Moderator | Testpilot
Batman: Arkham City

Superhjältespel har sedan tidigare aldrig (och det har inte blivit en riktig standard än heller) riktigt nått hela vägen. Även om vi kan minnas många äldre titlar som roliga var de i mångas ögon inte mer än ok. Beroende på hur långt bakåt man vill gå så finns det givetvis diverse juveler i exempelvis beat em up-genren till SNES, då Turtles in Time är praktexemplet. Men när spelskaparna försökte skapa en kul värld och ett gameplay som passar just den superhjälten så föll det oftast pladask. Superman 64 är ett exempel på hur man inte ska göra ett superhjälte-spel (och spel överhuvudtaget). Det tog lång tid, men 2009 vände Arkham Asylum äntligen den dåliga trenden. Ett spel som inte bara lyfte upp ögonen ännu mer för Batman, men också för superhjälte-genren i sin helhet. Många hoppades på att fler hjältar skulle få samma kärlek med en underbar värld att utforska, och med rötter från serietidningarna.

Den större ytan att spela i gör det mycket roligare.

Med uppföljaren så fortsatte man på samma spår men gjorde allt det större. Många tyckte att Arkham Asylum var alldeles för litet och även om jag tyckte om att spelet var mindre i storlek och fokuserat, så kan jag ändå hålla med om att det hade varit trevligt med ett större område att leka runt i. Spider-man (som vid det här laget inte hade haft en lika lång slinga av dåliga spel) hade stora städer man kunde svinga runt i som många saknade i Arkham Asylum.

I Arkham City så är det bekymret borta. Här får man utforska en liten del av Gotham som har stängts av och tagits över av fångar och superskurkar. Spelets yta är väldigt kul att röra sig i då Batman fått diverse uppgraderingar till sin arsenal för att kunna utnyttja detta ypperliga tillfälle. Bland annat kan han nu glida mycket längre med hjälp av att dyka när man är i luften och sedan stiga igen. På så vis skulle man i teorin kunna sväva runt nästan hela tiden om man vill, förutsatt att man har en bra start position. Annat än det har hans grappling hook fått lite nya finesser, då man nu kan få en extra boost upp i luften för att sedan börja glida redan där. Det är ett snabbt och mycket smidigt sätt att röra sig på som är bra om man har bråttom någonstans eller behöver ta skydd från fiender. Att känna sig mer rörlig när man utforskar världen är för mig en stor höjdpunkt då Arkham Asylum var lite stelt på den sidan. Vilket inte är konstigt med tanke på att den lilla ö man var på i det spelet var mer kompakt, men det är ju också därför den här “uppgraderingen”, eller vad man vill kalla det, känns så bra. De bygger vidare på grunden och ger oss nya leksaker för att kunna utforska och ta del av miljön på ett helt nytt sätt som verkligen uppskattas.

Handlingsmässigt fortsätter City där Asylum slutade, med en Bruce Wayne som står upp emot hela idén om ett “Arkham City”, ett “mega fängelse” med alla fångar från Arkham Asylum och Blackgate Prison. Han blir snabbt tillfångatagen och slängs in i det nya och stora fängelset i skurkarnas förhoppning om att han ska få sona för allt han ställt till med i deras ögon. Givetvis var det här Batman’s idé redan från första början, och kort därefter får han sin utrustning skickad från sin Batwing så att man sedan får leka läderlappen och utforska hela stadsdelen på eget bevåg.

Sidouppdragen är många gånger roliga och ibland det bästa med spelet.

Spelet har diverse sidouppdrag man kan stöta på genom att bara utforska staden, och några av dem kan man hitta redan från början. För vissa måste du dock ta dig en bit in i main storyn för att kunna fortsätta. I viss mån är det här inget problem då man kan göra första delen av ett uppdrag och sedan göra den andra senare och fokusera på annat, men det är jobbigt ibland att bli tvingad till att inte kunna fortsätta. Flera av dem är riktigt bra så det är tråkigt när spelet stänger porten och tvingar dig till en annan aktivitet. Det går ju givetvis att vänta med sidouppdragen tills man är i slutfasen av spelet, men några av dem gör man under kampanjens gång också. Det smidigaste sättet är att plocka på sig allt man hittar, spela igenom kampanjen och gör diverse sidouppdrag som hänger med där, och gör resten innan slutbossen.

Strider är fartfyllda, strategiska men också enkla och roliga.

Något annat Asylum var känt för var dess strider. Enkla kontroller men i vissa fall svåra att bemästra i hur man bäst tar sig igenom dem, och med en tyngd i Batman’s slag och sparkar på ett sätt man inte riktigt sett det förut. Batman nästan ordagrant flyger runt i området när man slåss mot skurkar och det ser fantastiskt ut. I City har man uppgraderat arsenalen något, med fler typer av fiender för att hålla det hela fräscht. Det funkar bra, och för den inbitne kan man även ta steget upp en del med en högre svårighetsgrad som inte ger varningar när fienden är på väg att attackera (i vanlig ordning får man en prompt så man lättare kan stoppa och returnera en attack). Bossar är dock igen ett gäng besvikelser efter varandra med några ynka undantag. Många av dem återanvänder mekaniker från det tidigare spelet och det känns bara riktigt tråkigt, helst när man ser potential till hur Rocksteady faktiskt kunde göra bra strider mot andra karaktärer. Varför de valde att inte lägga krut på dessa moment vet nog ingen än dem själva. Det är riktigt synd att de inte la ned lika mycket tid på allihopa, då dessa feta strider är något man verkligen längtar efter och så är det tyvärr inte intressant alls i slutändan.

Smygandet känns som ett pussel med flera lösningar.

Rocksteady's Batman-spel innehåller också även mycket smygande (Något som våran kära Chefredaktör nog skulle fnysa åt <3). Personligen är det här en av mina favorit segment att göra då det finns så otroligt många sätt att tömma ett rum på. I princip alla dina tillbehör kan användas på något finurligt sätt och det är otroligt tillfredsställande att ta sig igenom ett helt rum utan att någon sett dig. Det bästa utav allt med dessa tillfällen är att man kan spela dem precis som man vill. Gillar man inte att använda vissa föremål eller rent av inga alls funkar det också. Givetvis blir det lite svårare, men man kan förlita sig på Batmans-arsenal hur mycket eller hur lite man vill. Det ger oss spelare mer frihet, och som mycket annat i Arkham City uppskattas det otroligt mycket. Det är den där perfekta balansen i mitt tycke när det inte är för mycket frihet så det kan bli jobbigt att göra ett val men heller inte för lite så det kan kännas enformigt. Den här känslan får man även i striderna då alla tillbehör kan användas i någon form där också.

Riddler challenges som är Arkham-seriens svar på collectibles och diverse annat kommer tillbaka och håller tyvärr inte riktigt hela vägen. I Asylum så var det en kul liten sidogrej där man mest samlade troféer lite här och där, tog någon bild och det var inte så mycket mer med det. I City har de expanderats med sina egna uppdrag och lite annat, och inte för det bättre. Här så har mycket tid spenderats på att göra lite olika pussel, gåtor och annat men samma utveckling vi fått ta del av i andra spelmekaniker finns inte här. Mycket av det du gör är repetition av det man gjort innan inte bara i City men i Asylum också. Många gåtor kräver bara att du tar en bild på en sak och så är det löst utan några intressanta pussel. De få pussel som finns har heller inte med någon gåta att göra (gåtor är igen bara "ta en bild" grej) och är tråkigt enkla eller allmänt jobbiga. Givetvis så har man inte tid för allt och de valde ju som sagt annat att lägga krut på, men när de lägger in (för mig som vill klara alla uppdrag) krav på att man måste hålla på med dessa tråkiga “utmaningar” för att stoppa Riddler som alla de andra skurkarna så blir man less. Många andra tappar en hel del intressanta historier på grund av denna dumhet.

I det stora hela dock är Arkham City ett riktigt bra spel, och även om man skulle vara en människa som inte är förtjust i Batman så skulle jag säga att man kan finna mycket glädje här ändå. Mångt och mycket är det väl det som gör spelet så bra att det inte är Batman själv alla gånger som gör spelet, utan sättet att berätta en historia, hur gameplay funkar samt hur världen är uppbyggd. För mig är det här en av de perfekta exemplen på hur man gör en uppföljare. Fortsätta på samma linje, förfina grunden och lägga till logiska förbättringar.

Fotnot: Hade tagit mina egna bilder från spelet som skulle användas i denna recension men som av någon anledning inte sparats, (troligen för att jag klantade mig) och har då fått låna några från internet istället. Därav det också kan se lite tomt ut på vissa ställen med mer text än det var tänkt. Ber om ursäkt för det.

