LoL Odyssey

Ambassadör
League of Legends
LoL Odyssey

Odyssey:Extraction

Patch 8.18 av League of Legends bjuder på ett nytt spelläge, Odyssey. Spelläget utspelar sig i ett alternativt universum där 5 rymdutforskare hamnar på en öde planet där något verkar vara skumt. De blir attackerade av våldsamma varelser och möter till slut den mörke härskaren Kayn. Odyssey ger LoL ett PvE-läge som kommer finnas tillgängligt till 8:e oktober. Detta inlägg ger en kort överblick av vad spelläget har att erbjuda, ett kort omdöme och en summering av patchen i övrigt.

Kayn för den som inte vet är en av de spelbara karaktärerna i spelet. Men i detta nya spelläget är han alltså den onda bossen. Han är rejält buffad och även fast man kan känna igen hans attacker är de nu uppgradera genom att bete sig på annorlunda sätt. Likt en klassisk boss gäller det att lära sig hans attacker och de mönster som dessa kastas i.

Som spelare har man 5 olika karaktärer och välja mellan. Ziggs, Sona, Yasou, Malphite och Jinx. Alla inklusive Kayn har fått exklusiva skins som man kan köpa för att bepryda sig i vanliga matcher.

För att göra spelet mer intressant och nyskapande har man lagt de gamla "mastery"- och "summoner spell"-systemen åt sidan. "Mastery"-systemet är ersatt med augments som man kan välja innan matchen och förtjäna genom att spela spelläget och klara olika uppdrag. Augmentationerna förändrar ens attacker och spells avsevärt och ger möjligheten till att kombinera till galna kombinationer. "Summoner spell"-systemet har ersatts av två egenskaper, en blink och en ability att återuppliva sina lagkamrater.

Fienderna man möter använder sig av sprites från orginalspelet men de har nya utseende och attackerna är något annorlunda. Man har också lagt till nya uppdrag för att göra det mer intressant att spela, vilket behövs. För i längden ger spelläget inte så mycket som vill få en att spela om.

Spelläget är uppdelat på 5 nivåer, där sista är bossfighten mot Kayn. Banorna är alltid samma och ganska små. Även fast monstren spawnar på godtyckliga ställen och har nya attacker räcker det att spela två eller tre omgångar för att det nya och fräscha blir ett upprepande Hack'n'slash.

Som vanligt med dessa saker finner jag mig ensam letandes efter matcher. Jag blir satt med en grupp bestående av fyra andra spelare. Som vanligt blir det ett lotto om man får 4 trevliga medspelare som hjälper och stöttar eller 3 "idioter" som bara vill förstöra samt en som är afk. Med fyra vänner har man säkert roligare men jag tror ändå man tröttnar ganska snart och om man inte vill klara uppdragen finner man sig nog tillbaka i de gamla vanliga spellägena.

Men jag har väldigt svårt att ge upp. Jag vill slutföra det jag påbörjat och så är det alltid med nya uppdrag i LoL. Jag gillar alltid när en uppdatering erbjuder på nya utmaningar och nu sitter jag här spelandes ett spelläge jag snart kommer tröttna på, jagandes efter vinster som jag knappt kommer utnyttja. Och det är det som patchen bjuder på. Till skillnad från tidigare så är vissa av uppdragen väldigt utmanande och jag är tveksam att jag kommer klara alla som solospelare. Jag ser dock hellre mig misslyckas med uppdragen för att de är för svåra eller utmanande än att jag slutar spelar för att de är för tråkiga.

Det nya spelläget är en frisk vind i LoL men det erbjuder inte mycket för någon som inte har lust att slutföra de utmaningar och uppdrag som ges. Det finns ingen anledning att skaffa LoL för detta spelläge.

Summering av patch 8:18

Jag har funderingar på att skriva ihop en kort sammanfattning av LoL:s patcher från och med nu. Texten kommer inte ta upp allt utan bara ge en kort summering och min analys vad ändringarna kommer innebära. Hur de kommer presenteras har jag inte bestämt mig för utan det får framtiden avslöja. Troligtvis gör jag ett inlägg som jag uppdaterar med kommentarer för att inte skapa en ny tråd för varje patch. Och skriva nya inlägg när patchen bjuder på något extra som Odyssey eller liknande.

8.18 är den första patchen som ges ut i perioden mellan att sommarsäsongerna är över och att Worlds börjar. Den erbjuder inte på några stora förändringar som ändrar spelet i grunden utan fokuserar mest på att ändra på saker som gör att vissa karaktärer spelas eller bannas i varje professionell match.

Så är fallet för karaktärerna Akali, Braum, Ryze, Kai'Sa, Sejuani och Trundle. Alla dessa är prioriterade val för de professionella lagen och de utsätts nu för nerfs som gör dom mindre attraktiva att spela. Den största smällen får de två djungelkaraktärerna Sejuani och Trundle som båda blir, enligt mig, rejält nerfade. Dessa kommer nog inte prioriteras lika hårt som tidigare. Kai'Sa och Akali blir nerfade i slutet av matcherna men bådas pick-potential finns fortfarande kvar och de känns fortfarande som bra val på sina respektive positioner. Vi kommer nog inte få se några "Kai'Sa funnel comps" som tidigare under säsongen dock. Ryze's root blir nerfad från 2 till 1,5 sekunder när den är "empowered". Det är en rejäl förändring men det tar ändå inte bort den styrka som Ryze alltid ger. Jag tror vi kommer få se Ryze i både Worlds och amatörsspel om han inte nerfas ännu mer i nästa patch.

De karaktärerna som buffas är Viktor, Vayne, Renekton, Lucian och Aatrox. Riot fortsätter kämpa med att får en jämn nivå på Aatrox sen dom uppdaterade honom för någon månad sedan. Det finns nog stor potential för spelare som kan hantera honom och förändringarna gör honom till ett mer realistiskt alternativ. Han kan väljas på top, mid och i djungel vilket jag tycker tyder på att det är en löjligt bra karaktär. Lucians förbättring gör honom till ett möjligt val igen. Det kommer nog inte vara en prioriterad pick för samtliga men är man bekväm på karaktären är han längre inte dålig.

Det var vad jag hade att säga om patch 8.18. nedan länkar jag till Patch notes, både på LoL:s hemsida och som Youtube-klipp

Patch-notes

#dali #blogg #lol

Moderator | Testpilot

Kul att läsa! Men skulle jag få rekommendera att du lägger in lite bilder? Kanske för att jag är ung men det blir inte lika kul att läsa tycker jag personligen när det bara är ren text och knappt några bilder från det du skriver om. Helst då Odyssey som är ett helt nytt spelläge. Visa av hur karaktärerna ser ut, banan och lite annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0: tack för feedbacken. Håller med dig så ska jobba mer på det framöver.

Jag planerar även att testa olika presentationsmetoder. Kanske filmer och gifs Tycker det är väldigt roligt att testa nya metoder men tyvärr räcker inte tiden till.

Medlem

Bra sammanfattning, keep up the good work.

1
Skriv svar