Stora Dead Cells-tråden

Skägg.
10 Chambers
Stora Dead Cells-tråden

Jag kände att jag behövde ha en fast plats att snacka Dead Cells på, detta beroende som drabbat många av oss.

Först och främst - vad är Dead Cells?

Ett roguelike-spel med spelunky-influenser brukar folk säga, vilket inte betyder något för den som inte är insatta i de respektive genrerna. Så istället skulle jag säga ett modernt Castlevania där du slår dig igenom våningar fyllda med fiender, banor som aldrig ser helt likadana ut vid varje genomspelning. Dör du så dör du, och får börja om.

Men!

Genom de "cells" du plockar på dig kan du köpa permanenta uppgraderingar så varje runda ger dig något, även om du dör på första banan. Försök bara att komma förbi den första fienden. Och mitt första tips: ta det lugnt i början, lär dig hur fienderna fungerar och hur du bäst angriper dem.

Under varje runda måste du också välja en inriktning, vilket påverkar vilka vapen som är effektivast. De är indelade i Brutality, Tactics och Life. Gillar du att kötta runt med svärd och slänga granater är brutalitet ditt val. Föredrar du att slänga ut fällor, pilskjutande torn och andra prylar är tactics vägen, medan grönt life fokuserar på sköldar, skadereduktionsprocent och liknande.

Ovanpå detta kan dina vapen samverka genom olika attribut. Din fälla kanske skickar ut ett giftmoln som får din pilbåge att göra 100 % mer skada. Har du lyckats samla på dig en arsenal (två primära vapen samt två färdigheter) fullmatad med synergieeffekter kommer du att slå bossarna med enkelhet.

Det jag personligen gillar med Dead Cells är just detta, jagandet efter en perfekt runda där allt bara stämmer och man känner sig som en gud. Det finns ett otroligt bra djup i detta min/maxande som tilltalar mig. Samtidigt som det slumpmässiga kan vara frustrerande ibland.

De olika vägarna igenom Dead Cells

När du börjat låsa upp olika runer, som på Metroidvania-stil ger dig nya förmågor (som att springa på väggar) når du nya vägar och därmed annorlunda våningar. Vissa är knepigare, men erbjuder större belöningar, och vice versa. Alla leder nog till samma slutboss som du når på cirka en timme i lunkande takt.

Så, den naturliga följdfrågan: hur spelar du Dead Cells? Tactics, brutality eller life? Vilka vägar tar du? Satsar du på att hinna med att tidslåsta dörrar?


signatur
Medlem

Jag har hittills rackat ihop 20 timmar, men jag har fortfarande problem med bossarna i High Peak Castle. Alla fiender på vägen lyckas alltid nöta ner mig.

Angående spelstil så försöker jag hitta en balans mellan de olika träden, ibland balansera upp med lite mer % i hp och göra avkall på skadan. Upplever att det extra liv man får kan vara skillnaden mellan liv och död. Upplever dock nu att trösklarna till nästa nivå för till exempel health potion är väldigt höga, och det här nötandet är inte riktigt min grej. Samma anledning att jag inte pallade med platinum i Dad of War, orkade helt enkelt inte med Realm of Fog längre

Vapen och mutation-mässigt, definitivt svärdet som ger crit under 50% HP, 20% extra crit damage på det, isbågen, en trap och en turret och sedan minskad cool down på lila items. Då brukar det gå som smort!

Medlem

Alltid max brutality med grenades, sköld och gärna ett Balanced Blade. Parry är kung men har svårt att tima det på slutbossen.
Detta är nog det roligaste spel jag har spelat i mitt snart 40-åriga liv.
Har bara två stem cells än dock.

Medlem

Känner jag har börjat tappa lågan och behöver lite tips.
Har som max tagit mig till "High peak castle".

Fråga 1:
Timed doors. Hur är det tänkt med dessa? Dom få jag orkat "fixa" är i början.
Tar man den i "Promenade of the condemned" så har man ju bara 2 min. Reward är 1 stat scroll. Problemet är ju att för att hinna rusha den på 2 min så är det ju stor risk att man torskar nån av dom scrolls som finns.... Så då går man ju +/- noll.

Hur är det tänkt med timed doors? Ska man bli så jävla tajt på att bara rusha att man hinner plocka alla vanliga scrolls och ändå hinna med timed doors?

Fråga 2: RNG.
Det är ju fasen bara lotteri. Vissa runs får man bra gear, andra inte. Whats the fkking up med det? Så tröttsamt. Många gånger går jag bara och dör direkt om jag inte får 2 bra vapen seedade direkt, eller relativt fort efter det. Ingen mening att lägga tid på ett run som ger skitvapen.

Fråga 3: Man dör ju av tristress?
Måste erkänna att jag inte förstod konceptet när jag började spela detta spel.
Att man ALLTID börjar från grund.
Jag körde FÖR många runs i början där jag inte riktigt fokade.

Jag vill ju lixom bara kötta ner den sista bossen i Throne Room, men ska man göra en "bra run" och geara upp är det ju lätt nån timme där.
Jag har lixom "bränt ut mig" på dom första 3-4 levelsarna, det är fan ångest på att "orka" spela igenom dom en enda gång till.
Men... det är bara så det är? Går inte på nått sätt att bara få komma vidare?
Det tar ju lixom sån HORRIBEL tid att testa olika builds och grejor mot bossarna när det är sån sjuk speltid för att ens komma fram till dom?

Tips?

Skägg.
10 Chambers

RNG var en av sakerna jag störde mig mest på under recensionsspelandet och det kan absolut vara irriterande. Samtidigt ser jag ingen annan lösning på att göra varje runda unik och tvinga dig att anpassa strategin efter urvalet.

Timed Doors känns som ett måste, och utmaningen blir att hitta alla scrolls och ändå sätta dem. Första är mest kritisk, sen känns det som om man har mer tidsmarginal. Dead Cells är mer ett snabbt spel än leta i varje vrå, när man börjar bli bättre.


signatur
Medlem

Hallelujah, äntligen.
Fick ner Hand of the King på femte försöket. Brutality, dmg red. på granater och isbågen samt knivarna som ger crit dmg när man hugger i ryggen.

Tittar på youtube när vissa kör på fyra boss celler. Sjukt!

Undrar när det kommer en uppdatering till konsollerna det har ju uppdaterats en hel del på PC.

Skägg.
10 Chambers

Har inte vågat köpa det på Switch än och har inte spelat på länge på pc...


signatur
Medlem

En hel del som har ändrats. Tror du blir sugen om du läser patch notes. Nästan som ett nytt spel.
https://dead-cells.com/patchnotes

Bla.
Fasta svårighetsgrader så auto-skalningen är borta så antalet scrolls man plockar upp påverkar inte mobsens hälsa och dmg. Custom game mode.

Increased HP given for each scroll you pick. The new values are +60% HP for Brutality, +50% HP for Tactic and +70% HP for Survival

The way the player's HP scales has been vastly rebalanced for Brutality and Tactic. You should have much more HP at higher levels, preventing from being one-shot (if your build is balanced).
Brutality used to give extra HP until level 14, it now caps at level 45 (30 for Tactic).

Skägg.
10 Chambers

Någon testat nya innehållet?


signatur
Medlem

Släpps 12 idag väl?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mauk:

Släpps 12 idag väl?

Ah!


signatur
Medlem

Jag spelar på switch, fattar inte jag kan bara gå samma väg hela tiden.
Vägen till andra banor är blockerade med ett golv med nån runa på som man inte kan hoppa genom elller hög höjd som man inte kan hoppa upp genom.
Vad gör jag för fel?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Läste detta på gog-sidan (äger spelet på gog) om DLC'n:

"it’s high level and should offer more challenge than most sane people would think reasonable. "

Jag blir nyfiken, men jag känner mig "sane" och vet inte om jag kommer orka slasha mig igenom detta. Älskar dock spelet, har spelat det ett par timmar och fått ett par runes etc. Adrenalinet när man gör en schysst run infinner sig, och man vill dit igen. Nästa runda, bara en till, osv.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Jag spelar på switch, fattar inte jag kan bara gå samma väg hela tiden.
Vägen till andra banor är blockerade med ett golv med nån runa på som man inte kan hoppa genom elller hög höjd som man inte kan hoppa upp genom.
Vad gör jag för fel?

Du behöver låsa upp några fler färdigheter, det gör du mot mellanbossar som inte är helt självklara att hitta. Den första är teleporteringsrunan, den som gör att du kan använda det som ser ut som lila golvur, de teleporterar dig till andra platser på kartan.

För att få denna behöver då sticka till Toxic Sewers, och snacka med en fånga som sticker ut handen (som säger att han tappat sin runa). Fortsätt utforska, efter att du stött på honom en andra gång kommer du kunna hitta en Elite-fight som ger dig runan.

Runan för att dunka igenom golv hittar i Ossuary, vilket du kommer till från Promenade of the Condemned, när du väl kan teleportera dig. Hojta om det är något oklart.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du behöver låsa upp några fler färdigheter, det gör du mot mellanbossar som inte är helt självklara att hitta. Den första är teleporteringsrunan, den som gör att du kan använda det som ser ut som lila golvur, de teleporterar dig till andra platser på kartan.

För att få denna behöver då sticka till Toxic Sewers, och snacka med en fånga som sticker ut handen (som säger att han tappat sin runa). Fortsätt utforska, efter att du stött på honom en andra gång kommer du kunna hitta en Elite-fight som ger dig runan.

Runan för att dunka igenom golv hittar i Ossuary, vilket du kommer till från Promenade of the Condemned, när du väl kan teleportera dig. Hojta om det är något oklart.

Jag har så att jag kan teleportera och klättra.
Det är dom där dunka genom ett golv med en lysande Rune och nån som gör att man ska kunna hoppa högt eller klättra på väggarna (vet inte) för att ta sig till platserna som man inte når om du förstår


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

@Molotov: Då behöver du besöka The Ossuary


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Molotov: Då behöver du besöka The Ossuary

Ok får söka mig dit, men den dör kartan som är i första inlägget aktuell fortfarande eller är det skillnad på switch versionen.
Jag kommer inte till alla ställen ibland ens dör det är pilar utan hinder av en runa.
Jag har sprungit genom några varv och klarat det 4ggr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Den är aktuell och det är ingen skillnad mellan versioner.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Skön trailer

Har kört knappt 20 timmar men tröttnade tyvärr lite fort. Har väl haft ihjäl Hand of the King 3 eller 4 gånger.
Spelet saknar lite av det djup som finns i andra rogue-lites i min mening.

Har lätt för att jämföra med The Binding of Isaac där jag pumpat in drygt 800 timmar på steam.
Dead Cells saknar interaktionen mellan olika vapen som skapar kombinationer. Att få fram galna kombinationer, både som kan göra dig otroligt kraftig men även gimpa dig totalt, är mycket av nöjet för min del.

Det blir säkert återbesök framöver, men det är inte ett spel som jag kommer grotta ner mig i tyvärr. Vilket är synd för jag älskar verkligen känslan i stridssystemet och de olika spelstilarna man utvecklar kring olika vapen.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Devan:

@Carl Johansson-Sundelius: Är klar så pass att jag inte vill gå tillbaks och spela mer Dead cells, men senare denna månad kommer den första Dead cells klonen som ser ut att bli bra:
Forgone

Kommer betal-DLC snart också va för Dead Cells?

Medlem

Nytt dlc ute igår! Fatal falls. Köpte direkt! Inte fått njuta av det än då jag precis klarade spelet på 3BC och vägrar stanna kvar där, och nu är det brutalt jävla skitsvårt på 4BC så kommer ingenstans 😭🤦


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Visst ja, Dead Cells! Jag har fortfarande inte hunnit spela det men nu är det dags. Jag slog precis till och köpte The Fatal Seed Bundle med alla tre DLC som släppts hittills så nu blir det åka av.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Visst ja, Dead Cells! Jag har fortfarande inte hunnit spela det men nu är det dags. Jag slog precis till och köpte The Fatal Seed Bundle med alla tre DLC som släppts hittills så nu blir det åka av.

Gött! Kör du på PC eller konsol? Kör på switch själv.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Gött! Kör du på PC eller konsol? Kör på switch själv.

Jag kör på PS4 Pro, det funkar kalas där.

Jag hann spela en stund igår kväll/natt och jag måste säga, vilket skönt spel! Jag hade svårt att slita mig när det var läggdags och det är alltid gott tecken för nytt spel.

Jag har alla DLCs också men jag har ingen aning om ifall olika monster och prylar tillhör originalspelet eller DLC. Men det spelar ingen roll, allt smälter ju ihop till ett enda grymt spel.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag kör på PS4 Pro, det funkar kalas där.

Jag hann spela en stund igår kväll/natt och jag måste säga, vilket skönt spel! Jag hade svårt att slita mig när det var läggdags och det är alltid gott tecken för nytt spel.

Jag har alla DLCs också men jag har ingen aning om ifall olika monster och prylar tillhör originalspelet eller DLC. Men det spelar ingen roll, allt smälter ju ihop till ett enda grymt spel.

Okej grymt! Ska komma en ny patch till konsolerna som redan kommit till PC, ska göra om hur en hel del vapen skalar samt hur malaise fungerar. Men malaise kommer inte förrän på 4BC.

https://deadcells.gamepedia.com/Dead_Cells_Wiki

Jag brukar använda den sidan. Finns en bra lista över alla items och vilka fiender som droppar vilka blueprints eller vart de är gömda på banorna.
Samt de olika biomes (banorna) vilken ordning de kommer och vilka olika vägar man kan ta osv.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Okej grymt! Ska komma en ny patch till konsolerna som redan kommit till PC, ska göra om hur en hel del vapen skalar samt hur malaise fungerar. Men malaise kommer inte förrän på 4BC.

https://deadcells.gamepedia.com/Dead_Cells_Wiki

Jag brukar använda den sidan. Finns en bra lista över alla items och vilka fiender som droppar vilka blueprints eller vart de är gömda på banorna.
Samt de olika biomes (banorna) vilken ordning de kommer och vilka olika vägar man kan ta osv.

Tackar! Den sidan blir toppen när jag kommit en bit. Än så länge springer jag bara runt som rookie och bekantar mig med spelet, petar på allt, plockar upp vapen och testar, osv. Kul sätt att lära sig spelmekaniken.

Jag upptäckte förresten att det finns grejer som jag ännu inte kan göra något med. Som till exempel att kittla slemklumpar. Jag skrattade högt när jag såg det. Det är säkert jättebra senare men just nu är det bara sjukt kul grej.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tackar! Den sidan blir toppen när jag kommit en bit. Än så länge springer jag bara runt som rookie och bekantar mig med spelet, petar på allt, plockar upp vapen och testar, osv. Kul sätt att lära sig spelmekaniken.

Jag upptäckte förresten att det finns grejer som jag ännu inte kan göra något med. Som till exempel att kittla slemklumpar. Jag skrattade högt när jag såg det. Det är säkert jättebra senare men just nu är det bara sjukt kul grej.

Hahaha! Japp de har lagt in en del roligheter 😁


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Första bossen avklarad.

Spoiler...

Det var The Concierge på Black Bridge. Jag hade stekpannan (Vorpan IV) och skölden som knockar motståndaren när man parerar (Cudgel IV ) och isbomber samt sågarna som orsakar bleeding (Cleaver I). Jag slängde ut sågar då och då, sedan försökte jag få bossen att hålla sig där genom att springa fram och parera, drämde till med stekpannan samt gjorde rolls hit och dit. Det funkade finemang.

Hittills har jag inte läst några tips på nätet men jag kan fortfarande inte klättra uppför väggar så jag får kanske kolla upp hur jag får den förmågan. Men jag ska utforska lite till först... Det är ju roligare att ta reda på sånt utan fusk. Och så finns ju de där statyerna som jag kan kittla. Jag måste klura ut vad grejen är med dem. Väldigt skoj spel hur som helst.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Första bossen avklarad.

Spoiler...

Det var The Concierge på Black Bridge. Jag hade stekpannan (Vorpan IV) och skölden som knockar motståndaren när man parerar (Cudgel IV ) och isbomber samt sågarna som orsakar bleeding (Cleaver I). Jag slängde ut sågar då och då, sedan försökte jag få bossen att hålla sig där genom att springa fram och parera, drämde till med stekpannan samt gjorde rolls hit och dit. Det funkade finemang.

Hittills har jag inte läst några tips på nätet men jag kan fortfarande inte klättra uppför väggar så jag får kanske kolla upp hur jag får den förmågan. Men jag ska utforska lite till först... Det är ju roligare att ta reda på sånt utan fusk. Och så finns ju de där statyerna som jag kan kittla. Jag måste klura ut vad grejen är med dem. Väldigt skoj spel hur som helst.

Fastnade att jag inte lyckades låsa upp nån förmåga men det är bara fortsätta spela.
Välj olika väger och inte alltid samma löser det sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar