Historien bakom Dooms fuskkoder
TIL: Doom hade multiplayer
Var en av mina första mp-shooter-upplevelser. Doom 2, bana 13 (stadsbana) körde vi hur mycket som helst över seriellkabel.
Var en av mina första mp-shooter-upplevelser. Doom 2, bana 13 (stadsbana) körde vi hur mycket som helst över seriellkabel.
Jisses vilka minnen. Det var ett helsike att koppla upp alla ibland. Vi var alltid tvungna att göra det i en viss ordning. Men ack vad kul det var!
Fast var det egentligen fuskkoder? Var dom egentligen inte till för debugging?
Det är ju vad fuskkoder är till för egentligen.
IDDQD, IDKFA.
+
IDSPISPOPD
Sånt onödigt vetande som man aldrig kommer glömma.
Det är ju vad fuskkoder är till för egentligen.
Så om ett spel belönar en för något,
(t.ex Terminator Redemption, om någon mer spelat det här) där finns en meny med massor av koder som man kunde aktivera.
Är det fuskkoder eller bara koder? Och om det bara är koder (inte fuskkoder), har man fuskat om man klarar spelet med såna koder?
Jisses vilka minnen. Det var ett helsike att koppla upp alla ibland. Vi var alltid tvungna att göra det i en viss ordning. Men ack vad kul det var!
Ja, man behövde ju en nullmodemkabel, som typ såg likadan ut som skrivarkablar? Och ställde man in fel baudrate hittade man inte varandra. Sen kom TCP/IP och bara löste allt.
Man skaffade ju nätverkskort (gamla T-korsen) enbart för detta. Pizza-leverans kl 23 med vars en 2-literscola så klarade man sig knappt tills affären öppnade på morgonen. (För kl 23 var ju all Jolt slut redan.)
Klassiska kommentaren från morsan på morgonen: "Oj, är ni redan uppe?". Men ärligt talat var det väldigt mycket C&C också med hemmagjorda regler som "ingen attack första halvtimmen" och livliga diskussioner om engineer rush var ok eller inte (Lika kul varje gång). Min kärlek till obalanserade spel föddes där och håller i sig. Original-battlefield var ju också askul just för att det var så hejdlöst obalanserat.
Så om ett spel belönar en för något,
(t.ex Terminator Redemption, om någon mer spelat det här) där finns en meny med massor av koder som man kunde aktivera.
Är det fuskkoder eller bara koder? Och om det bara är koder (inte fuskkoder), har man fuskat om man klarar spelet med såna koder?
En "kod" är väl just att man knappar in ett ord eller knapp-kombination som i sin tur aktiverar ett fusk. Om fusket finns att aktivera i en meny är det ju ingen kod.
Men sen är det väl som det brukar vara med vissa speltermer, speciellt bland yngre, att orden förlorar sin egentliga innebörd och att man istället använder det på sättet du beskriver det, att man spelar ett spel ett spel med eller utan koder.
Alla koder behöver sen inte aktivera ett egentligt fusk, i exempelvis Tony Hawk-spelen kunde man med hjälp av koder göra sin gubbe tjockare eller smalare. Det blev inte lättare att spela.