15 europeiska organisationer mot gambling går samman för att granska lootlådor

Robot
15 europeiska organisationer mot gambling går samman för att granska lootlådor

Ska undersöka "riskerna som uppstår när gränsen mellan gambling och spel suddas ut".

#gambling, #lootlådor


Medlem

Personligen är jag lite less på lootlådor i spel, finns spel där det är bra gjort men det känns som vart enda spel har dom nu för tiden. För att inte tala om mobilspelen.

phi
Medlem

Bra. Bort med lootlådeskräpet ur spelen.

Medlem

Bra! helt rätt och inte en dag förtidigt. Bort med skiten och fixa en ingameshop om man nu tvunget måste ha mikrotransaktioner så man vet vad man köper!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag emot lootlådor när man måste köpa nycklar för att kunna öppna dessa. Just att köpa nycklar till dem bör tas bort.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

MEG
Medlem

Bra om de försvinner, fast de dyker säkert upp i en annan skepnad.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag emot lootlådor när man måste köpa nycklar för att kunna öppna dessa. Just att köpa nycklar till dem bör tas bort.

Agreed. Jag har inget emot lootlådor som behandlas som en "kul bonus" (till exempel Destiny 2 anser jag vara acceptabelt). Jag är dock starkt emot vad du säger; lootlådor som kräver nycklar. Hade vi fått välja vad vi vill ha ur lådan som kräver nyckeln vore det mer okej dock! (och då göra lådjakten den svåra biten.)

Medlem

Sverige, landet som inte vill ta ställning.
Som tex nu mot fientlig AI.
Massa länder skrev på, skrev Sverige på, näääää.

Gen
Medlem
Skrivet av delli:

Sverige, landet som inte vill ta ställning.
Som tex nu mot fientlig AI.
Massa länder skrev på, skrev Sverige på, näääää.

Ja, faktiskt rätt töntigt att Sverige inte är med.

Gnällkuk

Österrike skickar en riktigt tung pjäs - Alfred Hacker. Tremble and fear, Hackerman is here.

Vart är landet mellanmjölk? Antagligen på möte med Sony, Universal osv...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Positivt att Sverige inte är med men tvivlar inte en sekund på att vi hoppar på tåget om grannländerna förbjuder fenomenet. Helt värdelös väg att gå.

Medlem

tycker också att detta skit bör förbjudas...

Medlem

Bra där!

Lootlådor är som spam och popups i spel! Borde endast få finnas i free to play spel och inte i de man betalar dyra pengar för.

Avstängd
Skrivet av xverminator:

Bra där!

Lootlådor är som spam och popups i spel! Borde endast få finnas i free to play spel och inte i de man betalar dyra pengar för.

Borde inte ens finnas i free to play, folk sätter sig i skiten även där, tro mig, jag vet!

Spelet ska kosta en summa och sedan ska man få allt i spelet utan att behöva betala.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Bra! Bort med skiten!

Man ursäktar ofta lootlådor med att företag behöver mer intäkter än initialförsäljningen. (Bara det kan ifrågasättas.) Varför inte fler luckrar upp logiken i detta resonemang förstår jag inte. Om vi accepterar tanken på att ge mer deg efter spelköp, var här ligger det logiska kravet att det måste slumpförsäljas? Varför inte bara låta folk köpa roligt tingeltangel och veta vad man faktiskt får?

Hela lootlådesystemet är vidrigt och ska bort.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ska bli en intressant battle. Den som förlorar mest på det lär bli Valve (CS:GO etc)

Medlem

Valve kommer ju behöva lägga ned sina spel isåfall med tanke på att de är värst inom detta område


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Valve kommer ju behöva lägga ned sina spel isåfall med tanke på att de är värst inom detta område

Knappast. Jag misstänker att om de slutar sälja lootlådor så kommer marknaden vara en fortsatt stor inkomstkälla för Valve. Skins som ingår i gamla lootboxar kommer nog inte gå att få längre, vilket kommer öka värdet, vilket kommer öka mängden pengar Valve får in från marknaden. För nya skins kommer de nog bli tidsbegränsade engångsköp så att marknadsvärdet kan öka över tid, igen så att Valve får in intäkter från marknaden.

Tror det fortfarande kommer vara pengakor, bara inte lika exploativt stora pengakor.

eld
Medlem
Skrivet av jonis:

Om vi accepterar tanken på att ge mer deg efter spelköp, var här ligger det logiska kravet att det måste slumpförsäljas? Varför inte bara låta folk köpa roligt tingeltangel och veta vad man faktiskt får?

För att det är så gambling fungerar och just varför det är så effektivt. Fast det är inte gambling!!

Medlem
Skrivet av eld:

För att det är så gambling fungerar och just varför det är så effektivt. Fast det är inte gambling!!

Fast jo det är det när det har ett riktigt monetärt värde iom att det går att sälja på steams marknad samt att det finns möjlighet till en svart marknad där man kan få ut cash.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag är för att man kan låsa upp skins mm i spel för att man lyckats med något i spelet. Som tex Uncharted eller gta v online. Gta online tycker jag gör det väldigt bra att man får jobba för sakerna och att man vet exakt vad man köper. Är helt beroende av GtaV online och har lagt ner 140kr på in game valuta. Men det kändes väldigt rätt att kunna göra det även om jag skämdes lite direkt efteråt. Men det gav mig det jag behövde för att dra in så mycket pengar som jag gör idag runt 1.5 till 2 miljoner dagligen.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Valve kommer ju behöva lägga ned sina spel isåfall med tanke på att de är värst inom detta område

Det finns många långt värre, t ex Blizzard alla deras nya spel är ju i grunden uppbyggda med lotlåde systemet i åtanke! Nästan i stil med mobil spel.

Medlem
Skrivet av Sandal:

Det finns många långt värre, t ex Blizzard alla deras nya spel är ju i grunden uppbyggda med lotlåde systemet i åtanke! Nästan i stil med mobil spel.

I Blizzard spel kan man inte sälja saker vad jag vet. Det är just att man kan sälja vidare sakerna som gör Valve värst. Det ger de virtuella varorna ett riktigt värde vilket gör att desperata personer öppnar fler och fler lådor för att kunna hitta något sällsynt som man kan sälja för högt pris.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

I Blizzard spel kan man inte sälja saker vad jag vet. Det är just att man kan sälja vidare sakerna som gör Valve värst. Det ger de virtuella varorna ett riktigt värde vilket gör att desperata personer öppnar fler och fler lådor för att kunna hitta något sällsynt som man kan sälja för högt pris.

Man kan fortfarande köpa lootlådorna för riktiga pengar och blizzards lootlådor är 90% 3/4 saker du redan har till ett värde av 1/5. Folk lägger ner ganska mycket pengar på att får de där event skinnen. Säkert så är det nog illa med Valve I de att man kan sälja vidare dem, men det är enkelt fixat, bara att göra som i nederländerna o Belgien

1
Skriv svar