Förhandstitt på Escape From Tarkov

Medlem
Förhandstitt på Escape From Tarkov

Det är inte med någon diger bakgrund inom spelbranschen som Sankt Petersburg-baserade studion Battlestate Games lanserar sin förstapersons hårdkoktrealistiska RPG/Simulator i multispelarmiljö (puh!). Faktum är att de egentligen bara är förknippade med "två" titlar, Hired Ops och Contract Wars och båda dessa gjordes av systerstudion AbsolutSoft som dock delar en hel del resurser (och lokaler) med Battlestate. Den gemensamma nämnaren är egentligen den bakgrundshandling som dessa titlar delar med Escape From Tarkov (hädanefter EFT). Spelen utspelar sig i en inte allt för avlägsen framtid i ett (ännu mer) slitet Ryssland som hamnat i en tyngre och alltmer storföretagsstyrd verklighet. Som före-detta officiell communityrepresentant för Sverige och tidigare officiell forummoderator har jag både djupinsikt och viss bias när det kommer till denna titel. Men häng med ändå så ska jag berätta lite om spelets story.

Russia 2028

Faktum är att titeln som först (2014) påbörjades av AbsolutSoft hette just Russia 2028 som även är namnet på den kampanj som de tidigarenämnda spelen (även EFT) utspelar sig i. Russia 2028 kommer dock att vara ett single-playerspel och som det är sagt så kan vi inte vänta oss en release av det före EFT släpps (troligtvis i slutet av 2019). Det kan dock vara en bra idé att förstå i vilket sammanhang vårt äventyr i Tarkov utspelar sig, så jag tänkte börja ge dig läsare ett sammanhang först.

Norivinsk, Ryssland

Väster om Sankt Petersburg byggs en speciell (fiktiv) ekonomisk zon som får namnet Norivinsk, denna zon ska fungera som en slags mecka för handel med Europa, med flera starka företagskonglomerat (såsom Terra Group Corporation). En av de större städerna i i Norivinsk blir Tarkov, som bebos av samtliga samhällsklasser, däribland migrerade fattiga arbetare under löftet om bra jobb och försörjning. Detta företagsdrivna mecka drivs dock av korruption till sist på sådan storskalig nivå att företagsbaserade konflikter involverar privata militärföretag såsom faktionerna USEC och BEAR. Konflikterna eskalerar till en ganska unik form av gränsande inbördeskrig mellan de olika företagen vilket till sist leder till att man stänger av området och evakuerar det. En tid senare så finns de fattigaste arbetarna kvar i det nu laglösa Norivinsk, under ett nytt epitet "SCAVS", efter det engelska ordet "Scavengers" - styrda i mindre underfaktioner med maffialiknande hierarki. I övrigt eskalerar konflikterna från sanktioner till väpnade konflikter mellan desillusionerade SCAVS, räddningsinriktade FN, och de privata företagen USEC och BEAR som till största del tappat förbindelsen med sin ledningsstruktur.

Spelets början

I början av spelet så skapar du en karaktär (senare i spelet kommer du att kunna skapa flera karaktärer och spela i olika faktioner) antingen USEC eller BEAR. Ditt val under betan är mer av kosmetisk karaktär med tillägget att du har lite bättre relation med en av två (mer eller mindre) korrupta personer som bedriver diverse former av byteshandel, uppdragsdistribution och liknande (mer om det strax). Efter du har valt din tillhörighet och ditt namn så kastas du in i en meny där du kan välja karaktärsläget där du ser vad din karaktär har lagrat för ägodelar, samt vad han (du kan enbart spela man i detta spel) bär på sig.

Spelets olika föremål

Bland det första som slår en som ny spelare är att detta spel är väldigt pryttligt - det finns en enorm uppsjö av diverse föremål, såsom sikten, vapendelar, ammunition, ammunitionstyper, krut, kepsar, skyddsvästar, kolvar, klockor, gasolbehållare, med mera. Alla dessa föremål har ännu inte något användningsområde - utan fungerar istället just nu mest som handels- eller bytesvaror (alternativt föremål som behövs till något uppdrag). Men en del av dessa kan påverka ens upplevelse ganska rejält. För varje föremål har olika unika egenskaper. Väljer du till exempel att ta på dig en av spelets många kroppsskydd, så påverkas dess användning av vilket material som det är tillverkat av, samt vilken klass av kroppsskydd det är. En sorts material skyddar bättre mot finkalibriga skott, medan ett annat skyddar även mot grövre ammunition och därtill så-kallade "armor penetrating rounds". Något kikarsikte har 4x fast zoom, medan ett annat har 16-32x, ett tredje är ett värmesikte, och ett fjärde går att skifta mellan värme- och mörkerseende. Alla dessa detaljer tillsammans med en hel del sammanlänkade mekaniker är meningen att de ska stärka EFT som en realistisk titel.

Spelets motor

När jag säger Unity, så är det vissa som rynkar på näsan. Unity driver som bekant bland annat Hearthstone, Cities: Skylines och Ori and the blind forest. Så det är på intet sätt en "dålig" spelmotor, det är dock inte lika förknippat som Unreal Engine med top of the line spelgrafik och-eller fantastisk First Person-upplevelse online. Därför är valet av spelmotor en av de mer debatterade diskussionerna på spelforumet. Oavsett vad man tycker om valet av motor (det har inneburit en hel del huvudvärk under utvecklingens gång) så är EFT i dagsläget ett spel som har en hel del grafiska muskler rent visuellt. Personligen hade jag inledningsvis svårt att begripa att en spelmotor jag tidigare mest förknippat med enklare grafik kunde rendera realistisk grafik på den här nivån. Det är på intet sätt i dagsläget världens vackraste spel (den titeln får kanske The Division, eller någon Frostbite- eller Unreal-driven dito) men definitivt visuellt tillräckligt för att inte kännas helt utdaterat.

Spelets nätkod och hitreg, m.m.

I skrivande stund är EFT på version 0.9.x.x - nästa version är 0.10.x.x, jag kommer att utgå från nuvarande version (inte vilka löften utvecklarna har presenterat) och det finns tillräckligt många buggar i spelet för att det ska klassas som en ofärdig och frustrerande upplevelse. Desync är det fenomen där olika spelare upplever olika saker för att de inte är synkroniserade. Därför kan det se ut som att du skjuter en spelare på din skärm, medan spelaren egentligen är bakom skydd; fem meter bort. Eller så kan du sitta stilla runt ett hörn, för att plötsligt bli skjuten av en springande spelare som hann se dig före du hann se honom. Därtill så kan vissa skottstrider leda till att du träffar en motståndare 3-4 gånger i ansiktet och sedan själv dör, för att träffregistreringen precis som allt annat i spelet inte är riktigt i synk med spelets server. För ett så stenhårt spel som EFT är detta förödande. Om du dör, förlorar du nämligen ALLT du bar på dig. Ska man ha ett såpass hardcore-betonat spel så är det livsviktigt att dessa saker fungerar 99% av gångerna, och i dagsläget så är vi runt 70%. Ha det i beaktning.

En ofärdig, oputsad diamant

Att fly från Tarkov är dock ett enormt nöje när det fungerar. De stunder då allt sitter på plats (vilket ändå sker för det mesta) så har det en vapenkänsla som inget annat spel har, och ett tempo som gör att man snabbare kommer in i minnesvärda skottstrider - när det är som det ska, så kan man smyga i mörker med mörkerseende med sitt nära ljudlösa vapen, och höra SCAVs intet ont vetande småpratande - så sätter du ett par välplacerade skott och sedan smyger bort innan de ens fått för sig att vända sina ficklampor åt ditt håll. Att spela tillsammans med andra och öva strid i bebyggelse med några avdankade fd. yrkessoldater och hemvärnsgubbar eller militärt överintresserade puckon kan bitvis ge den där riktigt taktiska upplevelsen som egentligen bara ARMA-serien kan ge. Men du slipper springa i en timme för att hitta dina kompisar och du slipper leta i varje låda, eller bygga en kniv med träpinnar för att sedan gräva mask för att bygga ett fiskespö, gå tre kilometer, kacka i en buske och svälta ihjäl bakom en sten. Escape From Tarkov blandar det bästa med simulatorer och "överlevnad"-light blandat med en oerhörd grafisk atmosfär som egentligen inget annat spel görs. Det närmaste att jämföra med är väl S.T.A.L.K.E.R eller METRO fast i multiplayermiljö (och mindre överlevnad).

Framtiden

Nikita Buyanov, Battlestates höga höna berättar väldigt lovande om framtiden. Han har gjort en meme av begreppet "planned" på reddit. Han är en oerhört kreativ själ denne Nikita och ser man på intervjuer med honom så är han precis den blandning av arrogant och hoppfull som krävs för att göra den sortens banbrytande spel som EFT kan tänkas bli. Men spelet lider av Early Access-sjukdomen att det tar en bedrövligt lång tid mellan uppdateringarna, och det är en del som tappat hoppet att EFT någonsin kommer att bli klart, för en hel del saker som inte fungerat sedan tidiga alfan fungerar fortfarande inte. För personer som jag som VILL se spelet lyckas så var det inget problem att hosta fram 150€ som den maxade utgåvan kostar i dagsläget. Men om man mest är lite nyfiken så rekommenderar jag att försöka få tag i en trial-key, eller köpa standardutgåvan (som saknar en del lull-lull) för att se om känslan är rätt för dig. Var förvarnad dock att du kommer att dö oftare än i Dark Souls, och att det (trots vad du tror) nästan alltid är ditt eget fel och inte spelets. Fixar du det så kan du njuta av detta ofärdiga och oputsade spel. Gör du det inte, så är det inte värt tiden det tog att läsa min förhandstitt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Skulle kunna acceptera buggar i spel som fortfarande är under utveckling men en dålig nätkod är inget jag skulle orka med. Kan störa mig jättemycket när jag spelar R6: Siege och spelaren ser mig en halv sekundsnabbare än mig pga av nätkoden.

Det du beskriver är hundra gånger värre.

Medlem

Nätkoden är absolut inte perfekt, men den har kommit väldigt långt under de ~8-9 månader jag ägt spelet. Det blir bara bättre och bättre till skillnad från andra early access spel, och det kommer faktiskt uppdateringar. Även om det kan dröja emellanåt.

Det som varit det största problemet, om det inte är fixat ännu(vet att dom jobbat mycket på det) är att du skjuter snabbare ju högre FPS du har. Men men, förväntar mig absolut inte att ett spel är perfekt under tidig utveckling. Kommer ihåg hur illa Subnautica var och nu är det ett jävligt bra spel.

Medlem

Nätkoden förstör riktigt mycket i detta spel, allt kan hänga på den halva sekunden. Ibland känns det som folk fuskar även fast de inte fuskar.

Medlem

Ett riktigt grymt spel som får ens puls att rusa upp som om det vore en skräckfilm! Och en tillfredsställelse som ej går att beskriva när du lägger ett perfekt skott på en "gearad" herre och ser han falla ner till marken och därefter bringa dig loot som kommer få dig att bli en krigsgud! Har många bra minnen från Tarkov och är nog bland dem bästa "Early Access" spelen jag spelat. Absolut den har sina vassa kanter som Netcode som inte går att lita på och Cheaters som tar sig runt Anticheat barrikaderingen. Jag har nog svurit mer än jag törs erkänna över spelet just pga att den straffar en så hårt om det går dåligt, men därav blir spänningen och vinsten så mycket större när det väl går bra.

Om man är leds på spel som håller en i handen och tröstar en så fort man råkat skrapa knät lite grann, och vill ha ett lite mer "Hardcore" lir så rekommenderar jag det starkt.

Medlem

Var sugen på Escape From Tarkov när det presenterades och trodde jag skulle sitta och spela ett fantastiskt spel vid den här tiden, men det verkar som det aldrig kommer bli färdigt. Så I skip for now.

