Galenskap och mustachen

Ambassadör
League of Legends
Galenskap och mustachen

Jag var och kollade på den senaste delen i Mission Impossible med undertiteln Fallout. Serien fick, som så många andra, ett nytt liv efter att J.J. Abrams varit inblandad. Det var den tredje filmen som JJ regisserade och i samband med det blev hans produktionsbolag ansvariga för film-seriens framtid. Fallout är regisserad av Christopher McQuarrie som även var regissör av föregångaren Rouge Nation.

Filmen höll ett högt tempo med många vändningar och intensiv, välregisserad action. Jag tycker den lyckades fantastiskt bra med att hålla en seriös stämning utan att ta sig själv på för stort allvar. Det märks att filmskaparna är medvetna om den absurditet och de skämt som tittarna drar om filmerna. Med detta i bakhuvudet har de skrivit ett bra manus men ger oss även en springande Ethan Hunt som är både oövervinnelig och omöjlig att skada. Det var länge sedan jag var så underhållen av en film på bio som jag var av denna. 8 av 10 i betyg från mig.

Tillsammans med Tom Cruise får vi se Henry Cavill i en framträdande roll. Henry har den senaste tiden gjort sig känd som Superman i Zack Snyder och serieskaparna DC:s film-universum. Jag har sett samtliga DC-filmer men än har ingen lyckats få högre än 5 av 10 i betyg av mig (Wonder Woman och Man of steel). Under filmuniversumets senaste del, Justice League, fick frontfiguren, bakom kameran, Zack Snyder personliga problem och var tvungen att lämna. Till räddning kom Joss Whedon, direkt ifrån Marvel som han lämnat strax innan, och gjorde ändringar i såväl manus som i filmsekvenser.

De nya filmsekvenserna tvingade skådespelarna att återvända. Detta skedde precis under den period som filmningen av Mission Impossible Fallout. Så Henry fick jobba dubbelt ett tag. Visst är det samma person som spelar Superman och August Walker men den sistnämnda har ett skägg och en stilig mustasch till skillnad från den alltid välrakade Superman. Så hur gör man om man behöver vara på två ställen samtidigt men se olika ut? För några år sedan hade det troligtvis lösts med lösmustasch eller förändring av karaktärerna men inte nu längre. Henry var alltför nöjd med sin mustasch så DC fick snällt använda sig av datoranimering för att dölja det fagra ansiktshåret.

Ryktena går att Henry Cavill troligtvis inte kommer återvända som Superman. Detta efter att kontrakts-förhandlingarna mellan honom och DC rasat samman inför en möjlig gästskådespelning i den kommande filmen Shazam. Detta är inte det enda problem som DC har just nu. Ryktena säger även att den andra storstjärnan Ben Affleck, som spelat Batman i de senaste filmerna, också kommer hänga upp superhjälte-kostymen på hyllan. Den film-katastrof som DC-filmerna, speciellt Batman v Superman och Justice League var skördar sina offer. Ben verkade inte klara av pressen av fiaskona och föll åter ner i alkoholism han tråkigt nog lidit av fram och tillbaka genom åren.

Nu blev det lite dystert så jag vänder åter tankarna tillbaka till Mission Impossible Fallout, vilket gör mig glad igen. Som vi alla vet är Tom Cruise helt galen. Han gör ofta sina stunts helt själv och utan större hjälp av specialeffekter. Han har sprungit på byggnader både vertikalt och horisontellt. Hängt från flygplan och helikoptrar i luften. 56-åring skadade ankeln i denna film men det stoppade inte honom från att fortsätta att göra galenskaper. Vi får väl se hur länge hans kropp klarar av det men så länge det pågår är det bara att njuta av den action det ger. Allt hans springande i filmen fick mig att tänka på att han borde ha rollen som Sonic The hedgehog i en live-action-film. Tyvärr (eller som tur är) är den kommande Sonic-filmen animerad och i huvudrollen finner vi Ben Schwartz som länge varit en komisk favorit för mig. Jag har inte sett honom i hans mest kända roll i serien Parks and recreation Jag lärde känna honom från hans samarbete med komikerduon Jake and Amir. Här är ett klipp från duons webb-serie. Jake and Amir har nu en framgångsrik podcast där de hjälper lyssnare som skickar in sina problem och frågor. Podcasten heter “If I were you” och Ben Schwartz har varit gäst ett par gånger. Det brukar sluta som Mission Impossible. I ren galenskap men ack så underhållande.

Jag försökte göra ett VLOG-inlägg i min “LoL Esport”-serie. Jag nådde dock inte upp till den lägstanivå jag har på kvalité så vi får se om jag tränar eller håller mig till texter istället. Om schemat tillåter kommer det komma en text om Worlds som drar igång om ca 2 veckor. Håll utkik här på bloggen för det.

#dali #blogg

1
Skriv svar