Fet Lost Ark uppdatering

Moderator | Testpilot
Fet Lost Ark uppdatering

Många av er som gillar isometriska RPG spel i stil med Diablo, Titan Quest och diverse annat har nog koll på det här. För er som inte har det så är det ett väldigt hypat spel från Sydkorea som varit under utveckling sedan 2011. För att göra det enkelt så kan man säga att det är ett Diablo-aktigt spel i MMO format, med all action och fartfyllda strider från ett Action RPG med en stor värld att utforska och spelare att interagera med som ett MMO. Du kan fiska, hugga ved, hänga i puben, spela kort och även äga ett eget skepp så man kan utforska havet och andra regioner. Därtill raids och många intressanta klasser att spela som. Quests är också i vissa fall lite mer intressanta än de vanliga fetch-quests som man hittar i andra rollspel.

Spelet har varit otroligt hypat sedan en gameplay-trailer släpptes 2014 som ni kan kika in ovan. Sedan dess har spelet haft tre faser av stängda betor i Sydkorea men nu nalkas öppen beta, eller från Smilegate's och Sydkorea's synvinkel, officiell release. Ett släpp för oss utanför Sydkorea lär nog vänta ett tag till, men det är ändå en stor milstolpe att spelet faktiskt når 1.0 och är öppet för vem som helst att spela. Vi dödliga kan spela spelet med hjälp av en VPN men det är inget jag tänker skriva om här idag.

Som nämnt i titeln så har vi fått mängder med nyheter gällande spelet och dess framtid. Listan är lite baserad på att man har något hum om vad spelet går ut på och vad som redan finns där men jag ska slänga med så mycket info om det i slutet av den här texten så kan man läsa på om ni så vill.

Smilegate hade igår en media dag där de pratade om spelet i helhet och dess framtid. Bland annat genom att gå igenom saker som kommer läggas in inför den öppna betan/release (vilket i Sydkorea ses som samma sak), samt vilken finansiell modell spelet kommer att ha. Skulle vilja slänga ett stort tack till /u/meldas på Reddit som översatt hela konferensen.

The following are the changes made for the OBT:

  • We have been experimenting with ways to make skills feel more impactful. Will be reintroducing blood effects

  • Skills are being tweaked to clearly separate:

  • much shorter CD skills that can be spammed

  • longer CD skills that are situational

  • Tripod has been tweaked so that each tier in the tripod feels more like a chain of effects rather than each tier feeling like its own bonus

  • Better AI, new patterns, changes to content where players had no other option than to just circle tank

  • Identity skills : every class has received balance changes or overhauls to identity skills to better fit the class style

  • PVE/PVP balance separation. Skill damage adjustments/CC duration etc are different for PVE and PVP

  • Ways to increase MS in town, such as mounting in town

  • Item set effects to add depth to farming

  • Balance chaos dungeon rewards. Chaos dungeon rewards were deemed too overbalanced since it has unlimited entry

  • Field Boss / Secret Dungeon rewards are now going to be based on contribution

  • Skip prologue/cutscene

Updates in official release will be based on:

  • Seasonal updates:

  • Will be like a brand new expansion, completely overhauling endgame content meta

  • Episodes:

  • New story, new NPCs, new regions

  • New activities and collectibles

  • Middle Updates:

  • Endgame update : higher tier raids, dungeons, gear

Will continue to work on visual updates.

  • Housing System: build your own island (mobile game land building style)

  • Invite NPCs with high amity, dress them

  • Able to gather resources

Silmael battlefield:

  • Available for soloqueue, guild v guild, or queue as party

  • Areas in battlefield include areas focused on PVE if you don't like PVP

Epic Raids:

  • New raid that requires a large number of people

  • Map interaction mechanics (Should feel more like a traditional raid vs current raids which are Munster Hunter Lost Ark edition)

  • Many ways to clear

Roguelike mode:

  • Death = start over

  • I don't think it's synonymous to the diablo 3 hardcore mode, since the screenshot looked like they were playing something different. Maybe a in-game activity rather than being a full blown hardcore character that plays through the same exact content. Not sure.

