Nintendo vs. Sony

Medlem
Nintendo vs. Sony

Här i dagarna så avslöjade Sony att de också kommer följa trenden med att tillverka mini konsoler som föreställer gamla 80- och 90-tals konsoler genom att släppa sin Playstation Classic den 3 december med 20 stycken inbyggda spel.

Vi fick bara veta vilka fem av dessa spelen kommer att vara så det återstår en massa frågetecken.
Vilka är de andra 15 spelen?
Kommer det att avslöjas något mer om konsolen, eventuellt att man kan köpa och ladda ner fler spel till konsolen?

Sen fick jag en liten fråga också när jag såg deras trailer. Vad är det för lucka på baksidan av konsolen till vänster om hdmi och ström uttagen?
Är den där bara som en dekor eftersom att det fanns en lucka där på original konsolen eller kan det döljas något bakom den? Som exempelvis ett uttag för micro sd kort som kanske skulle behövas om möjligheterna till att köpa spel digitalt skulle följa med.

Sen om man söker på Nintendo på Google just nu och går in på nyheter så dyker både nyare artiklar om Playstation Classic upp och nyare artiklar om Nintendo 64 Classic Mini är på väg.
Det kommer bli väldigt spännande att se om Nintendo också kommer avslöja något snart och om de gör det så är det intressant att se om det kommer bli någon större skillnad mellan Nintendo 64 Classic Mini och tidigare Nintendo Classic Mini konsoler.

Det är i alla fall en spännande framtid för hur dessa mini konsoler kommer att utvecklas genom åren och vilka spel som kommer följa med.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Flopp! PS1 har inte samma nostalgiska fanbase som NES/SNES och utpriset lär inte bli mindre än 1500kr så det är ytterst tveksamt om denna konsoll flippar!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Flopp! PS1 har inte samma nostalgiska fanbase som NES/SNES och utpriset lär inte bli mindre än 1500kr så det är ytterst tveksamt om denna konsoll flippar!

Instämmer, det kommer bli tufft för Sony. Nintendo kommer undan med såna här minikonsoler just pga deras egna spel, och fanbasen kring dessa, medan Sony i större grad är beroende av tredjepartsreleaser där många spel återfinns på andra konsoler. Dessutom hade dom behövt ha med säkert dubbla antalet spel för att täcka in alla konsolens ”självklara” klassiker

Medlem
Vad tror du skulle behövas?
Skrivet av Kane:

Flopp! PS1 har inte samma nostalgiska fanbase som NES/SNES och utpriset lär inte bli mindre än 1500kr så det är ytterst tveksamt om denna konsoll flippar!

Jag har ingen stor koll på hur stor nostalgisk fanbase Playstation har, men jag har ändå fått uppfattningen av att det ändå är ganska många som gillar Playstation.

Men vi kan tänka så här istället.
När jag har läst här på FZ så är det många som är väldigt besvikna på att det inte är några styrspakar på handkontrollerna och några andra säger att det beror på vilka fler spel som kommer till konsolen ifall beroende på om de köper en konsol eller inte.
Vad tycker du Sony skulle behöva ha med på en Playstation Classic för att den ska bli en succé?

Sen jämförde du med Nintendo, men om vi ska se till det som jag också tog fram i bloggen om Nintendo skulle släppa en Nintendo 64 Classic Mini nu med och om vi då fortsätter leka med tanken att Nintendo hinner lansera den till julhandeln.
Vilken tror du skulle sälja bäst, Playstation Classic eller Nintendo 64 Classic Mini?


signatur

ゼルダの城

Fragtjuv

jag har en känsla av att spel från PS1-tiden dessutom har åldrats sämre än spel från NES och SNES. Däremot så tror jag nog att konsolen kommer att sälja ganska bra.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tror folk i denna tråd underskattar hur många gamers det var som började sin karriär med Sony playstation.

Släng in lite spel som Tenchu, Tekken, Suikoden, Ridge Racer och Final Fantasy så är det klart.

Medlem

Jag pausar videon på Playstation Classic efter 18 sekunder och försöker se om luckan till vänster ser fejk ut men jag kan inte se det. Den ser väldigt äkta ut, jag kan verkligen inte sluta att fundera över det.
Vad skulle Sony kunna gömma bakom den luckan?

Tycker ni att den ser äkta ut eller tror ni att den bara är fejk?
Det är ju så svårt att säga. På SNES Classic Mini exempelvis så syntes det ju på videon och även på bilder att kontrollportarna var fejk så det kom ju inte som en överraskning att de hade gömt de riktiga kontrollportarna bakom.
Men på Sony's video så kan jag verkligen inte se om det är fejk eller äkta.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tror folk i denna tråd underskattar hur många gamers det var som började sin karriär med Sony playstation.

