Total War: Rome 2 i stort community-debacle

Medlem

När jag ser det sådan här struntsak i framsidan. Den som la fram den i fokus är ett äkta troll.

Medlem

Hade fattat om det hade varit helt orealistiskt men med tanke på att det är baserat i verkligheten så är det ju nemas problemas.

Medlem

Skönt att man spelar LOL, massor av kvinnor som spelar och kvinnliga champions i spelet. Slippa dessa bittra pojkar i manskroppar... Brukar låtsas att jag är tjej när jag vinner och hoppas jag sårar någon blåpung där ute!

Inaktiv
Skrivet av Bobbey:

Skönt att man spelar LOL, massor av kvinnor som spelar och kvinnliga champions i spelet. Slippa dessa bittra pojkar i manskroppar... Brukar låtsas att jag är tjej när jag vinner och hoppas jag sårar någon blåpung där ute!

Jag tror du projicerar när du talar om bittra pojkar med blåpung.

Medlem

Here we go again.....

När ska dessa fårskallar inse att om de inte gillar kvinnor i spel så behöver de inte spela spelet? Det skulle göra det så myyyycket bättre för alla parter....

Men nej... Istället ska dessa "Anti-SJW" flockas till forum och spy galla över spel i alla trådar de kan finna. Det blir väldigt uttjatat väldigt fort.

Skrivet av EXPLICIT:

Känns dock jävligt malplacerat.

Finns flertalet kända fall där kvinnor lett uppror mot t.ex. Romarriket under antiken. Ett klart exempel är Boudica.

Skrivet av McNord:

Anti SJW börjar nu igen... de är värre än de riktigt radikala feministerna, riktigt löjligt.

Minns ju diskussionen när BF V skulle få en kvinnlig karaktär i "War Stories". Folk gick ju bananas för en skitsak där folk började hota EA och EA arbetare samt började skrika att man pissade på alla som dog i kriget.

Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Nej det är det inte. Sedan kanske du borde ta och läsa artikeln? Faktioner som inte haft ett känt fall av en kvinnlig general har 0% spawn chans på just kvinnliga generaler (Källa: CA själva). Men det kanske är enklare att skrika hostirerevisionism istället för att läsa på?

Skrivet av Camlin:

Det som lyser igenom är ju kvinnoföraktet maskerat av ett sken av att det skall vara historiskt korrekt vilket ju ter sig aningen löjeväckande i ett spel som detta då inte mycket mer än att faktionerna faktiskt funnits i ungefär de områdena ju är historiskt korrekt

Visst är det så. Detta märks fort när andra historiskt probematiska faktorer lyfts upp och dessa helt ignoreras för att "det är ett spel" men så fort en kvinna kan få lite utrymme (även om det är historiskt korrekt) så ska de gå i taket. Det bevisar ju bara att personen ifråga har något emot kvinnor i spelet snarare än historiska inkorrektheter.

Skrivet av Soulless:

Konstigt att detta gnäll inte förekommer i många spel där kvinnor får ta plats i typiskt mansdominerade positioner, endast i de spel som på ett eller annat sätt anknyter till historia. Nästan som om folk inte gnäller pga kvinnor i sig, utan över något annat. Hmmm...

Kan ju ha och göra med att många inte behärskar historia som ämne. De har sin syn på historien (som nästan uteslutande baseras på fördomar eller hollywood) och de vägrar förnya denna syn samt attackerar allt som talar emot den. De har helt enkelt intalat sig att kvinnor var nedtryckta och män hade all makt utan att tänka kritiskt..

Skrivet av anon_306295:

Varför dessa ständiga personangrepp på folk som tycker annorlunda?
"Osäkra män", "Sorglig person".
Folk tycker olika, hur svårt kan det vara att förstå?
Det finns väldigt bra argument till varför man kanske inte vill ha sitt historiska spels autenticitet förstörd av modern identitetspolitik.

Folk tycker olika ja men nu handlar det inte bara om åsikter utan om yttrande åsikter. Dessa faller inte in under samma typ. Folk får väl tycka vad de vill? Men ska man yttra sina åsikter så får man acceptera att folk kommer att kritisera dem. Sedan den sista meningen i din kommentar stämmer ju inte alls. Dessa personer verkar kunna ta historierevisionism så länge som det talar för deras åsikter. De kan ta att en stad kan ha femton fulla armér. De kan ta att historien ändras i form av att Grekerna invaderar Rom eller att Karthago vinner de puniska krigen... men så fort en kvinna visas? Nej nu ska facklorna fram. Nej det argumentet du för fram håller inte. De är inte ute efter autenticitiet.. för då är TW inte direkt serien för dem utan i detta fallet är det uppenbart att kvinnor i spelet är problemet.. inte att det är historiskt inkorrekt.

Skrivet av anon_306295:

Mja man har väl läst lite historia, och kollat på dokumentärer och sånt.

Då hade man insett fort att kvinnor faktiskt förekommit i historien både som fältherrar men även som människor med influenser.

Skrivet av vetebulle:

Ok. Skulle du säga att din bild av kvinnors och mäns roll i politik och det militära under specifika historiska perioder och i olika regioner och kulturer är väl underbyggd? Är du bekant med primärkällor från relevanta tidsepoker? (Re: min tidigare punkt om den populärkulturella bilden av historiska samhällen som vi nog alla har konsumerat under vår uppväxt).

Spoiler: jag är inte heller särskilt bekant med primärkällor rörande dessa frågor, men jag går inte heller runt och tvärsäkert säger hur saker förhöll sig på antiken/medeltiden/vikingatiden/etc...

Problemet är att de primära källor man har i majoritet från antiken är antingen kyrkliga texter (som lider av ett kraftigt och dokumenterat könsbias) eller diverse filosofers texter. Visst man har ju Heroditus men hans texter är ju lika mycket myt och hörsägen som myter.

Skrivet av anon_234443:

Tycker ni misslyckas allihopa genom att ta ställning för det ena eller andra partiet. Vart är nyanserna?

Är det inte mer att intressant att diskutera VARFÖR folk reagearar som de gör? Kan det vara så att folk blivit trötta på PK, och börjat sparka "bak ut" i ren protest?

På vilket sätt har selektiv framställning av feminism i media påverkat folks uppfattningar om vad feminism egentligen är?

Kan det finnas en bakomliggande orsak till att man blir "anti" någonting, eller är det bara automatisk så att man är dum i huvudet, lättkränkt man, osv när man klagar på saker som detta?

Roten till det onda är hur ni själva placerar är för eller emot. Försök se alla parters perspektiv.

Du kräver nyans för att sedan skriva en sådan icke-nyanserad text så det inte är sant. Bra jobbat där.

Skrivet av Brutulv:

Lol gz 2 st. Hör väl till den extrema ovanligheten med kvinnor på slagfält.

Det ska väl vara rätt låg chans att få en brutta som general i rome 2 afaik. Man kan alltid modda (bUt MuH pUrE gAmE) bort det om man tycker det stör.

Öhömm...

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_ancient_warfare

Bara för att han tar upp två så betyder det inte att han inte kan nämna fler eller att det inte fanns fler.

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:

Folk tycker olika ja men nu handlar det inte bara om åsikter utan om yttrande åsikter. Dessa faller inte in under samma typ. Folk får väl tycka vad de vill? Men ska man yttra sina åsikter så får man acceptera att folk kommer att kritisera dem. Sedan den sista meningen i din kommentar stämmer ju inte alls. Dessa personer verkar kunna ta historierevisionism så länge som det talar för deras åsikter. De kan ta att en stad kan ha femton fulla armér. De kan ta att historien ändras i form av att Grekerna invaderar Rom eller att Karthago vinner de puniska krigen... men så fort en kvinna visas? Nej nu ska facklorna fram. Nej det argumentet du för fram håller inte. De är inte ute efter autenticitiet.. för då är TW inte direkt serien för dem utan i detta fallet är det uppenbart att kvinnor i spelet är problemet.. inte att det är historiskt inkorrekt.