Class updates:

  • New class will be included.

Region/Island updates:

  • Lots of new islands are currently in development

  • New region will be included

  • Existing regions will have more story and content such as side quests

Business model and Cash Shop :

  • Inventory will be offered to everyone, but storage expansion will cost money

  • Some gear will directly/indirectly (not specified) be acquired faster for paying players (I think this is referring to the dungeon entries)

  • Highest tier gear cannot be obtained any faster by spending money

  • Skins

  • Mounts

  • Recustomize character ticket

  • Increased dungeon entries

  • Convenience: life tools, pets, storage, time reduction, Resurrection charms

Annat än allt det här släpptes även en CG trailer för er som gillar sådant.

Som lovat så slänger jag även med en video här som går igenom vad Lost Ark faktiskt är och hur det fungerar.

Med det sagt så är det inte långt borta nu. Det finns mycket gameplay att hitta på Youtube från de stängda betorna och det är svårt att inte hoppa på hype-tåget. Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid innan vi andra får ta del av spelet på riktigt också.

Någon annan här på FZ som ser fram emot Lost Ark?

Källa: Lost Ark Reddit, Lost Ark DB, Arekkz Gaming


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Klart man ser fram emot spelet, därför jag postade CGI trailern i nyhetstråden igår

Men det som oroar mig är att spelet är gammalt nu, visst såg det sjukt bra ut när man såg det 2014, men grafik stilen de valt för spelet håller inte i längden.

PS. den första bilden du laddat upp är inte länkad correct!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Klart man ser fram emot spelet, därför jag postade CGI trailern i nyhetstråden igår

Men det som oroar mig är att spelet är gammalt nu, visst såg det sjukt bra ut när man såg det 2014, men grafik stilen de valt för spelet håller inte i längden.

PS. den första bilden du laddat upp är inte länkad correct!

Det mest intressanta för mig är båten. Att du verkligen seglar runt med den på havet och kan hitta loot, spökskepp att slåss mot genom att borda båten, öar och nya regioner att utforska och även fiska och jaga / hjälpa valar. Det är så mycket grejer som ger en enorm immersion.

Håller heller inte med om grafiken. Kikar man på gameplay från tidigare betor ser det fortfarande riktigt snyggt ut och de har även nämnt att de kommer fortsätta att uppa grafiken så att det håller måttet i längden.

Också vilken bild? Allt ser fin fint ut från mitt håll.

EDIT: Mobilsajten som verkar ha problem. Ska kika på det.
EDIT 2: Fixat!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer det till Europa överhuvudtaget?


signatur

AYY LMAO

Releasehästryttare
Moderator | Testpilot
Skrivet av Haziza:

Kommer det till Europa överhuvudtaget?

Det finns inget spikat datum för något annat än Sydkorea just nu men jag skulle tro det. Nyligen så var de tydligen i Amsterdam och hade diskussioner med diverse studios som har kontakter med röstskådespelare vilket man kan tycka tyder på att de söker röster till deras spel (som för övrigt tydligen ska vara helt voice acted). Dessutom har man hittat diverse filer i spelet som har engelska i sig på ett sådant sätt som tyder på att det finns planer för en engelsk/internationell release.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Här har du för övrigt ett litet exempel på hur de uppat grafiken under de tre beta faserna @Devan

Uppdatering till resten av oss så kommer man även få bygga upp sitt eget lilla samhälle. Hur det funkar i praktiken vet ingen ännu dock.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det bara på koreanska om man kör via vpn?

Releasehästryttare

@uberpwnage2.0: Mm såg precis denna:

Inaktiv

Inte tid att kolla in Youtube klippen just nu, tyvärr. Men vad är tanken gällande köp/betalning?

Buy to play, subscription eller för min del det speldödande "free" to play?

Medlem

Har väntat länge på detta spel. Jag hoppas det dyker upp på gog vore coolt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hoppas verkligen detta kommer till västvärlden. Ett av de få MMOs som faktiskt tilltalar mig. Hade kört BDO om de inte fått för sig att driva skiten ner i marken som de gjort.

Medlem

"Some gear will directly/indirectly (not specified) be acquired faster for paying players (I think this is referring to the dungeon entries)"

Usch, detta gillar vi icke.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av robbis:

Är det bara på koreanska om man kör via vpn?

Tyvärr ja. Communityn jobbar dock på en English-patch som iallafall ska täcka vad vi sett i de stängda betorna.

Skrivet av anon_326114:

Inte tid att kolla in Youtube klippen just nu, tyvärr. Men vad är tanken gällande köp/betalning?

Buy to play, subscription eller för min del det speldödande "free" to play?

Spelet är F2P med en cash shop. De är dock noga med att säga att inget där ska vara pay to win utan det gäller för det mesta kosmetiska saker.

Det var också spekulation om att man potentiellt skulle kunna köpa sig någon form av "Dungeon ticket" så man får spela lite fler dungeons. Vissa spel har ju sådär att du bara får köra dem X antal gånger per vecka.

Skrivet av Fezk:

"Some gear will directly/indirectly (not specified) be acquired faster for paying players (I think this is referring to the dungeon entries)"

Usch, detta gillar vi icke.

I viss mån näe, men i samma veva tycker jag det inte gör så mycket. Förstör inte min upplevelse om någon betalar för att få köra en dungeon några fler gånger än mig själv. De måste ju ändå ha tur med drops.

PVP kan bli ett problem men lär inte vara något jag pysslar med mycket tills man når end game ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Verkar intressant, får hålla koll på det.

Medlem

ett jävla spel som inte finns i Europa. stort värde

Medlem

Känns det som man missar något utav spelet då det är på koreanska? (Om man inte förstår språket vill säga)
Funderar på om man behöver en intensivkurs i språket eller om man ska sitta duktigt och vänta på en engelsk uppdatering.

Medlem
Skrivet av Tekneckt:

Känns det som man missar något utav spelet då det är på koreanska? (Om man inte förstår språket vill säga)
Funderar på om man behöver en intensivkurs i språket eller om man ska sitta duktigt och vänta på en engelsk uppdatering.

Ja du lär väl missa hela storyn antar jag om det har någon betydelse för dig

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Ja du lär väl missa hela storyn antar jag om det har någon betydelse för dig

Ah, jo.
Man får väl helt enkelt testa själv!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Quiz:

ett jävla spel som inte finns i Europa. stort värde

Det är ändå bra nyhetsvärde då det är ett väldigt efterlängtat spel. Från tidigare rapporter så verkar det som att spelet kommer släppas utanför Korea, när vet vi inte men någon gång i alla fall. Bra tycker då jag att hålla folk uppdaterade om hur läget faktiskt ser ut.

Skrivet av Tekneckt:

Känns det som man missar något utav spelet då det är på koreanska? (Om man inte förstår språket vill säga)
Funderar på om man behöver en intensivkurs i språket eller om man ska sitta duktigt och vänta på en engelsk uppdatering.

Givetvis missar du ju storyn, och jag kan ju inte heller säga om den är bra. Du kan ju lira och ha kul med alla spelmekaniker utan storyn men kan ju hända att en del av charmen försvinner lite om man inte förstår varför man gör saker.

Med det sagt så är det ändå en Engelsk-patch på väg. Vid launch eller kort därefter kommer den bara täcka det innehåll som var i de stängda betorna men tror väl inte det tar jättelång tid innan resten är klart också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Alltså har tappat hakan flera gånger av klipp från detta lir. Världen, fysiken, bossarna, abilities, gameplay-mechanics, grafiken överlag.. verkar så jävla ascoolt! Sen lägger man till att det är ett mmo (med allt vad det innebär) + husbygge och skepp och segling och öar. Jag är helt såld. Hoppas det kommer till Europa om inte alltför lång tid, och hoppas utvecklarna kan knyta ihop säcken av alla features utan att det blir en enda gröt. Heja Korea!!

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Gick med i deras FB grupp redan 2014 då announcement visade vad spelet skulle erbjuda. Tror det var bossfighterna och att det fanns val som påverkade spelets story som gjorde mig allt mer intresserad utav spelet. Nu på senare tid har jag inte hållt mig speciellt uppdaterad, så jag tackar dig för tråden Uber.

Moderator | Testpilot
Skrivet av elfgaard:

Alltså har tappat hakan flera gånger av klipp från detta lir. Världen, fysiken, bossarna, abilities, gameplay-mechanics, grafiken överlag.. verkar så jävla ascoolt! Sen lägger man till att det är ett mmo (med allt vad det innebär) + husbygge och skepp och segling och öar. Jag är helt såld. Hoppas det kommer till Europa om inte alltför lång tid, och hoppas utvecklarna kan knyta ihop säcken av alla features utan att det blir en enda gröt. Heja Korea!!

Det är så otroligt mycket saker som lockar mig till det här spelet också. En liten grej i spelet men som gör stora grejer för mig är saker som att man hoppar över olika gap, klättrar upp för en bergsväg eller ett träd, svingar sig i lianer eller klättrar upp och ned för ett rep. Det är bara en sådan där liten sak som får världen att kännas mer levande på något sätt. Tar man Titan Quest eller Diablo som exempel så springer man oftast bara runt i dessa. Visst finns det nedgångar och stegar men det agerar bara som en teleport till ett annat ställe medans man i Lost Ark kommer se karaktären utföra vad man nu ska göra.

Allt du nämnt också hänger ihop med att allt bara känns mer som en levande värld. Mest hype är ju båten och hur man utforskar MMO världen med en.

Skrivet av Zimpan:

@uberpwnage2.0: Gick med i deras FB grupp redan 2014 då announcement visade vad spelet skulle erbjuda. Tror det var bossfighterna och att det fanns val som påverkade spelets story som gjorde mig allt mer intresserad utav spelet. Nu på senare tid har jag inte hållt mig speciellt uppdaterad, så jag tackar dig för tråden Uber.

Haha det är ju inte en mega tråd som du brukar göra men kanske jag ska ta äran att göra en för det här spelet när det väl är dags.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Det spelar ju ingen roll så länge det är bra skrivet och informativt. Bra jobbat

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

@uberpwnage2.0: Det spelar ju ingen roll så länge det är bra skrivet och informativt. Bra jobbat

Betyder extra mycket när det kommer från dig. Tack!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Quiz:

ett jävla spel som inte finns i Europa. stort värde

Var likadant med ArcheAge ett tag tillbaka. Det skulle också släppas här i väst.


signatur

Niet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Theade:

Var likadant med ArcheAge ett tag tillbaka. Det skulle också släppas här i väst.

Men ArchAge har väl släppts här?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Ja precis. Men jag körde lite nyhetstips innan det kom hit. Det är ju alltid gott med lite nyhetsgodis! Precis som denna tråd bjuder på.


signatur

Niet.

Moderator | Testpilot

@Theade: Ah, då är jag med på vad du menar. Man får ju helt enkelt hoppas att det inte tar allt för lång tid för Lost Ark att ta sig hit.

Har fixat VPN, konto och annat så jag är red för att testa den öppna betan när det väl är dags.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Theade: Ah, då är jag med på vad du menar. Man får ju helt enkelt hoppas att det inte tar allt för lång tid för Lost Ark att ta sig hit.

Har fixat VPN, konto och annat så jag är red för att testa den öppna betan när det väl är dags.

Du nämner att du inte skulle gå igrnom hur man spelar med en VPN.varför?

123
Skriv svar