Belgiska myndigheter utreder EA för brott mot de nya lagarna om lootlådor

Robot
Belgiska myndigheter utreder EA för brott mot de nya lagarna om lootlådor

Speljätten hävdar att deras spel är fullt lagliga.

#belgien, #ea, #fifa-19, #lootlådor


Medlem

Tja, EA har ju muskler att testa lagen även om processen blir utdragen. Antar att de vill få fram ett prejudikat som de kan förhålla sig till i andra länder, om de lagarna är utformade på liknande sätt. Kan de fortsätta att kränga kort tills det är avgjort?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Avstängd

EA kommer inte lägga sig, det är inte så att deras VD får fängelse eller något. Blir väl bara lite böter och det stör knappast EA.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Det är väl inte värre än alla TCG spel? Vad är problemet? Vill man pröjsa för låtsas grejer är väl det okey. Vissa Magic kort säljs ju för tusentals kr... Det är skillnad på pay2win än att köpa kort paket och bygga en bra deck.

Medlem
Skrivet av breahl:

EA kommer inte lägga sig, det är inte så att deras VD får fängelse eller något. Blir väl bara lite böter och det stör knappast EA.

Inget olagligt med kort packs, allt är frivilligt i denna värld. Lägger gärna pengar på nåt jag brinner för... Inte fifa då kanske, men hade typ battleforge återuppstått hade jag kastat mina pengar på det och tradat till mig en schysst armé

Medlem
Citat:

Får vi en utdragen fight i rätten mellan de båda parterna, eller kommer EA att lägga sig?

Det känns väl som frågan man bör ställa före det är huruvida Belgiens undersökning kommer finna att EA bryter mot lagen över huvud taget eller inte, till att börja med? Att dom utreder det betyder som kan tyckas enkelt förstått att dom bara håller på att utreda om dom tycker EA har gjort något fel eller inte.

Gissningsvis finns det ett antal kriterier som ska mötas för att det ska vara olagligt som EA känner att dom kan argumentera för att deras spel inte möter.

Journalistflaggan svajjar fortsatt halvslakt hemma hos FZ.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det känns väl som frågan man bör ställa före det är huruvida Belgiens undersökning kommer finna att EA bryter mot lagen över huvud taget eller inte, till att börja med? Att dom utreder det betyder som kan tyckas enkelt förstått att dom bara håller på att utreda om dom tycker EA har gjort något fel eller inte.

Gissningsvis finns det ett antal kriterier som ska mötas för att det ska vara olagligt som EA känner att dom kan argumentera för att deras spel inte möter.

Journalistflaggan svajjar fortsatt halvslakt hemma hos FZ.

För att inte ha en gambling-licens i landet innebär att de bryter mot lagen, och hade de skaffat en sådan licens så hade Belgien redan vetat ifall de bryter mot reglerna eller inte.

Så EA's enda försvar är att de helt har tagit bort lootboxes i Belgien likt Valve, men det tror jag inte kommer hända.

Jag tror FZ har spekulerat rätt.

1
Skriv svar