Recension – Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition

Robot
Recension – Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition
Avstängd

"lika bäst på konsol" och sen i texten massa saker som inte är lika bra som på pc. Jomenvisst.

Och sen har PC-versionen modstöd, så redan där har konsolversionerna förlorat stort.

Redaktör

@PrinceToadstool: kass bildtext, fixad. Men kontentan är att det är ett lika ruskigt bra spel utifrån konsolens förutsättningar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@PrinceToadstool: kass bildtext, fixad. Men kontentan är att det är ett lika ruskigt bra spel utifrån konsolens förutsättningar.

Ett tips till oss ofrivilliga kleptomaner är att inleda konversationer med fyrkant. Så man får upp menyn på en NPC och kan välja "talk" istället för att febrilt försök hitta rätt tillfälle att trycka X när NPC vandrar runt bland saker som man inte vill stjäla

Skribent
Skrivet av PrinceToadstool:

"lika bäst på konsol" och sen i texten massa saker som inte är lika bra som på pc. Jomenvisst.

Och sen har PC-versionen modstöd, så redan där har konsolversionerna förlorat stort.

Stöd för moddar på konsol hade förvisso varit trevligt och antagligen något som kommer bli allt vanligare. I dagsläget är det dock inget som skulle påverka mitt betyg anmärkningsvärt av samma anledning som Tomas nämner ovan; man får ha konsolens förutsättningar i åtanke.

Medlem

Klarade Divinty 2 i helgen och ett av de bästa spel jag spelat. Har själv funderat om Baldurs Gate och "riktiga" D&D bara var nostalgi då alla nutida RPG går mer och mer ifrån formulan (läs Bioware). Efter Divinity 2 inser jag att det faktiskt bättre än någonsin och mitt behov för bra D&D är ännu större. Det är som att jag påminns om hur bra open-world faktiskt kan vara. Valen och öppenheten på alla nivåer i spelet har jag faktiskt aldrig sett förut. Utvecklarna sättet inte upp murar utan tvärtom tillåter allt som verkar rimligt

Vill väl egentligen bara rekommendera det till alla som gillar D&D.

Medlem

Har inte spelat igenom det än då jag väntat på någon trevlig rea, men snart är det nog dags.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
Xbox

Ligger definitivt i "att-köpa"-listan! Backloggen är dock lite för stor än så länge... Ser ut att vara en visuellt trevlig upplevelse på Xbox One X också med 4K HDR.


signatur

Jump in.

Medlem

Äntligen en som faktiskt skriver "brädden" i det läget

Medlem
Skrivet av Pettor:

Vill väl egentligen bara rekommendera det till alla som gillar D&D.

Aldrig spelat DnD, men jag gillar att titta på det (Critical Role)
Spelade dom första timmarna av 1:an. Gillade det, men kunde inte riiiiiktigt stanna kvar i det. Är det bättre än det första så kommer jag nog gilla det som fan. Har planer på att skaffa det till hösten, men tror nog jag kommer skaffa det till PC ändå. Känns alltid bättre att ha möjligheterna med PC, även fast chillandet med konsol lockar en liten del

Ambassadör
Xbox

@Bulletblues: Om du inte redan gjort det så ta en titt på Pillars of Eternity-spelen! Båda har ju dessutom röster gjorda av flera av deltagarna i Critical Role


signatur

Jump in.

Avstängd

Finns det HDR i PC-versionen?

Pansarknekt

Typiskt konsol, allt är lika bra men sämre.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Typiskt konsol, allt är lika bra men sämre.

Förutom att man ligger i sängen/soffan och lira utan att bry sig om 35,000 olika inställningar för olika spel för att optimera prestandan

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Förutom att man ligger i sängen/soffan och lira utan att bry sig om 35,000 olika inställningar för olika spel för att optimera prestandan

Vilket man kan göra lika väl med PC :'D


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vilket man kan göra lika väl med PC :'D

Fast då blir det svårt att köra med mus och tangentbord och då blir det ju ungefär som att spela på en ps4 pro med fast med bättre grafik

ELF
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Fast då blir det svårt att köra med mus och tangentbord och då blir det ju ungefär som att spela på en ps4 pro med fast med bättre grafik

Fast om man ligger i soffan så spelar man ju inte med mus och tbord. Själv rörde jag aldrig DivOrgSin1 med mus och tbord, utan körde igenom hela med handkontroll tillsammans med brorsan i omgångar när han varit här.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Fast om man ligger i soffan så spelar man ju inte med mus och tbord. Själv rörde jag aldrig DivOrgSin1 med mus och tbord, utan körde igenom hela med handkontroll tillsammans med brorsan i omgångar när han varit här.

Det var lite min poäng onödigt trassel känns det för att ha en dator speciellt om man inte ska använda mus och tangent bord för att underlätta menyer och styrning. men vad vet jag, kan inte så mycket om datorer. Därför jag tycker det är mer bekvämt med min konsol.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Förutom att man ligger i sängen/soffan och lira utan att bry sig om 35,000 olika inställningar för olika spel för att optimera prestandan

Går alldeles utmärkt att ligga i soffan och spela spel på dator - och det där med "35000 inställningar" är en rätt larvig överdrift.

Kan exempelvis använda samma handkontroll från mitt PS4 som jag använder på min PC.

Ett bättre argument är att konsoller är billigare och kräver inte att man håller på med drivrutiner och en massa Windows-uppdateringar, antivirus, och sånt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Bulletblues: Om du inte redan gjort det så ta en titt på Pillars of Eternity-spelen! Båda har ju dessutom röster gjorda av flera av deltagarna i Critical Role

Inte spelat dom, men kollade in dom iom att just dom i CR va med (och promotade spelet ÖVERALLT )

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Fast då blir det svårt att köra med mus och tangentbord och då blir det ju ungefär som att spela på en ps4 pro med fast med bättre grafik

Jag förstår inte vad du menar... Är det negativt att få alla positiva egenskaper konsollerna har, och sen uppe på det även få bättre grafik?

Utveckla gärna!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Bör man ha lirat första spelet innan man tar sig an detta eller är äventyren fristående varandra så att säga?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Tobias Solem:

Går alldeles utmärkt att ligga i soffan och spela spel på dator - och det där med "35000 inställningar" är en rätt larvig överdrift.

Kan exempelvis använda samma handkontroll från mitt PS4 som jag använder på min PC.

Ett bättre argument är att konsoller är billigare och kräver inte att man håller på med drivrutiner och en massa Windows-uppdateringar, antivirus, och sånt.

att "hålla på med drivrutiner och en massa Windows-uppdateringar, antivirus, och sånt" är en rätt larvig överdrift.
Windows uppdaterar sig själv när man startar om eller stänger av datorn.
Vilka drivrutiner snackar du om?
dom enda jag uppdaterar är nvidia-drivarna några gånger om året, när det kommit nån som är optimerad för nåt nytt spel jag köpt.

Medlem

Köpte spelet i fredags, blev så sugen! Kan säga att kontrollerna funkar bra, kan inte jämföra mot pc då jag aldrig kört det på pc men kontrollerna funkar bra! Så om någon inte "vågar" köpa till PS4 pga att kontrollerna kanske inte är bra så köp!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

1
Skriv svar