Medlem
Spider-Man

Mitt spindelsinne tinglar

Open world är svårt att göra rätt. Alla vill göra det, de flesta misslyckas. Att göra bra open world-spel handlar om världsbyggande. Värld är inte samma sak som kuliss. Rockstar är experter på det här. De lyckades med enkla medel skapa en trovärdig skådeplats i GTA5. Det handlar i deras fall för det mesta om små saker som tillsammans bidrar. Folk på gatan som kommenterar vad du gör, någon som reagerar när du krockar med en bil, eller bara två personer som står och pratar om sina jobb. Allt det här är knep, illusioner, och det vet alla vi som spelar. Men det får ändå en 3D-modell, att kännas mer som en person och mindre som ett tomt skal. Och här har Insomniac verkligen lyckats med Spider-Man. Folket på gatan reagerar på din närvaro. High-fives, selfies, applåder, positiva och negativa kommentarer från åskådarna. Det känns som en levande plats på ett sätt som få spel lyckas med och det gör New York till spelets andra huvudkaraktär. Det är inte perfekt, långt ifrån. Som exempel har alla bilhandlare i hela New York kommit överens om att bara sälja fyra eller fem olika bilmodeller. Jag har även varit med om att någon ropat åt mig på gatan, sen gått runt hörnet och fått exakt samma dialog från en identisk person efter bara några meters promenad. Men jag har förståelse för att minne måste sparas när en hel stad ska streamas, och så länge man inte letar efter bristerna i fasaden så syns de inte lika mycket.

Tyvärr har Insomniac även varit på studiebesök hos Ubisoft och lärt sig allt de behöver veta om hur man strösslar kartan med samlarskräp och radiosändare som måste hackas i totalt ointressanta och simpla småpussel. Dessa pussel inkluderar superhäftiga aktiviteter som att vrida vänsterspaken i ett läge och högerspaken i ett annat och hålla dem stilla en stund. För att än en gång ta GTA5 som exempel, jag saknade aldrig någonsin den här samlarmanin när jag röjde runt i Los Santos, trots att det inte fanns ryggsäckar att plocka upp i varje liten gränd jag körde förbi. Att svinga sig fram längs gatorna i New York är riktigt jäkla häftig, och att stanna upp, scanna av området och gå till ikonen som visar en av Peters kvarglömda ryggsäckar gör inte upplevelsen roligare på något vis. Det hade varit intressantare med något annat som känns mer meningsfullt. Jag skulle vilja se mindre uppdragskedjor, liknande ”Strangers and freaks” från GTA5, där man stoppar en inbrottstjuv och sen stöter på samma tjuv flera gånger under spelet, istället för de anonyma grupper inbrottstjuvar man stöter på. Det hade gett mig mer anledning att utforska staden och stoppa brott än den här samlarmanin med ryggsäckar och landmärken som ska fotas. Under spelets gång låser man upp olika typer av brott och baser som erbjuder utmaningar, och flera av dem är faktiskt riktigt roliga, åtminstone första gången. Tyvärr, eftersom de saknar djup och anknytning till storyn blir de snabbt enformiga.

Fikapaus för den vänlige kvartersspindeln

När det gäller storyn så gillar jag från första början att det inte är en origin-historia. Alla vet redan hur Peter Parker fick sina superkrafter, ingen bryr sig ett dugg om att se det ännu en gång. Så att Insomniac berättar historien om den relativt erfarne 20-någonting år gamle Spindelmannen är kanonbra. Jag uppskattar också att det inte bara handlar om Spindelmannen, utan att man också spelar en hel del som Peter Parker på dagarna. Det bygger upp karaktären, man blir mindre superhjälte och en mer trovärdig person som på något sätt går att relatera till. Superskurkar finns det gott om. Jag kanske vill ge en liten känga för hur de introducerar nästan alla banditerna på en och samma gång efter två tredjedelar av spelet. Det gör tredje akten till en enda lång boss-jakt. Kanske borde de spridit ut det lite för ett jämnare tempo genom spelet. Utöver det tänker jag inte nämna något om storyn. Den är inte spektakulärt bra, men fyller sin funktion och är on par med filmerna.