Medlem

@jehuty: Det där försvann ju från siege för ett år sen dock...

Medlem
Skrivet av Anulf:

Ett riktigt grymt spel som får ens puls att rusa upp som om det vore en skräckfilm! Och en tillfredsställelse som ej går att beskriva när du lägger ett perfekt skott på en "gearad" herre och ser han falla ner till marken och därefter bringa dig loot som kommer få dig att bli en krigsgud! Har många bra minnen från Tarkov och är nog bland dem bästa "Early Access" spelen jag spelat. Absolut den har sina vassa kanter som Netcode som inte går att lita på och Cheaters som tar sig runt Anticheat barrikaderingen. Jag har nog svurit mer än jag törs erkänna över spelet just pga att den straffar en så hårt om det går dåligt, men därav blir spänningen och vinsten så mycket större när det väl går bra.

Om man är leds på spel som håller en i handen och tröstar en så fort man råkat skrapa knät lite grann, och vill ha ett lite mer "Hardcore" lir så rekommenderar jag det starkt.

Är väl där skon klämmer, man blir så himla straffad när det går snett och när det är fuskare eller dålig nätkod som är orsaken blir man helt enkelt bara riktigt förbannad. Det är i alla fall anledningen till att jag håller mig borta

Medlem

Varför före detta officiel representant?

Medlem

Har alltid trott att jag föredrar oförlåtande spel som sätter motivation och envishet på prov.

Sen testade jag det här jävla spelet D:


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

älskar escape from tarkov dock finns det andra spel som hägrar just nu, plus jag har nog redan 2k timmar klockade inne i alpha+betan

C2
Medlem

Jag måste vara med här och flika in med mitt känner jag. Precis som Tobias skriver så är det early access, så det finns puts kvar, men av alla dom early access titlar som jag har spelat(spelar en hel del sådana) så är det här det som har gjort absolut mest framsteg på kortast tid. När jag började spela tidigt 2017 så var desync och hitreg mer påtagligt, man dog oftare och ibland innan man hunnit reagera på vart ifrån skotten kom, man kunde fastna på lite olika konstiga ställen. Och inventoryn kunde bugga på alla möjliga konstiga sätt. Men nu är det (enligt mig) fullt spelbart, buggar finns det alltid, i det här fallet så är det desyncen som spökar ibland som är värd att nämna. Men i övrigt så ger det här spelet en känsla som inget annat kan åstadkomma, spänningen, stressen, och rycket man gör när det kommer en salva från en höjd eller ett buskage när man minst anar det. Och just "hardcore-andan" som präglar spelet är inte bara floskler, utan ett ärligt försök av utvecklarna att skapa en spelupplevelse så nära verkligheten man kan komma. Som exempel, efter en stridskontakt när du laddar om, så är det inte som stalker(tar det som exempel för det funkar bra) så kan du inte bara ha en ryggsäck full med amm med dig, utan du måste ha en stridsväst/chestrigg om du bär fullstora bananer med plats i en ficka på västen för det magget du laddar om från. Har du inte plats för det magget om du av nån anledning hittat några prylar som du vill behålla hamnar det magget på marken och ej i din väst. Samt att du måste fylla på maggen själv, i inventoryn, utan att kunna strida, fly eller plåstra om dig. Detta görs också då patronvis, så det är tidsödande(och det hörs en bit bort när du börjar pilla med patroner och magasin.) Allt som allt, så blir det här spelet mer och mer komplicerat efter varje patch och tvingar en att tänka efter lite hur man tar sig an en strid, eller hur man färdas på kartan. Uppdateringarna är större och kommer mindre ofta, men då med nya vapen, delar, ammunition och utrustning. Och den uppsjö av tidigare nämnda atteraljer möjliggör din egen personifiering av vapen och "loadout" precis som du vill.
Nu vart det lite långt här, men för den som vill ha nåt mer än cod, så kan jag varmt rekommendera EFT. En oslipad diamant med ENORM potential som alla borde prova!! 😊😊

Medlem

Som en hardcore "old gamer" 38år gammal och varit med sen NES och C64 tiden där man drömt om ett spel som är hardcore och där man samlar på sig ny gear och även gör progress på sin main character så är detta spelet nästintill perfekt. Det finns lite nätkod etc som behöver finjusteras men det kommer.
Köp!

