Quiz – Goa grafikkort!
8/10 Korrekta svar!
Hallå där, Edin!
Sedär!
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
6/10 Korrekta svar!
Du har förmodligen ett grafikkort i mellansegmentet. GTX 1070, det stämmer.
Hehe, fick samma poäng och har likadant kort. Vad är oddsen på den?
Fast det kunde väl ha varit mer för jag borde inte ha sumpat Amiga-frågan (är det något jag har koll på så är det Amiga ), men jag råkade tänka på A1000 och klickade fel... doh!
Bonuspoäng för Andreas Hedlund och modermodemet :>
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
9/10. Brände den om prisskillnaden.
Samma här.
0/10. Hur i helvete kan jag inte ens lyckas gissa rätt en enda gång?
Det är ju rätt imponerande!
Fråga 8. Heter det inte bara "Multi GPU" nu mera? De slopade väl Crossfire som betäckning för multi gpu setups? Blev det aldrig av eller fattade jag det fel kanske?
0/10. Hur i helvete kan jag inte ens lyckas gissa rätt en enda gång?
lol man tycker du borde ha klickat rätt på en eller två frågor åtminstone.. kan du verkligen inget?
Fråga 8. Heter det inte bara "Multi GPU" nu mera? De slopade väl Crossfire som betäckning för multi gpu setups? Blev det aldrig av eller fattade jag det fel kanske?
Nej Crossfire är en teknik specifik för AMD precis som SLI är för Nvidia.
Men i directx 12/Vulkan så kan man köra multigrafikkortslösningar utan nämnda tekniker.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Lite kuriosa ang. SLI, om man tycker 3dfx-historia är kul... 🙄
SLI utvecklades faktiskt av 3dfx för Voodoo-korten. SLI stod från början för "Scan Line Interleave", alltså att 2 grafikkort renderade varannan "rad" med pixlar. När Nvidia köpte resterna av 3dfx tog dom med sig namnet men bytte akronymens betydelse till "Scalable Link Interface".
Taget från den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=3MghYhf-GhU
Mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Scan-Line_Interleave
Nej Crossfire är en teknik specifik för AMD precis som SLI är för Nvidia.
Men i directx 12/Vulkan så kan man köra multigrafikkortslösningar utan nämnda tekniker.
Men då har jag väl egentligen rätt? Om man bara blickar frammåt så heter det bara MGPU.