Battlefield V, åsikter efter betan

Medlem
Battlefield V, åsikter efter betan

Tänkte skriva av mig lite och förhoppningsvis höra lite vad ni övriga som spelade har för tankar kring BF V efter att öppna betan nu är över.

Jag blev riktigt förtjust i spelet och hoppas att de hinner fila bort de buggar som fanns, då vissa var helt spelförstörande. Bland mindre störande saker som var lite väl återkommande var att det ibland var halvt omöjligt att hoppa över ex en snökant. UIn var väl inte så imponerande heller, fanns ytterligare flertalet småsaker som jag inte tyckte var bra. Trots att jag säker kan göra en 10+ lång lista med enkelhet så tar det inte bort känslan jg har att detta kommer bli riktigt bra.

Hela delen med vapenträdet tycker jag ger en lite roligt nytillskott men lär väl bli en väg som generellt blir bästa som alla använder. Återstår att se helt enkelt. Tycker Rotterdam var betydligt roligare än Narvik kartan.

Jag upplevde betan på PS4 om det nu spelar någon roll.

Releasehästryttare
Medlem

Lirat några rundor och i det stora hela var det ok. Buggarna som fanns lär fixas till releasen. Den värsta buggen jag upplevde var att siktet helt försvann när man skulle fälla bomber från plan.
Fordonen kändes generellt helt kastrerade jämfört med tidigare titlar, det drygaste var ändå att man blev tvungen att åka tillbaka till basen och tanka på bomber när man släppt dom 2! man startar med.
Dom borde även ändra så man startar med mer ammo som infanteri.
Avvaktar köp tills jag hört lvlcap säga att det är spelbart.

Medlem

@Deschain: Är helt värdelös på flyga men tyckte stridsvagnarna var lagomt kraftfulla ändå.

Medlem

@Devan: Tråkigt att han hade sådana problem men med tanke på introt på videon så visste man direkt vilken inriktning den skulle ha. Jag kollade några sekvenser och många/alla? av de problemen hade inte jag. DOCK har spelet i beta versionen buggar som verkligen måste åtgärdas.

Nu var tråden mer tänkt att de som spelat kunde ge en åsikt, då det verkar som att många gärna hoppar på något hype-tåg än att ge något en ärlig chans. Så kan de nyfikna/besvikna/glatt överraskade etc som testat spelet eller har någon fråga ge sin syn på betan

Skribent

Jag tyckte att det var riktigt kul, även om Narvik var på tok för öppen och gav alla j*vla snipers alltför stort övertag. Personligen gillar jag "bristen" på ammo och att man både måste vara lite sparsam med skjutandet samt förlita sig på medspelare.

Det var dock ordentligt buggigt, framförallt när det kom till att "spawna". Jag vet inte hur många gånger jag blev fast i något form av limbo när jag bara hängde kvar på kartan utan att kunna spawna, vilket resulterade i att jag var tvungen att avsluta rundan. Prestandan var också ruskigt dålig trots stabil maskin och låga inställningar.

Jag ser dock fram emot släppet och tror att det kan bli riktigt bra, så länge resten av kartorna håller samma höga klass som Rotterdam.

Medlem

Gillar det skarpt men det finns såklart några negativa saker som jag reagerade på.

Gillade inte alls träden som användes för att "uppgradera" dina vapen och att man måste "köpa" ett extra vapen om man vill gå den andra "grenen" i trädet. Det man får i slutändan är samma sak som i BF1, olika "variants" av samma vapen vilket hade varit bättre i detta fall tycker jag. Hade hellre sett att man gått tillbaka till BF3-BF4 systemet med riktiga attachments och delar som man byter ut. Ingen av uppgraderingarna förde med sig något negativt, som i BF4 om du satte dit en typ av handtag fick du bättre accuracy men sämre recoil osv.

Blir roligt för nya spelare om ett par månader när alla som spelat från start springer runt med fullt uppgraderade vapen utan några negativa effekter, samma historia som Battlefront 2?
Uppgraderingar är ju bara ett annat ord för "Star cards" i detta fall.

Blev även fundersam över valutan, skulle inte kosmetiska och vapen uppgraderingar ha olika valutor? Jag vet att man först måste spela och använda vapnen för att låsa upp uppgraderingen men sen måste du fortfarande köpa uppgraderingen med "credits".
Samma valuta som används för skins, betyder det att man kan snabba upp uppgraderingarna en smula om man köper credits? Pay-to win? Igen?

Menyerna behöver göras bättre, alldeles för mycket klickande fram och tillbaka för att både komma igång och spela och för att ändra på dina vapen. Man var även tvungen att hoppa ur spelet och tillbaka till huvudmenyerna för att låsa upp vapen och uppgraderingar, men har läst någonstans att vid release ska det kunna gå att göra live när du spelar också. Bara ett irritations moment i betan dock.

I övrig gällande gameplay osv önskar jag mig bara mer fordon, men det lär troligen komma på resterande maps förhoppningsvis.

Gen
Medlem

Buggigt men hade ändå en skön känsla. Som vanligt ger jag DICE full pott gällande grafik och ljud, något de verkligen är bra på. Enda dåliga var väl att när man hamnade i vattnet så var det helt genomskinligt som luft. Visst var det buggigt osv men det är ju en beta. Det där med att man inte kan spamma med packs eller ammo packs är en intressant twist som nog funkar när man vant sig. Som andra säger är Narvik en fullkomlig sniperfest vilket är trist men flera banor i BF1 har ju också det problemet.

Det största minuset är prestandan, fyfan vad dålig den är. Drar jag igång BF1 på min maskin (6700K @ 4.5GHz, 1080Ti @ 2GHz, 16GB RAM) på min 3440x1440p/95Hz skärm så håller jag stabila 95FPS på spelets Ultra inställning. Men kör jag igång BFV på Ultra så håller jag mig runt 80-85FPS och även om jag sänker inställningen till High klarar jag inte att hålla 95FPS i alla lägen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Det största minuset är prestandan, fyfan vad dålig den är. Drar jag igång BF1 på min maskin (6700K @ 4.5GHz, 1080Ti @ 2GHz, 16GB RAM) på min 3440x1440p/95Hz skärm så håller jag stabila 95FPS på spelets Ultra inställning. Men kör jag igång BFV på Ultra så håller jag mig runt 80-85FPS och även om jag sänker inställningen till High klarar jag inte att hålla 95FPS i alla lägen.

Är väl ändå inte sä farligt med tanke på en Beta.
Diggade spelet mycket för övrigt. Enda minuset jag upptäckte var att när jag låg ned på snön i Narvik och hade fri sikt mot soldater så träffade mina skott ändå snön nedanför.
Hoppas på att det ändras.

Jag har spelat BF för mycket genom åren och har mina favoriter, därför gillade jag tyvärr inte betan alls. Det känns inte som det BF jag vill ha och kommer därför skippa det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Intresset dog totalt med Battlefield 1. Jag är färdig med den serien.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Intresset dog totalt med Battlefield 1. Jag är färdig med den serien.

Har du spelat bf:v betan då? Tyckte det va det bästa bf-spelet sedan 3:an

Medlem
Skrivet av Rafner:

Intresset dog totalt med Battlefield 1. Jag är färdig med den serien.

Det gör ont att säga det, men jag håller med dig. DICE är ute i fel spår, och även om man hittar hem till en viss del med BFV så är det här långt ifrån att få mig att känna att jag har tak över huvudet, mat på bordet och all tid världen.

Medlem

Ganska kul men var rätt trött på det efter några timmar. I stort gillar jag inte "arkad"-genren utan föredrar spel som Red Orchestra 2 och Arma III. Kaoset är bara roligt en stund.

Medlem

Jag blev positivt överraskad! Gillade att man kunde bygg upp försvar.

Medlem

Värdelös prestanda, "fine" det är ju beta

Men gameplay överlag... kändes inte så nytänkande längre

Medlem

@blackidus: Håller med mycket om det du skriver. Uppgraderings-träden tycker jag ej borde vara låsta när man väl gör ett val, ett val man i de flesta fall inte vet vad det ger rent krasst mer än en "förbättring" utan någon som helst nackdel. Känns nästan lite löjligt att man ska behöva "betala" för dessa då det i slutändan är det dessa vapen de måste balansera spelet runt inte ilvl 1 vapen. Dessa 2.5 varianter av alla vapen blir standard och mest troligt i många fall är en variant betydligt mer vanlig än den andra sidan av trädet. Man får verkligen hoppas att hur det fungerade att låsa upp vapen och färdigheter på dessa var i ett betastadium och man kan sköta detta i spelet.

Medlem
Skrivet av Deschain:

Lirat några rundor och i det stora hela var det ok. Buggarna som fanns lär fixas till releasen. Den värsta buggen jag upplevde var att siktet helt försvann när man skulle fälla bomber från plan.
Fordonen kändes generellt helt kastrerade jämfört med tidigare titlar, det drygaste var ändå att man blev tvungen att åka tillbaka till basen och tanka på bomber när man släppt dom 2! man startar med.
Dom borde även ändra så man startar med mer ammo som infanteri.
Avvaktar köp tills jag hört lvlcap säga att det är spelbart.

Aldrig spelat Battlefield 2? Var standard där, funkade skitbra.

Betan sög. Vapensystemet är helt värdelöst där man uppgraderas sina vapen med direkta fördelar utan någon nackdel. Som ny spelare kommer man inte spela på lika villkor. UI var skitfult. Tråkiga banor. Dålig prestanda. Nej fy fan, Battlefield är en död serie.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Roligt, men kändes för mycket som en pew-pew simulator.
Kartorna är för små i förhållande till antalet spelare. DICE/EA gör samma misstag som de gjort med battlefront 2. Menar, om man nu vill få folk att köpa spelet så ska man ju visa spelets bästa sidor. Men här har man istället lyckats avskräcka. Uin ser också ut som något från ett mobilspel.

Ljud och grafik är som vanligt i mycket hög kvalitet. Resten känns ganska banalt. Snipers sitter överallt och campar. Folk springer som yra höns rakt ut i öppen eld. Det är noll strategi eftersom spelet är designat så. Hade det varit ett arenalikt spel som quake eller dylikt med FFA så hade det fungerat.

Jag tycker man borde gå tillbaka till ritbordet igen, starta från scratch och kolla på battlefield 1942 och bad company 2. Vad som gjorde BF-serien så bra.

Fast fortsätter folk att köpa detta så är det som att säga till EA/DICE,”varsågoda, fortsätt gör det ni gör”. Rösta med plånboken om man vill ha en förändring, så tänker jag göra i alla fall.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hoppas dem buffar RPG samt Dynamiten, helt omöjligt att ta ut en tank helt solo med endast 20 hit points per träff. Och spelar tydligen ingen roll om du träffar på mer "känsliga" ställen på tanken.

Samma med Dynamiten slängde den på 2 till 3 olika ställen på tanken fick typ bara mellan 40-60 hit points. Rotterdam mappen lär nerfas lite gud snacka om campfest map för dem som spelar support och snipers.

Går knappt ta sig till A eller B flaggan då om du är med i det sämre laget så står det bättre laget o campar i varje fönster typ samt bron där vid tågrälsen med LMGs och Snipers. För öppen map.

Samma med Narvik ganska öppen bana och Snipers har en stor öppenhet där.
Samt hoppas jag dem fixar nån form av auto balancer under matchen, var ett game där hälften av mitt lag lämnade vi var kanske 16 pers mot 22 pers och princip varje som joinade hamnade i motståndarlaget vilket slutade med att dem hade upp mot 32 spelare vi hade kanske typ 20-22 efter ett tag.

"Bleeding out" saken lär dem speeda upp rejält fick sitta spamklicka med vänster musknapp för att det skulle gå snabbare.

Annars helt okej beta och gillade det rätt så mycket. Hoppas vid release att du kan byta lag om du känner för det och att det inte blir som i betan att du är låst till det laget du hamnar i så att säga. 95% av matcherna i Grand Operation hamnade jag i "UK" laget fick börja som defender en gång.

Medlem

Tyckte det var kul. Fick ihop 7h ändå.
Sist jag tyckte det var kul var typ BF3.
Men jag är mest intresserad av deras BR läge.
Synd att man inte fick testa det.

Medlem

@Jaaay2k: Efter man spelat ett antal gånger på varje karta så var det rätt uppenbart att delar designats med just byggandet i åtanke då det gav en klar fördel då man försvarade vissa positioner med lite byggare-bob anda i ens squad.

Fick lite flashbacks själv till Wolfenstein: ET

Medlem

Vad hände med BF?
Vart är det där BF1942 med ny 2018 uppgradering med frostbitemotorn som alla väntat på?
Det var ju DET alla ville ha, BF1942 ett ut av världens bästa spel som gjorts.
Och vi får.... det här.

Jag vet inte vart man ska börja med alla fel med detta spel.
För många.
Jag orkar inte ens säga nått.

Joo... " Faster Bullets "... Alltså... det är ett WW2 spel. Okej om det var ett rymdspel.
Tyskland hade självklart vunnit kriget bara dom hade haft " Faster bullets" eller?

Många med mig är väldigt besvikna.
BF1942 och BFV... va fan hände?
Dom hade ju grunden till världens bästa spel att jobba ifrån.

Gör om gör rätt.

Varför vill EA göra om BF serien till Call of Duty bara för COD säljer mer?
Som att Iron Maiden skulle göra musik som låter som Avicii bara för att det säljer mer.
Lika galet.
BF ska behålla sina gamla BF1942 rötter, det om något kommer sälja!!

Visst fanns det små skojiga stunder i betan/Alphan. Men det håller inte.

Medlem

"Call of Battlefront 5" får max ett "meh" av mig .. Blir definitivt inget köp här iallafall, väntar på den riktiga andliga uppföljaren till battlefield - WW3 ..

Men det var bra att dom var historiskt korrekta iallafall, alla de kvinnliga asiatiska krypskyttarna på britternas sida t.ex .. Bra skit!

Medlem

Helt värdelöst, gick inte ens att starta för mig. Kom inte ens ett felmeddelande om varför det inte funkade.

Medlem

Vet inte vad jag gjorde för fel, men personligen tyckte jag spelet var riktigt fult. Drog igång allt som gick på ultra, 1440p. Tänkte något i stil med "Oj, nu måste jag gjorde något fel för det här var riktigt fult" under första minutrarna i spelet. Läste runt lite på nätet följt av att jag ändrade lite saker i grafikinställningarna, absolut ingen skillnad.

Sitter på överklockad i7-7700, Sea Hawk X 1080 Ti som är väldigt överklockat, 16 gb ram och skärmen Asus PG279Q.

Funderade ett tag om det var skärmen (why not?) vilket vore sjukt. Skärmen är kalibrerad av "proffs" i det läget jag använder för i princip alla spel. Testade även andra lägen för skärmen utan framgång.

Som sagt, var det bara jag som tyckte spelet var riktigt rikgit fult? Det var så pass fult att jag inte alls blev lockad av att köpa det. Kändes som spela ett gammalt COD spel på xbox 360.

I och med att jag tycker Battlefield 1 är vidrigt snyggt på datorn så måste det nästan vara betan?

Medlem

@elPresidente: Du är inte ensam om att tycka att det är bra fulare än BF1.
Och jag tror nog som många andra att det är alldeles för mycket partiklar som ständigt flyger omkring på skärmen.
Battlefield 1 hade inte detta, grafiken kändes "renare" på något sätt.

I BFV så hade du antingen alltid snö eller annat skrot som flög omkring på Narvik kartan och på Rotterdam var det mycket löv och papper som flög omkring? Tyckte det störde jättemycket.
Battlefield 1 fick ju också vinterbanor iom "In the name of the Tsar" och dem hade inget snöfall och kändes mycket snyggare.

Medlem

Det kändes som jag spelade halva kvällen...när jag stängde av spelet så stod det i Origin att jag spelat strax under 1 timme....

Jag gillade verkligen inte BF5 :/ Blir att kolla om World War 3 kommer bli nåt att ha istället


signatur

Game long and prosper

Medlem

Vapnen kändes bra och efter lite tid så kom jag in i det hela. Helt ok casual fun. Jag hade mycket väl kunnat betala 300kr för spelet, men mer är det inte värt.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Jag saknar betan redan. Märkte inga buggar.
Ser fram mot det riktiga släppet!


signatur

autograph

Skriv svar