Nintendo: Wii U-floppen var en förutsättning för Switch-flippen

Robot
Nintendo: Wii U-floppen var en förutsättning för Switch-flippen

"Vi återuppfinner oss själva vart femte, tionde år."

#nintendo, #switch, #u, #wii


Medlem

En stor anledning till att Wii-U "floppade" berodde nog mycket på att Nintendo begick samma misstag som Microsoft senare begick, de fokuserade för mycket med Wii på "mainstream" och tycktes helt glömma bort anledningen till att den sålde bra från början nämligen deras fans.

Man ser det överallt, oavsett om det är ny teknik som TV (när plasma och LCD var nytt) eller VR så krävs det att en liten men dedikerad skara personer köper hårdvaran när den är som dyrast. Ifall det inte sker kommer det även ge en indikation till tillverkaren att det inte är värt att satsa mer pengar för om inte ens de som mest brinner för det är intresserade varför skulle då de som inte gör det vara det?

Det är vad Micrsoft inte ens än idag verkar förstå, de verkar tro att det bara är att göra som de alltid gjort och inte ta några som helst risker. Nintendo däremot förstod detta, de har inte bara visat med ord att de förstod de har även visat med handling då de bland annat var de enda företaget som var intresserad av Bayonetta när Sony och Microsoft sade nej till en uppföljare. De har även förstått att deras egna spel är viktigare än många tror, det är oftast från tillverkaren själv som man finner de verkliga "konsol säljarna".

Medlem

Ja, det är ju onekligen imponerande att Switchen lyckas sälja så bra som den gjort med tanke på den ändå ganska höga prislappen. Kostar i dagsläget mer än både PS4 Slim och XBox One S, trots att den hårdvarumässigt är ganska underlägsen båda dessa två. Så att Nintendo gjort något rätt den här gången är det ju uppenbarligen ingen tvekan om

Medlem

Man behöver bara titta på NEO-GEO för att se att dyr hårdvara (prestanda) inte är en garant för att den säljer. Spel har alltid och kommer alltid vara anledningen till att många (inklusive mig själv) köper en viss konsol (även priset spelar givetvis roll).

Inaktiv

Första jag tänkte när jag såg den var just att det var en WiiU fast att tableten var mer portabel.

Medlem

Över 150 miljoner sålda DS och 70 miljoner sålda 3DS och Nintendo kunde inte lista ut att folk gillar bärbart?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Man behöver bara titta på NEO-GEO för att se att dyr hårdvara (prestanda) inte är en garant för att den säljer.

Nä, precis. Lite av min poäng var just att Switchen är ett bevis på att dyrare hårdvara med lägre prestanda kan sälja bra trots att det finns billigare hårdvara med bättre prestanda att tillgå. Sedan säljer ju förvisso inte konkurrenterna jättedåligt heller Men ändå imponerande av Nintendo att de kan hålla detta pris och ändå sälja bra, det bevisar som sagt att de gör något rätt.

Medlem

Fast Switch är ju ingen succé om man jämför med Wii eller 3DS, bara om man jämför med Wii U så är Switch en succé försäljningsmässigt men som sagt långt efter Wii och 3Ds siffror.

Wii U var tydligen så bra så de portades till Switch och fortsatte vara succé där, så spelen var det inget fel på, Wii U lever vidare i Switch med framgång.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Fast Switch är ju ingen succé om man jämför med Wii eller 3DS, bara om man jämför med Wii U så är Switch en succé försäljningsmässigt men som sagt långt efter Wii och 3Ds siffror.

Om man jämför Swtich försäljning med Wii's när Wii hade funnits ute i handeln lika länge som Swtich har nu så är Swtichen inte långt efter, under perioder har till och med Swtichen sålt bättre än vad Wii gjorde. Källor:
https://kotaku.com/comparing-nintendo-switch-sales-to-the-wii...
http://www.vgchartz.com/article/276956/switch-vs-wiivgchartz-...

Så visst är Swtich en succé att jämföra med Wii.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Fast Switch är ju ingen succé om man jämför med Wii eller 3DS, bara om man jämför med Wii U så är Switch en succé försäljningsmässigt men som sagt långt efter Wii och 3Ds siffror.

Wii U var tydligen så bra så de portades till Switch och fortsatte vara succé där, så spelen var det inget fel på, Wii U lever vidare i Switch med framgång.

Du har fortfarande inte lärt dig hur man räknar försäljnings siffror.

Hur mycket hade Nintendo 3DS sålt efter 1 och ett halvt år?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av twilek:

Om man jämför Swtich försäljning med Wii's när Wii hade funnits ute i handeln lika länge som Swtich har nu så är Swtichen inte långt efter, under perioder har till och med Swtichen sålt bättre än vad Wii gjorde. Källor:
https://kotaku.com/comparing-nintendo-switch-sales-to-the-wii...
http://www.vgchartz.com/article/276956/switch-vs-wiivgchartz-...

Så visst är Swtich en succé att jämföra med Wii.

Tog upp detta med honom i en annan tråd med. Men jag har ingen koll på hur mycket varje konsol sålde under vissa perioder men jag vet att Nintendo 3DS sålde så dåligt till en början att Nintendo var tvungna att sänka priset så det tog ett tag innan Nintendo hade sålt ikapp.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Flopp är väll lite för hårt att säga.
Nintendo hade bara lite dålig marknadsföring av Wii u.
Själv så har jag haft mer trevliga stunder än Xbox one och ps4 på Wii u.
Mitt eget perspektiv så var det inte flopp för mitt spelande.
Men fösälnings siffror pekar på flopp.

Medlem
Skrivet av twilek:

Om man jämför Swtich försäljning med Wii's när Wii hade funnits ute i handeln lika länge som Swtich har nu så är Swtichen inte långt efter, under perioder har till och med Swtichen sålt bättre än vad Wii gjorde. Källor:
https://kotaku.com/comparing-nintendo-switch-sales-to-the-wii...
http://www.vgchartz.com/article/276956/switch-vs-wiivgchartz-...

Så visst är Swtich en succé att jämföra med Wii.

Vi får väl se hur det ser ut i slutändan, det är det som räknas. Med över 100 miljoner sålda Wii konsoler så får vi se var Switch hamnar även mot 3DS, det är en lång bit kvar dit för Switch. Vi får se om det kommer en uppdaterad version av Switch, då kanske det kan bli skillnad.

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Flopp är väll lite för hårt att säga.
Nintendo hade bara lite dålig marknadsföring av Wii u.
Själv så har jag haft mer trevliga stunder än Xbox one och ps4 på Wii u.
Mitt eget perspektiv så var det inte flopp för mitt spelande.
Men fösälnings siffror pekar på flopp.

Många trodde att det var ett tillbehör till Wii:n vilket gjorde att de inte vill köpa ännu ett plojigt tillbehör till sin gamla konsol. Det är deras sämst sålda konsol, nej jag räknar inte med virtual boy. Samtidigt om man kollar på hur mycket deras försäljning skönk mellan nes-snes-n64 och gamecuben så ligger WiiU där den borde göra rent försäljingsmässigt. Wii:n var det som vände deras sjunkade försäljning av hårdvara. Däremot så har de hela tiden hållit sig på topp gällande portabelt, förutom starten av 3DS.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Vi får väl se hur det ser ut i slutändan, det är det som räknas.

Ingen kan sia om framtiden, det enda som räknas just nu är det vi med säkerhet vet. Och just nu så är som sagt Swtichen ungefär lika framgångsrik som Wii var vid samma tidpunkt i sitt liv, det är faktan, allt annat blir bara spekulation

Medlem
Skrivet av twilek:

Ingen kan sia om framtiden, det enda som räknas just nu är det vi med säkerhet vet. Och just nu så är som sagt Swtichen ungefär lika framgångsrik som Wii var vid samma tidpunkt i sitt liv, det är faktan, allt annat blir bara spekulation

Jepp, men vi kan se att kurvan för Switch bromsar in och Wii fortsatte rakt upp. Jag skulle gärna se lite fler undersökningar med aktuellare statistik.

Nintendo is just shy of reaching 20 million Switch consoles sold, but momentum is slowing
https://nordic.businessinsider.com/nintendo-switch-lifetime-s...

Men som sagt, det kommer några stora AAA titlar just nu som Super Mario Party och kommande Super Smash Bros för Switch, och släpper de ny hårdvara så tror jag det kan ta fart igen (beroende vilka förbättringar som görs). Om inget görs så tror jag kurvan kommer gå trögare med tiden.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag skulle gärna se lite fler undersökningar med aktuellare statistik.

I den andra länken jag skickade har du ju statistik fram till maj i år, ganska färska siffror. Anledningen till att Wii går om Swtich i slutet av den grafen är ju pga julhandel. Wii släpptes i november, vilket innebär att månad 13 i den grafen är december för Wii, precis där kurvan för Wii går om Switch. Månad 13 för Switchen är dock Mars. Så vi kan nog räkna med att Swtichen får en bump upp igen även den i december i år. Om den då kommer ifatt Wii igen eller inte återstår att se. Om de vill sälja mer är det ju bara för dem att sänka priset dock, då kanske till och med jag skulle köpa en

1
Skriv svar