Hade Overwatch kunnat bli en bra film eller serie?

Avstängd
Hade Overwatch kunnat bli en bra film eller serie?

Precis som ämnet säger: Skulle Blizzards omåttligt populära förstapersonskjutarspel kunna bli en bra film på vita duken eller som en serie på Netflix. Vad jag anser så tror jag garanterat att spelet hade kunnat lyckats bra som film. Inte som serie dock men definitivt som film.

Jag menar; kom igen! Vem vill inte se en film baserad på Overwatch? Trots att själva spelet är närmast helt befriad från story så är loren kring Overwatch-universumet otroligt välutvecklad och det finns inte en enda karaktär i ensemblen som inte har en extremt lojal fanskara. Ja, till och med Bastion. Mycket av spelets popularitet kommer också från de många animerade kortfilmer som både presenterar spelets miljöer och fokuserar på olika karaktärers backstory.

När och om det blir någon Overwatch-rulle har jag ingen aning, men det vore nästan dumdristigt av Blizzard att inte ge sin guldkalv en chans på bioduken. Tills att vi vet mer får vi nöja oss med grundlösa spekulationer! Blir den animerad eller live-action? Vem blir huvudpersonen? Det måste väl nästan vara Tracer, eller kanske Winston? Blir den en prequel? Kommer Stellan Skarsgård göra rösten till Torbjörn? Kommer vi få se Tracers flickvän Emily? Det finns så mycket karaktärshistorier i spelet så det är sjukt. En film hade nog enligt mig varit väldigt rolig att få se.

Här nere finns en fan-made trailer som visar att en film baserat på spelet hade varit en väldigt bra idè:

Vad är era tankar? Hade Overwatch passat på vita duken eller bara som en Netflix-serie?


signatur

Why so serious?

Fragtjuv

Tror den hade gjort sig riktigt bra som en serie hos t.ex. Netflix. Förutsatt att det var Blizzard själva som animerade förstås :=)


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tror nog att Overwatch skulle passa bäst som serie där man alternerar mellan de olika lore grupperingarna. Tänker mig något i stil med DC Comics animerade filmer a la Flashpoint Paradox eller liknande, en typ av västifierad variant av anime med mer innehållsrika episoder alternative längre episoder men färre ”fillers”. Komplexiteten och karaktärsutvecklingen blir ofta bättre i serier än i film. Är ändå därför jag skulle se en Overwatch produkt på tv istället för att spela själv. Kan dock inte se Netflix som produktionsbolag även om serien helst (för plånbokens skull) borde släppas där.

Tror dock inte på film, vill inte ha en tydlig visualisering av vem som förlorar, vem som är ondast eller genomgod, få ett annat ansikte till karaktären, eller en annan röst till den. Film har för lätt att följa Hollywoods regler om goda och onda och situationen problematiseras allt för sällan. Dock kan man ana ett trendskifte även i USA på den fronten. Problematiseringen blir enklare, och ofta mer naturlig, i en serie och pallar inte ännu en filmfranchise som har 42 filmer i produktion redan från dag ett. Film för mig ska vara sin egen historia, kan vara baserat på något men vill kunna se en film och få hela storyn istället för att vänta på nästa ”avsnitt”. Känns så lätt att en film blir hjärndöd, och vill jag ha en hjärndöd story till Overwatch så hoppar jag in i en match själv bara, behöver inte betala ockerpriser till SF för den varan.

Vad jag helst av allt skulle vilja ha är en lite singleplayer del till spelet, men det lär aldrig komma!

1
Skriv svar