Medlem
Köphjälp: 4K TV.

Hej!
Vill köpa en ny TV men har stått och velat på vilken jag ska välja nu i snart en månad. Tänkte om någon här kan hjälpa mig lite. Vill ha en TV som är har 4K, HDR och allt sådant som är bra för gaming (gamear mest på min PS4 Pro).

Här är de teve apparaterna jag stått och velat mellan nu ett tag, om ni har något bättre förslag runt samma prisklass får ni gärna rekommendera det.

1. Sony Bravia KD-55XE9005 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141735
2. Philips 55PUS8602/12 - https://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55pus8602-12-...
3. Samsung UE55MU7055 - https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung...
4. LG OLED55B7V - https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled55b7v-55-oled-tv...

Liten update:
Åkte äntligen till Elgiganten och titta på teveapparater i lördags. Sjukt hur bra bild såna som kostar 20-40k har!! Om man hade haft budgeten hade man lätt köpt nån utav dem.

Men blev tillslut den här jag länkade, Samsung Q6F. Är sjukt nöjd, läcker bildkvalité, inget input lag alls typ och bilden flyter på mycket bättre jämfört med min gamla TV, hur nöjd som helst! Så rekommenderar den om det finns andra som tittar in i denna tråd i nån gång och behöver köpråd.

Medlem

LG om spel är prio nummer ett.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

LG om spel är prio nummer ett.

Vad är det som gör den bäst för gaming? Är så nojig över att välja fel haha

jbx
Medlem

Nya samsung q9fn om spelande är nr 1.
Betydligt ljusare bild, bättre färger, ingen risk för inbränning, och lägre input lag än oled.
Köpte själv en efter att ha använd lg oled b7 i ett år typ. Har lyckats få inbränning och när jag testade samsung q9 vet det som att ta av sig solglasögonen när jag jämförde med min oled.
Problemet för vissa kanske blir priset, 39900 just nu..

Enligt de flesta sidor som testar årets TV så piskar samsung q9 oled-rumpa på alla plan utom svärtan. Men den är ändå otroligt bra, bästa led-tv-svärtan någonsin.

Men av dem du har listan så skulle jag absolut välja LG oled. Fortfarande en ruskigt bra TV, förra årets bästa. Men tanken på att det finns en bättre ute nu kanske svider? Vänta till black friday eller mellandagsrean kanske?

Välj den ljusa eller mörka sidan:)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv

Jag har mer eller mindre exakt samma Samsung som den du (trådskaparen) länkade i första inlägget och är oerhört nöjd med den på alla plan Har haft den i ca 2 år.

jbx
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag har mer eller mindre exakt samma Samsung som den du (trådskaparen) länkade i första inlägget och är oerhört nöjd med den på alla plan Har haft den i ca 2 år.

7-serien är en snikvariant. Vi snackar bleeding, clouding, dassiga färger, hög input lag, ojämn bildkvalité. Har själv haft 9-serien från 2016 och bar inte nöjd, så kan bara tänka mig hur 7-serien var...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Nya samsung q9fn om spelande är nr 1.
Betydligt ljusare bild, bättre färger, ingen risk för inbränning, och lägre input lag än oled.
Köpte själv en efter att ha använd lg oled b7 i ett år typ. Har lyckats få inbränning och när jag testade samsung q9 vet det som att ta av sig solglasögonen när jag jämförde med min oled.
Problemet för vissa kanske blir priset, 39900 just nu..

Enligt de flesta sidor som testar årets TV så piskar samsung q9 oled-rumpa på alla plan utom svärtan. Men den är ändå otroligt bra, bästa led-tv-svärtan någonsin.

Men av dem du har listan så skulle jag absolut välja LG oled. Fortfarande en ruskigt bra TV, förra årets bästa. Men tanken på att det finns en bättre ute nu kanske svider? Vänta till black friday eller mellandagsrean kanske?

Välj den ljusa eller mörka sidan:)

Hade gärna köpt den teven men det är priset som är problemet haha, min budget ligger på ca. 10-13 tusen. Skulle möjligtvis kunna sträcka mig till 14k. Men att du också säger LG Oled teven gör att jag lutar åt det hållet nu, det enda som gör mig lite nojig över den teven är ifall man får screen burn-in. Och hade gärna väntat till Black Friday rean om det var så att den inte var så långt kvar till den. Vill ha ny TV nu så jag kan avnjuta Spider-man, Shadow of the Tomb Raider och Red Dead Redemption 2 till deras fulla 4k/HDR förmåga :'D

Skrivet av anon_119148:

Jag har mer eller mindre exakt samma Samsung som den du (trådskaparen) länkade i första inlägget och är oerhört nöjd med den på alla plan Har haft den i ca 2 år.

Har en samsung nu som är säkert snart 7 år gammal eller nåt och är lite skeptiskt gentemot Samsung, känns som de har bra teveapparater, men bara om det är hög prisklass. Vad är det som gör Samsungen bra, är det bra flyt i bilden när man spelar osv?

Den Teven som jag faktiskt funderat mest på innan är Sony teven. Ingen här som rekommenderar den? Trodde faktiskt den skulle vara bäst till gaming då det är Sony och de tillverkar PS4 haha

jbx
Medlem

Den oled du kikar på är bra för gaming, den här input lag på ca 21ms som räknas som lågt.
Jag lyckades få burn in på min, det syns tydligt om du ser på en helt röd bild på typ youtube. Men det är egentligen inget som stör när jag använder den, men jag är extremt kräsen.
Jag har stor erfarenhet och har köpt TV för över 100k de senaste 4 åren.
För mig är det ingen tvekan att du ska välja oled av dem du har listan. Trust me du kommer bli riktigt nöjd med den skärmen.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Den oled du kikar på är bra för gaming, den här input lag på ca 21ms som räknas som lågt.
Jag lyckades få burn in på min, det syns tydligt om du ser på en helt röd bild på typ youtube. Men det är egentligen inget som stör när jag använder den, men jag är extremt kräsen.
Jag har stor erfarenhet och har köpt TV för över 100k de senaste 4 åren.
För mig är det ingen tvekan att du ska välja oled av dem du har listan. Trust me du kommer bli riktigt nöjd med den skärmen.

Okej får väl bli den då möjligtvis Enda problemet nu är att den inte finns i lager nånstans och verkar ha utgått överallt...
Så undrar om detta är modellen som ersätter den jag länkade från början? Priset är i princip densamma, enda skillnaden är att den här heter C7 istället för B7 så antar att det är samma TV typ?

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

jbx
Medlem
Skrivet av InfiniteTias:

Okej får väl bli den då möjligtvis Enda problemet nu är att den inte finns i lager nånstans och verkar ha utgått överallt...
Så undrar om detta är modellen som ersätter den jag länkade från början? Priset är i princip densamma, enda skillnaden är att den här heter C7 istället för B7 så antar att det är samma TV typ?

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

Det är samma skärm, ljudet och designen på "foten" som skiljer.

Rekommenderar starkt att du åker till en butik och kollar på en oled.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Det är samma skärm, ljudet och designen på "foten" som skiljer.

Rekommenderar starkt att du åker till en butik och kollar på en oled.

Tänkte det, ska försöka hinna med det nästa vecka. Jobbar nu i en vecka from. imorgon så ska försöka hinna med det förhoppningsvis nån dag. Tack för all hjälp so far Om det är någon annan som har en TV de rekommenderar får ni gärna fortsätta skriva i tråden.

Geeks Gaming

Min 5 år gamla Thompson 46" 1080p för 3000kr funkar hur bra som helst. Har även en "gamemode" som faktiskt gör att bilden flyter mycket bättre.
HDMI sladd från datorn till TVn så kan jag köra nästan vad jag än vill.
Dyrast behöver inte alltid betyda bäst.

Medlem

Köpte en LG på 55" & 4k på nån rea på komplett eller dustin för typ 6000. Riktigt nöjd.
Tänkte vänta tills hdr blir lite billigare och uppgradera tvn då.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Köpte en LG oled 55c7v när den gamla dog för en månad sen. Fick den som tips från olika håll. Är mycket nöjd med den hittils. Har både pcn och ps4 pron inkopplad och kör allt i 4k.

Medlem

Jag har en LG C7 (samma insida som B7 fast med snyggare fot och list) Är extremt nöjd med bilden, den kräver dock ett par okej högtalare till den, de inbyggda är katastrof.

OLED är värt att punga ut för. Om TVn är på när det är lite mörkare i rummet och den visar svart så kan jag inte urskilja vart TVn slutar och den svarta väggen bakom börjar, det är helt underbart.


signatur

// Bacon <3

Medlem

köp OLED. så har du tekniskt säkrat dig mest för närmsta tiden framöver.
tittade på spec på LG b7 och c7 men hittade inget förutom att c7 har plan fot medan b7 har
böjd fot

köpte själv LG c7 55" och PS4 pro förra veckan. fruktansvärt fin bild. har inget annat att önska... förutom att jag hade gärna tagit 65" varianten men där sprack budgeten.

Medlem

Jag tror inte LG snålar med sina kretsar i panelerna, deras VD är dessutom störtskön! Håller på en hel del med sim racing där min gamla setup bestod av 3st LG 42" 42LB561V LED TV. Bredvid min 144hz Asus datorskärm var latensen visuellt densamma förutom hz-skillnaden. Jag upplevde aldrig problem eller delay och brukar vara ganska picky på det då jag kommer från quake/crt-skärms generationen.

Jag har nu bara kvar en av dom och kör VR men när jag sitter vid den med tangentbord och mus känns det inputmässigt förutom hz'en likadant som att sitta vid en datorskärm. Jag har iallafall aldrig tänkt på någon delay. En annan sim racing bekant kör med 50" LG-skärmar i triple-setup istället för datorskärmar. Med det sagt har jag ingen aning om 4K från LG men jag har fullt förtroende för att det är snabba skärmar Köp på Elgiganten eller Netonnet så har du 30-dagars prova hemma.

Medlem

Från en som sålt sånt här. LG alltid...LG är överlägset bäst på OLED med möjligt undantag för Sony AF8.

Medlem

Låter alltså som att LG är det mest populära alternativet här. Enda jag är orolig för är burn-in men verkar som att ingen här har fått det?
Oroar mig för burn-ins då jag gamear ca. 5-12 timmar ganska ofta om jag är ledig (dock inte i sträck utan tar pauser då och då)

Medlem

Bra för gaming ser jag också som att det ska finnas ingångar för allt möjligt, inte bara det senaste. Så jag hade velat ha en tv som kan återge såväl min PS4 som mitt N64 korrekt, och som jag rentav ska kunna koppla in Amiga 500:an i. Finns det ens tekniska förutsättningar för att en sådan tv ska kunna finnas?

Medlem

@Witchfinder: Det gör det inte så vitt jag vet.

Det är ju konverterare man får slå till på som du kopplar de gamla godigarna i som sedan omvandlar signalen du kopplar vidare in i TV'n.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag har haft min LG C7'a (skillnad mot B7 är endast foten och färgen på den lilla kanten längst ut på tv'n, svart istället för silver) i två månader nu och är väldigt nöjd, dock får man ju va medveten om att även OLED har sina problem med banding och tint, jag har kollat på flertalet modeller hos kompisar och de har de allihopa i en grad eller annan. (vet du inte vad det är så låt bli o kolla upp det för en lugnare tillvaro haha).

Jag bytte från en Samsung från 2015 och det är fantastiskt skönt och slippa all clouding! Svart svärta är underbart.

du kommer inte bli besviken på en LG oled

Medlem

Kör också en LG C7 och är riktigt nöjd. Inte haft något att klaga på alls faktiskt, och då har den "misshandlats" av barnen i form av tv/film/tv-spel under snart 1 år. Grym tv helt enkelt.

Och förstår inte dom som klagar på ljusstyrkan? Kör inställningen Oled-ljus på nivå 40 av 100 samt ljusstyrkan på 50 av 100. Ändå tycker jag att det kan vara för ljust i vissa scener.

Medlem
Skrivet av InfiniteTias:

Låter alltså som att LG är det mest populära alternativet här. Enda jag är orolig för är burn-in men verkar som att ingen här har fått det?
Oroar mig för burn-ins då jag gamear ca. 5-12 timmar ganska ofta om jag är ledig (dock inte i sträck utan tar pauser då och då)

Jag har ingen OLED utan en vanlig LED LCD så jag vet inte hur det kan jämföras. Den borde iallafall ha ett par hundra timmar med bilcockpits (dvs. mycket statiska områden av färger) och har ingen tendens till inbränning någonstans. Exempel för inbränning hittar man nog överallt. Jag kan inte påstå att dom svindyra skärmar vi har på väggarna på jobbet som är gjorda för 24/7 användande har mindre inbränningar än en "vanlig" random LED LCD TV vi har på några ställen som visar samma sak. Min kära pioneer plasma hemma däremot får ju en korttidsinbränning bara av att surfa youtube i 10 minuter och sedan stänga av den

Medlem

LG är kung på OLED för att dom är dom enda som får producera paneler högre än typ 30". Det är någon patent som dom har som stoppar andra från att producera paneler. Dom andra företagen köpet sina paneler från LG.

jbx
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag har ingen OLED utan en vanlig LED LCD så jag vet inte hur det kan jämföras. Den borde iallafall ha ett par hundra timmar med bilcockpits (dvs. mycket statiska områden av färger) och har ingen tendens till inbränning någonstans. Exempel för inbränning hittar man nog överallt. Jag kan inte påstå att dom svindyra skärmar vi har på väggarna på jobbet som är gjorda för 24/7 användande har mindre inbränningar än en "vanlig" random LED LCD TV vi har på några ställen som visar samma sak. Min kära pioneer plasma hemma däremot får ju en korttidsinbränning bara av att surfa youtube i 10 minuter och sedan stänga av den

LED TV kan inte få inbränningar. OLED får det däremot. Ni som sitter på en oled kolla in denna länk på er TV så ser ni kanske någon inbränning: https://www.youtube.com/watch?v=rhed1YdIR-U&app=desktop

Själv kör jag Samsung q9fn 65" den är pinsamt mycket vassare än min nuvarande sovrums-tv oled b7. Ljusstyrkan är som dag och natt, färgerna trodde jag inte kunde vara bättre än min oled men jag hade FEL. Minimalt med bleeding och ingen clouding. Men så är den back-lit oxå.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

LED TV kan inte få inbränningar. OLED får det däremot. Ni som sitter på en oled kolla in denna länk på er TV så ser ni kanske någon inbränning: https://www.youtube.com/watch?v=rhed1YdIR-U&app=desktop

Själv kör jag Samsung q9fn 65" den är pinsamt mycket vassare än min nuvarande sovrums-tv oled b7. Ljusstyrkan är som dag och natt, färgerna trodde jag inte kunde vara bättre än min oled men jag hade FEL. Minimalt med bleeding och ingen clouding. Men så är den back-lit oxå.

Har du ditt vardagsrum i ett solarium? Jag menar inget illa men är faktiskt nyfiken på hur ditt vardagsrum ser ut? Jag kör min 65" C7'a på ca 30/100 på ljus (även dagtid) på vanligt material dvs. Och på Dolby Vision osv är det 100 men då tycker jag faktiskt att de ljusa scenerna får mig att kisa när jag kollar film på kvällen. Varför vill man ha mer ljusstyrka än så?

Medlem
Skrivet av InfiniteTias:

Hej!
Vill köpa en ny TV men har stått och velat på vilken jag ska välja nu i snart en månad. Tänkte om någon här kan hjälpa mig lite. Vill ha en TV som är har 4K, HDR och allt sådant som är bra för gaming (gamear mest på min PS4 Pro).

Här är de teve apparaterna jag stått och velat mellan nu ett tag, om ni har något bättre förslag runt samma prisklass får ni gärna rekommendera det.

1. Sony Bravia KD-55XE9005 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141735
2. Philips 55PUS8602/12 - https://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55pus8602-12-...
3. Samsung UE55MU7055 - https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung...
4. LG OLED55B7V - https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled55b7v-55-oled-tv...

Jag har 65-tummaren av Sonys XE9005-serie, köpte den på Black Friday förra året och är på alla sätt svinnöjd bpde när jag pangar spel i 4K/HDR eller maler serier och filmer.

Medlem

Fördelen med oled är att du får perfekt kontrast. Det som är svart är svart som om tvn är avstängd. Det går otroligt mycket speciellt i spel.
Den dagen det börjar komma 40" oled till datorn som inte lider av burn ins kommer jag uppgradera datorskärmen också.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

jbx
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Har du ditt vardagsrum i ett solarium? Jag menar inget illa men är faktiskt nyfiken på hur ditt vardagsrum ser ut? Jag kör min 65" C7'a på ca 30/100 på ljus (även dagtid) på vanligt material dvs. Och på Dolby Vision osv är det 100 men då tycker jag faktiskt att de ljusa scenerna får mig att kisa när jag kollar film på kvällen. Varför vill man ha mer ljusstyrka än så?

Hehe nästan.. Jag spelar mycket på dagtid, har ett ljust vardagsrum. Det är inte så att b/c7 är för ljussvag men jämfört med q9 bredvid så ser den mörk ut. Vid HDR-material så är skillnaden påtaglig. Den nya oled C8 ska tydligen vara ljusare än c7 men fortfarande under 1000 nits, q9an mäktar 2000 nits. QLED har fortfarande sina brister som OLED alltid kommer vara bättre på, total svärta, tjocklek och perfekt bild från alla vinklar.
Så om dem skulle lyckas få bort inbränningsrisken och få upp ljusstyrkan till det dubbla så kommer garanterat alltid välja OLED.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

12
Skriv svar