Den stora Assassin's Creed Odyssey-tråden

Redaktör
Ponny
Den stora Assassin's Creed Odyssey-tråden

Assassin's Creed Odyssey släpps 5 oktober och blir det elfte i serien på elva år. Huvudserien, alltså. Jag vågar inte ens börja räkna med allt sidospår hit och dit, serietidningar, romaner, filmer...

Jag har ju kollat in Odyssey rätt rejält på senare tid. Under Gamescom spelade jag endgame-material som i breda penseldrag gick ut på att hitta och döda Medusa. Och tidigare ikväll pubbades min förhandstitt (med tillhörande gameplay-videor) från mina åtta timmar med inledningen av spelet. Man kan ju bara få plats med en del i en förtitt, så ställ gärna frågor vetja.

Frågor har jag ju dessutom själv, trots att jag spelat en del.

  • Vattendelare, men jag är ett fan av ramhandlingen, den moderna berättelsen. Den har ju dock behandlats styvmoderligt på senare år i Unity och Syndicate, men Layla i Assassin's Creed Origins gjorde mig nyfiken igen. Hur stor blir den här delen i Odyssey? Så stor att jag känner mig engagerad är mitt minimikrav.

  • Också en vattendelare, men jag är en anhängare av "Those who came before"-sci-fi-bitarna. Jag har all respekt för de som avskyr Isu-delarna av serien, men för mig är den en del av varför serien betytt så mycket för mig. Medusa är en Isu-bit och Odyssey-teamet säger att first civ-grejer kommer vara en viktig del av berättelsen. Spännande, tycker jag.

  • Och så dessa val och konsekvenser. Det är ju lätt att lova mycket, men svårare att uppfylla. Det känns dock smått overkligt att Assassin's Creed plötsligt blivit en serie med dialogval, olika slut, etc.

Överlag är jag väldigt nyfiken. Jag har ju spelat åtta timmar, men känslan är att jag vill spela många, många fler. Hur känner ni?


signatur

En Bamseponny av folket

Relik 📜

Jag är mer nyfiken på Odyssey än på Origins. Gillar det sistnämnda, men orkar ändå inte riktigt spela vidare. Det lockar helt enkelt inte, kanske på grund av all sand överallt. Behöver nog bara bita tag, komma vidare och fastna ordentligt.

I alla fall! Grekiska övärlden tilltalar mig mer än Egypten. Min knappa timme med Odyssey på E3 gillade jag skarpt, så är är absolut sugen på att köra mer. Speciellt sjöstrider (igen)!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

NiC
Medlem

Hoppas mainstoryn tar mer plats. Blev rätt trött på all open world. VIssa ställen hade inte ens quest i sig.

Inaktiv

Har testat flertalet AC spel men alltid avslutat relativt snabbt pga allt för repetetivt gameplay. MEN nu med Origins så gav jag till slut AC en sista chans och spelade genom hela, kort och gott ett väldigt bra spel.

Så ja taggad på Odyssey är jag allt, ser vackert ut och håller dom fast i gameplay från Origins + val och konsekvenser så kommer det säkert bli riktigt bra.

Sen att jag är mer intresserad av antika Grekland än Egypten gör det säkerligen ännu lite bättre.

Medlem

Man ska ju ta sig igenom Origins innan hade jag tänkt. Odyssey får nog vänta ett tag. Tycker spelen kommer för tätt så även om de är bra behöver man ta lite paus mellan dom.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Om vi tar en promenad längst memory lane: Ettan var ambitiöst men repetitivt, tvåan missade jag. Brotherhood var fantastiskt, Revelations var.. ojämt (?) men räddades av storybitarna. Nästa höjdare var Black Flag, seriens stora överraskning.

Så, vidare till Origins. Jag gillade mina ~50 timmar med spelet, men det kändes inte riktigt som AC. Eller okej, delvis. Spelmekaniskt en höjdare, storymässigt middle of the pack. Jag saknar verkligen Desmond och Altaïr, sci-fi och nutid.

Hoppas att Odyssey blir nästa Black Flag – och om jag får hoppas rejält – nästa Brotherhood.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Inte ett dugg orolig.

Efter min upplevelse med Origins, så har dem mitt förtoende igen. Har inte haft så här kul med AssCreed sen Black Flag kom ut.

Moderator | Testpilot

Jag tyckte egentligen inte om Origins så mycket då det någonstans kände som att spelet eller serien inte hade någon egen identitet längre. Sättet du rör dig på är detsamma men mycket annat är lånat från andra spel och kändes bara generiskt.

Av det jag läst av fans så är det ju, trotts potentiellt det jag nyss nämnde, ändå en klar förbättring mot innan då serien hade börja gjort sitt och behövde en ny start. Fast jag vet inte... Tyckte inte striderna var intressanta, inte heller prylarna man får och mycket annat känns ju faktiskt igen sedan tidigare.

Mina tanker slutar väl ändå någonstans med att jag tror Odyssey kan bli bra. De har byggt en ny och helt okej grund med Origins och förhoppningsvis expanderar de och kommer med många bra och nya inslag för serien nu i uppföljaren. Gå en renodlad RPG väg i Witcher 3 stuk så kan det möjligen bli köp dag ett.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det här är riktigt bra tycker jag, man väljer spelläge.
https://twitter.com/AccessTheAnimus/status/103922533468677734...

Exploration mode - man måste utforska världen för att få upp mål och uppdragsmarkörer på kartan.

Guided mode - mer traiditionella där man ser mål och uppdragsmarkörer direkt.

Avstängd

Jag är riktigt taggad! Tyckte Origins var kanon förutom de få sjöstriderna där, det kändes inte som bra sjöstrider så ville helst slippa dem. Dessa ser bra mycket bättre ut måste jag säga efter att ha kollat erat klipp och andras på tuben.

Men är inget fan av detta att välja mellan två karaktärer av olika kön, det ska bara vara en som i Origins. Visst man spelade som Aya där bitvis med, men det hade ju faktiskt med storyn att göra. Nu känns det mest som det är för att det ska vara jämställt, har F! varit inblandade i produktionen? För om jag förstått det rätt så händer väl samma saker för båda könen ifall man gör samma val?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Spelade origins, kommer inte spela detta. Ser ALLDELES för mycket "more of the same" ut för mig. Ser mer ut som en expansion än en uppföljare i mina ögon.

Testpilot

Gillade origins , hoppas Odyssey inte dras med de problem jag hade med krascher i tid och otid.
Håller med @Fulci , Exploration mode och openworld spel. Det är så man vill spela.

Jag kommer att köpa och spela iallafall.

Redaktör
Ponny

@Fulci: Agree! Det där är potentiellt skitbra.

I praktiken, under den bit jag spelade, fick man två-tre ledtrådar och sedan var det bara att öppna kartan, följa ledtrådarna och markera på kartan. Jag upplevde det dock liiite för snällt; när man närmade sig rätt område sade spelet åt en att man, tja, närmade sig och rådde en att skicka upp örnen i luften.

Men som sagt, bara spelat inledningen, och ju större områden det blir hoppas jag det faller sig naturligare. Det är helt klart ett steg i rätt riktning.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dudinkalv:

Spelade origins, kommer inte spela detta. Ser ALLDELES för mycket "more of the same" ut för mig. Ser mer ut som en expansion än en uppföljare i mina ögon.

Jag förstår hur du tänker, för det ser onekligen same-same ut på många sätt i menyer, striderna och i och med örnen. Men samtidigt finns det flera system – dialogval, nation power, exploration-läget, comebackande sjöstrider – som gör att det känns fräscht. Den grekiska övärlden är dessutom en bra bit från Egypten. Jag ska låta det vara osagt om det blir så bra, men jag får lite feeling från hur steget var från tvåan till Brotherhood. Förfinat snarare än revolutionerat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tog mig 10 månader att klara Origins, inklusive alla DLC. Origins är väldigt tekniskt imponerande, och jag är mycket nöjd med den extra tid dom tog för att lyckas med detta, så att Odessy ser ut som en DLC har jag inget emot, speciellt då man vet att det är en helt ny stor värld, med nya saker att utforska i 10 månader till :). Det finns dock lite krav jag skulle vilja ställa gentemot Origins;

- Layla och dess nutid var inte så imponerande, det var relativt tunt.

- Uppdragen (Main-story) i Origins var väldigt mycket detsamma. Stegen, i att Identifiera en person, sedan lönnmörda personen, repeat. Varken svårt eller intressant efter ett tag. Det blev inte bättre utav att man redan visste hela upplägget i från början utav spelet, vilket lämnade 0 åt fantasin. Bayek skulle döda honom, och Aya skulle döda honom, osv.

- Mer variation och bättre fienden. Origins följer ett simpelt system, en enkel fiendesoldat som är lätt att döda, en lite större fiende som är lite svårare att döda, och en tredje som ska efterlikna en ond assassin som hoppar runt med en värdelös AI. Hela spelet, samt alla DLC byggde på dessa tre, för det mesta, oavsett armé. Lite mer variation för olika arméer skulle inte skada.

