Ambassadör
Xbox
Forza Horizon 4

Min Lamborghini bromsar in efter att precis ha fått tre stjärnor på en knepig Speed Trap. På min minimap ser jag att en annan spelare närmar sig i motsatt rikting, tydligen ser hen mig också och stannar sin Koenigsegg bredvid mig. Hälsningsfraser utbyts och plötsligt utmanas jag på ett Head-on race! Ett mini-event startas och vi blåser på i full fart nedför landsvägen med det eftertraktade PvP-adrenalinet pumpande, min motståndare har dock övertaget från start och jag förlorar med endast ett par billängder. Några avslutande artighetsfraser senare så kör vi vidare åt varsitt håll i solnedgången på den engelska landsbygden, en helt vanlig dag i Forza Horizon 4.

Playground Games senaste installation i Forza Horizon-serien är fullt med den här typen av möten och presenterar en levande värld där det verkligen känns att man är en del av ett större community, men mer om det senare.

FH4 inleds med ett intro som är ett av de bäst presenterade diton jag sett, direkt får jag en känsla av spelglädje och entusiasm som smittar och följer med mig under hela min tid med FH4. Inledningen av spelet är en prolog där alla fyra årstider får en tid i spotlighten och spelets olika funktioner och innehåll presenteras på ett grundligt sätt. Tack vare tempot och den tydliga uppdelningen mellan säsongerna så känns det aldrig enformigt, och efter en sisådär 5-6 timmars speltid (varierar så klart) så kastas man ut i Live-världen bland alla andra spelare och omfattningen av spelet börjar stå klart för mig...det är massivt!

Edinburgh bjuder på både sevärdheter och street racing

Skådeplatsen för den här installationen av Horizon-festivalen är Storbritannien med Edinburgh som den större staden i fokus. Kartan känns betydligt större än vad den är och terrängen varierar från berg och skogsbeklädda kullar till stadsmiljöer via åkrar, ängar och stränder. Det är vansinnigt vackert och de fyra årstiderna gör att både det visuella och körunderlaget förändras beroende på säsong. En årstid pågår under en vecka i spelet och byts varje torsdag, i skrivande stund är det höst med allt vad det innebär av vackra färger och blöta löv som ställer till det i kurvorna.
Säsongerna är verkligen välgjorda och väldigt mycket mer än en gimmick, dels så ger det variation rent visuellt men det påverkar verkligen körningen och det gäller att anpassa sig till underlaget för att hänga med. Här kommer också en viktig del av spelets förväntade långa livslängd in. Varje säsong har sina egna race och utmaningar som bara är tillgängliga under den veckan, med weekly och daily challenges som ger forzathon points som kan spenderas i shopen som också har specifika erbjudanden den aktuella veckan. Vaje säsong har också ett eget Barn Find (övergivna bilar som göms i lador som man får leta efter på kartan, några riktigt roliga och unika bilar att rusta upp!) som man bara kan låsa upp under den årstiden

Spelet är fullspäckat med innehåll på alla fronter, både vad det gäller typ av racing; allt från dirt racing till street racing men bilsamlaren och levelgrindaren får också sina begär stillade. Utöver den globala Influence som man får av allt man gör för att gå upp i personlig level, så har varje aktivitet sin egen level, där nya race och belöningar låses upp i takt med att man levlar upp. Varje racetyp har sin egen level, likaså Stories, bilsamlande och obskyra saker som fotografering. Det finns hur mycket som helst att hålla på med helt enkelt för den som är lagd åt det hållet. Man kan också spendera sina credits på att köpa diverse fastigheter runtom på kartan, allt från blygsamma stugor på landet till de fetaste slotten i Edinburgh. De här husen kan kosta en rejäl mängd credits så även om man i början av spelet upplever att man får pengar lätt så blir det tydligt när man spelat lite längre att det finns rejäla pengaslukande inköp att göra. Det är inte bara för att tillfredsställa samlandet utan ger också bonusar såsom fast travel, men även unika bilar och andra belöningar såsom perks. Missa inte det!

Ett litet hus på landet med fina perks är aldrig dumt

Man har också en avatar att customizea med kläder, accessoarer och emotes...Småkul faktiskt, och det finns massvis med grejer. Det mesta får man från Wheelspins som är en vanlig belöning för diverse aktiviteter och levelups. Där kan man vinna allt från 10-miljonersbilar till ett par vantar till sin avatar... Kanske inte något för alla men det är ett trevligt sidospår att fjanta runt lite med.

När man avancerar uppåt i nivåerna så låser man också upp Showcases som är speciallopp med något extraordinärt motstånd, såsom den gigantiska svävaren som de flesta sett. De är kul att köra och framförallt ett av dem är något utöver det vanliga, med en riktigt trevlig homage till en annan Microsoft-spelserie. Missa icke den! Enda klagomålet här är väl att jag hade önskat ännu fler Showcases då de är riktigt roliga att köra, men lite få (6) i nuläget. Förhoppningsvis kommer det fler med expansionerna.

Ju längre man avancerar i de olika racingkategorierna desto fler olika lopp låser man upp, och vid vissa milstolpar låser man till slut upp speciallopp som oftast är långa och spektakulära med lite fetare belöningar, väl värt besväret! Varje säsong har också Seasonal Championships i olika kategorier, såsom Dirt racing och Road racing, med 3 olika lopp i varje med sammanställd poängranking och utmaningar med lite högre svårighetsgrad knutna till Championships som ger trevliga belöningar.
Utöver alla klassiska racinglopp av olika typ så finns det massor att göra i free roaming så klart. Leta efter nya ställen på kartan för att låsa upp aktiviteter såsom Speed Traps, Drift Zones, Danger signs m.m. Förvånansvärt roligt att försöka slå rekord och samla Influence på det sättet. Just att bara åka runt och se vad som dyker upp är halva nöjet, det är väldigt snyggt och trevliga miljöer att glida runt i (eller förstöra!).

Forza Horizon 4 har också en sanslös mängd bilar så klart, med något för alla. Det är lika kul att ösa på i en Lamborghini som att tuffa runt i en Mini Cooper. Det är gott om unika bilar och samlaren har över 450 bilar att jaga efter. Många går att köpa för de credits man tjänar ihop, en del kommer med DLC, andra hittar man i lador, vinner i race eller får som belöning när man levlar upp. Några av de roligaste hittas som Barn Finds dessutom, ett letande som underlättas av Drone Mode som är en drönare som man låser upp tidigt i spelet. Kan vara klurigt ibland att hitta och är en del av spelet som jag uppskattar mycket.
Alla bilar går att uppgradera och trimma som man själv vill ha dem, och det finns väldigt mycket att pyssla med för den med det intresset. Har man inte kunskapen eller orken själv så kan man köpa färdiga Tunes som andra har lagt ut och uppgradera sin bil snabbt och smidigt! Likadant med det estetiska; kladda runt själv med färger och logotyper eller köpa färdiga paket som andra spelare pillat ihop! Customization är mycket välgjort och tillfredsställande.

En Aston Martin från James Bond-paketet i vinterkylan

Onlinedelen av Forza Horizon måste ändå sägas vara en av de viktigaste bitarna i spelet. När man har tagit sig igenom prologen så hamnar man i en session med upp till 72 andra spelare som härjar runt på kartan. Dessa kan du interagera med hur mycket, eller lite, som du vill.
Alla lopp kan köras i co-op eller PvP om man har lust med det, och det är fasansfullt roligt och skänker en ny dimension till lopp man redan kört. Ingen AI kan simulera det oförutsägbara beteendet hos riktiga spelare, och det ger dessutom lite trevlig nerv till körandet.

Utöver vanlig racing så dyker det upp något som kallas för Forzathon Live en gång i timmen någonstans på kartan vilket är ett stort event i flera steg som kräver ett större antal spelare som samarbetar för att samla ihop poäng i olika aktiviteter, därefter belönas deltagarna med Forzathon Points som kan användas i shoppen. Ett ofta välkommet avbrott i vad man nu höll på med! Det finns också möjlighet att matchmakea för att köra s.k. Adventures där man tävlar i lag mot andra lag i olika events. Det kan vara olika race, eller Playground Games (ett gäng olika mini-games som King, Infected m.m) eller en blandning. Synnerligen roligt! Här kan man också kvalificera sig för att köra ranked PvP om man känner sig manad. Här finns dock ett av få klagomål som jag har, väntetider/laddningstidet när man kör team adventures kan ibland bli lite i längsta laget men det är inget stort problem.
Alla spelare man stöter på ute på kartan kan man agera med på olika sätt, dels via små chat-fraser men man kan också utmana varandra på lite kort racing eller varför inte teama upp och köra co-op en stund.

Även en blind höna kan vinna ett o annat race!

Världen känns levande och positiv, det ger en extra dimension till hela spelet som lyfter det de där extra snäppen helt klart. Det går också joina klubbar som är Xbox-clubs fullt integrerade i spelet där man smidigt kan hitta likasinnade att spela tillsammans med, jämföra stats och leaderboards bland annat. Bäst av allt; vill man vara ifred så är det bara trycka på en knapp så kör man solo och utan avbrott. Valfrihet!

Forza Horizon är inte bara strålande vackert, det låter- och flyter bra också. Bilarna låter fränt, ambientljuden gör sitt och det finns en uppsjö av radiostationer att ratta in. Det både hörs, syns och känns vad man kör var och när. Fantastisk upplevelse helt enkelt. Vill man prioritera körningen så kan man välja performance mode (på X och PC) och då dras grafiken ner några snäpp och fps hoppar upp till 60fps på Xbox One X. Det där är ju en smaksak, men när jag mest spelar solo så har det blvit Quality mode för det mesta. Vet jag med mig att det blir mycket co-op/PvP så startar jag upp det i Performance mode då körkänslan är överlägsen då. Det ser riktigt fint ut i 1080p också för den delen. Valfrihet!

Att spela Forza Horizon är helt enkelt jäkligt roligt, för såväl den vane bilspelsentusiasten som för de som vanligtvis kanske inte spelar särskilt mycket bilspel. Det är helt enkelt ett grymt spel på många nivåer, som är lika vackert att titta på som det är tillfredsställande att spela. Det är fullt av innehåll som gör det möjligt att spela på det sätt som tilltalar en själv, med bra multiplayer som är valfri och med nytt innehåll kontinuerligt som förlänger livslängden på spelet. Säsongerna skänker liv till spelets miljöer och ger god variation och mycket ögongodis, ett riktigt trevligt inslag. Jag är definitivt inte klar med Forza Horizon 4 och jag har en känsla av att det kommer att stanna länge på hårddisken. Om jag skulle sammanfatta Forza Horizon 4 med ett enda ord så blir det: Spelglädje!

Testat på Xbox One X (Finns till Xbox One och PC).
Länk till FH4 Demo och till Xbox Game Pass.

Forza Horizon 4
5
Mästerligt
+
Spelglädjen!
+
Grafiken
+
Massor av innehåll
-
Väntetider ibland vid onlinerace
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Jump in.

Medlem

Om man spelat sig trött i 3an, är det värt det då?

Ser bra ut dock


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Gav upp bil-spel för ett tag sen nu, men denna video fick mig att öppna upp ögonen för spelet.

Otroligt atmosfäriskt:

Medlem

Har kollat "Worthabuy" på yt. Enligt honom är det värdelös force feedback. Hur är det med ratt support? Antar att Horizon är gjort för kontroller?

Inaktiv

Mycket bra summering. Stark kontrast till FZs egen som var kantad av märkligheter och inte särskilt representativ för detta fantastiska spel

Ambassadör
Xbox
Skrivet av FejkFejksson:

Om man spelat sig trött i 3an, är det värt det då?

Ser bra ut dock

Det kan nog bara du själv svara på;) Jag tycker att det är bra mycket bättre än 3an, och jag har redan lagt betydligt mer tid i FH4. Dessutom har du ju alltid Xbox Game Pass om du känner dig osäker på att hosta upp fullpris (till PC också).

Skrivet av B-itta:

Gav upp bil-spel för ett tag sen, men denna video fick mig att öppna upp ögonen för spelet.

Otroligt atmosfäriskt:

https://youtu.be/jvJjZYWyyjg

Ja, jag skulle nog säga att det är nästan snudd på orättvisande att "bara" kalla det för ett bilspel dessutom.

Visst är det vansinnigt vackert att bara köra runt i, tillfredställande!


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av OddGreen:

Har kollat "Worthabuy" på yt. Enligt honom är det värdelös force feedback. Hur är det med ratt support? Antar att Horizon är gjort för kontroller?

Jag kör "bara" med kontroll och är grymt nöjd. Känner gruset och varje liten pinne under bilen, bilen svarar och allt känns rejält. Jag vet vad som pågår bara genom känslan i kontrollen om du förstår vad jag menar? Det är säkert också en smaksak Rattsupport finns det dock, så mycket vet jag.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det kan nog bara du själv svara på;) Jag tycker att det är bra mycket bättre än 3an

Vad skulle du ge 3an nu i jämförelse? 2,3?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Mycket bra summering. Stark kontrast till FZs egen som var kantad av märkligheter och inte särskilt representativ för detta fantastiska spel

Jag har fått uppfattningen att FZ crew:n blivit något mer kräsna de sista åren. När jag började läsa fz år 2005 var det en helt annan femma 😉

Trevligt med medlemsrecensioner

Ambassadör
Xbox

@FejkFejksson: FH3 var/är ju ett bra spel så en stark 3:a hade jag nog gett det i grundutförandet, men jag tycker att expansionerna gjorde mycket för spelet (särskilt Hot Wheels, det var förvånansvärt kul) och de pushar kanske upp det till en svagare 4:a då med dem inräknade. Det grep aldrig tag i mig på samma sätt som FH4 dock.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

Det har helt klart varit intressant att följa det här spelet på avstånd. Du har ett läger som tycker att FH4 inte tillförde mycket nytt och ser det som något dåligt, och sedan andra gänget som menar på att spelet förbättrar spelmekaniken tillräckligt från föregångaren för att förtjäna ett högre betyg.

För mig liknar det Super Mario Bros 3 och Super Mario World. Personligen gillar jag SMB3 mer då den satte en större standard än vad World gjorde, även om World i många fall förbättrade gameplay och annat rent generellt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer bli ett givet köp. 2:an var bra och 3:an riktigt bra!

Medlem

Vet inte hur många timmar jag har klockat in i det här nu men många är de, och fler ska de bli. Älskar hela atmosfären runt spelet och multiplayern får det att kännas mer levande. Det har precis det jag ville ha i ett bilspel just nu.

Avstängd

Så synd att det är på tok för arkadigt. Noll körkänsla.

jbx
Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Så synd att det är på tok för arkadigt. Noll körkänsla.

Jämfört med The Crew och Need for speed så är det en fantastisk körkänsla. Jämfört med Project Cars och Assetto Corsa, not so much.. Finns oxå en del inställningar att pilla med ang hur bilen ska kännas på vägen.

Gillar FH4 skarpt!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Så synd att det är på tok för arkadigt. Noll körkänsla.

Spelet har sina brister, men körkänslan är absolut inte en av dem, tvärt om skulle jag säga, perfekt avvägning mellan sim och arcade.

Medlem

grafik 4/5
ljud ? 4/5
som arkad 3/5
som sim 2/5


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Hur är känslan mot gran turismo? Är Forza mer arkad än gt-serien?

Medlem
Skrivet av Stich:

Hur är känslan mot gran turismo? Är Forza mer arkad än gt-serien?

Har kört igenom Forza 1,3,4 och 6 Samt testkört i stort sett hela gt-serien och skulle säga att Forza är bättre på ganska exakt allt

Medlem
Skrivet av Stich:

Hur är känslan mot gran turismo? Är Forza mer arkad än gt-serien?

Det finns, om du inte visste om det, ett demo. Som går igenom alla årtionden och man får prova på det. Och bara demot är extremt otroligt bra. Jag tror, är inte säker, att demot finns till PC med.

Medlem

Vad för betyg det här spelet kommer få när man låter en "Xbox-ambassadör" recensera det är väl ungefär lika förutsägbart som att vilket betyg Kim Jong-Un skulle sätta på Nordkoreas regim: Oavsett hur bra eller dåligt det än är lär betyget alltid ändå bli "Märsterligt" Nåja, skämt åsido, nu kan jag i och för sig hålla med om att Horizon-serien är bland de bättre Microsoft-exklusiva spelen som släppts till rådande konsolgeneration, men att någon av dem skulle vara mästerliga... nah, har väldigt svårt att tro det. Men smaken är ju så klart som baken

Ambassadör
Xbox

@twilek: Nu spelar det ju ingen roll vad jag säger kanske men jag kan ju bara säga som så att jag är inte en person som sätter hittepåbetyg bara för att det är ett Xbox-spel. Jag är genuint imponerad av spelet och har inte haft så roligt med ett spel på väldigt länge.
Som jag skrev i recensionen så är spelglädjen något utöver det vanliga och någonstans under tiden jag spelade så blev jag påmind om varför jag håller på med den här hobbyn. Det är ju såklart min subjektiva åsikt precis som alla recensioner och jag förstår absolut den nypan salt som mitt ambassadörsskap för med sig, men jag tycker ingen skall missa Forza Horizon 4.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av PrinceToadstool:

Så synd att det är på tok för arkadigt. Noll körkänsla.

Vilket körläge baserar du detta på?
Det är arkadigt på basinställningen, rätts arkadigt även på. Sim läge - om man jämför med Forza Motorsport eller Project Cars. Jämför du med PS4s erbjudanden i genren är det nog mer sim än arkad.....

KoP
Medlem
Skrivet av B-itta:

Gav upp bil-spel för ett tag sen nu, men denna video fick mig att öppna upp ögonen för spelet.

Otroligt atmosfäriskt:

https://youtu.be/jvJjZYWyyjg

Samma här. Spelade så mycket bilspel att jag tröttnade och tog en paus på några år. Men FH4 kickstartade lusten igen å nu sitter man å lirar.

Medlem

Xbox ambassadör?
va förra recensionen skriven av eran PS ambassadör då?
Vet att det är lite löjligt, men det va förra recensionen också.

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Vilket körläge baserar du detta på?
Det är arkadigt på basinställningen, rätts arkadigt även på. Sim läge - om man jämför med Forza Motorsport eller Project Cars. Jämför du med PS4s erbjudanden i genren är det nog mer sim än arkad.....

Att relativisera den overkliga fysiken genom att ställa den mot spel som PS4 har gör den inte bättre.
Forza Motorsport är arkadigt det också.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Att relativisera den overkliga fysiken genom att ställa den mot spel som PS4 har gör den inte bättre.
Forza Motorsport är arkadigt det också.

Fast samtidigt, vad är arcadigt och inte, hur bedömer man det? Självklart är det bara ett spel lixom alla andra bilspel. Dom kan aldrig exakt simulera verkligheten med alla faktorer som spelar in både bilmässigt och miljömässigt m.m.

"Vad betyder simulering? Efterbildning av ett förlopp (i dator)" Så ja på ett sätt är det en simulator lixom många andra bilspel.

Spelet simulerar bilar, banor och interaktionen mellan dem som styrs av dig.

Så vi ska snarare prata om graden av simulering i sådana fall. Skaparna av Forza har själva sagt att alla? banor är avskannade ifrån verkliga banor med exakta punkter där exempelvis punkter där vatten samlas vid regn är med osv osv. Däcken har riktiga friktionskoefficienter framtagna ifrån däcktillverkare. Motorer (dom flesta) har trovärdiga motorljud och hjulupphängningar och bromsar fungerar trovärdigt.

Jag har ett stort bilintresse och jag tycker bilarna beter sig ganska så nära som jag förväntar mig gällande både rwd, 4wd och fwd-bilar.

Sedan finns det självklart vissa saker som inte är trovärdiga, det motsäger jag inte

Men lika vasst som "riktiga bilsimulatorspel" är det säkerligen inte på den fronten.

KoP
Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Så synd att det är på tok för arkadigt. Noll körkänsla.

Du får det att låta som något negativt. Personligen tycker jag (och säkert många andra) att arkadiga bilspel kan vara riktigt kul även dom. Ibland vill man bara in och rejsa lite kravlöst. FH 4 är dessutom byggt för att spelas med handkontroll, vilket dom lyckats riktigt bra med.
Fartkänslan är det iaf inget fel på i spelet.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fartkänslan är det iaf inget fel på i spelet.

Du menar förutom det faktum att under ~250km/h så är den i princip obefintlig?
Man puttrar fram på gatan mitt i stan och det känns som man kör ungefär 50, fast hastighetsmätaren visar 150.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Avstängd
Skrivet av KoP:

Du får det att låta som något negativt. Personligen tycker jag (och säkert många andra) att arkadiga bilspel kan vara riktigt kul även dom. Ibland vill man bara in och rejsa lite kravlöst. FH 4 är dessutom byggt för att spelas med handkontroll, vilket dom lyckats riktigt bra med.
Fartkänslan är det iaf inget fel på i spelet.

Jag hade uppskattat mer realistisk fysik, men självfallet skulle inte 99,9% av spelets potentiella köpare göra det, så det är ju därför det är som det är.

12
Skriv svar