Rykte: Microsoft köper Obsidian Entertainment
Microsoft försöker utmana Sony genom att helt enkelt köpa välrenommerade studios.
#microsoft, #obsidian-entertainment
Microsoft har letat efter developers att stärka sin PC utgivning så obsidian är nog ett ganska naturligt val för dem då de även saknar en studio med erfarenhet av RPGs. Jag hoppas detta inte innebär att Microsoft lägger sig i det kreativa allt för mycket så vi får en massa mainstream skit istället för komplexa RPGs.
Betyder detta att FallOut New Vegas 2 aldrig kommer utvecklas genom Obsidian. Om det spelet skulle komma?
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Där dog Obsidian :/
Rent krasst har ju företaget haft ekonomiska problem, hade inte Ubi plockat upp South Park och de utvecklat ett pansarvagnsspel åt My.com hade förmodligen inte existerat.
Parallell, jag undrar hur reaktionen hade varit om MS gått in och köpt upp Telltale. Snacket gick ju säkert efter samarbetet med Minecraft Story Mode.
@anon_176162: Hellre att MS dammsuger marknaden än EA eller Vivendi...
Om man ska tro det Chris Avellone har sagt om Obsidian så kanske det här är nånting bra, förutsatt att dom gör sig av med ägarna. https://techraptor.net/content/chris-avellone-talks-departure...
Rent krasst har ju företaget haft ekonomiska problem, hade inte Ubi plockat upp South Park och de utvecklat ett pansarvagnsspel åt My.com hade förmodligen inte existerat.
Parallell, jag undrar hur reaktionen hade varit om MS gått in och köpt upp Telltale. Snacket gick ju säkert efter samarbetet med Minecraft Story Mode.
Finns inget att hämta där, telltale var rätt ökänd för att vara en problematisk studio utan några egna IP'n och alldeles för mycket overhead, reaktionen hade varit att ett antal personer på microsoft hade fått sparken.
Obsidian är potentiellt värdefullt för microsoft och har redan ett antal IP's under sig, Obsidian själva slipper leva på projekt-basis, så om man ser på allt är det en net-win för studion.
Oj vad tråkigt. Det innebär alltså att deras spel kommer släppas exklusivt på microsoft store och det är ett stort nej tack.
MS har väl inte direkt dödat studios , det har mer varit att studios de haft dött då de inte producerat nåt vettigt.
Eller är jag helt ute o cyklar och har 0 information?
Det du säger är alltså att Microsoft är fruktansvärt inkompetenta när det gäller att producera vettiga titlar och förvalta den talangen de har i sina studios.
Big Huge Games, nerlagda av Microsoft (Rise of nations).
Ensamble Studios. Nerlagda av Microsoft (Age of empires)
Digital Anvil. Nerlagda av Microsoft. (Freelancer)
De som jag kan komma på på rak arm.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
@Schizo: Hellre att MS dammsuger marknaden än EA eller Vivendi...
Om ma ser på RAREs trackrecord efter MS uppköpet är det skrämmande. Men visst, EA är sunkiga med
@Godofcheese: Varför då?
Microsoft har dödat nästan lika många spelstudios som EA
Sen kommer dom pusha W10 only för framtida Obsidian spel, som kommer resultera med att spelet säljer mindre.
Och säljer ett spel dåligt, då är det rätt vanligt att man löser upp studion ^^
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Där dog Obsidian :/
Fel. Utan backning hade Obsidian självdött inom en snar framtid. Med backning ifrån MS blir dom i princip ekonomisk oberoende.
Förutsatt att dom tar tillvara på chansen och producerar något vettigt.
Oj vad tråkigt. Det innebär alltså att deras spel kommer släppas exklusivt på microsoft store och det är ett stort nej tack.
Det du säger är alltså att Microsoft är fruktansvärt inkompetenta när det gäller att producera vettiga titlar och förvalta den talangen de har i sina studios.
Ja det kan du ha rätt i om det nu är så det fungerar , tiden får visa om det kommer bli så.
Och faaaaaaan , exklusiva spel på MS store är nog den grejen som dödar de studios MS köper upp.
Jag har vägrat Dead Rising 4, Quantum Break och State of decay 2 och bara för de släpptes exklusivt på MS store.
Big Huge Games, nerlagda av Microsoft (Rise of nations).
Ensamble Studios. Nerlagda av Microsoft (Age of empires)
Digital Anvil. Nerlagda av Microsoft. (Freelancer)
De som jag kan komma på på rak arm.
Vi får hoppas att trenden inte fortsätter utan att de studios som köps får köra sin deal och pumpa ut bra spel.