Medlem
Skrivet av C2:

Jag måste vara med här och flika in med mitt känner jag. Precis som Tobias skriver så är det early access, så det finns puts kvar, men av alla dom early access titlar som jag har spelat(spelar en hel del sådana) så är det här det som har gjort absolut mest framsteg på kortast tid.

Precis. Och dom är väldigt öppna, eller ja, Nikita är, och man får hela tiden se nya konceptbildet och modeller som kommer att komma. Har inget emot att vänta på spel där man ser att det rör sig framåt.

Folk förväntar sig alldeles för mycket av alphas och beta, mycket tack vare företag som EA osv som kallar sina mer korrekt kallade demos för det.

Medlem

Fuck, undrade när fz skulle skriva något om EFT.

Är helt klart sjukt beroende, inte varit så beroende sedan wow tror jag.

Dark souls aint got shit on this. Jag började svettas, svära, o banka. Svära och banka hände när man var yngre. Men att börja svettas? Jag var så sjukt frustrerad som en noob, visste inte hur man extractade, hade fattiga pistoler och robocops slaktade mig.

Men jag gav inte upp, varför vet jag inte, men nu vet jag varför.

Älskar spelet, och ja netcoden suger, men är mycket bättre än förr, och det finns buggar, men som sagt bättre än förut.
förutom atmosfären, samt gunplayen så finns det ett jävligt nice community skulle jag säga. Har träffat riktigt sköna personer hittils. Och komedin när man spelar med nya snubbar i squad och vet inte hur de andra lirar är sjukt roligt.

Det är väldigt hardcore, så du ser ingen name tag över din polare, så det blir alltid, är det du? och så dör man, tills man lärt sig hur alla spelar.

Vilken jävla känsla detta spelet ger, du går in, du ser mr robocops, fullgearade, du lyckas ta ner en. Men 3 andra finns, du är skadad, ditt ben är brutet, du haltar.

Du ber till gud att de andra inte ser dig, du lyckas hitta painkillers och du kan röra dig normalt, och fighten pågår, det finns inget annat fps som ger samma känsla, BF? CoD? aint shit compared to this.
Och känslan att precis lyckas komma ut när man är fullproppad med gear, en punkterad magsäck och 2 brutna ben är fantastiskt. lika fantastiskt som det är förödande när någon campar dig mot utgången.

Återställde mitt lösenord bara för att skriva om EFT, FZ borde skriva mer om det, speciellt nu när 0.10 kommer ut på tisdag.

https://www.youtube.com/watch?v=wqvSVyEfUiw Ett litet klipp från mig på banan customs, vet inte varför, men tycker den fångar jävligt mycket av känslan av eft när du fightas.

Medlem

@roftg: Var kraftig drama kring community managers/moderators för ett par månader sen, antar därför.

Medlem

@srpski1sin: Du beskriver känslan väldigt väl. Man sitter på nålar, händerna skakar och en euforisk känsla när man lyckas. Misslyckas man får man bara göra bättre ifrån sig nästa gång!

Medlem

Kul med så mycket uppmärksamhet kring spelet! Ja, jag vet att jag delvis låter hård kring utvecklingstakt, nätkod och så vidare. Men som de säger: hos varje cyniker finns en besviken idealist. Jag känner liksom att spelet har sådan sjuk potential, och jag hoppas verkligen på att det kommer att lyckas. Men samtidigt så har jag blvivit bitter.

Fråga mig på vår discord @roftg - känns onödigt att dra upp detaljerna offentligt.

Kika gärna in på den största svenska EFT-discorden om ni vill diskutera och tjöta med mig och andra svenska Tarkov-nördar. https://discord.gg/tVMGRt3


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

1
Skriv svar