Fallout 76 lanseras inte på Steam för din skull, hävdar Bethesda

Robot
Fallout 76 lanseras inte på Steam för din skull, hävdar Bethesda

Vill serva sina spelare utan mellanhänder.

#bethesda, #fallout, #fallout-76


Gnällkuk

Javisst, precis som att de "för din skull" vill förbjuda folk att sälja inplastat spel som nytt. Hyvens företag det där, vill ju skydda konsumenten och inte för att tjäna mer pengar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Så länge spelet fungerar ordentligt kan de använda vilken jäkla platform de vill, av vilken anledning de vill.
Dags att släppa den här nyheten nu, inget de säger eller gör kommer göra alla glada ändå.

Medlem

"... Så länge det inte säljer sämre än förväntat".

Med andra ord så kommer det på Steam.

Medlem

Haha yeah right och snart kommer helvetet frysa till is. Det råder ingen tvekan om att de gör detta för att maximera vinsten och Bethesda är knappast ett företag som har en historia av att bry sig om sina kunder. Företaget som startade hela den här DLC "smörjan" (expansioner var avsevärt mycket bättre) med sin "Horse Armor", nej jag har inte mycket till förtroende för ett sådant företag.

Avstängd

Bra beslut.
Hoppas fler företag går samma väg


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av tricky:

Javisst, precis som att de "för din skull" vill förbjuda folk att sälja inplastat spel som nytt. Hyvens företag det där, vill ju skydda konsumenten och inte för att tjäna mer pengar.

Avstängd

"In this particular case, it's an online game and we felt like when it comes to the PC that being able to directly serve our customers, and having that one-to-one relationship was hugely important and key to us being able to do the best game possible."
=
"We want to lock-in you like Apple does with their own power adapters and such. Don't worry, now we will be getting all your money when you buy our games directly from our clitent, all for our lovely gamers <3".

Medlem

Har aldrig fattat grejen med att det skulle vara jobbigt med att varje företag har sitt eget program för att starta spel, är fortfarande bara ett fåtal klick från att öppna spelet jag vill spela.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Har aldrig fattat grejen med att det skulle vara jobbigt med att varje företag har sitt eget program för att starta spel, är fortfarande bara ett fåtal klick från att öppna spelet jag vill spela.

Då frågar jag mig varför det skulle vara jobbigt för företag att göra en Steam-version? Det måste vara ännu enklare med de verktyg som redan finns tillgängliga på Steam för det.

Företag som UBIsoft och Rockstar med flera har fattat galoppen och erbuder sina spel både på Steam och egna plattformen. Bäst för alla.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Bra beslut.
Hoppas fler företag går samma väg

så du vill ha femtioelva olika tjänster för att spela digitala spel? suck det vill verkligen inte jag..

Avstängd

Men för i helvete, det räcker. Sluta pissa oss i ansiktet och säg att det regnar. Fyfan vad Bethesda tappat, denna vidriga arrogans visar verkligen på hur lite de bryr sig om sina fans. Äckligt att se.

När jag hörde att FO76 var bethesdashitnet-exklusivt, var det en given bojkott, men efter denna nyhet, kommer jag inte bara bojkotta, utan använda de kanaler jag kan (har strax under 14k följare på twitter tex) för att smutskasta detta. Bethesda sätter nivåerna för hur de vill förhålla sig till sina kunder.

Medlem

Man har en stor låda med fysiska spel, och sedan kommer t.ex. Bethesda och säger "Nix, du får inte lägga vårat spel bland de andra! Lägg det i en separat låda!"

Tillslut har man 4 lådor med spel, där 3 lådor endast har ett spel vardera.
Hade ju vart nice att ha allt i en låda, så att säga.

Medlem

Det idiotiska med att eventuellt släppa det senare till Steam är att det blir samma problem som för oss som äger Elders scrolls online innan det släpptes till Steam; att om du vill ha det på steam efter du redan köpt och äger det sedan tidigare så måste du även köpa steam versionen.
Vilket är helt idiotisk, borde kunna synca spelet om du redan äger det sedan tidigare

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

har strax under 14k följare på twitter

Vad heter du på Twitter?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

@Fulci: Jobbigt och jobbigt, Steam tar 30% och om man kan undvika att de tar en del av kakan så förstår jag det. För vissa företag är det värt att vara på Steam ändå (publicitet mm.) och andra kan välja bort Steam.
Och för konsumenten är det ett klick extra för att öppna spelet, vilket många gillar att överdramatisera om hur jobbigt det är..

Medlem
Skrivet av karatekex:

@Fulci: Jobbigt och jobbigt, Steam tar 30% och om man kan undvika att de tar en del av kakan så förstår jag det. För vissa företag är det värt att vara på Steam ändå (publicitet mm.) och andra kan välja bort Steam.
Och för konsumenten är det ett klick extra för att öppna spelet, vilket många gillar att överdramatisera om hur jobbigt det är..

Ja det är lite överdrivet hur illa det skulle vara att inte finnas på Steam, faktum är ju att både EA , Blizzard och Ubisoft mfl. sedan länge kräver att man använder deras egna launchers oavsett om spelen finns på Steams eller ej. Även Bethesda utgår sedan länge från en launcher så förutom själva köpet blir det faktiskt ingen skillnad.

Personligen föredrar jag att ha alla spel samlade och jag vill inte ha en launcher för varje spelproducent men faktum är att jag redan har det så en till gör ärligt talat ingen skillnad alls. Vill man starta spelen från Steam kan man ju lägga till en manuell genväg.

Medlem

Det är ju skillnad på launcher och launcher också. Är det bara två klick istället för ett bryr jag mig inte eftersom launchern är temporär medan jag har spelet installerat, men handlar det om en som företag vill göra multiplattform av för spel så blir det lätt en djungel till slut - men vi är inte där riktigt än, så det är inte så svårt att hantera även en sådan på samma sätt.

En annan aspekt är för övrigt vad företaget lägger in i den för att göra upplevelsen sämre för konsumenten, men vet inte hur Bethesda är där - har bara spelat de senaste på steam.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Ja det är lite överdrivet hur illa det skulle vara att inte finnas på Steam, faktum är ju att både EA , Blizzard och Ubisoft mfl. sedan länge kräver att man använder deras egna launchers oavsett om spelen finns på Steams eller ej. Även Bethesda utgår sedan länge från en launcher så förutom själva köpet blir det faktiskt ingen skillnad.

Personligen föredrar jag att ha alla spel samlade och jag vill inte ha en launcher för varje spelproducent men faktum är att jag redan har det så en till gör ärligt talat ingen skillnad alls. Vill man starta spelen från Steam kan man ju lägga till en manuell genväg.

Blizzards launcher är inget krav dock. Fungerar bra att köra utan, det blir bara så att du måste logga in på ditt bnet konto i spelen istället.
Så visst även om det inte låst så är det fortfarande "låst" men inte direkt till launchern.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Men för i helvete, det räcker. Sluta pissa oss i ansiktet och säg att det regnar. Fyfan vad Bethesda tappat, denna vidriga arrogans visar verkligen på hur lite de bryr sig om sina fans. Äckligt att se.

När jag hörde att FO76 var bethesdashitnet-exklusivt, var det en given bojkott, men efter denna nyhet, kommer jag inte bara bojkotta, utan använda de kanaler jag kan (har strax under 14k följare på twitter tex) för att smutskasta detta. Bethesda sätter nivåerna för hur de vill förhålla sig till sina kunder.

Haha lugn nu keyboardwarrior <3

Medlem

Utan att vara överdramatiskt nu så kan denna detalj bli avgörande om jag spelar Fallout 76 eller inte. Och nu ser det ju inte direkt ljust ut.

Förutom att jag är stort fan av att ha saker och ting samlade på ett ställe så är just Steam den plats jag alltid utgår ifrån. Jag har alla mina vänner där redan, pengar i plånboken och känner mig trygg med tjänsten. Säljs inte spelet på Steam så kan det faktiskt bli så att jag inte köper spelet helt enkelt. Många gånger på grund av att vänner "inte orkar" skaffa det i en annan launcher, glömt bort lösenord eller helt enkelt vill använda pengar man redan har på kontot.

Jag personligen tror att man kommer sälja färre spel om man inte säljer på Steam. Om det sedan kan balanseras mot att inte behöva betala provision är en annan femma.

Gnällkuk
Skrivet av karatekex:

Har aldrig fattat grejen med att det skulle vara jobbigt med att varje företag har sitt eget program för att starta spel, är fortfarande bara ett fåtal klick från att öppna spelet jag vill spela.

Eftersom varje plattform har sin egen vänlista gör det att du måste manuellt adda personer du vill ha med dig. Utöver det så har man kanske dessa på autostart så att de laddar ned uppdateringar automatiskt så att man inte behöver vänta på att en större uppdatering ska laddas hem när man vill sätta igång och lira.

Utöver det så ligger de och tar upp resurser samt bandbredd i bakgrunden och fungerar olika bra med andra program, t ex överklockning för grafikkort, ibyggd overlay och captureprogram. Det blir onödiga extra moment för konsumenten, däremot är det kanske inte helt märkligt att fler av de större aktörerna rör sig bort från Steam, det kommer vi nog se mer av i framtiden tyvärr om inte Steam sänker sin del av kakan, vilket kanske blir nödvändigt för dem så de inte förlorar för mycket intäkter.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar