Tutorial som menyval för glömska/upptagna spelare?
Förra veckan snubblade jag över detta tweet från Mike BIthell som är mannen bakom bland annat Thomas was Alone och Volume.
Han ber AAA-utvecklare att ha någon typ av "on demand tutorial" för att få in spelare i spelet som tidigare tagit ett litet break och glömt bort grunderna.
https://twitter.com/mikeBithell/status/1047562333390868480 för den som vill läsa diskussionen på twitter.
Tydligen har Insomniacs Spider-Man videos som visar alla "moves", detta var uppskattat av den tweetande Mike.
Behövs detta, eller ska spelare minsann få starta en ny omgång för att få lära sig spelmekaniken igen?
Vad tror du om detta?
Vilken form av tutorials ska i så fall användas, interaktiv eller flimklipp?
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Förespråkar mer valmöjligheter i spel, i äldre spel kunde man alltid välja att starta om spelet för att få tillgång till tutorial, idag är det för ofta man ser spel som inte ens låter en välja att spela om spelet utan att man förlorar allting man gjort i spelet. Så ja ett sådant läge hade jag kunnat se skulle uppskattas av många som kanske inte spelar samma spel tills de klarar av det utan väljer att återkomma till spelet senare (tillhör själv denna kategori, kan dröja år innan jag spelar klart ett spel=)).