Sommarspelande - För mycket semester - för lite hjärna.

Testpilot
Sommarspelande - För mycket semester - för lite hjärna.

Sommarspelet – Stellaris.

Stellaris har funnits ute ett tag och det har kommit många expansioner vilket är trevligt.

Jag har länge suktat att spela det och efter spelat andra liknande spel kände jag att nu skulle jag ta tag i detta och göra slag i saken.

Mitt test är med alla expansioner installerade inklusive den senaste (Juli 2018) ”Distant Stars Story pack”

Stellaris är ett semi-turnbaserat strategispel där man helt sonika skall ta över galaxen via olika metoder eller scenarion där man ”vinner”

Det finns oerhört många varianter av spelsätt. Man kan vara erövrare , diplomat , vinna via teknologisk överlägsenhet och många fler sätt där man ”vinner” , man kan givetvis köra vidare efter man klarat målet.

Dessutom har olika raser olika sätt man spelar på , en del är krigiska , andra är ekonomer eller diplomater. Man kan spela som robotar eller andra typer av raser och alla har olika specialiteter. Eller så kan man skapa sin egen unika ras.

Jag gillade iallafall hela sättet man spelar , utforskningen hade väldigt många överraskningar då jag hade alla DLC installerat så det var verkligen ett stort och varierat universum man åkte runt i.

Som jag fattat så finns det 3 faser i spelet. Start , mellan och endgame faserna.
Jag erkänner , jag kom bara till slutet av startfasen innan jag tappade lusten.

För mig som spelare var detta lite för matigt , lite för många parametrar att hålla reda på och att sen göra det under semestern var kanske lite fel tid. Men inget ont om spelet i sig för det är grymt.

Tutorialen är ganska fattig och inte så strömlinjeformad. Det mesta fick man lära sig genom att kolla lite youtubers eller trial&error.

Rent interfacemässigt så är allt strömlinjeformat och alla funktioner finns där riktigt lätt tillgängligt.

Spelet är lättdrivet och kräver inte speciellt grym dator , har läst lite att det blir segare ju senare i spelet man är och med stort universum men det var inget som jag märkte av på min nu ganska klena gamerlaptop med GeforceMX560

Musiken är mysig och passande och hela estetiken är mysig och känns ombonat.

Jag ger det höga ovationer trots mitt eget misslyckade spelande under sommaren. Finns orsak att återkomma då jag har mer fungerande hjärnfunktioner.

Stellaris
4
Mycket bra
+
Mycket innehåll , särskilt med alla expansioner
+
Valfritt spelsätt
+
Lättdrivet
-
Hög inlärningströskel
-
Fattig tutorial
-
Dyrt att köpa allt innehåll
Det här betyder betygen på FZ
1
Skriv svar