Inaktiv
Köpa grafikkort

Hej! Som rubriken lyder börjar det återigen vara dags att införskaffa sig ett nytt grafikkort. Jag vet att det finns många kunniga inom ämnet här så kändes som en passande plats att få tips från. Just nu har jag ett GTX 970 i burken men har spanat in mig på minst ett 1070 eller 1080 om det går att få till ett bra pris.

Jag är inte så kräsen på grafiken i spel men det är ju trevligt att kunna få ut så mycket som möjligt, inte minst av de kommande spelen som BFV och Metro. Spelar även VR ibland och där är 970 minimumkravet vilket gör att spel som Fallout 4 VR inte är helt optimalt.

Nu till själva frågan; Vad rekommenderas och när bör man köpa ett nytt grafikkort? Tänker eftersom vi ändå närmar oss Black Friday och så småningom Mellandagarna så kanske det är smartast att avvakta? Lite osäker på min PSU men den är mer än tillräcklig för min nuvarande setup så borde inte vara några problem där men kan kolla upp det.

Tack på förhand

Medlem

Väldigt poppis att köpa begagnade 1080ti för tillfället, kan vara något att kolla in.

Inaktiv

@superlim: Tack för tipset! Fanns ju mycket till bra priser på blocket

Inaktiv

Köpte faktiskt ett GTX 1070 Ti 8GB för strax över 3000 kr, använt väldigt lite, otroligt bra pris. Hade ett GTX 1060 3GB innan och vilken skillnad det blev, och detta kortet prestera bättre än ett vanligt 1080. Precis som @superlim skriver, håll ögonen öppna för beg kort på blocket/tradera eller sweclockers marknad nu. 10xx-serien presterat fortfarande väldigt bra!

Inaktiv

@anon_1418 hmm ja för drygt 3000 kr är det ju väldigt bra jämfört med 1080 som ligger mellan 3500-4500 vad jag sett. Kollade en jämförelse http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1080-vs-Nvidi... Där presterar 1080 generellt bättre men 1070ti var likvärdigt eller bättre i vissa spel. Tack för tipset iaf, kommer hålla utkik. Kanske blir en tillströmmning av kort på blocket efter Black Friday och mellandagarna

Edit: 1080 ska tydligen ha något som heter GDDR5X som 1070ti saknar

Medlem

Fråga 1: Vad har du för CPU?
Fråga 2: Vad kör du för upplösning på skärmen och frekvens?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

@anon_119148:

Korrekt. Jag räknat bara på de titlar som jag har spelat och beräknat prestanda per krona, men kommer du åt ett GTX 1080 för en bra peng så är det som gäller givetvis.

Inaktiv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Fråga 1: Vad har du för CPU?
Fråga 2: Vad kör du för upplösning på skärmen och frekvens?

Tack för ditt engagemang! Skärmen är en 1920x1080 144hz av märket Benq. CPU är Intel i7 3820 tror jag det var

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Tack för ditt engagemang! Skärmen är en 1920x1080 144hz av märket Benq. CPU är Intel i7 3820 tror jag det var

Okej. Generellt kan man säga att allt över ett 1080 är bortkastat i 1080p-upplösning då CPUn flaskar. OBS detta är generellt i MP-spel typ CS, CoD, battlefield osv.

Mer tungdrivna SP-spel kan man däremot ha nytta av ännu häftigare grafikkort.

Så beror lite på vad du spelar.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Gen
Medlem

Jag skulle säga att ett överklockat 1080 räcker för 1080p@144Hz.

Skulle du däremot byta till 1440p@144Hz så är det minst ett 1080Ti som gäller.

Inaktiv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Så beror lite på vad du spelar.

En del CSGO och PUBG till vardags men lär bli ett köp av både BFV och Metro Exodus så då är det trevligt att ändå kunna skruva upp grafiken någorlunda. Spelar även VR ibland så blir trevligt även där att få ut lite bättre flyt.

Medlem

Man kan läsa miljarder rader om grafikkort men i slutändan ska dom bara skyffla pixlar. Fundera på vilken fps du siktar på och vilket som är det billigaste för detta. T.ex är ett 1070 riktigt bra. Har ett själv och är supernöjd med 60 FPS i allt. Borde finnas till bra begagnade priser dessa dagar.

Medlem

Sitter själv på 970. Har införskaffat 3440x1440 skärm.