Släng in lite spel som Tenchu, Tekken, Suikoden, Ridge Racer och Final Fantasy så är det klart.

De där "folk" är alltid bra att referera till. En odefinerad grupp som tycker eller tänker på ett sätt som passar med ens argumentation.

DU, specifikt du i denna tråd, tror att en produkt för minst 1500 spänn blir ett impulsköp för att mätta nostalgiglädjen. Det tror du när en bättre produkt är tillgänglig för ett pris mindre än så. En Rasp+retropie+önskad handkontroll så har du en fullt utrustad och obegränsad maskin för priset som är mindre än vad "PSC" kostar.

Jag tror inte du tror att köparna av Nintendos, Segas och Sonys classicsystem egentligen köper dem för att ha dem som sina spelmaskiner. De är "partytricks" och lite smålirande emellanåt men framförallt ägandet. Lädret ska ändå fram och runt tusenlappen är ändå viljan att lätta på lädret större. När vi passerat tusingen börjar det se dyrt ut för ett nostalgiköp.

Det är hela anledningen till att jag, i egenskap av medlem i gruppen "folk", tror att denna inte blir lika lättsåld. Att den säljer, självklart. Att det blir hysteri av klassen NES Classic när den först kom? Inte en chans!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Relik 📜

Snackade med en ÅF i veckan. De hade vid den tiden sålt PS Classic snabbare än NES Classic, och allt pekade mot att det totalt skulle landa på jämförelsevis högre antal förbokningar efter de första dagarna. Oomstridda kungen är dock tydligen SNES Classic, de siffrorna ligger betydligt högre.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Snackade med en ÅF i veckan. De hade vid den tiden sålt PS Classic snabbare än NES Classic, och allt pekade mot att det totalt skulle landa på jämförelsevis högre antal förbokningar efter de första dagarna. Oomstridda kungen är dock tydligen SNES Classic, de siffrorna ligger betydligt högre.

Jag tycker att det är imponerande att de redan har fått in så många förhands bokningar eftersom man inte ens vet så där jätte mycket om konsolen än känns det som.

Sen ska jag skriva en sak på det som @Kane skrev före ditt inlägg.

Jag kan hålla med om att det kan vara svårt att motivera ett köp när det går att få tag på något likvärdigt för en billigare peng.
Men om man inte är intresserad av att på olaglig väg få tag på de spelen som man är intresserad av och ser att de istället släpps samlade på en konsol så här, så känns ju det mer värt än om man ska försöka få tag på alla dessa 20 spelen original, blir ju betydligt dyrare om man ska gå den lagliga vägen med att köpa det original än om man köper det lagligt, samlat på en konsol.

Men köper man Playstation Classic främst för att softmodda den då förstår jag att man hellre köper något annat.

Jag hoppas att de flesta inte tänker så utan köper den för att man vill ha den och få spela 20 klassiska spel. Antingen igen eller för första gången.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag pausar videon på Playstation Classic efter 18 sekunder och försöker se om luckan till vänster ser fejk ut men jag kan inte se det. Den ser väldigt äkta ut, jag kan verkligen inte sluta att fundera över det.
Vad skulle Sony kunna gömma bakom den luckan?

Tycker ni att den ser äkta ut eller tror ni att den bara är fejk?
Det är ju så svårt att säga. På SNES Classic Mini exempelvis så syntes det ju på videon och även på bilder att kontrollportarna var fejk så det kom ju inte som en överraskning att de hade gömt de riktiga kontrollportarna bakom.
Men på Sony's video så kan jag verkligen inte se om det är fejk eller äkta.

Det är troligtvis inget bakom den luckan.
IGN har fått svar från Sony att det inte kommer vara något online på Playstation Classic.

Källa:
https://nordic.ign.com/m/hardware/19044/news/playstation-clas...

De tjugo spelen på Playstation Classic ska tydligen vara utvalda efter de mest populära spelen från original Playstation fans.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av emilakered:

Snackade med en ÅF i veckan. De hade vid den tiden sålt PS Classic snabbare än NES Classic, och allt pekade mot att det totalt skulle landa på jämförelsevis högre antal förbokningar efter de första dagarna. Oomstridda kungen är dock tydligen SNES Classic, de siffrorna ligger betydligt högre.

Intressant! Följ gärna upp i den här tråden om du hör nåt mer!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

sega does what nintendon't

1
Skriv svar