Batman: Arkham City
4
Mycket bra
+
Mycket nyheter som förbättrar upplevelsen
+
Stora öppna ytor att utforska
+
Tonvis med frihet i hur man kan spela
-
Återanvändande av bossar
-
Riddler challenges
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är man ett fan av Batman är Arkham serien ett måste!

Medlem

wow, var det så länge sedan

Medlem

Bra recension. Jag spelade av någon anledning aldrig City. Tror jag köpte det på nån Steamrea och installerade spelet, men sen kom nåt annat emellan. Nu ligger det så långt ner på backloggen så risken finns att det aldrig blir spelat.

Medlem

tyckte tvåan var nästan lika bra som ettan.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Bra recension. Jag spelade av någon anledning aldrig City. Tror jag köpte det på nån Steamrea och installerade spelet, men sen kom nåt annat emellan. Nu ligger det så långt ner på backloggen så risken finns att det aldrig blir spelat.

Tycker Batman: Arkham City är det bästa i hela serien. Detta måste du få uppleva.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Moderator | Testpilot

Tack allihopa också för era fina kommentarer! Det är jättekul att lägga ned tid på en text och få en sådan fin respons.

Skrivet av 1337Figaro:

Är man ett fan av Batman är Arkham serien ett måste!

Helt klart! Hela serien är ett måste om man gillar spel och Batman. Rocksteady och även WB Games Montréal har gjort ett underbart jobb med att göra liv i Batman's värld. Något jag trycker på i slutet av min recension dock är att jag tror även många andra skulle kunna uppskatta det ändå. Givet, är du inte ett fan av Batman så blir det svårt men har man inte mycket kunskap om Batman och är öppen för att pröva tror jag att många som inte vet mycket om Batman och sedan testar spelet kommer tycka om det på grund av att spelet i sig är så bra, samt att de också skulle kunna bli Batman fans också.

Skrivet av Nilos:

wow, var det så länge sedan

Haha tiden går fort faktiskt! Minns fortfarande hur jag satt och väntade på att Arkham Asylum skulle slinka ned i min brevlåda och det var 2009...

Skrivet av Bennii:

Bra recension. Jag spelade av någon anledning aldrig City. Tror jag köpte det på nån Steamrea och installerade spelet, men sen kom nåt annat emellan. Nu ligger det så långt ner på backloggen så risken finns att det aldrig blir spelat.

Mitt tips skulle väl vara att bara lägga högre prioritet på att få det klart. Berättelsen är bra, Kevin Contoy och Mark Hamill är underbara. Hela serien är fenomenal, och även om det finns diverse brister (som finns i allt och ingenting) så är helhetsupplevelsen super. De är inte så överdrivet långa heller, två helger (om ens det beroende på hur mycket du lirar) så är det klart och du kommer må så gott efteråt!

Skrivet av SWEBarb:

tyckte tvåan var nästan lika bra som ettan.

Det finns en skara människor som föredrar Asylum för att de inte tyckte City's värld var kul att utforska. Jag håller inte med, men förstår deras resonemang. För mig personligen som man kan läsa i recensionen så var City en uppgradering på nästan alla sätt. Spelet är så likt sin föregångare men de lyckades förbättra nästan allting här i uppföljaren.

Skrivet av CARTMAN:

Tycker Batman: Arkham City är det bästa i hela serien. Detta måste du få uppleva.

Jag har svårt att välja en favorit då det finns olika saker jag tycker om med varje spel.

Asylum gillar jag för att det påminner mycket om ett Metroid/Metroidvania spel och det är någonstans mysigt med ett lite mindre område att utforska och också känna att man kan utforska nästintill hela ön och att allt hänger ihop med varandra som en myrstack eller vad man ska kalla det.

City är trevligt för att det blir mer öppet och då inte bara när du svävar runt i stadsdelen men också hur de förbättrar strider, när du smyger runt och diverse annat.

Knight är nog spelet som delar de flesta. Grafiken är bättre än någonsin, striderna också, men bilen är nog det största problemet. Kul idé men för mig och andra så blev det inte så bra som man hoppats på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kul och välskriven recension får mig att känna suget efter att installera på nytt!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag har svårt att välja en favorit då det finns olika saker jag tycker om med varje spel.

Asylum gillar jag för att det påminner mycket om ett Metroid/Metroidvania spel och det är någonstans mysigt med ett lite mindre område att utforska och också känna att man kan utforska nästintill hela ön och att allt hänger ihop med varandra som en myrstack eller vad man ska kalla det.

City är trevligt för att det blir mer öppet och då inte bara när du svävar runt i stadsdelen men också hur de förbättrar strider, när du smyger runt och diverse annat.

Knight är nog spelet som delar de flesta. Grafiken är bättre än någonsin, striderna också, men bilen är nog det största problemet. Kul idé men för mig och andra så blev det inte så bra som man hoppats på.

Själv skulle jag betygsätta samlingen så här:

1. Arkham City 96/100
2. Arkham Asylum 93/100
3. Arkham Origins 83/100
4. Arkham Origins Blackgate 77/100
5. Arkham Knight 76/100

Inte ett fan av "Knight", som du nog förstår. Det var faktiskt rätt mycket som störde mig med det spelet, utöver bilen alltså.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Kul och välskriven recension får mig att känna suget efter att installera på nytt!

Själv skulle jag betygsätta samlingen så här:

1. Arkham City 96/100
2. Arkham Asylum 93/100
3. Arkham Origins 83/100
4. Arkham Origins Blackgate 77/100
5. Arkham Knight 76/100

Inte ett fan av "Knight", som du nog förstår. Det var faktiskt rätt mycket som störde mig med det spelet, utöver bilen alltså.

Det finns givetvis mer problem med Knight än bara bilen. Det är ju bara praktexemplet som folk nämner i förbifarten många gånger.

Tack för din kommentar! Och du får gärna utveckla din syn på Knight om du vill också givetvis


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Det finns givetvis mer problem med Knight än bara bilen. Det är ju bara praktexemplet som folk nämner i förbifarten många gånger.

Tack för din kommentar! Och du får gärna utveckla din syn på Knight om du vill också givetvis

Lol, ärligt sagt så minns jag inte alla punkter som irriterade mig längre, bara att det var *många*. Först och främst de oerhörda tekniska problemen som pc-versionen drog med, det var nog det värsta jag upplevt. Sedan inslaget med Batmobile i spelet (såklart) som kändes väldigt misslyckat. Sen så har jag för mig att jag tyckte spelets miljöer påminde alltför mycket om City & Origins, jag hade hoppats på mer ny & annorlunda spelmiljö.

Sen så tyckte jag valet av "ärkeskurk" var ganska dåligt, då jag inte tyckte att den figuren passade i rollen alls. Sen så var det några delar av historien då jag tyckte "Batman" agerade helt inkompetent något som ju skar sig grovt mot etiketten "World´s Greatest Detective". Slutligen, så tyckte jag spelets slut var helt misslyckat och påminde mest om alla dessa "reboots" som Marvel & DC slänger ut med jämna mellanrum.

Tja, jag minns som sagt inte alla detaljer som jag tyckte var mindre lyckade längre men jag tror det var de huvudsakliga.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Lol, ärligt sagt så minns jag inte alla punkter som irriterade mig längre, bara att det var *många*. Först och främst de oerhörda tekniska problemen som pc-versionen drog med, det var nog det värsta jag upplevt. Sedan inslaget med Batmobile i spelet (såklart) som kändes väldigt misslyckat. Sen så har jag för mig att jag tyckte spelets miljöer påminde alltför mycket om City & Origins, jag hade hoppats på mer ny & annorlunda spelmiljö.

Sen så tyckte jag valet av "ärkeskurk" var ganska dåligt, då jag inte tyckte att den figuren passade i rollen alls. Sen så var det några delar av historien då jag tyckte "Batman" agerade helt inkompetent något som ju skar sig grovt mot etiketten "World´s Greatest Detective". Slutligen, så tyckte jag spelets slut var helt misslyckat och påminde mest om alla dessa "reboots" som Marvel & DC slänger ut med jämna mellanrum.

Tja, jag minns som sagt inte alla detaljer som jag tyckte var mindre lyckade längre men jag tror det var de huvudsakliga.

Haha ingen fara! Jag förstår helt och hållet vad du pratar om.

En sak dock är att visst var PC-versionen skräp men det är ju dock inget jag tycker man ska trycka ned själva spelet för. Knight funkade fin fint på konsol och de som portade spelet gjorde ett dåligt jobb. Då ska man ju istället lägga kritik på de som utförde portningen än att sätta det som ett minus på spelet i sig självt.

Resten har jag full förståelse för, håller inte fullt ut med men förstår resonemanget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Kul och välskriven recension får mig att känna suget efter att installera på nytt!

Själv skulle jag betygsätta samlingen så här:

1. Arkham City 96/100
2. Arkham Asylum 93/100
3. Arkham Origins 83/100
4. Arkham Origins Blackgate 77/100
5. Arkham Knight 76/100

Inte ett fan av "Knight", som du nog förstår. Det var faktiskt rätt mycket som störde mig med det spelet, utöver bilen alltså.

Jag håller Arkham City, Arkham Asylum och sedan Arkham Knight. Arkham Origins känns det verkligen att det är en annan utvecklare. Sämre grafik o spelkontroll. Jag gillar faktiskt Arkham Knight mycket. Visst scenerna med bilen var lite sämre men annars var spelet top notch. För övrigt så är PC versionen av spelet lagat och håller samma kvalite som konsol versionerna, enligt flera steam vänner. Har inte testat själv ännu dock.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd

Bra skriven recension men jag har aldrig gillat Batman. Han har ju 0 superkrafter och skulle få pisk av spider-man, det får han nog som spel med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@CARTMAN: Ja pc versionen är lagad, och i min mening håller den högre kvalité än ps4 versionen.
Handlar ju förvisso bara om grafisk kvalité, men det är grymt mycket snyggare på pc med högre inställningar och alla nvidia effekter.

@breahl: What, batman spöar ju till och med stålmannen, spidde skulle få pisk.

Avstängd
Skrivet av KeyserSoze:

@CARTMAN: Ja pc versionen är lagad, och i min mening håller den högre kvalité än ps4 versionen.
Handlar ju förvisso bara om grafisk kvalité, men det är grymt mycket snyggare på pc med högre inställningar och alla nvidia effekter.

@breahl: What, batman spöar ju till och med stålmannen, spidde skulle få pisk.

Spidde har spöat både HULK och Capatain America, så det sa inte mycket! Även X-men har han spöat upp och dom var flera mot honom vid den tidpunkten.

"Oddly enough, Spider-Man has struggled in one-on-one battles with the likes of Wolverine and Nightcrawler, yet when the occasion came for him to take on the entire X-Men at once, he emerged triumphant. It was in the Secret Wars storyline during issue number three when Spidey happened to be eavesdropping on the X-Men to find out what they were up to. They were in the midst of discussing the Avengers, mutant oppression, and meeting with Magneto, so Spider-Man didn’t like what he was hearing and crashed the party.

Maybe Spider-Man just steps up his game when fighting against teams because, like with the Fantastic Four, none of the members of the X-Men could do a thing to stop Spidey. He easily dodged slashes from Wolverine and blasts from Cyclops. He disabled Colossus’ strength by webbing up his face, left Rogue swinging from the ceiling, and stuck Nightcrawler in place so he couldn’t teleport. Finally having proven his point, he made his escape with the information he learned, and Wolverine of all people remarked how fortunate they were that Spidey decided to escape. Logan summed up the moment saying, "We’re lucky that’s all he was trying to do! He really clobbered us!"


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Ska jag vara helt ärlig så är Batman: Arkham City den svagaste delen i serien enligt mig. Mest pågrund av dess stridsmekanik samt grafik som har sina tvivelaktiga sidor enligt min bok. Arkham Knight är någorlunda bättre. Dels för dess magnifika bandesign och grafik för att inte nämna batmobilen som är tillgänglig hela tiden. Men otroligt svårkontrollerad.

Men Arkham City är tillräckligt acceptabelt bra för att kunna göra Batman-universumet rättvisa.


signatur

Why so serious?

Moderator | Testpilot
Skrivet av jamaha121:

Ska jag vara helt ärlig så är Batman: Arkham City den svagaste delen i serien enligt mig. Mest pågrund av dess stridsmekanik samt grafik som har sina tvivelaktiga sidor enligt min bok. Arkham Knight är någorlunda bättre. Dels för dess magnifika bandesign och grafik för att inte nämna batmobilen som är tillgänglig hela tiden. Men otroligt svårkontrollerad.

Men Arkham City är tillräckligt acceptabelt bra för att kunna göra Batman-universumet rättvisa.

