Valve och Ubisoft får böta i Frankrike på grund av undermålig returhantering

Robot
Valve och Ubisoft får böta i Frankrike på grund av undermålig returhantering

Franska konsumentverket hytter med baguetten!

#baguette, #steam, #ubisoft, #valve


Medlem

"Hytter med baguetten" Det var faktiskt lite roligt, och jag har inte ens vaknat och druckigt kaffe än

Medlem

Nu arbetar jag inte B2C utan B2B men hur funkar e-handeln med spel?
Du får ju ta upp en iPhone tex och "inspektera" den och skicka den åter så länge du inte startat och skapat ett account i telefonen.
Hur är det med spel? För du emballera av spelen i Sverige och skicka dom åter till butik?

Jobbar ju som sagt B2B där vi nekar butikerna att skicka tillbaks produkter som inte uppfyller kraven på nyskick det dvs en bruten iPhone tex.

Avstängd

Nu när jag väl tänker efter så måste jag ändå tycka att ångerrätt på digitala köp (primärt spel) ändå bör ha sina gränser. Det är inte långt ifrån att jämföra från att konsumera annan form av "digital" underhållning.

Anta att du ser på en biofilm som du efter 20 minuter säger, "nä, detta var inget för mig. Jag går ut och begär tillbaka pengarna eftersom jag få ju ändå inte se hela filmen så den blir inte helt konsumerad". Är en sådan slags ångerrätt rimlig?

Vissa spel kan du ju till och med klara ut efter 2 timmar vilket blir som att se färdigt biofilmen och sedan göra ångerrätt bara för att du inte gillade den och här finns då risken för missbruk bara för att få förbruka den "digitala varan" gratis.

Jämför detta då med datorprogram där det kan finnas mer vett i att ha ångerrätt och där du då kan ångra ditt köp och ditt program slutar att fungera så att du inte kan fortsätta använda det. Å andra sidan kan detta även missbrukas där du använde programmet bara en gång och gjorde ångerrätt och du fick använda det du ville till helt gratis.

Datorspel har du ju till och med möjlighet att se trailers, gameplays, let's plays och recensioner innan du väljer att köpa (du får skylla dig själv om du förbokade mao). Att få bara 2 timmar på sig att spela och sedan 14 dagar ångerrätt tycker jag är helt rimligt så tillvida inte spelet är beräknat att vara bara 2 timmar långt.

Något som däremot är orimligt för kunder (fast man får veta innan man slutför sitt köp) är att ej få tillbaka pengar på avbokade förbetalda biobiljetter(!)

Medlem

Kanske man skall flytta till Frankrike, där pushar de för att spela igenom spel på 2 veckor för att få spela nästa spel och nästa spel osv, och detta enbart genom att betala en mindre engångssuma.

Medlem

Det är ju som gjort för att missbrukas om de inte får ha några som helst stipuleringar angående returer inom 2 veckor.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Gen
Medlem

Tycker Valve har bra returvillkor med sina 14 dagar / 2 timmars spelande. Ubisoft borde erbjuda något liknande och varför hamnade inte Origin under luppen? Där får man inte spela spelet alls vad jag vet (dock kan man returnera det).

Personligen tycker jag också att man ska få returnera spel köpta på nyckelsidor som GMG osv, bara man följer Steam/Origin/Uplay osv returpolicy.

Medlem

Jag skulle vilja returnera hamburgaren jag åt för snart två veckor sedan


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

@Gen:
Origin har möjlighet att returnera spel.
Man kan returnera spel 24 timmar efter första launch. Du kan alltså spela 23 timmar och sen returnera ifall jag inte helt missuppfattat

https://help.ea.com/sv-se/help/account/returns-and-cancellati...

Medlem

Oavsett vad man tycker om konsumenträttigheter, så ska företagen naturligtvis rätta sig efter lagarna uppsatta i alla länder de gör affärer i.
Fan, bara på dem Frankrike, buss på!

Skrivet av Gen:

Tycker Valve har bra returvillkor med sina 14 dagar / 2 timmars spelande. Ubisoft borde erbjuda något liknande och varför hamnade inte Origin under luppen? Där får man inte spela spelet alls vad jag vet (dock kan man returnera det).

Personligen tycker jag också att man ska få returnera spel köpta på nyckelsidor som GMG osv, bara man följer Steam/Origin/Uplay osv returpolicy.

Om spelet har en, så kallad, "Game-breaking bug" efter 3 timmar? Bör man inte kunna returnera varan oavsett speltid om spelet inte fungerar som det ska?

ELF
Medlem

Någon tidgräns måste det finns på spel.
Men Valve skulle dock kunna bli bättre på early access. Om ett early access spel läggs ned så ska det nästan kvitta hur mycket man spelat.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Gen
Medlem
Skrivet av Andaril:

@Gen:
Origin har möjlighet att returnera spel.
Man kan returnera spel 24 timmar efter första launch. Du kan alltså spela 23 timmar och sen returnera ifall jag inte helt missuppfattat

https://help.ea.com/sv-se/help/account/returns-and-cancellati...

Måste säga att det är väldigt svårtolkat det som står. Om det nu är möjligt att man har 23 timmar på sig att spela klart hela spelet hade man ju teoretiskt sett kunnat utnyttja detta.

Jag lämnade tillbaka Battlefront 2 och killen jag snackade med frågade om jag hade spelat det för han sa att man inte fick lämna tillbaka det annars. Jag hade en trial av spelet installerat tidigare som jag hade kört och först trodde han att det var versionen jag köpt och ville neka returen men när jag sa att det var trial och att jag inte spelat spelet jag köpt så kunde han till sist bekräfta detta.

Skrivet av Fiddi:

Om spelet har en, så kallad, "Game-breaking bug" efter 3 timmar? Bör man inte kunna returnera varan oavsett speltid om spelet inte fungerar som det ska?

Jag förstår att man vill kunna göra det men det blir dilemma då det blir krångligt för supporten att få det bevisat att det är spelet det är fel på och inte kundens hårdvara. Personligen har jag aldrig stött på en game breaking bug men visst har man läst mycket om det på spelforum osv.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag förstår att man vill kunna göra det men det blir dilemma då det blir krångligt för supporten att få det bevisat att det är spelet det är fel på och inte kundens hårdvara. Personligen har jag aldrig stött på en game breaking bug men visst har man läst mycket om det på spelforum osv.

Har inte heller riktigt stött på en sådan som jag inte lyckats lösa.
Men även om det är fel på spel eller hårdvara så fungerar helt enkelt spelet inte på kundens sida.
Sen hårdvaruproblem i spel brukar kunna märkas snabbt, och om problemet i fråga kan ju stötts på av fler kan det användas som pseudo-bevis att det inte endast är kundens hårdvara det är fel på.
Kan även tycka att om hårdvaran ligger inom minimumkravet så ska spelet fungera ordentligt, sen går det väl ganska lätt att fråga om det hänt liknande i andra spel som då kan användas för att någorlunda säkerställa om hårdvaran är felaktig.

Medlem

Tycker 2 timmar är lite snålt, beroende på spel så klart, annars är valves policy klart rimlig. Vad jag verkligen saknar är att kunna sälja ett spel jag inte vill ha kvar.

Medlem

och inte en krona utav dessa pengar kommer gå till dom drabbade konsumenterna ens. så vad fan är syftet med detta ens?

Medlem

@FuzioN: Staten tjänar mer flis som politikerna kan förskingra.


signatur

I drank what?

Skrivet av FuzioN:

och inte en krona utav dessa pengar kommer gå till dom drabbade konsumenterna ens. så vad fan är syftet med detta ens?

Mer pengar till statskassan innebär utökad säkerhet att kunna finansiera trygghetsnät som t ex. högkostnadsskydd vid receptbelagda mediciner, så stämmer ju inte riktigt.

Syftet är väl dock främst att slå storföretagen på fingrarna när de övertrampar lagar inom landet. Det ska svida att bryta mot lagen, även för företagare.


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

1
Skriv svar