Valspurt - Riksdagspartierna svarar på era frågor kring spel och teknik

Robot
Valspurt - Riksdagspartierna svarar på era frågor kring spel och teknik

Riksdagsledamöter bemöter lootlådor, skatt på spel och nätneutralitet - Moderaterna först ut.

#valet-2018


Medlem

Spelrelaterade frågor är inte riktigt det fösta jag tänker på i valtider, har inte tänkt på det alls faktiskt sen piratpartiet försvann. Så bra initiativ det här.

Medlem

Vad var anledningen till att dom tre inte ställde upp?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fargo:

Vad var anledningen till att dom tre inte ställde upp?

Olika. En del ville ha en särskild kandidat. Andra ville ställa upp efter valet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Olika. En del ville ha en särskild kandidat. Andra ville ställa upp efter valet.

Hur ska man förstå detta? Valde ni vilken kandidat de skulle skicka..?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Spelrelaterade frågor är inte riktigt det fösta jag tänker på i valtider, har inte tänkt på det alls faktiskt sen piratpartiet försvann. Så bra initiativ det här.

Piratpartiet har inte försvunnit.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@jaqob_: De ville ha en representant som inte kunde ställa upp i tid för den här intervjuserien, andra ville göra det efter valet (vilket lite går emot syftet med hela serien). De hade dock flera månader på sig att vaska fram en kandidat, så det kan också tolkas som att detta inte var högprioriterat i deras led.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jaqob_:

Hur ska man förstå detta? Valde ni vilken kandidat de skulle skicka..?

Nej, vi hade dock som önskan att personen skulle vara insatt i ämnena. Några partier ville att en särskild kandidat skulle ställa men fick inte ihop schemat. Vi skickade dock ut inbjudningarna redan i maj, så det har funnits tid.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nej, vi hade dock som önskan att personen skulle vara insatt i ämnena. Några partier ville att en särskild kandidat skulle ställa men fick inte ihop schemat. Vi skickade dock ut inbjudningarna redan i maj, så det har funnits tid.

Partierna hamnar automatiskt längst ner på listan pga av det här. Teknik är viktigt och uppenbarligen så tycker dom inte det.

Avstängd

Alltså vänstern, SD och KD har nog inga som ens är insatta i ämnet. Det verkar vara andra frågor där som är viktigare.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Sen måste jag fråga, är det Löfven som kommer från Socialdemokraterna? I så fall kan det bli bästa avsnittet ever!


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av breahl:

Alltså vänstern, SD och KD har nog inga som ens är insatta i ämnet. Det verkar vara andra frågor där som är viktigare.

De kan säkert ha kunniga representanter inom ämnet, men de har inte prioriterat frågan tillräckligt högt för att få fram en representant. Ett av partiernas ungdomsförbund kontaktade faktiskt oss och verkade väldigt engagerade, men lyckades uppenbarligen inte elda på moderpartiet tillräckligt för att de skulle skaka fram en representant.

EDIT: Inga partiledare med i intervjuserien


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

De kan säkert ha kunniga representanter inom ämnet, men de har inte prioriterat frågan tillräckligt högt för att få fram en representant. Ett av partiernas ungdomsförbund kontaktade faktiskt oss och verkade väldigt engagerade, men lyckades uppenbarligen inte elda på moderpartiet tillräckligt för att de skulle skaka fram en representant.

EDIT: Inga partiledare med i intervjuserien

Måste säga att jag blev väldigt imponerad av dig. Har nog aldrig sett dig så mycket förut men du var grym! Ställde följdfråga på följdfråga osv. Ser fram emot de andra avsnitten!


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@breahl: Nej jag har inte varit med i så värst mycket FZ-video på senaste, senaste jag kommer ihåg var när jag och Jocke packade upp Xbox One X men det var ett tag sedan så jag har säkert varit med i något annat också sedan dess.

Tack, vad glad jag jag blir av att läsa det! Nu hoppas jag verkligen att resten av intervjuerna lever upp till den ställda ribban Men jag tycker att samtliga intervjuer mynnade ut i olika men intressanta sidospår. Fick blodad tand av detta, vi kommer nog ta chansen att prata med politiker igen i framtiden även när det inte är stundande val.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Fixa den där jävla automatspelslagen!! Mer flipperspel och arkadhallar åt svenska folket!

EDIT: Fan att jag missade tråden där man kunde ställa frågor


signatur

no remorse

Medlem

@matnojje My bad. Kanske inte försvunnit, men hörs inte så mycket.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@matnojje My bad. Kanske inte försvunnit, men hörs inte så mycket.

Lyssna på podden Fulkultur.

Medlem

Mycket bra! Fick svar på frågor som jag undrade över och tycker Andreas ledde detta exemplariskt! Samtidigt var det skönt att för en gångs skull få höra en politikers svar i fullo!
Ska bli intressant och se vad de andra har för svar!

Jag är positivt överraskad att denne Erik dessutom verkade vara en relativt påläst och duktig politiker.
Han svarade tydligt på det mesta så gott han kunde utan en massa andra utsvävningar eller pajkastningar.

Överlag tycker jag detta höll toppklass! 5/5 Toasters!


signatur

Nämen!

Medlem

Det här var verkligen en trevlig överraskning - mycket professionellt och avslappnad intervju, från båda sidor! Tråkigt att SD inte kan vara med, dom kommer ju troligtvis få fler mandat än i dagsläget och kommer kunna fortsätta sin "vågmästarroll". Har faktiskt ingen aning i vad de andra partierna står i dessa sakfrågor. Hade varit fint om ni kunde presentera en grov sammanställning i slutet med "ja/nej", "för/emot" på de initiala frågorna!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Är piratpartiet med där då? Det har jag helt missat, och då har jag ändå hört alla avsnitt

Haha, förlåt. Jag fick för mig att vi talade om Lövet.

Medlem

Extremt bra initiativ detta, dessutom grymt genomfört! Uppfriskande att få komma ut ur ekokammaren och höra svar på lite nya frågor.

Medlem

Det låter ju på honom att de inte har så mycket mot lootlådor så länge som det gynnar företagen och inte leder till spelmissbruk? Det är väl detta som är problemet att lootlådor? Att de anses bidra till en affärsmodell som gör produkterna dyrare än vad de utger sig för att vara? Spelmissbruk har väl inte diskuterats så mycket?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@matnojje My bad. Kanske inte försvunnit, men hörs inte så mycket.

De är inte end tillräckligt stora för att få en egen lapp i vallokalerna.

först tänkte jag spy på er politik är det värsta jag vet..men jag har ju frågat om loot lådor..ger er en stark 4 i betyg för att ni bryr er om våra frågor
Kan man få veta varför vissa ej valde ställa upp? alltså vad var anledningen till att tacka nej?


signatur

New life, New hope

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Roten:

Hade varit fint om ni kunde presentera en grov sammanställning i slutet med "ja/nej", "för/emot" på de initiala frågorna!

Det kommer!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kalle.lindestrom:

först tänkte jag spy på er politik är det värsta jag vet..men jag har ju frågat om loot lådor..ger er en stark 4 i betyg för att ni bryr er om våra frågor
Kan man få veta varför vissa ej valde ställa upp? alltså vad var anledningen till att tacka nej?

Kul att du gillade, trots allt. Vi svarar på din fråga högre upp i tråden.


signatur
Medlem

Bara sett första avsnittet med M men en fråga som borde ha lyfts som berör teknikområdet, vill de avskaffa: "kemikalieskatten"?

1
Skriv svar