Men du tycker alltså att bilen är rolig och ett överlag bra tillägg även med hur repetitiv och tråkig i mångas ögon många av uppdragen kan vara?

City för mig är även bättre än Origins men mest av anledningen att City satte standarden som Origins i viss mån förfinade lite. Det är en ganska lik diskussion som med Tomas Forza recension där han inte tycker Forza 4 är lika bra som resten då det i hans ögon är för likt det tidigare spelet.

Tänker samma för Super Mario Bros 3 och Super Mario World. Överlag föredrar jag titlarna som satte standarden än de som slipade på stenen så vida de inte också innoverar ännu mer vilket jag inte riktigt kan säga något annat Batman spel i det här fallet har gjort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men du tycker alltså att bilen är rolig och ett överlag bra tillägg även med hur repetitiv och tråkig i mångas ögon många av uppdragen kan vara?

City för mig är även bättre än Origins men mest av anledningen att City satte standarden som Origins i viss mån förfinade lite. Det är en ganska lik diskussion som med Tomas Forza recension där han inte tycker Forza 4 är lika bra som resten då det i hans ögon är för likt det tidigare spelet.

Tänker samma för Super Mario Bros 3 och Super Mario World. Överlag föredrar jag titlarna som satte standarden än de som slipade på stenen så vida de inte också innoverar ännu mer vilket jag inte riktigt kan säga något annat Batman spel i det här fallet har gjort.

Batmobilen är kul i början men sen kommer detta att man jämt ska lösa uppdrag med den och patrullera för att skjuta ner hårdhudade skurkar. Med kort sagt så blir det repetivt. Kul i början? Ja. Senare i spelet? Nej.


signatur

Why so serious?

Medlem

Jag skaffade batman spelen till xbox 360 och klrde dom efter varandra.
Sen skaffade jag knight till pc när det var lagat.
Jag njöt hela serien igenom.
Asylum var riktigt bra.
City förfinade och blev mycket bra.
Origins var typ samma kändes det som meb helt ologisk pga det var en preauel och,det kändes verkligen konstigt i sammanhanget att köra efter city.
Knight var riktigt kul också och jävligt snyggt på pc, helt klart den bästa versionen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av jamaha121:

Batmobilen är kul i början men sen kommer detta att man jämt ska lösa uppdrag med den och patrullera för att skjuta ner hårdhudade skurkar. Med kort sagt så blir det repetivt. Kul i början? Ja. Senare i spelet? Nej.

Jo det är ju lite det som går i tankarna hos många. Uppskattar ändå att Rocksteady gjorde ett försök men det räckte som sagt inte hela vägen.

Skrivet av Molotov:

Jag skaffade batman spelen till xbox 360 och klrde dom efter varandra.
Sen skaffade jag knight till pc när det var lagat.
Jag njöt hela serien igenom.
Asylum var riktigt bra.
City förfinade och blev mycket bra.
Origins var typ samma kändes det som meb helt ologisk pga det var en preauel och,det kändes verkligen konstigt i sammanhanget att köra efter city.
Knight var riktigt kul också och jävligt snyggt på pc, helt klart den bästa versionen.

Håller med i precis allt du säger. Alla spelen är egentligen riktigt bra tycker jag, men givetvis går det ju att hitta saker i varje som man föredrar gentemot de andra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fin fin recension. Jag gillar verkligen hur din text lägger fokus på själva spelandet och inte spoilar något alls. Många recensioner känns som att det är mycket sidospår men här är det fokus på vad som är viktigast. Gameplay och hur de förbättras sedan föregångaren.

Lurlkat på fz sedan i somras men kände för att göra en användare och tacka för fin läsning. Har du några andra recensioner du gkort man kan läsa? Skulle vara kul att se dig testa något annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Bra skriven recension men jag har aldrig gillat Batman. Han har ju 0 superkrafter och skulle få pisk av spider-man, det får han nog som spel med.

Gillar du bara hjältar med superkrafter? Då missar du mycket intressant du säkert skulle kunna gilla med Batman.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det finns en skara människor som föredrar Asylum för att de inte tyckte City's värld var kul att utforska. Jag håller inte med, men förstår deras resonemang. För mig personligen som man kan läsa i recensionen så var City en uppgradering på nästan alla sätt. Spelet är så likt sin föregångare men de lyckades förbättra nästan allting här i uppföljaren.

Det är ju i allra högsta grad subjektivt men jag faller in i den skaran som föredrar asylum framför city. det är främst för att jag är i grund och botten en linjär spelare som uppskattar en trevlig historia skriven framför mig istället för att få jaga rätt på storyn själv.

Jag håller denna spelserie som den absolut bästa jag någonsin spelat, men asylum kom in i mitt liv i en tid där jag var otroligt fed up med tomma öppna världar. jag säger inte att City är ett tomt skal men det är ju inte the witcher om man säger så.
kanske är det mitt tyckte för att det också är den första riktiga skildring av batman som vågar nudda mörkret kring honom och hans fiender.

oavsett ordbajsandet ovanför så föredrar jag den mer linjära korridorssimulatorn i asylum istället för den öppna värdlen som city erbjuder.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Clockworks:

Fin fin recension. Jag gillar verkligen hur din text lägger fokus på själva spelandet och inte spoilar något alls. Många recensioner känns som att det är mycket sidospår men här är det fokus på vad som är viktigast. Gameplay och hur de förbättras sedan föregångaren.

Lurlkat på fz sedan i somras men kände för att göra en användare och tacka för fin läsning. Har du några andra recensioner du gkort man kan läsa? Skulle vara kul att se dig testa något annat.

Oj nu tog du mig på sängen lite. Kul att du tyckte om det! Även om jag inte själv tycker det är något mästerverk så uppskattar jag givetvis att du tar tid att skriva.

Gällande annat jag skrivit så är jag ju en "Testpilot" och med det menas mest att vi testar lite olika saker åt FZ. Tänk dig typ möss, laptops, skärmar och annat. Här har du en recension på en MSI Titan Pro laptop, rätt så high end. Sedan har du denna som inte kostar lika mycket men som fortfarande var en riktigt fin laptop.

Skrivet av Grymgreger:

Det är ju i allra högsta grad subjektivt men jag faller in i den skaran som föredrar asylum framför city. det är främst för att jag är i grund och botten en linjär spelare som uppskattar en trevlig historia skriven framför mig istället för att få jaga rätt på storyn själv.

Jag håller denna spelserie som den absolut bästa jag någonsin spelat, men asylum kom in i mitt liv i en tid där jag var otroligt fed up med tomma öppna världar. jag säger inte att City är ett tomt skal men det är ju inte the witcher om man säger så.
kanske är det mitt tyckte för att det också är den första riktiga skildring av batman som vågar nudda mörkret kring honom och hans fiender.

oavsett ordbajsandet ovanför så föredrar jag den mer linjära korridorssimulatorn i asylum istället för den öppna värdlen som city erbjuder.

Och det förstår jag, fullt ut. Jag har många gånger roligare med Asylum av just samma anledning då handlingen flyter på bättre med en mer linjär bandesign. I mitt fall tror jag det mest också är för att jag vid det här laget vet vars allting är i Arkham City så utforskandet är inte lika intressant tyvärr. Jag kan också tycka att världen där känns lite tom. Det mesta händer ju inuti något hus av något slag. Hade ju föredragit att det var lite mer saker som hände ute i den öppna världen t ex.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Oj nu tog du mig på sängen lite. Kul att du tyckte om det! Även om jag inte själv tycker det är något mästerverk så uppskattar jag givetvis att du tar tid att skriva.

Gällande annat jag skrivit så är jag ju en "Testpilot" och med det menas mest att vi testar lite olika saker åt FZ. Tänk dig typ möss, laptops, skärmar och annat. Här har du en recension på en MSI Titan Pro laptop, rätt så high end. Sedan har du denna som inte kostar lika mycket men som fortfarande var en riktigt fin laptop.

Och det förstår jag, fullt ut. Jag har många gånger roligare med Asylum av just samma anledning då handlingen flyter på bättre med en mer linjär bandesign. I mitt fall tror jag det mest också är för att jag vid det här laget vet vars allting är i Arkham City så utforskandet är inte lika intressant tyvärr. Jag kan också tycka att världen där känns lite tom. Det mesta händer ju inuti något hus av något slag. Hade ju föredragit att det var lite mer saker som hände ute i den öppna världen t ex.

Jaha så du jobbar här alltså? Ser att du har en testpilot namngrej på din profil.

Grymt då ska jag kika in det senare.

Moderator | Testpilot

@Clockworks: Nu börjar vi hamna i lite off-topic områden men vill du veta mer så kan jag givetvis berätta mer i PM.

Men kort och gott så är testpilot en grej som FZ körde igång då många medlemmar ville ha mer tester på sajten. Redaktionen har helt enkelt inte tid att testa allt som skulle kunna vara intressant. Därför de nyligen lanserade "Ambassadörer" också som skriver om saker som redaktionen själv inte har tid till eller kunskap. I viss mån skulle man väl kunna säga att man jobbar mot FZ, men jag är ju inte anställd utan det är ju ett frilansarbete.

Så vi får testa nya prylar, FZ får mer texter att slänga ut på sajten och vi testpiloter får en liten slant för "besväret".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av breahl:

Spidde har spöat både HULK och Capatain America, så det sa inte mycket! Även X-men har han spöat upp och dom var flera mot honom vid den tidpunkten.

"Oddly enough, Spider-Man has struggled in one-on-one battles with the likes of Wolverine and Nightcrawler, yet when the occasion came for him to take on the entire X-Men at once, he emerged triumphant. It was in the Secret Wars storyline during issue number three when Spidey happened to be eavesdropping on the X-Men to find out what they were up to. They were in the midst of discussing the Avengers, mutant oppression, and meeting with Magneto, so Spider-Man didn’t like what he was hearing and crashed the party.

Maybe Spider-Man just steps up his game when fighting against teams because, like with the Fantastic Four, none of the members of the X-Men could do a thing to stop Spidey. He easily dodged slashes from Wolverine and blasts from Cyclops. He disabled Colossus’ strength by webbing up his face, left Rogue swinging from the ceiling, and stuck Nightcrawler in place so he couldn’t teleport. Finally having proven his point, he made his escape with the information he learned, and Wolverine of all people remarked how fortunate they were that Spidey decided to escape. Logan summed up the moment saying, "We’re lucky that’s all he was trying to do! He really clobbered us!"

Batman har spöat hulken och captain america också + Teenage mutant ninja turtles! I crossover serier. Och hela justice leauge, med superman som grädde på moset som är mäktigare än samtliga mutanter i marvel.

Om spidde hade det tufft med wolverine, så skulle han blivit spindelaska alá thanos mot supermannen, som batman spöat.
För att demonstrera:

Nog för att batman hade fått planera lite, men han är ju världens smartaste detektiv.

Moderator | Testpilot
Skrivet av KeyserSoze:

Batman har spöat hulken och captain america också + Teenage mutant ninja turtles! I crossover serier. Och hela justice leauge, med superman som grädde på moset som är mäktigare än samtliga mutanter i marvel.

Om spidde hade det tufft med wolverine, så skulle han blivit spindelaska alá thanos mot supermannen, som batman spöat.
För att demonstrera:

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-61ef7a9656e037b33690c19...

Nog för att batman hade fått planera lite, men han är ju världens smartaste detektiv.

Personligen känns en sådan här diskussion helt meningslös då vem som helst som läst superhjälte-serier en längre period vet att krafterna är helt beroende av vem som skriver berättelsen. Även om vi exempelvis säger att Superman borde vinna mot Batman, Spider-man, Flash, Hulken, etc så går det alltid att skriva runt det på något sätt så att de vinner istället.

Det folk gör är ju att utgå från deras prestationer, att de får prep-time och massa annat tråkigt som inte ens blir en riktig strid i slutändan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Personligen känns en sådan här diskussion helt meningslös då vem som helst som läst superhjälte-serier en längre period vet att krafterna är helt beroende av vem som skriver berättelsen. Även om vi exempelvis säger att Superman borde vinna mot Batman, Spider-man, Flash, Hulken, etc så går det alltid att skriva runt det på något sätt så att de vinner istället.

Det folk gör är ju att utgå från deras prestationer, att de får prep-time och massa annat tråkigt som inte ens blir en riktig strid i slutändan.

Spidde vinner hur som helst. Han har roligare oneliners än tråkiga Batman med!


signatur

PS5 och inget annat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av breahl:

Spidde vinner hur som helst. Han har roligare oneliners än tråkiga Batman med!

lol

Det bästa med den här bilden är att Green Goblin direkt känner igen att det är riktiga Spider-man (Doc Ock tog över hans kropp ett tag och agerade som en galning). Bara en sådan simpel grej att dra en fet oneliner fick honom att märka att allt är tillbaka till det vanliga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar