel. Därefter laddar vi om för slutspel.

Nedan länkar jag till mina tidigare inlägg kring LoL:s e-sports-scen.
https://www.fz.se/forum/trad/430402-forhandstitt-league-of-le...
https://www.fz.se/forum/trad/429157-analys-efter-vecka-2-av-e...
https://www.fz.se/forum/trad/428869-overgangar-infor-sasongen...
https://www.fz.se/forum/trad/428443-nummerspelet-eu-lcs-summe...

#dali #blogg #lolesport #lol

Rev 2018-08-10: Strax efter jag skrev inlägget meddelade Fnatic att Rekkles kommer återvända till laget under kommande vecka. Ännu något som blir spännande inför veckans matcher.

Moderator | Testpilot

Så glad att han är tillbaka och ska helt klart bli intressant att se vad han kommer och hur han kommer spela.

De flesta kommentarerna från Fnatic är något i stil med "Vad kommer Rekkles spela?", jag är fundersam också. Vi vet att han jobbat som fan på att lära sig de nya karaktärerna som är "meta" i botlane. Hoppas vi får se stordåd av min nuvarande favoritspelare med Soaz.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

Han har ju en historia med galna karaktärer. Var det 2016 han dominerade med Frozen Mallet Kennen?! Men som du sa, ska bli intressant.

Soaz är den tysta hjälten i Fnatic.

Medlem

Gratis är pott.


signatur

hur tjattar man

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Han har ju en historia med galna karaktärer. Var det 2016 han dominerade med Frozen Mallet Kennen?! Men som du sa, ska bli intressant.

Soaz är den tysta hjälten i Fnatic.

2017. 2016 var nog Fnatics sämsta år någonsin tråkigt nog.

Tyckte han spelade bra för övrigt. Han var lite för het på gröten några gånger då han blev fångad ur position, men senare in i matchen så fick han bära laget med Ezreal.

Synd han blev subbad ut i andra matchen dock.. Var nära de förlorade där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

Just det. svårt att hålla isär åren

Håller helt med dig. Dom behöver en som håller tillbaka lite. 5 spelare som alla går all in har funkat men ganska lätt att utnyttja. Blir förvånad om han inte spelar båda matcherna i helgen.

1
Skriv svar