Självklart ska folk få kritisera ens åsikter. Det jag vänder mig emot är direkta personangrepp på folk som tycker annorlunda. Det brukar enligt mig iaf visa på att personen inte har så mycket att komma med argumentationsmässigt och det är även väldigt elakt och otrevligt.
TW handlar enligt mig om att göra om historien genom att vara en smartare skrivbordsgeneral än de historiska generalerna.
Jag tycker själv TW känns ganska historiskt autentiska. Om modern identitetspolitik letar sig in i ett sådant spel och man så att säga kvoterar in kvinnor där de kanske inte passar in hade det iaf förstört autenciteten för mig en del.
Dock verkar det ju inte vara det som är problemet i det här fallet.

Skrivet av Dizzz:

Då hade man insett fort att kvinnor faktiskt förekommit i historien både som fältherrar men även som människor med influenser.

Jag har tyvärr aldrig läst om kvinnliga fältherrar eller sett några sådana dokumentärer.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har uppdaterat nyheten med bra kommentarer från @Bojkott och @jinxswe, information om när patchen släpptes och varför reaktionen kom långt senare.

Mycket bra att en rättelse las till i nyheten.
Men rubriken är fortfarande helt missvisande. Då anledningen till att folk är upprörda är den nyliga kommentaren ifrån community managern och inte den sex månader gamla patchen som la till kvinnliga generaler.

Och om något annat... väldigt skrämmande att se folks kommentarer när nyheten var missvisande. Vissa som med en gång antog att det handlade om kvinnohatande män när så inte var fallet.
En stor anledningen till att nätet är fyllt med så mycket skitprat är ju för att folk hela tiden måste dela med sig av sina förhastade slutsatser.


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av BearClaw:

Mycket bra att en rättelse las till i nyheten.
Men rubriken är fortfarande helt missvisande. Då anledningen till att folk är upprörda är den nyliga kommentaren ifrån community managern och inte den sex månader gamla patchen som la till kvinnliga generaler.

Och om något annat... väldigt skrämmande att se folks kommentarer när nyheten var missvisande. Vissa som med en gång antog att det handlade om kvinnohatande män när så inte var fallet.
En stor anledningen till att nätet är fyllt med så mycket skitprat är ju för att folk hela tiden måste dela med sig av sina förhastade slutsatser.

"Actually it's about ethics in video game journalism"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vetebulle:

"Actually it's about ethics in video game journalism"

Eller, så är det både och. Ja, CA har betett sig ganska dåligt ur ett PR/Community-perspektiv men det är inte det folk angriper i Steam-recensionerna, där SJW och liknande är ofta förekommande glåpord. Och kritiken som tystades handlade om kvinnor i spelet, som just i detta fall inte verkade vara skohornat utan grundats i deras statistik från fraktionerna, under den tiden.

Folk måste börja ta ett steg tillbaka, se nyanserna och inte direkt börja polarisera debatten genom att kalla den ena sidan ditten och datten.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eller, så är det både och. Ja, CA har betett sig ganska dåligt ur ett PR/Community-perspektiv men det är inte det folk angriper i Steam-recensionerna, där SJW och liknande är ofta förekommande glåpord. Och kritiken som tystades handlade om kvinnor i spelet, som just i detta fall inte verkade vara skohornat utan grundats i deras statistik från fraktionerna, under den tiden.

Folk måste börja ta ett steg tillbaka, se nyanserna och inte direkt börja polarisera debatten genom att kalla den ena sidan ditten och datten.

Fast fortfarande, kommentarerna (eller låt oss kalla det vad det är, gnäll) kom först efter att CA hade betett sig som svin, inte när kvinnliga generaler m.m. implementerades. Det jag försöker säga är, att SJW och annat började användas som glåpord som en respons till CA selektiva tystnande av kritik, inte deras beslut att ha kvinnor i spelet. Det går alldeles utmärkt att kritisera/diskutera deras design på enheter, deras balans, hur städer ser etc. etc. Men, försöker du kritisera/diskutera implementeringen av kvinnliga generaler och dess historiska korrekthet, då tar det hus i h*lvete. Därför används SJW som glåpord emot CA, för att de inte tolererar kritik/diskussion kring deras beslut, inte beslutet i sig (då hade glåporden börjat hagla för 6 månader sedan).

Sen är det också lite kul att du säger att det vore bra att inte direkt polarisera debatten. Kanske bör se över ert rubrikval då? Det hade varit lika korrekt, jag skulle hävda mer, att ha en rubrik som satta fokus på CA's agerande, och därmed implicit sagt att de hade gjort en miss i PR. Nu säger ni implicit att spelarna av Rome 2 är sexistiska kvinnohatare. Undrar vad som är mer polariserande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nightsorrow:

Fast fortfarande, kommentarerna (eller låt oss kalla det vad det är, gnäll) kom först efter att CA hade betett sig som svin, inte när kvinnliga generaler m.m. implementerades. Det jag försöker säga är, att SJW och annat började användas som glåpord som en respons till CA selektiva tystnande av kritik, inte deras beslut att ha kvinnor i spelet. Det går alldeles utmärkt att kritisera/diskutera deras design på enheter, deras balans, hur städer ser etc. etc. Men, försöker du kritisera/diskutera implementeringen av kvinnliga generaler och dess historiska korrekthet, då tar det hus i h*lvete. Därför används SJW som glåpord emot CA, för att de inte tolererar kritik/diskussion kring deras beslut, inte beslutet i sig (då hade glåporden börjat hagla för 6 månader sedan).

Fast... varför använda sådana glåpord överhuvudtaget? Om man har kritik mot hur deras community-arbete hanteras, varför kritiseras man inte det? Varför började spelare gnälla över kvinnliga generaler om det faktiskt fanns kvinnliga generaler i de fraktionerna, vid den tidpunkten. Jag har sett en bild cirkulera på interwebben där det bara är kvinnliga generaler, som en del verkar påstår var själva startskottet till debatten. Det jag menar är att båda sidorna har betett sig på ett sätt som fick denna sak, som faktiskt verkar grunda sig i ett missförstånd, att eskalera.

Skrivet av Nightsorrow:

Sen är det också lite kul att du säger att det vore bra att inte direkt polarisera debatten. Kanske bör se över ert rubrikval då? Det hade varit lika korrekt, jag skulle hävda mer, att ha en rubrik som satta fokus på CA's agerande, och därmed implicit sagt att de hade gjort en miss i PR. Nu säger ni implicit att spelarna av Rome 2 är sexistiska kvinnohatare. Undrar vad som är mer polariserande.

Din kritik är helt rimlig, även om jag inte håller med om att CA har ensam skuld i hur situationen eskalerade.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast... varför använda sådana glåpord överhuvudtaget? Om man har kritik mot hur deras community-arbete hanteras, varför kritiseras man inte det?

Enklaste förklaringen är oftast den mest korrekta: Frustration. Glåpord är ju inte direkt något man använder när man tänker helt klart, utan sker som en reaktion baserad oftast i frustration eller ilska alternativt rädsla. Så att leta efter något "varför gör man detta" och hoppas hitta ett logiskt svar, är nog något som inte kommer ge ett tillfredsställande resultat.

Sen har det ju riktats kritik emot deras community-arbete också, men det har fallit på döva öron. Och det som sker, nästan per automatik, när man tystar den rimliga kritiken, är inte att kritiken minskar, utan att den blir mer aggressiv, och ofta även mer felriktad. När en rimlig invändning tystas, censureras, stämplas som sexistisk, är nästa steg inte att fortsätta ge rimlig kritik, utan det är att börja skrika, försöka tvinga någon att lyssna. Det är allt annat än ett rimligt beteende, men det är i all essens en pöbel vi pratar om, och en pöbel är precis lika smart och klartänkt som den dummaste och argaste personen i den. Att förvänta oss rimliga reaktioner ifrån den efter att den blivit uppretad, är ganska orimligt.

Det hade varit bra om reaktionen hade varit att bara fortsätta lyfta de rimliga invändningarna, men det kommer inte ske så länge pöbel-mentaliteten lever kvar, och jag ser inga tecken på att den är på väg att avta.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Din kritik är helt rimlig, även om jag inte håller med om att CA har ensam skuld i hur situationen eskalerade.

Absolut inte, det var inte det jag menade heller. Det jag menade var att fokuset var något felriktat, i min mening.
Säg såhär. Jag kan absolut inte representera medlemmarna här på FZ, jag är inte utvald av dom på något sätt, det finns egentligen inget större krav för att kunna bli en del av gruppen "medlem på FZ". Därför är det helt orimligt att hålla medlemmarna i stort ansvariga för något som jag gör. Du däremot, är en mycket mer tydlig representant för FZ, och det vore mer rimligt att hålla FZ i stort ansvarig för ditt beteende.

Återgår vi till situationen, så anser jag att artikeln, framförallt i sin ursprungsform, lägger ett större ansvar på en odefinierbar massa av kunder/spelare, än vad man lade på en uttalad representant för ett företag, CA. Jag tycker helt enkelt man kan ställa större krav på en anställd persons agerande, och hålla dess arbetsgivare ansvariga för det denne gör, än vad man kan ställa på en stor grupp spelare, vars sammansättning kan ändras dag för dag, timme för timme, minut för minut. Det ursäktar inte på något sätt deras beteende, och om jag framstått som att det är det jag gör så ber jag om ursäkt för det, men deras beteende är mer rimligt i kontexten att de är en pöbel, medans Ella i detta fallet, är en anställd representant för CA.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Man kan inte få kvinnliga generaler som Rom, Kartago, Grekerna eller Parthien bara somm geemanerna, britterna eller steppfolket runt Krim och Dacien. Läss deras response på twitter

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Fast, Hitler (om du tänker på Adolf) var ju man och det är inte samma sak.

Kvinnor har nästan alltid funnits med i krig och annat är historierevisionism. Om du vill läsa om kvinnor under andra världskriget bör du läsa "Kriget har inget kvinnligt ansikte", men den är rätt tung. Annars finns ju såklart Boudicca och Janne Arc.

Kvinnor upprör ju särskilt mycket i spelens värld och det är väl kanske inte möp:arna som är mest upprörda. Vilket CA såklart förstår. Kvinnor har ju mångt och mycket skrivits ur historien, men det börjar ju ändra sig nu. Sen var det ju knappast kvotering i alla världens krig

Kvinnor i krig är en anomali. Att påstå annat är att försöka skriva om historien.

Undantagsvis förekommer kvinnor i vissa situationer under krig men dem är ytterst ovanliga. Man tar gärna upp Sovjet som exempel men ignorerar att kvinnor utgjorde några enstaka promille när det kommer till stridande uppgifter.

För som soldater har kvinnor i modern tid främst haft icke stridande roller. Det är först i vissa länder i post-modern tid som kvinnor fått strida på lika villkor som män. Jag väntar dock fortfarande på dagen det blir en plikt för en kvinna att ta till vapen istället för dagens privilegium av valfrihet.

Dock är CA:s lösning ganska rimlig även om jag inte tror att nära 50% av generalerna var kvinnor ens i Keltiska grupper. Hade det varit kvinnliga romare hade jag däremot reagerat med storm eftersom att ett tydligare patriark än Rom är svårt att hitta.

Dock kan man ifrågasätta varför detta patchas in i ett gammalt spel som fortfarande lider av ganska omfattande buggar?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

‪Typ 1200 pers har alltså gått in och gnällt på Total War: Rome 2 för att de uppdaterade spelet i mars. Fattar ni hur få människor det är? Lika många som kollar på ett våra random Youtube-klipp. Och detta är på en global arena. Hur man då säga saker som ”gamingkulturen är skit?”‬

Alla drar alldeles för stora växlar på detta.

Jävligt lustig kommentar från en chefredaktör om hans egna tidnings artikel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Danternas:

Jävligt lustig kommentar från en chefredaktör om hans egna tidnings artikel.

Haha, vadå, kan man inte vara självkritisk. Vi har också uppdaterat rubrik samt innehåll i artikeln efter egna reflektioner.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, vadå, kan man inte vara självkritisk. Vi har också uppdaterat rubrik samt innehåll i artikeln efter egna reflektioner.

Det är klart välkommet med självkritik. Men det framgick inte särskilt tydligt att det är främst er själva som du kritiserar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Kvinnor i krig är en anomali. Att påstå annat är att försöka skriva om historien.

Många rekryterbara enheter i Total War-spelen är historiska anomalier som kanske bara förekommit i enstaka fall men som utvecklaren har dragit ganska stora växlar på. Någon historisk källa refererar till att någon person någon gång under en belägring satte eld på en gris för att skrämma bort en elefant och vips kan man rekrytera hundratals enheter med brinnande grisar. Det finns vissa referenser till att enskilda gladiatorer deltagit i fältslag eller belägringar och därför kan man i Total War bygga hela arméer av gladiatorer.

Snacka om att skriva om historien! Men det är ju också det som är kul med spel.

Skrivet av Danternas:

Jag väntar dock fortfarande på dagen det blir en plikt för en kvinna att ta till vapen istället för dagens privilegium av valfrihet.

När Regeringen år 2017 beslutade att återinföra värnplikten i Sverige innebar det att både män och kvinnor kallas till mönstring och grundutbildning. Så vad beträffar Sverige har den dagen redan kommit.

Principbeslutet om totalförvarsplikt för både män och kvinnor i Sverige togs faktiskt redan 2010.

Medlem
Skrivet av Bobbey:

Skönt att man spelar LOL, massor av kvinnor som spelar och kvinnliga champions i spelet. Slippa dessa bittra pojkar i manskroppar... Brukar låtsas att jag är tjej när jag vinner och hoppas jag sårar någon blåpung där ute!

Hoppas du var ironisk för LOL är knappast ett bra exempel på god community. Och, utifrån din kommentar verkar du vara en del av problemet snarare än lösningen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Danternas:

Det är klart välkommet med självkritik. Men det framgick inte särskilt tydligt att det är främst er själva som du kritiserar.

Det gjorde jag inte heller. Hela situationen är ju byggd på överreaktioner från båda CA och spelare, och i förlängningen press.


signatur
Medlem
Skrivet av vetebulle:

Många rekryterbara enheter i Total War-spelen är historiska anomalier som kanske bara förekommit i enstaka fall men som utvecklaren har dragit ganska stora växlar på. Någon historisk källa refererar till att någon person någon gång under en belägring satte eld på en gris för att skrämma bort en elefant och vips kan man rekrytera hundratals enheter med brinnande grisar. Det finns vissa referenser till att enskilda gladiatorer deltagit i fältslag eller belägringar och därför kan man i Total War bygga hela arméer av gladiatorer.

Snacka om att skriva om historien! Men det är ju också det som är kul med spel.

Som sagt är beslutet rimligt. Däremot finns det personer som argumenterar att kvinnor på något sätt skulle vara vanligt förekommande när dem som sagt snarare var en anomali. Då försöker man skriva om verkligheten efter åsikter.

Det finns ingen (eller mycket få) som klagar på kvinnor i Warhammer så påståendet att vi nördar egentligen bara hatar kvinnor i spel saknar substans.

Och, om någon argumenterar att brinnande grisar var vanligt förekommande i antiken så tar jag gärna upp facklan mot detta också.

Skrivet av vetebulle:

När Regeringen år 2017 beslutade att återinföra värnplikten i Sverige innebar det att både män och kvinnor kallas till mönstring och grundutbildning. Så vad beträffar Sverige har den dagen redan kommit.

Principbeslutet om totalförvarsplikt för både män och kvinnor i Sverige togs faktiskt redan 2010.

Trevligt! Inte en dag för sent.

Sen tog det 7 år att gå från princip till verklighet och kanske 50 år innan lika många omfattas av plikten eftersom att beslutet endast gäller de som mönstrar idag. Men jämställdhet tar tid.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Som sagt är beslutet rimligt. Däremot finns det personer som argumenterar att kvinnor på något sätt skulle vara vanligt förekommande när dem som sagt snarare var en anomali. Då försöker man skriva om verkligheten efter åsikter.

Det finns ingen (eller mycket få) som klagar på kvinnor i Warhammer så påståendet att vi nördar egentligen bara hatar kvinnor i spel saknar substans.

Min gissning är att färre klagar på grund av att det inte finns några förutfattade meningar om hur saker förhåller sig på samma sätt som det finns kring historiska epoker. Att föra in kvinnor i historiska spel eller i andra sammanhang där de enligt gängse uppfattning "inte hör hemma" ses som en del i något slags kulturkrig.

Trots att denna uppfattning av hur saker egentligen var och huruvida kvinnor "hör hemma" eller inte själv kommer från just populärkulturella framställningar (filmer, spel, vissa böcker) av dessa perioder. Vilket gör det hela till ett ganska cirkulärt resonemang.

Därmed påstår jag inte att det var vanligt att kvinnor var härförare eller krigare, åtminstone inte i antikens och medeltidens kristna Europa. Hur det förhöll sig på andra håll vet jag i ärlighetens namn inte. Men det har ju förekommit. Kanske till och med i större omfattning än gladiatorsoldater och krigsgrisar.

Skrivet av Danternas:

Trevligt! Inte en dag för sent.

Sen tog det 7 år att gå från princip till verklighet och kanske 50 år innan lika många omfattas av plikten eftersom att beslutet endast gäller de som mönstrar idag. Men jämställdhet tar tid.

Det har att göra med att man gjorde värnplikten vilande år 2010 och återupptog den 2017. En jämlik totalförsvarsplikt fanns alltså lagstadgad redan 2010 men det fanns ingen värnplikt att kalla in folk till längre.

Medlem
Skrivet av vetebulle:

"Actually it's about ethics in video game journalism"

Nu vet jag ju inte om detta är ironiskt sagt eller ej, men hur som så bevisar du min poäng


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Hoppar in här för att vara kränkt över att det inte går att rekrytera ickebinära genderfluidkatter med ett normkritiskt hbtq-certifierat värdegrundsutseende.

Men tids nog, när den matriarkala och patriarkala konspirationen har fallit, då kommer vi upptäcka alla dessa katter som har osynliggjorts genom historien.

Medlem
Skrivet av blixtarodunder:

Hoppar in här för att vara kränkt över att det inte går att rekrytera ickebinära genderfluidkatter med ett normkritiskt hbtq-certifierat värdegrundsutseende.

Men tids nog, när den matriarkala och patriarkala konspirationen har fallit, då kommer vi upptäcka alla dessa katter som har osynliggjorts genom historien.

och nu är vi två. bilda sekt?


signatur

//monster

Skriv svar