Redaktör
Ponny

Okej, nu väntar vi ju alla förstås på releasen av Odyssey, men vad som händer efteråt är rätt så jäkla spännande också! Den som saknar "assassin"-delen av Assassin's Creed ser ut att få sin beskärda del, liksom Isu-stuff. Och trean remastrat. Jag är taggad!


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Nån i tråden som har pejl på bra pris på spelet inkl seasonpass ?

GMG tar ca 811:- för Gold edition inkl Seasonpass
Ubi tar ca 877:- för Gold edition inkl Seasonpass med 20% rabatt inräknad.

Origins och nu Odyssey har ju DLC som är värt att lägga peng på seasonpass.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nån i tråden som har pejl på bra pris på spelet inkl seasonpass ?

GMG tar ca 811:- för Gold edition inkl Seasonpass
Ubi tar ca 877:- för Gold edition inkl Seasonpass med 20% rabatt inräknad.

Origins och nu Odyssey har ju DLC som är värt att lägga peng på seasonpass.

Jag kommer nog köpa det på Ubisofts store med -20% rabatten. Om inte något annat dyker upp. Lite dyrare än GMG men köper direkt från UBIsoft.

Medlem

Stora problemet för mig med Origins är att Bayek är en fruktansvärt tråkig karaktär. Detta gör att storyn blir intetsägande för mig så jag bara skippar det mesta. Har kört igenom hela spelet och alla DLC men det är för att jag gillar gameplay! Jag älskar dessutom egyptiska mytologin och har spenderat många timmar i Discovery mode!

Kassandra däremot i Odyssey verkar betydligt mer intressant och ser fram emot att få ta del av hennes story! Likaså ska det bli skönt att slippa all jävla sand och öken överallt!

Medlem

Exempel på hur chanties låter i Odyssey

Skrivet av Fulci:

Exempel på hur chanties låter i Odyssey

https://www.youtube.com/watch?v=SHubq7pzCbE

"Ska ni segla en tolva med enbart kärringar"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Rädd för att tröttna då det ser väääldigt likt ut Origins.

Körde 50+ timmar i origins och det var ett kanon spel, hade gärna haft ett år till i mellan spelen (jag kan ju vänta ett år på att spela det men det vet vi ju inte kommer hända )

Sen verkar ju DLC:et väldigt storydrivet och nädstan lite fult att det innehåller så mycket info om storyn, borde inte va extra material kan man tycka


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Ytterligare en video med lite mer questval, gameplay och dialog.

Gods, Plagues, and Other Early Dilemmas

Medlem

För varje video som kommer får jag bara mer och mer dåliga vibbar. Kan detta vara höstens "bottennapp" av de stora titlarna? Det ser onekligen mer och mer ut som Origins; Black Flag Edition!

Testpilot
Skrivet av trifix:

För varje video som kommer får jag bara mer och mer dåliga vibbar. Kan detta vara höstens "bottennapp" av de stora titlarna? Det ser onekligen mer och mer ut som Origins; Black Flag Edition!

Med tanke på hur många timmar roligt jag hade både i Black Flag (ca 70h) och Origins (84h) så ser Odyssey väldigt bra ut.
Så det ger mig mer o mer bra vibbar. Detta kan vara senhösten/vinterns spel som jag gottar mig åt i många timmar.

Medlem

Många har fått sina leveranser av fysiska utgåvor, och en tog en bild på kartan som följer med i några av dem. Det är en stilistisk karta så avslöjar inte direkt någonting, men postar som länk ifall någon inte vill se den.

https://i.redd.it/xumlyva3euo11.jpg

Medlem

Riktigt trevligt spel så långt jag hunnit testa (vilket är kort). Riktigt skön miljö, och intressanta uppdrag. Snyggt är det också (kör på PC).

Frilansare

Hur är det med möjlighet att stänga av HUD och få en clean vy?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hur är det med möjlighet att stänga av HUD och få en clean vy?

Något utökat jämfört med Origins.

Jag saknar dock ett spel som är anpassat efter det. När jag stängde av till minimal HUD i Origins och startade ett spel så stod jag bara där öga mot öga med mellanbossen i evig tid. För jag såg inte träningsprompten som talade om att jag skulle låsa mål på honom.

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Många har fått sina leveranser av fysiska utgåvor, och en tog en bild på kartan som följer med i några av dem. Det är en stilistisk karta så avslöjar inte direkt någonting, men postar som länk ifall någon inte vill se den.

https://i.redd.it/xumlyva3euo11.jpg

Trevlig karta! Världen verkar otroligt stor, jag har nyss fått min båt så har precis börjat utforska den.

Och det är inte som i black flag där det var begränsat vart du kunde gå i land osv. Här är det verkligen obegränsat så detta kommer slå black flag med hästlängder.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar