Nintendo har sålt över 700 miljoner stationära och bärbara konsoler

Robot
Nintendo har sålt över 700 miljoner stationära och bärbara konsoler
Medlem

Miljarder flugor som äter skit hela dagarna.
Behöver man säga mer?

Lite grov kanske

Medlem

727 miljoner sålda konsoler fördelat på 11 olika konsoler för Nintendo medan Sony har sålt 525 miljoner konsoler fördelade på sex konsoler. Nintendo har också varit på konsolmarknaden i 11 år längre än Sony, så jag tycker nog att Sonys siffror är lite mer imponerande ändå. Bra jobbat av båda två dock.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Ni har glömt ett par Nintendo konsoler/spelenheter som ska räknas in:
- Color TV-Game (6, 15, 112 samt två till) +3,5 miljoner
- Game & Watch. 80 miljoner
- Virtual Boy . 3 miljoner

Så det totala värdet för Nintendo ska vara 813,5 miljoner!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av lampis:

727 miljoner sålda konsoler fördelat på 11 olika konsoler för Nintendo medan Sony har sålt 525 miljoner konsoler fördelade på sex konsoler. Nintendo har också varit på konsolmarknaden i 11 år längre än Sony, så jag tycker nog att Sonys siffror är lite mer imponerande ändå. Bra jobbat av båda två dock.

Under den tiden som Sony sålt 525 miljoner enheter har Nintendo sålt 499 miljoner, räknat från N64. Ingen av dessa har varit teknikledande vid utgivning och ingen har haft någon slags multimediainriktning, vilket Sony och Microsoft har. DET är en prestation!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Ni har glömt ett par Nintendo konsoler/spelenheter som ska räknas in:
- Color TV-Game (6, 15, 112 samt två till) +3,5 miljoner
- Game & Watch. 80 miljoner
- Virtual Boy . 3 miljoner

Så det totala värdet för Nintendo ska vara 813,5 miljoner!

Jag tänkte först skriva att Wii U inte alls har sålt sämst eftersom de exempelvis glömde Virtual Boy som har sålt 770000 enheter.
Men sen såg jag det du hade skrivit.

Nintendo kanske vill förneka vissa av sina tidigare konsoler.
Jag kan dock inte fatta varför de i så fall förnekar Game & Watch. De har ju till och med med Mr. Game & Watch i Super Smash Bros spelen.

Color TV Game kan jag förstå. Deras första konsol som bara såldes i Japan.
Sen var ju Virtual Boy den första stora floppen bland deras konsoler så det kan jag kanske förstå om de skulle vilja glömma. Bara att jag gärna skulle vilja se spelen åter utgivna någon gång i framtiden.

Sen borde de väl även räkna med sina arkad maskiner (vs. System (det skulle ändå vara intressant att veta hur många som köpte de))


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag tror att inom 10 år kommer EN konsol dominera. Kon...wait for it...solidering. Tänk på det, vi har stora aktörer i branschen idag; Nintendo, Sony, Microsoft. Men tro det eller ej, det finns ännu större hajar i havet. Google och Amazon (nån till säker, orkar inte googla). De här jättarna kommer sniffa blodet i vattnet när de tre största konsollerna stångar varandra. Vem av Google å Amazon som vinner vet jag inte men tänk på det, varför skulle de inte ta över? Likt Ronaldos övergång till Juve kommer enorma summor betalas (vi talar nog JvA's trilliarder här). En maskin to rule them all. *Edit: Ja jag vet att Neymar gick för det dubbla men...Ronaldo är Ronaldo.

Medlem

Och hur många av dessa miljoner var förre Playstation kom?

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Jag tror att inom 10 år kommer EN konsol dominera. Kon...wait for it...solidering. Tänk på det, vi har stora aktörer i branschen idag; Nintendo, Sony, Microsoft. Men tro det eller ej, det finns ännu större hajar i havet. Google och Amazon (nån till säker, orkar inte googla). De här jättarna kommer sniffa blodet i vattnet när de tre största konsollerna stångar varandra. Vem av Google å Amazon som vinner vet jag inte men tänk på det, varför skulle de inte ta över? Likt Ronaldos övergång till Juve kommer enorma summor betalas (vi talar nog JvA's trilliarder här). En maskin to rule them all. *Edit: Ja jag vet att Neymar gick för det dubbla men...Ronaldo är Ronaldo.

Det är nog inte omöjligt sen är nästa fråga om det är en bra utveckling för alla gamers, viss konsolidering är nog bra men huruvida endast en konsol som dominerar är det är mer tveksam.

Medlem

Intressanta siffror bland annat nedgången efter NES, blev konkurrenterna för bra (SEGA)?
Återigen ser man hur bedrövligt Wii U blev, var det ett tillbehör eller en ny konsol? Stora gåtan (själv trodde jag att det var ett tillbehör till Wii till ni skrev om det här på FZ).
Intressant med Gameboy och DS, har dom portabla varit så pass stora i Sverige också? Gameboy hade väl alla när de kom men dom andra mobila enheterna? Har faktiskt aldrig sett nån använda de på buss/tåg/flyg.

Medlem
Skrivet av delli:

Intressanta siffror bland annat nedgången efter NES, blev konkurrenterna för bra (SEGA)?
Återigen ser man hur bedrövligt Wii U blev, var det ett tillbehör eller en ny konsol? Stora gåtan (själv trodde jag att det var ett tillbehör till Wii till ni skrev om det här på FZ).
Intressant med Gameboy och DS, har dom portabla varit så pass stora i Sverige också? Gameboy hade väl alla när de kom men dom andra mobila enheterna? Har faktiskt aldrig sett nån använda de på buss/tåg/flyg.

Själv så förstod jag inte hur man kunde tro att det var ett tillbehör.
När jag läst om det i efterhand så fick jag lite mer förståelse eftersom fokuset låg mest på Gamepaden än på själva konsolen.

Själv tänkte jag så här när Wii U var ny, eftersom jag trodde att folk blev mer förvirrade på namnet.

Nintendo är ju kända för att återanvända sina tidigare namn på nyare konsoler.
Exempel:

Nintendo Entertainment System - Super Nintendo Entertainment System

Gameboy - Gameboy Color - Gameboy Advance - Gameboy Micro

Nintendo DS - Nintendo DSi - Nintendo 3DS - Nintendo 2DS - New Nintendo 3DS - New Nintendo 2DS

Wii - Wii U

Som sagt så är det ett fåtal konsoler som Nintendo inte har återanvänt namnet på.

Sen reagerar jag fortfarande på det att de inte räknade med Virtual Boy som sålde betydligt sämre än Wii U och som bara fick runt 30 spel har jag för mig. Spelen är lätträknade hur som helst.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Roten:

Under den tiden som Sony sålt 525 miljoner enheter har Nintendo sålt 499 miljoner, räknat från N64. Ingen av dessa har varit teknikledande vid utgivning och ingen har haft någon slags multimediainriktning, vilket Sony och Microsoft har. DET är en prestation!

Wii och Wii u hade i alla fall webbläsare, youtube och netflix tror även det gäller deras 3ds.

Medlem
Skrivet av Roten:

Under den tiden som Sony sålt 525 miljoner enheter har Nintendo sålt 499 miljoner, räknat från N64. Ingen av dessa har varit teknikledande vid utgivning och ingen har haft någon slags multimediainriktning, vilket Sony och Microsoft har. DET är en prestation!

Samtidigt hade Nintendo då gjort sig ett namn på marknaden, och hade redan en stor kundbas. Att Sony har lyckats sälja mer när de började från noll ser jag som en ännu större prestation. Nintendos stora prestation ligger i att de fortsätter sälja i sådana kvantiteter trots bristen på spel. Det räcker uppenbarligen att släppa ett Mario Kart, ett plattformsspel med Mario och ett nytt Zelda för att konsolen ska sälja i många miljoner. Med det sagt älskar jag Nintendo och deras spelserier, och jag älskar att de vågar gå mot strömmen. De är väl värda deras framgångar.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Själv så förstod jag inte hur man kunde tro att det var ett tillbehör.
När jag läst om det i efterhand så fick jag lite mer förståelse eftersom fokuset låg mest på Gamepaden än på själva konsolen.

Själv tänkte jag så här när Wii U var ny, eftersom jag trodde att folk blev mer förvirrade på namnet.

Nintendo är ju kända för att återanvända sina tidigare namn på nyare konsoler.
Exempel:

Nintendo Entertainment System - Super Nintendo Entertainment System

Gameboy - Gameboy Color - Gameboy Advance - Gameboy Micro

Nintendo DS - Nintendo DSi - Nintendo 3DS - Nintendo 2DS - New Nintendo 3DS - New Nintendo 2DS

Wii - Wii U

Som sagt så är det ett fåtal konsoler som Nintendo inte har återanvänt namnet på.

Sen reagerar jag fortfarande på det att de inte räknade med Virtual Boy som sålde betydligt sämre än Wii U och som bara fick runt 30 spel har jag för mig. Spelen är lätträknade hur som helst.

Jo det är ju korrekt men dock kanske marknadsföringen eller liknande var dåligt med Wii U
Eftersom jag själv haft NES och SNES inkl Gameboy och Gameboy Color så vet jag att de var skillnad när dessa "uppföljare" kom. Jag följer ändå med konsolkriget även om jag inte äger någon konsol längre utöver mini NES och SNES, senast var nog en PS3. Men man har ju förstått när dom andra kommit att de var något nytt, Wii U kanske kom lite för tätt inpå eller nåt, nu kan man ju spekulera hejvilt.
Sony har ju kört samma PS PS2 PS3 PS4
MS har ju kört XBOX, XBOX 360 XBOX nånting (intresset har inte varit lika stort för xbox därav att jag glömt namnen )

Medlem
Skrivet av delli:

Jo det är ju korrekt men dock kanske marknadsföringen eller liknande var dåligt med Wii U
Eftersom jag själv haft NES och SNES inkl Gameboy och Gameboy Color så vet jag att de var skillnad när dessa "uppföljare" kom. Jag följer ändå med konsolkriget även om jag inte äger någon konsol längre utöver mini NES och SNES, senast var nog en PS3. Men man har ju förstått när dom andra kommit att de var något nytt, Wii U kanske kom lite för tätt inpå eller nåt, nu kan man ju spekulera hejvilt.
Sony har ju kört samma PS PS2 PS3 PS4
MS har ju kört XBOX, XBOX 360 XBOX nånting (intresset har inte varit lika stort för xbox därav att jag glömt namnen )

Jo, marknadsföringen var väldigt dålig för Wii U. Det kändes som att Nintendo gav upp när det gällde Wii U nästan på direkten.
Istället för att satsa på bättre marknadsföring, sänka priset på Wii U (eventuellt ta tillbaka konsolerna som släpptes i butik och återsläppas utan Gamepad (fast själv gillade jag ändå gamepaden)) så lät de den vara som den var och under tiden göra spel till de som redan hade köpt konsolen (ungefär som om de hoppades på ett under) men istället planerade de och utvecklade det som skulle bli Nintendo Switch.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar