Spelmusik, vilka favoriter har ni?

Testpilot
Skrivet av KoP:

@Harakiri:

Jag listade bara en del av den C64/Amiga musik jag kom på direkt. Listan skulle bli för lång annars.

Kommer knappt ihåg musiken ifrån modern spel, den flyger en förbi. Men musiken ifrån många äldre spel sitter som betong.

Ja absolut , det finns ju drösvis med musik och listan kan bli oerhört lång om jag skulle lista alla låtar jag har som favoriter.
Skulle man sen utöka listan till demos/intros/cracktros så skulle vi kunna sitta här och bläddra genom hundratals låtar

En annan sak som kan vara värd att nämna i denna tråd är de mysiga A Cappella versioner av kända låtar som gruppen Visa Röster gjort: https://livet.se/visa/
Här är flera av låtarna: http://remix.kwed.org/index.php?search=visa+roster

KoP
Medlem

@Harakiri:

Oh.. Visa Röster. Det var länge sedan man lyssnade på dom. Deras version av Armageddon Man är nog en personlig favorit om jag får välja en utav deras tolkningar.

Medlem
Skrivet av KoP:

@Harakiri:

Jag listade bara en del av den C64/Amiga musik jag kom på direkt. Listan skulle bli för lång annars.

Kommer knappt ihåg musiken ifrån modern spel, den flyger en förbi. Men musiken ifrån många äldre spel sitter som betong.

Musiken i moderna spel har blivit mer som i många av dagens filmer, den ska bara vara där i bakgrunden och inte märkas av.

Det är väldigt synd att det blivit så även inom spelindustrin. Bara en grym låt kan göra stor skillnad. Jag har aldrig varit någon Halo fantast men det går inte att förneka hur effektfull huvudspåret är och hur mycket enbart den låten förhöjer hela spelet.

Medlem

Instämmer med KoP och Harakiri.

Fyller på:

World of Warcraft. Folk kan tycka vad dom vill om spelet men musiken i det är fantastisk.

Baldur's Gate och Baldur's Gate 2 har riktigt njutbar musik också.

Serious Sam TFE, TSE och 2:an har goa och medryckande soundtrack. Jag har inte testat resterande i serien men kan tänka mig att dom håller hög kvalitet.

CoD MW2. Hans Zimmer är en mästare på allt han tagit sig för.

C&C 3 bjöd på domedagsliknande musiktema. Steve Jablonsky och Trevor Morris levererar.

Jag skippar att ploppa in videos direkt i tråden


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Releasehästryttare

Går på högtalarna ikväll:

Medlem
Medlem
Bidrar med ett stämningsfull stycke från G Police och ett från Chrono Cross
Medlem

Alltså lyssna på denna. Varje gång den dyker upp i menyn blir man helt.. jag vet inte vad, men man kan inte gå ifrån det. FINASTE JAG HÖRT PÅ LÄNGE.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

@dTexN: Kan bara instämma. Älskar verkligen den låten. Men finns många bra på det soundtracket. Men ”Under No Flag” är den som spelas mest här hemma.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Releasehästryttare

Lyssnat på musiken från spelet Marble it up! de senaste dagarna, mycket bra:

Medlem

Den här var en favorit på C64 tiden. (Gud så gammal jag känner mig)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

För alla som gillar lite jazzigare material så är XIII-spelet från 2003 värt att lyssna på:

Det tidiga Silent Hill-spelen har alla sköna soundtracks, men tvåan är den jag personligen dras till allra mest:


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Testpilot
Skrivet av Akronym:

Den här var en favorit på C64 tiden. (Gud så gammal jag känner mig)

https://www.youtube.com/watch?v=kdzfOXkZrY0

Grymt bra låt , letar fortfarande efter den där speciella remixen som har kärnan av originallåten i sig men hittills bara hittat "okej" remixar.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Missat denna fina tråd!

Här kommer de jag lyssnar på på då och då!

Jet Force Gemini

Warcraft II

Final Fantasy XII

Final Fantasy Tactics Advance


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Mass Effect trilogin följd av The Witcher trilogin, men inget kommer i närheten av Mass Effect.

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Releasehästryttare
Medlem

Finns så otroligt många bra så det känns omöjligt att bara lista ett par stycken
Just nu tänker jag på Fire Emblem: Path of Radiance. Tyckte musiken höjde min spelupplevelse något så rejält .

Medlem
Favvis musik

Life is Strange 2 och Kentucky Route Zero.

123
Skriv svar