Striderna är riktigt bra. Snabba och responsiva kontroller, en hel del roliga gadgets och attacker som kan låsas upp, och några olika fiendetyper som har styrkor och svagheter gör striderna till en av spelets största nöjen. Spindelmannen slår Läderlappen när det gäller vighet, snabbhet och oneliners. Inget direkt att klaga på här, även om striderna i längden kan bli ganska lika varandra. Har man slagits mot ett Demonbakhåll har man slagits mot alla. Och Peter har bara ett fåtal oneliners, så när man stoppar sitt tredje inbrott, eller knarkaffär, börjar han redan repetera sig. Första gången man får höra skämtet om att knarklangare försöker undvika inkomstskatt drar man lite på smilbanden. Åttonde gången man hör samma skämt? Nej, kanske inte lika roligt. Trots lite små klagomål är det ändå en av spelets höjdpunkter.

Det här är ett riktigt bra spel. Det har lite små brister, men det går inte att komma ifrån att friheten när man svingar sig fram är enorm. Och känslan av att verkligen vara Spider-Man förmedlas klockrent av kontrollen. Just nätsvingandet i sig är den stora behållningen med att utforska New York. Att kasta sig från en skyskrapa, falla fritt i 300 meter och släppa ut ett nät i sista sekunden och fara fram över trafiktäta gator skapar ett adrenalinberoende som bara tio minuter till av spelet kan bota. Kort sagt, en riktigt bra spelupplevelse om man vill vara superhjälte för en dag.

Spider-Man
4
Mycket bra
+
Nätsvingande i NY
+
Roliga strider
+
Alla aktiviteter är roliga första gången...
-
... men blir snabbt enformiga
-
Samlarmanin
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra skrivet! Skönt flow i texten. Sen kan man ju alltid debattera om GTA5 ska jämföras med Spider-Man. (Notera att jag INTE sa att det var fel). Men jag förstår helt klart din tanke och tycker det fungerar i sammanhanget! Tror du att det kan bli mer ”komplett” i form av DLC’s?


signatur

Niet.

Avstängd

Jag tycker ryggsäckarna var en kul grej. Att man får höra historia om vad det är i varje ryggsäck osv.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Theade:

Bra skrivet! Skönt flow i texten. Sen kan man ju alltid debattera om GTA5 ska jämföras med Spider-Man. (Notera att jag INTE sa att det var fel). Men jag förstår helt klart din tanke och tycker det fungerar i sammanhanget! Tror du att det kan bli mer ”komplett” i form av DLC’s?

Nej, ser man till innehållet är det naturligtvis två helt olika spel GTA5 och Spider-Man. Jag jämför de på de två punkter där jag tycker de sammanstrålar, dvs känslan av en levande öppen värld som Insomniac fångat utmärkt, och förmågan att skapa utforskarlust utan samlarmani, där Insomniac tyvärr går i fällan.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Nej, ser man till innehållet är det naturligtvis två helt olika spel GTA5 och Spider-Man. Jag jämför de på de två punkter där jag tycker de sammanstrålar, dvs känslan av en levande öppen värld som Insomniac fångat utmärkt, och förmågan att skapa utforskarlust utan samlarmani, där Insomniac tyvärr går i fällan.

Du gjorde det bra! Svara på frågan också! 😀


signatur

Niet.

Medlem

@Theade: DLC med lite mer storydrivna sidouppdrag skulle säkert komplettera spelet bra. Sidouppdragen idag är mycket av modellen "springpojke". Det enda sidouppdragen jag minns så här i efterhand är de som fokuserade på Tombstone. Kan de göra fler, och kanske lite större, sidouppdrag av den typen då skulle jag säga att det gör spelet mer komplett.

jbx
Medlem

Är jag en av få som gillar samlarmani? Ryggsäckarna är skoj och de visar något från Spiderman historia. Sen att låsa upp delar av kartan är något jag oxå gillar. Känns oftast för övermäktigt med en gigantisk karta från början. Som AC Origins gigantiska karta, hade tröttnat på hela spelet om allt var upplåst från början.

Bra recension, ville bara säga att det finns dom som uppskattar att samla grejer i spel, trots att de är "meningslöst":)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Är jag en av få som gillar samlarmani? Ryggsäckarna är skoj och de visar något från Spiderman historia. Sen att låsa upp delar av kartan är något jag oxå gillar. Känns oftast för övermäktigt med en gigantisk karta från början. Som AC Origins gigantiska karta, hade tröttnat på hela spelet om allt var upplåst från början.

Bra recension, ville bara säga att det finns dom som uppskattar att samla grejer i spel, trots att de är "meningslöst":)

Om du gillar att samla har du en anledning till att älska det här spelet.

Medlem
Skrivet av jbx:

Är jag en av få som gillar samlarmani? Ryggsäckarna är skoj och de visar något från Spiderman historia. Sen att låsa upp delar av kartan är något jag oxå gillar. Känns oftast för övermäktigt med en gigantisk karta från början. Som AC Origins gigantiska karta, hade tröttnat på hela spelet om allt var upplåst från början.

Bra recension, ville bara säga att det finns dom som uppskattar att samla grejer i spel, trots att de är "meningslöst":)

Kan bara hålla med
Ärlite putt dock att jag inte fixar platinan .Har bara ett fåtal dräkter kvar att köpa men fixar inte att få tre challengepolloetter i alla utmaningar och det måste man för att kunna köpa alla dräkter

Medlem

Håller med till större delen, men tycker samlandet är en rätt "enkel" nivå. Det krävs inte mycket för att utföra varje grej, och varje sak du samlar har någon form av referens till sig från lore. Så för mig är det helt okej, dock förstår jag precis vad du menar. GTA V gör ett enormt bra jobb med att få staden att känna sig levande, och där tycker jag faktiskt inte alls att Insomniac gör ett bra jobb i jämförelse. Så fort man är på marken så tycker jag allting är långsamt och generiskt. Man kan inte prata med någon eller interagera, man hör samma repliker varje gång. Det känns som en "tom" levande stad för mig.

Men sen är det just i jämförelse med GTA V där man kan puckla på fotgängare, sno deras bilar, eller bara knuffa till dem. Riktigt så komplicerat kan man inte förvänta sig att Insomniac levererar då det är ett kolossalt jobb att utföra - vilket typ bara Rockstar lyckats med.

I det stora hela älskar jag det mesta med Spider-man just nu. Har bara spelat ett par timmar, men börjar redan tröttna på de små events som sker med bovar runtom i staden. Det som irriterar mig mest är att var 3:e skurk har en röd adidasklädsel. Här hade jag velat se variation en hel del. Med det sagt skulle jag och också placera spelet på en stark 4.

Avstängd
Skrivet av AndyZedd:

Kan bara hålla med
Ärlite putt dock att jag inte fixar platinan .Har bara ett fåtal dräkter kvar att köpa men fixar inte att få tre challengepolloetter i alla utmaningar och det måste man för att kunna köpa alla dräkter

Har inte gjort en enda utmaning än, hatar saker som går på tid. Blir så jävla stressad! Så hoppar nog dom.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Tycker alla aktiviteter vart hur bra som helst, tröttna aldrig på att samla saker/göra uppdrag för Harry, använde aldrig fast travel, det ända som blev lite tröttsamt var uppdragen med "waves" av fiender, kändes ganska trögt när det bara kommer mer och hela poängen vart att försvara

Medlem

Det var lite kort bara, tog inte mer än runt 25-26h att klara. Då tog jag alla collectibles och allt annat. Jag har några "secret" photo spots kvar och har inte 100% på precis ALLT men allt har dragits igenom minst 1 gång var. Men ändå ett RIKTIGT bra spel, det bästa spiderman spelet jag har spelat, föga förvånande dock. Det är ju nyast...

Medlem

Sådär, nu är jag tillbaka vid PC'n efter över en veckas spelande. Själv älskade jag spelet, och alla aspekter. Jag älskar Spider-Man sedan tidigt 80-tal när jag fick min första serietidning med honom. Det vissa anser enformigt i spelet tycker jag är kul. Det fanns inte ett enda moment jag ogillade. Ryggsäckarna var fräcka med sin bakgrund man fick, challenges, baserna, etc, etc. Jag gillade starkt att de även vävde in Miles Morales

Bästa spelet jag spelat i år. Jag ser fram emot New Game+, ett spel mode jag sällan använder.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jbx:

Är jag en av få som gillar samlarmani?

Nej då, vi är fler som älskar sånt. Jag hade definitivt placerat "samlarmani" på plussidan. Men smaken är som baken!

Jag gjorde vågen när jag efter halva spelet upptäckte att det finns hemliga fotoobjekt i staden. Ännu mera samlande! Skön känsla att bara glida runt i stan, slå lite volter och ta snygga flygfoton! Yay!

1
Skriv svar