Känner att jag har två alternativ;

Köpa ett 2080!

eller beggat 1080ti, då kan jag även slänga på nya minnen och processor för samma pris som vad 2080 går för.
Men jag undrar vad risken är att köpa ett begagnat grafikkort som använts till mining? (ser flest av dessa)


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Funderar på att sälja mitt 1080 Founders edition och köpa en 2080ti, men kan inte hitta 1080 FE begagnat någonstans. Vad tror ni är ett rimligt pris? 3500?

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag skulle säga att ett överklockat 1080 räcker för 1080p@144Hz.

Skulle du däremot byta till 1440p@144Hz så är det minst ett 1080Ti som gäller.

Nja, Själv kör jag med 1440@144hz med ett 1080 kort och det flyter på bra i dom flesta spelen. Men i mer tungdrivna titlar brukar jag sänka från ultra till high för att inte tappa fps.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av adde111:

Funderar på att sälja mitt 1080 Founders edition och köpa en 2080ti, men kan inte hitta 1080 FE begagnat någonstans. Vad tror ni är ett rimligt pris? 3500?

https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=GTX+1080


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av dTexN:

Men jag undrar vad risken är att köpa ett begagnat grafikkort som använts till mining? (ser flest av dessa)

Har inte mer än egen erfarenhet att gå på, men jag minade ett halvår med mitt 1080ti. Hur funkar det idag? Precis som när jag köpte det, dvs finfint.

De flesta som minar klockar ned sina kort för att hålla hyggligt låg temperatur. Förutsatt att du köper ett som har behandlats så lär det inte vara några problem. Inte värre än vid andra begagnat-köp iaf.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag satt med ett 970 och köpte ny skärm. Samsung 34" 3550*1440 100hz. Det gick raka vägen åt helvete med fps:en i de flesta spel.
Letade på ett AMP! 1080Ti, slängde in det i datorn och det var fix och färdigt.. Det blev ingen sån där WOW! det här va skillnad men tillräckligt för att hålla sig runt 100fps i det jag kör med allt lull lull på. Då ska jag tillägga att jag vet att jag har en flaskhals till CPU FX-9350@5Ghz.
Senaste är Farcry 5 Ultra.. ca 80fps i 1440p väldigt vackert.
Så sammanfattningsvis, är det värt att köpa ett 1080Ti i en maskin med lite äldre prestanda? Ja, om du kör över 1080p upplösning. Annars skulle köra ett 1060 då det antagligen kommer prestera lika bra eller bättre.

Medlem

Jag tänker mig att ett bra grafikkort ska hålla i ett par år framöver och funderar över om den ökade prestandan värd pengarna?

Alla som redan äger ett 1080 Ti eller ett annat kort som ger 60+ fps i alla spel borde absolut inte köpa ett 2080/2080 Ti enligt mig, dem borde vänta till nästa generation då 1080 Ti fortfarande är bland de bästa grafikkorten på marknaden! Jag äger själv ett Fury grafikkort som är MYCKET sämre än 1080 Ti och jag är på gränsen att jag ska behöva uppgradera, men jag är inte allt för kräsen klarar mig nog till nästa generation.

2080 är bara 1080 Ti med nytt skal och små förbättringar och 2080 Ti är bara slöseri med pengar om du redan äger 1080 Ti eller ett annat kraftfullt grafikkort. Om du inte kan spela dagens spel med 60 fps så kanske du borde uppgradera till ett 1080 Ti eller ett 2080 Ti om du har råd att slösa pengar.

2080 Ti är GRYMT bra men kortet kostar enligt mig på tok för mycket..

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Fråga 1: Vad har du för CPU?
Fråga 2: Vad kör du för upplösning på skärmen och frekvens?

Det här ^^^
Kolla så inte CPU:n flaskar, och spelar du endast i 1080p kanske ett lite billigare kort räcker långt. Jag t.ex sitter på ett GTX980 och har inga större bekymmer med spel än.

Medlem

Finns inga 1080FE där + det är budgivning så hjälper inte direkt. Redan kollat överallt.

Medlem
Skrivet av adde111:

Finns inga 1080FE där + det är budgivning så hjälper inte direkt. Redan kollat överallt.

Det är fortfarande ett ungefär av vad du kan få.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

det man ska tänka på är : näst dyrast är det bästa =D

Medlem

Glöm inte kika på vad du har för moderkort och även vad det är för kontakter till GPU. Beroende på hur detta ser ut så kanske du begränsar dina möjligheter att överklocka eller köra dubbla kort i framtiden eftersom moderkortet inte kan dra hur mycket ström som helst från PSU.

Inaktiv

@ClockWise: Jag har var jag tror man kallar för en modulär PSU som tillåter många pins. Var dock ett tag sedan jag behövde vara där och greja så kan ha fel. Är lite intresserad av OC men aldrig riktigt våga ge mig in på det och är inte alls intresserad av SLI då det mest verkar bökigt och fungerar halvers i en del spel. Då lägger jag hellre pengarna på ett lite dyrare kort och drar ner grafiken lite om det krävs.

Tack till alla som bidragit till tråden och till FZ som hade med den här tråden på framsidan

Medlem

Det underlättar förmodligen om du läser på Sweclockers tester av grafikkort (https://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=a9dee278-cdc1-...). Där kan du ju även se lite olika speltester i olika upplösningar m.m. och jämföra med de kraven du har. Du kan ju säkert även spara en del på att köpa ett begagnat kort, men vill du köpa nytt så kommer ju black friday och mellandagsrea relativt snart.

Medlem

Ett par generella saker jag använder mig av när jag kikar på nytt.

  • Ha lite is i magen. Köp inte första bästa. Se efter vilka behov du har.

  • Spara pengar genom att inte köpa fabriksöverklockat, du kan oftast klocka standard till samma nivå.

  • Tredjepartslösningar (ASUS,MSI,m.m) ger oftast bättre temperaturer och ljudnivåer.

  • Imo så duger mellansegments prestanda gott. Plus att de brukar gå lite kallare och tystare.

  • Öppen fläktlösning tenderar att vara bättre än Sluten (hårtorks varianten) när man kör singelkort.

  • Läs Tester och Recensioner.


signatur

Nämen!

Medlem

@anon_119148
Det vore bra om du kunde spalta upp exakt vad du har för komponenter i övrigt. Samt budget.

Jag sitter själv på ett RX 580 vilket är som ett 1060 i prestanda. Kör 1080p 120Hz och klarar de flesta spel på höga inställningar minimum 60fps. I MP-spel är det såklart önskvärt med 120 typ Titanfall 2.

som CPU har jag en i5 4690K lätt klockad.

Om JAG skulle köpa ny GPU idag skulle jag max titta på ett 1080 då jag får i runda slängar dubbla prestandan i 1080p mot vad jag har idag, men sen börjar min CPU flaskhalsa i MP-spel. Visst, jag kör en del SP-spel också där ett 1080Ti kan vara bättre på höga inställningar, men skillnaden mot ett 1080 tror jag inte blir så stor i just min dator.

Går man däremot upp på 1440p så är ett 1080Ti en mycket bättre investering då mer last skjuts över på grafikkortet från CPUn och där brukar ett 1080Ti vara en sweet-spot idag oavsett spel. Men då krävs investering av ny skärm dessutom och de tenderar att kosta några tusenlappar till för 144 Hz jmf med motsvarande 1080p. Då får man känna vad man är villig att spendera, därav Budgetfrågan.

Du sitter idag på ett 970 vilket är lite svagare än vad jag har, så jag skulle nog satsa på ett 1080 om jag var du.

risken med begagnat är generellt att du inte får någon garanti då den tenderar att enbart gälla förstaköparen även om man har kvittot med vid köpet (bäst att kolla med återförsäljaren innan du köper hur de ställer sig till just det).

Gällande miningaspekten så vet jag faktiskt inte om det är värre, men jag gissar det då det finns dedikerade miningkort idag där tillverkaren ger väldigt kort garantitid (typ 3 månader) just för att de ska användas till mining så antar att det sliter mer på grafikkortet än vanligt spelande.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Gen
Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Nja, Själv kör jag med 1440@144hz med ett 1080 kort och det flyter på bra i dom flesta spelen. Men i mer tungdrivna titlar brukar jag sänka från ultra till high för att inte tappa fps.

Visst beror det på vilka spel man kör men när jag ägde min Acer XB270HU parat med mitt nuvarande 1080Ti och körde AAA titlar så var mitt mål att alltid ligga över 100fps om möjligt (eftersom det inte gick att ligga på 144fps med ett 1080Ti). Någon form av AA var man tvungen att ha (dock räckte 2x för det mesta) men sen fick man vackert sänka lite inställningar. I The Division tex låg jag mestadels runt 80-90 och hade då fått dra ner flera inställningar vilket blev en mix av Hugh/Ultra.

Medlem
Skrivet av adde111:

Funderar på att sälja mitt 1080 Founders edition och köpa en 2080ti, men kan inte hitta 1080 FE begagnat någonstans. Vad tror ni är ett rimligt pris? 3500?

Tja, funderar du fortfarande på att sälja kortet?

12
Skriv svar