Väskdator : Mission accomplished

Medlem
Väskdator : Mission accomplished

Nu har jag precis avslutat mitt datorbygge och känner att jag är tvungen att skryta lite och även förhoppningsvis bidra med tips till andra arma själar som får för sig att göra något liknande.
Har ni några egna byggen att visa upp?

Wall of text coming.

Post Mortem: Datorväska

Bakgrund

Att behöva växla mellan datorer är ett gissel som normalt sett löses genom att skaffa en fläskig laptop.
Varje gång jag gör detta blir jag tyvärr bara besviken när utrymmet tar slut, fläktarna börjar bli fulla med damm eller skrika, eller datorn bara segar ner sig.
Laptop funkar helt enkelt inte för mig.

Lösningen fick bli en annan klassiker: Väskdator.
Mina krav var ganska enkla:
* Hyffsat kraftfull CPU
* Kunna spela strategispel och icke-krävande fps
* Endast en sladd (ström) ut ur väskan
* Mus och tangentbord i väskan
* Minst en skärm i väskan

Enda problemet var att jag verkligen inte är särskilt händig, men jag tänkte inte låta det stoppa mig.

Steg 1: Leta komponenter

Jag började med att hitta dom huvudsakliga komponenterna
* mini-itx moderkort (AMD Ryzen 5 för att slippa hantera grafikkort till en början)
* 15" USB skärm från ASUS (MB169b+) (Not: Kräver USB 3.0c). Hade velat ha aningen större, men jaja.
* Väska Wisent Pro Organizer från Bauhaus
* Litet nätagg (Corsair SF600 600W)
* Fläktar (Noctua NF-R8 redux-1800 80mm)
* Superlitet mini-itx chassi för att få ett bra fäste till moderkortet
* Slädar till hårddiskar

För att undvika problemet med att få plats med ett grafikkort och hantera den värmen så valde jag att prova AMD Ryzen 5 med inbyggd grafik.

Steg 2 : Cadda

Jag började sen cadda upp det hela i olika block med hjälp av TinkerCad (online, gratis).
Eftersom skärmarna krävde åtkomst till USB 3 så valde jag att ha hela chassit på insidan.
Det gör det bökigare med extern skärm osv, men hela poängen är att jag ska klara mig utan externa saker.

Ett kanske smidigare alternativ är att om möjligt placera moderkortet så att portarna sticker ut genom väskans sida.
I mitt fall skulle det bli problematiskt, dels eftersom väskan hade fasade kanter som gjorde det svårt att placera saker "i kant" med väskan, och dels eftersom jag inte ville ha sladdarna till skärm, tangentbord etc stickandes ut ; risk att dom bryts av när man bär om kring på eländet och stöter i saker.

Några saker att tänka på som jag fick lära mig senare den hårda vägen...:
* Väskor är inte rätblock. Dom är ibland fasade vid kanter och hörn vilket minskar utrymmet och gör det svårt att ansluta komponenter på ett bra sätt.
* Väskor är ofta klädda med isoleringsmaterial som minskar det tillgängliga utrymmet
* Anslutande kablar behöver en del utrymme för att kunna sättas i /avlägsnas.

Steg 3 : Montera

Så här ser väskan ut:

För att skapa förutsättning för luftgenomströmning så ersatte jag väskans kortsidor (i "underdelen", dvs ej i locket).
Jag skruvade helt enkelt ut "pappsidorna" och ersatte med tunn aluminiumplåt med hål i.
Eftersom plåten var mycket smalare än "pappsidorna" så klämde jag fast det hela genom att använda fönster-isolerings-list (komprimerbar, lagom tjock och klämmer fast sakerna bra).

Jag köpte en lång L-balk i aluminium för att använda att fästa saker med.
Fläktarna och nätagg fästes i ett par centimeter L-balk som i sin tur fästes i väskans vägg.
Detta gjordes med M4 skruv och stoppmutter.
Jag hade först planerat att även ha en bricka för att förhindra slitage på väskans vägg, men det var lite tight att få plats med så det fick bli utan.

Nu i efterhand så funderar jag på om det inte hade varit smidigare att ha en tunn skiva inuti väskan att fästa allt i för att minimera/undvika hål överhuudtaget i väskan.
Det hade även underlättat montering och komponentbyten.

Slädarna till hårddiskarna fästes direkt i väskans vägg.

Planen att använda mini-itx-chassi för att underlätta montering blev till katastrof när jag upptäckte att det var ett mini-itx-slim jag hade beställt, så moderkortet fick helt enkelt inte plats...
Trött och förbannad så tog jag helt enkelt locket till chassit och borrade egna hål för distanserna efter att ha måttat med hålen på moderkortet.
Då kom nästa motgång: Distanser är tumgängade och jag hade naturligtvis inga vettiga muttrar! WTF!
Förbannad som jag var så sket jag i det och satte på mina muttrar ändå och lödde samt limmade fast de på distanserna...
Än så länge håller det, men jag lär ju få fixa till det vid tillfälle....

På den här bilden är det lite extra rörigt med panelen från mini-itx-chassit liggandes i samt en mus som råkade sova i lådan.

För att skydda allt så kapade jag till en lagom stor bit plexiglas som jag fäste med magneter så att det enkelt går att plocka loss.
I sidorna skar jag ur hål för att lockets armar skulle få plats , samt för att dra upp sladdar.
Mitt på satte jag också en magnet för att fästa tangentbodet så att det inte far omkring när jag bär väskan.

När jag började skissa på projektet hade jag högflygande planer på fyrledsmekanismer och dylikt för att möjliggöra dubbla skärmar.
Sen insåg jag att jag är ganska dålig på att bygga.
Istället hade jag en naiv tanke om att magneter och lite mer manuell utfällning kanske skulle funka.
Först fäste jag två långa L-balkar i locket.
Sen limmade jag magneter på skärmarnas kanter och på balkarna.
Första skärmen satt som en smäck.

Andra skärmen satt även den fint och till min förvåning så fungerade det faktiskt att rycka ut skärmen och fästa den i andra magneter på sidan så att det var möjligt att ha dubbla skärmar framme.
Inget som tål tacklingar precis, men fan det funkar alldeles utmärkt! Två skärmar!

Power-knapp snoddes från chassit. Eftersom jag var alltför less på hela skiten så limmade jag helt enkelt fast den. Inte optimalt, men det fungerar.

Gummifötter limmades på för att undvika att alla muttrar på utsidan skrapar sönder bord.

Slutligen så tog jag och drog ut nätverk, hdmi och två USB ut i kortsidan på väskan.
Detta gjordes genom att köpa en liten usb hub och hona-hona-kontakter för hdmi och nätverk.
Tyvärr har jag inte lyckats fundera ut något bra sätt att fästa det än, så min temporära lösning kommer garanterat braka snart :/
Nåväl, extern anslutning var inte ett av kraven

Slubetyg:

Vad var misslyckat:
* Det förbannade jävla chassit. Var övertygad om att det var mini-ITX, men så visade det sig vara slim-variant... Jag var INTE glad och munter. Lärdom: Läs bättre!
Det verkar inte gå att få tag på mini-ITX-plåtar så att borra själv verkar vara vad man får göra. Det är visserligen enkelt, men glöm inte muttrar som passar distanserna....
* Många hål i väskan. Jag borde nog ha haft en stor plåt att montera på istället.
* Muttrar på utsidan skrapar bord. Skaffa gummifötter!
* Fasade kanter på väskan. Det förstörde alla mina fina ritningar och gjorde att det var svårt att få plats med det jag planerat.
* Misstänker att moderkortets Wifi inte gillade min "faraday-bur" till väska, men det blev mycket bättre när jag drog ut antennen till locket istället.

Vad var bra:
* Väskan! Stabil och rejäl, passar 15" skärmen bra och precis lagom tjock för att få plats med skärmar i locket och dator i underdelen.
(Dock fasade kanter så svårmonterat / svårplanerat)
* Neodym-magneter för att fästa saker! Sitter bra, enkelt att montera! Superduper!
(Varning för flygande supergluade magneter när man monterar i närheten av andra magneter....)
* USB-skärmarna funger riktigt bra och är föredömligt tunna och lätta. Ett litet aber finns dock: Fungerar inte förrän du kommer in i Windows (ej i BIOS).

Tips:
* Det är svårt att hålla motivationen uppe, så förök att inte ta dig vatten över huvudet. Börja smått och kom sen tillbaka för att göra mer när du fått tillbaks lite energi.

Framtida planer:
* Byta ut kablar till lagom långa kablar för att minska ormboet.
* Bättre fästen på externa kontakterna
* Lite sugen på att försöka få plats med ett kort grafikkort med hjälp av Riserkabel.....
* Måste ha mer LEDS!

Edit: Helt rätt Bennii , lite större bilder kan jag lägga in iaf

Medlem

Kul. Jag som är gammal och halvblind hade gärna sett lite bilder med högre upplösning.

Själv håller jag mig till min laptop när jag behöver ta datorn med mig.

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Mycket häftigt bygge och intressant läsning!

Testpilot

Superkul , gillar verkligen denna variant som skulle va likvärdig om jag skulle byggt.

Jag är kass på att bygga , men vatusan allt går ju även om det kanske inte blir supersnyggt

(ps: därför jag alltid har chassin utan plexifönster)

Medlem

Snyggt och häftigt, bra gjort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Även om du verkar ha haft vissa problem så är det extremt roligt bygge. Bra jobbat & intressant läsning.🙂

Snyggt jobb! Väldigt kul och hela idéen ger mig lite flashback till tidigt 80-tal, då man kunde gå och hyra en "Video Box" för VHS-kassetter, om man inte själv hade en videospelare hemma.

https://www.tradera.com/item/170204/319700081/videobox-klassi...

Medlem

Nice, vart finns den att köpa

Medlem

Minns när vi gjorde detta runt 2001, det fanns en bra typ av väska, såg väl ut sådär typ, men man hade svårt att hitta en bra skärm, så det slutade ändå med att man fick släpa CRTn till alla lan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
1
Skriv svar