NES Nintendo Switch Online

Medlem
NES Nintendo Switch Online

Mitt första möte med NES var på ett födelsedagskalas när jag var 7 år. Jag kommer ihåg hur några av barnen som var där samlades kring en NES medan någon spelade The Legend of Zelda.
Detta är 1992, jag visste inte så mycket om tv-spel än då men jag önskade mig en NES och julen 1992 så fick jag min första NES med Super Mario Bros 3.
Allt efter det är historia.

Under åren har jag åter knutit bekantskap med NES och byggt upp min nostalgi till den konsolen.
Allt från när jag såg Super Mario All-stars för första gången, när NES Classic versionen av Gameboy Advance släpptes med ett antal gamla NES spel, när Virtual Console kom till Wii och när NES Classic Mini släpptes.

När jag nu senast fick veta att man får prova på Nintendo Switch Online helt gratis i 7 dagar så kunde jag inte hålla mig, jag måste få prova på hur det fungerar att spela NES spel på Nintendo Switch.

Det första jag tänkte när jag kom in var, vilket spel jag skulle börja med att testa.
Även att jag ville testa något som jag aldrig hade spelat tidigare så blev det första Super Mario Bros som jag började spela.
Tänkte att det flöt på väldigt bra, det var som om spelen var direkt på konsolen. Spelade ända till w1-2, kanske inte så långt men redan där så insåg jag att om någon skulle se mig när jag spelade så skulle det synas att det sitter i ryggmärgen på mig att spela 50hz versionen av Super Mario Bros.
I början av banan så kan man ställa sig på en pelare och skjuta eld på en goomba nedanför om man spelade på en NES här i Europa, något som det inte gick att göra nu när jag spelade online.
Självklart går inte det att göra eftersom att det är 60hz versionen som man spelar online, precis som på NES Classic Mini. Men ändå sitter det kvar i mitt bakhuvud att jag ska kunna göra så.

Jag såg sen att Suspend Points fanns med även när man spelar NES online och precis som på NES Classic Mini så kan man ha upp till fyra sparfiler per spel.

Efter detta så vågade jag mig på några spel som jag aldrig har spelat tidigare. Inget spel som imponerade så där jätte mycket på mig. Pro Wrestling och något spel där man gick och slogs samtidigt som man kunde ta påkar från de som gav sig på en och sen slå tillbaka med.
Efter dessa spelen så avslutade jag med att spela lite Super Mario Bros 3 och jag kan säga att även om jag troligtvis aldrig mer kommer spela dessa spelen online efter dessa sju dagarna så gillar jag ändå att Nintendo ger sina fans möjligheten att få spela ett antal äldre spel online och jag ser också fram emot att se hur detta kommer att utveckla sig.


signatur

ゼルダの城

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av ZeldasCastle:

... det synas att det sitter i ryggmärgen på mig att spela 50hz versionen av Super Mario Bros.
I början av banan så kan man ställa sig på en pelare och skjuta eld på en goomba nedanför om man spelade på en NES här i Europa, något som det inte gick att göra nu när jag spelade online.
Självklart går inte det att göra eftersom att det är 60hz versionen som man spelar online, precis som på NES Classic Mini. Men ändå sitter det kvar i mitt bakhuvud att jag ska kunna göra så.

Det här var spännande. Vad är det som avgör frekvensen? Del av konsolen, strömmen, skärmen?

Alltid tyckt det är intressant när spelare är så duktiga att frekvens, fps och liknande spelar stor roll. Visst hade jag själv märkt stora skillnader men att folk kan märka skillnad på några få fps eller 50 eller 60 Hz är för mig imponerande.

Medlem
Skrivet av dali:

Det här var spännande. Vad är det som avgör frekvensen? Del av konsolen, strömmen, skärmen?

Alltid tyckt det är intressant när spelare är så duktiga att frekvens, fps och liknande spelar stor roll. Visst hade jag själv märkt stora skillnader men att folk kan märka skillnad på några få fps eller 50 eller 60 Hz är för mig imponerande.

Jag är själv väldigt dålig på att märka skillnad.
Den stora skillnaden som jag märker är just på Super Mario Bros.
(sen vet jag att Sega fans säger att Sonic springer långsammare i 50hz)
Men tillbaka till Super Mario Bros. Banorna och allt ser lika dana ut. Jag kan heller inte direkt höra någon större skillnad på musiken, men när jag kommer till den andra banan på första världen så förstår jag att eldklotet från Mario kastar, studsar lite annorlunda, jag vet inte hur eller varför.
Men det är ju två pelare där och mellan de är det en låda med pengar och på marken går det en goomba fram och tillbaka.
I 50hz versionen så kan man stå på den ena pelaren och skjuta eld som träffar precis på backen bredvid den andra pelaren, så när goomban går mot den pelaren så blir den träffad av elden.
I 60hz versionen när man gör exakt likadant så träffar elden den andra pelaren men inte marken, så då måste man hoppa ner och stampa på goomban istället.

Sen vet jag faktiskt inte vilka större skillnader det är.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag har suttit med Double Dragon och River City Ransom. Fantastiska spel, speciellt sistnämnda med sin sköna 8bit-rockabillymusik ^^

Medlem

Testade lite nu ikväll och riktigt härlig samling spel! Jag är inte alls lika insatt som trådskaparen men är helt nöjd med spelen och det var faktiskt för att kunna lära barnen lite historia som jag köpte switchen så har väntat på dessa spel! Om några dagar blir det att köpa 1 år för 200 kr, inga pengar alls enligt mig då dessa spel ingår + att det kommer fler.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Väntar fortfarande på att få beställa NES kontrollerna.

Kontaktat Nintendo och dom bad mig beställa från UK men det fick jag inte, dom verkar inte veta själva hur vi här i norden ska få köpa kontrollerna som dom lockat med.

Annars är det trevligt med Retro titlarna, Zelda II: The Adventure of Link vill jag ha, gårdagens Dark Souls (Demon's Souls).

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Väntar fortfarande på att få beställa NES kontrollerna.

Kontaktat Nintendo och dom bad mig beställa från UK men det fick jag inte, dom verkar inte veta själva hur vi här i norden ska få köpa kontrollerna som dom lockat med.

Annars är det trevligt med Retro titlarna, Zelda II: The Adventure of Link vill jag ha, gårdagens Dark Souls (Demon's Souls).

Spelade faktiskt igenom Zelda II på min NES mini för nån månad sedan och tänkte precis så, det här är fan Dark Souls back in the days.

Kommer fortsätta betala men mest pga att jag spelar en del Mario Kart, ARMS och Splatoon 2.

Inaktiv

Hoppas verkligen att Switch är Nintendos nästa storsatsning, både på ny och gammal front. Vill gärna se spel från SNES, N64 och Gamecube på Switchen i framtiden.

Medlem

Nu svär jag kanske i kyrkan, men jag hoppas att det ingår även riktiga spel än bara trötta emulatorer där jag redan har allt på RPi.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag har testat lite River City Ransom offline samt Online (för att testa) Dr. Mario mot sambon, blev totalpiskad då det är hennes favoritspel och pusselspel är inget för mig.

Att det är så responsivt vid spel byte är sjukt trevligt. Speciellt vid frustrerande delar, sätt en suspension point, byt spel och var igång med det nya spelet på 10 sekunder. Riktigt trevligt.

Tycker att titelutbudet är lite tråkigt men det är ju för att dessa spel har släppts om och om igen. Det kan nog bli bra om Nintendo lanserar fler konsoler till Online-tjänsten. Jag ser mest fram emot GBA och GC.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar